Niculescu, Margareta
4 ianuarie 1926, Iași
19 august 2018, Charleville-Mézières, Franța
Regizoare, directoare de teatru
Urmărind traseul profesional al Margaretei Niculescu, o evidență care se profilează este vocația de fondatoare. Avea numai 23 de ani, făcuse jurnalism și activism cultural, când i s-a încredințat conducerea Teatrului Țăndărică din București. Era în 1949 și se înființa așezământul la cârma căruia Margareta Niculescu s-a aflat până în 1984. Atunci a trecut la un alt nivel decizional. În activitatea UNIMA[1] se implicase stagiuni la rând, fiind membră a Comitetului Executiv (din 1957), vicepreședintă mai multe mandate, din 2000, președintă, iar din 2004, președintă onorific. A fost numită directoarea Institut International de la Marionnette/Institutul Internațional al Marionetei de la Charleville-Mézières, Franța (1985-1998), la deschiderea căruia și contribuise și care în timp avea să devină centrul mondial al teatrului de păpuși. Tot în Ardeni, în parteneriat cu Jacques Félix, a pus bazele și a devenit conducătoarea École Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette/Școala Națională Superioară de Arta Marionetei (1987-1998). În același spirit al întemeierilor, Niculescu a lansat primul Festival de Teatru de Păpuși din România (1958, cu ediții în 1960 și 1965), la București, într-o fază a istoriei când asemenea evenimente erau rarisime. Platforma festivalieră reunea artiști, expunea stilistici, facilita schimbul de idei, încuraja concurența estetică. A inițiat proiecte editoriale (cărți, revistele Puck şi E pur si muove – La marionnette aujourd’hui), numeroase întâlniri internaționale, cu mare influenţă în dezvoltarea animației mondiale.[2] Privită în mod nemeritat ca expresie ce se adresează mai ales copiilor, arta animației îi datorează artistei recunoașterea treptată ca formă cu drepturi egale între artele spectacolului.
Margareta Niculescu a absolvit Regie la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București (1953), la clasa lui Ion Șahighian, iar fiecare dintre spectacolele realizate de ea se evidențiază prin elemente inovative care au stimulat provocări scenice. A infuzat prin creativitate un gen asociat artelor reziduale în percepția colectivă, propunând soluții de mizanscenă rafinate, utilizând cu iscusință creativă păpuși, mecanisme și sisteme de mânuire variate. Vorbim despre anii ’50, o perioadă în care sovietizarea forțată a societății românești avea efecte devastatoare asupra culturii înalte, iar cenzura sancționa sever prin control și interdicție. Curajul e cu atât mai remarcabil. Un element definitoriu al stilisticii sale este utilizarea metaforică a resurselor păpușăriei, investind experimental în raportul dintre artist și inanimat. Arta practicată de Margareta Niculescu atestă ideea că animația nu este un tip de creație derivat, subliniindu-i teatralitatea specifică. Poetica sa a abandonat direcția tradițională, imitativă. Regizoarea a găsit prețioase resurse de fantezie în poveștile de toate felurile pe care le spunea intermediat de materiale modelate în atelierele de producție ce prindeau viață în cursul repetițiilor și spectacolelor.
În Umor pe sfori (1954) a utilizat materiale banale (arcuri, țesături, obiecte etc.), care prin construcție și manevrare părăseau curentul figurativ, propunând semantici ludic-satirice.
Lirismul colat pe comic subtil, recursul la subtexte, rigurozitatea, atenția la amănunt sunt dimensiuni ce îi configurează universul regizoral. Cele trei neveste ale lui Don Cristobal (1965) după Federico García Lorca este un spectacol pentru adulți realizat într-o vreme în care genul era încă în etapa timpurie. Păpușile cu tije ale Ellei Conovici caracterizează caricatural personajele. Don Cristobal e scund, cu capul ușor pătrat, mustăți lungi, mobile (grație firelor), costumat în culori terne. Contrastantă este cromatica vie a personajelor feminine, tinere, pline de viață. O cronică din revista „Teatrul” remarca „măsura și bunul gust regizoral”[3]. Realizatorii s-au concentrat asupra fiecărui detaliu: buzele păpușii-soție se mișcă în tandem cu vorbele ce se aud; cu sarcasm fin, coarne adulterine îi cresc lui Cristobal încă din patul nupțial; decorul stilizat e foarte mobil (Mioara Buescu); vocile acompaniază sonor, în variantă înregistrată, mișcările mânuitorilor; toate sunt părți ale unui întreg omogen. Apelul la glasuri din teatrul dramatic, imprimate pe bandă, e reiterat după moda timpului.[4] Pentru această producție, vocile aparțin Marianei Mihuț, Vasilicăi Tastaman, lui Marin Moraru și Zaiței Brândușa Silvestru.
În Cabarettissimo (1969) combină inovativ actorul la vedere și păpușile, într-o creație care li se adresează tot maturilor, deschizând larg culoarul de adresabilitate către o nouă categorie de public.
O propunere neobișnuită în teatrul românesc în sfera experimentului a fost programul Nocturne (1969) găzduit de Teatrul Țăndărică. Programul laborator era coagulat de invitați de top activând în domenii conexe, cu scopul disipării granițelor dintre arte. Coregrafa Miriam Răducanu, de pildă, a semnat seria Nocturne 9 ½ (1969). Nocturnele de la Țăndărică au continuat până în 1984, cu prezențe din dansul contemporan, pantomimă, operă etc.
Repertorial, a ales texte și autori pe care puțini și-i închipuiau în lumea marionetelor. Făt-Frumos din lacrimă (1982) după Mihai Eminescu, cu inserturi din lirica poetului național, e o suită surprinzătoare de imagini scenice, care relevă metafizica operei-sursă. Dinamica scenică, structura filmică a spectacolelor, sondarea ineditului, curajul viziunii artistice, umorul și ironia filigranate sunt virtuți ale unei retorici regizorale articulate prin imaginarea în echipă a celor mai ingenioase rezolvări.
A optat pentru titluri ce solicitau o tratare elevată. Cartea cu Apolodor (1962) de Gellu Naum, era „un spectacol străbătut de inteligență poetică. Inteligența provoacă râsul, unda de poezie îi adaugă emoția fin omenească.”[5]. Margareta Niculescu a lucrat și în companii teatrale din străinătate. În Norvegia a montat Peer Gynt (Riksteatret din Oslo), Crăiasa Zăpezii (Det Norske Teatret din Oslo), a colaborat în Germania (Magdeburg și Lübeck), Egipt (Cairo), Serbia (Belgrad), Belgia (Bruxelles) [6].
Cercetarea și experimentul au fost strategiile ce i-au conturat limbajul estetic. Echipa din teatru și atragerea unor artiști de valoare din zone limitrofe de creație aluvionau benefic arta animației. Margareta Niculescu a însemnat un nou suflu, o nouă viziune, a demonstrat o înțelegere superioară a acestei arte atât de speciale. Metafora, forța ei de sugestie, semantica stratificată inteligent, dar nu ermetic au impus noi forme teatrale rezultate dintr-o studiere implicită, efectuată în procesul de creație. Natură iscoditoare, Margareta Niculescu a demonstrat un orizont larg, o abordare avangardistă. Avea viziune și voia înnoire, afirmată concomitent în procesul creativ și în acela educațional, căruia i-a dat atenție. A transmite și altora din expertiză e gest de generozitate. Mentoratul presupune știința de-a transfera din propria competență, răbdare, dorința de-a investi astfel în viitor. Prin tot ce a făcut, atât ca artistă, dar și ca directoare, a militat pentru profesionalizarea păpușăriei în România. Întrucât nu exista o secție specializată în învățământul universitar în România, a organizat „Studioul păpușarilor” (1972-1976), o serie de cursuri intensive pentru perfecționarea marionetiștilor. Unul dintre efecte a fost intrarea în circuit a termenului „actor păpușar”, ca semn de echivalare cu practicienii din teatrul dramatic. Preocuparea s-a dezvoltat la nivel internațional sub egida UNIMA, unde și-a asumat atribuțiile de coordonatoare a Comisiei de formare profesională (1976-2000). A reușit formarea pe plan mondial a generaţii de păpuşari de excepție, prin stagii, festivaluri, schimburi culturale, acordarea unor burse, editarea de publicaţii şi inițierea unor şcoli naţionale.
Ideile teoretice s-au concretizat în lucrări redactate în limbi de circulație, unele dintre ele reeditate în număr impresionant: Puppentheater der Welt; zeitgenössisches Puppenspiel in Wort und Bild, UNIMA, 22 de ediții apărute între 1965 și 1968, în germană; L’avant-garde et la marionnette, 1988, în franceză, în 1993, în germană; Lucile Bodson, Margareta Niculescu, Patrick Pezin (sous la dir.). – Passeurs et complices : Passing it on , în franceză și engleză etc.
Într-un interviu acordat pentru „Le Monde”, Margareta Niculescu spune că
“marea idee care continuă să irige şi să hrănească şi astăzi această artă este aceea de a contrazice dogma în virtutea căreia marioneta ar fi o copie a fiinţei umane. Când marioneta a început să se manifeste ca metaforă s-a deschis un câmp artistic imens, ameţitor: toate materialele, toate obiectele, toate formele, toate imaginile, toate jocurile posibile între figurine şi spaţiu, între obiect şi manipulatorul său au devenit posibile, la intersecţia cu alte arte – teatru, muzică, arte plastice”[7].
E sinteza credo-ului său.
Oltița Cîntec
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.20
Note
[1] Uniunea Internațională a Marionetiștilor
[2] Cristian Pepino, https://www.teatrultandarica.ro/dictionar/, consultat mai 2020
[3] Dana Crivăț, Cele trei neveste ale lui Don Cristobal, „Teatrul” nr. 5/1966, p. 65-66
[4] Versiunea pe bandă s-a practicat decenii la rând. Printre argumentele în favoarea ei se numără impunerea unui ritm constant, posibilitatea de-a implica actori cu mare vizibilitate din teatrul dramatic, facilitarea percepției, ușurarea efortului făcut de mânuitori etc. În anii aceia, spectacolele cu păpuși se jucau „din trapă”. Actorii se aflau sub nivelul la care stăteau privitorii, în fața cărora apăreau păpușile manevrate cu mâinile ridicate. Poziția era foarte solicitantă fizic, de aceea imprimarea textului pe bandă magnetică era preferată. Ulterior, când formatele s–au diversificat, tendința dominantă a devenit susținerea live a textului, care îngăduie o relație interactivă cu publicul.
[5] Dana Crivăț, Cartea cu Apolodor de Gellu Naum, în „Teatrul” nr. 12/1962, p 85
[6] Apud Cristian Pepino, UNIMA World Encyclopedy of Puppetry Arts (2013), passim
[7] Apud Matei Vișniec https://www.rfi.ro/special-paris-105384-margareta-niculescu-marea-doamna-artelor-marionetei-s-stins-din-viata, consultat aprilie 2020
Bibliografie
- Lucile Bodson, Margareta Niculescu, Patrick Pezin (sous la dir.). –Passeurs et complices : Passing it on., Editions de l’Institut international de la marionnette, Editions l’Entretemps, 2009
- Letiţia Gâtză, Iordan Chimet, Valentin Silvestru, Teatrul de păpuşi în România, Ed. Meridiane, 1968
- Henryk Jurkowski, Penny Francis, History of European Puppetry: The Twentieth Century, Edwin Mellen Press, 1998
- Henryk Jurkowski, Thiéri Foulc, Encyclopédie mondiale des arts de la marionnette, Éditions L’Entretemps, 2009
- Cristian Pepino (coord), Dicționarul teatrului de păpuși, marionete și animație din România, Ed. Ghepardul, 1999, Galați
- Didier Plassard, Béatrice Didier (dir.), Antoinette Fouque (dir.) et Mireille Calle-Gruber (dir.), Le dictionnaire universel des créatrices, vol. 2, Éditions des femmes, 2013
- Peter Nagy, Philippe Rouyer, World Encyclopedia of Contemporary Theatre, vol. 1 (Europe), Routledge, 2014
- *** Teatrul de animație din România, Teatrul Țăndărică editor, 2018, album de colecție
- *** Teatrul de păpuși în lume. Jocul de păpuși contemporan în cuvânt și imagine, Ed. Meridiane, 1966, București
REGIZOARE
România
Teatrul de Animație Ţăndărică
- Ţăndărică în ţara zăpezii (1953)
- Umor pe sfori (1954)
- Mâna cu cinci degete (1958, parodie după un film polițist, Marele premiu şi Medalia de aur, Bucureşti – 1958);
- Cartea cu Apolodor, după Gellu Naum (1962);
- Eu şi materia moartă (1964 – în colaborare cu Ştefan Lenkisch);
- Katia şi crocodilul (1965);
- Cele trei neveste ale lui Don Cristobal după Federico Garcia Lorca / text de Valentin Silvestru (1965);
- Bandiţii din Kardemome (1969);
- Cabaret-tissimo (1969, în colaborare cu Stefan Lenkisch);
- Ninigra şi Aligru de Nina Cassian (1971);
- Mingică-Piciulică (1971);
- Punguţa cu doi bani (1973), adaptare de Viorica Filipoiu;
- Sânziana şi Pepelea (1974);
- Pisica ce mergea numai singură, text de Nina Cassian după lucrările lui Rudyard Kipling (1976);
- Jocuri de poeţi, jocuri de copii, după Antologia inocenței (culegere de texte și desene create de mari artiști ai lumii. De Iordan Chimet), de Margareta Niculescu, 06.01.1980.
Internațional
Riksteatret, Norvegia
- Østenfor sol og vestenfor mane (1976), după o poveste populară norvegiană;
- Peer Gynt (1978) de Henrik Ibsen.
Det Norske Teatret, Oslo
- Crăiasa zăpezilor, după Hans Christian Andersen, an necunoscut. Scenografia Sever Frenţiu.
Madeburg
- Fabule, după Hans Sachs, an necunoscut;
- Pinocchio, după Carlo Collodi an necunoscut.
RADIOFONIC
- Ulei, de O’Neill Eugene, 31.01.1966: https://www.mixcloud.com/gabrielalin-varzaru/oneill-eugene-ulei-31i1966-regia-margareta-niculescu-distributia/;
- Ninigra și Aligru, de Nina Cassian, 1969, preluat de la Teatrulde Animație Țăndărică: https://www.mixcloud.com/gabrielalin-varzaru/cassian-nina-ninigra-si-aligru-1969-regia-margareta-niculescu-distributia-var-256-kb/.
PUBLICAȚII
Director de publicație / coordonator
- Teatrul de păpuşi în lume – Jocul de păpuşi contemporan în cuvînt şi imagine, Editura Meridiane, București, UNIMA, Leipzig, 1966;
- Marionnettes du monde entier, Editura Leipzig, 1967 (director de publicație și editor științific);
- Passeurs et complices / Passing it on, Editura Institut International de la Marionnette, l’Entretemps, 2009: disponibilă la Haut de Jardin.
Prefațator
- Puppentheater der Welt, Editura Henschelverlag Kunst und Gesellschaft, Berlin, 1968;
- Despre arta păpuşarilor români, Volumul 2, Editura Sedcom Libris, Iași, 2012.
Proprii
- Despre teatrul de păpuşi, Editura de Stat Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1957;
- Puppentheater der Welt; zeitgenössisches Puppenspiel in Wort und Bild, UNIMA, 22 de ediții apărute între 1965 și 1968, în germană;
- Světové loutkářství : současné loutkové divadlo slovem i obrazem, 1966, în cehă;
- The puppet theatre of the modern world; an international presentation in word and picture, UNIMA, 1967, în engleză și germană;
- Marionnettes du monde entier: théâtres de marionnettes contemporains, UNIMA, 1967, în franceză;
- L’avant-garde et la marionnette, 1988, în franceză.
- Die Avantgarde und das Figurentheater, 1993, în germană.
- Marionnettes en territoire brésilien, Festival mondial des théâtres de marionnettes, 1994, în franceză;
- Institut International de la Marionnette, 2015: https://wepa.unima.org/fr/institut-international-de-la-marionnette/;
- Union Internationale de la Marionnette (UNIMA), 2015: https://wepa.unima.org/fr/union-internationale-de-la-marionnette-unima/;
Revista Teatrul
- Cuvinte despre păpuşarii chinezi, nr. 7 / 1957, pp. 79-83: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1957/Nr.7.anul.II.iulie.1957/imagepages/image41.html;
- Vivat Unima!, nr. 3 / 1958, pp. 84-85: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1958/Nr.anul.III.martie.1958/imagepages/image44.html;
- Nu practicism, ci profesiune artistică, nr. 1 / 1963, pp. 73-75: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.1.anul.VIII.ianuarie.1963/imagepages/image39.html;
- Întîlniri păpuşăreşti la Colwyn Bay, 10 / 1963, pp. 78-85: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.10.anul.VIII.octombrie.1963/imagepages/image42.html
- Calendar U.N.I.M.A., n 4 / 1965, pp. 75-77: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.4.anul.X.aprilie.1965/imagepages/image39.html;
- A treia ediţie a Festivalului Internaţional de Păpuşi şi Marionete: Bine aţi venit şi succes, 9 / 1965, pp. 21-22: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.9.anul.X.septembrie.1965/imagepages/image13.html;
- Expresia poetică a marionetei, n 12 / 1967, pp. 49-52: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1967/Nr.12.anul.XII.decembrie.1967/imagepages/image27.html;
- Una din ipostazele înfloririi noastre artistice, 8 / 1969, pp. 68-69: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1969/Nr.8.anul.XIV.august.1969/imagepages/08599.1969.08.pag068-pag069.html;
- Teatrul de păpuşi – triplă coincidenţă, 2 / 1979, pp. 11-12: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1979/Nr.2.anul.XXIV.februarie.1979/imagepages/14823.1979.02.pag010-pag011.html;
- In memoriam: Nicolae Massim, 5 / 1981, p. 83: http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1981/Nr.5.anul.XXVI.mai.1981/imagepages/16312.1981.05.pag082-pag083.html.
Despre
- Deux voies de formation. Entretien avec Margareta Niculescu, Michel Vaïs, în revista Revue de théâtre, nr. 51, 1989, Editura Cahiers de théâtre Jeu, pp. 132-134: https://www.erudit.org/en/journals/jeu/1989-n51-jeu1069035/16364ac.pdf;
- Les masques de Margareta Niculescu, Alain Recoing, în Revista Mû, nr. 4 / 1994, Editura Thémaa, Paris;
- History of European Puppetry: The Twentieth Century, Henryk Jurkowski și Penny Francis, Editura Edwin Mellen, 1998, pp. 270, 304-306, 437;
- Margareta Niculescu – un portret dintr-un veac, Anca Doina Ciobotaru, în Revista Colocvii Teatrale, nr. 25 / 2008, Editura Artes, Iași, pp. 15-26: https://artes-teatru.ro/pdf/colocvii26.pdf;
- Encyclopédie mondiale des arts de la marionnette, Henryk Jurkowski și Thiéri Foulc, Editura L’Entretemps, 2009;
- Niculescu Margareta (1926), în Le dictionnaire universel des créatrices, Didier Plassard, Béatrice Didier, Antoinette Fouque și Mireille Calle-Gruber, Volumul 2, Editura des femmes, 2013, pp. 3174-3175;
- (și autor secundar), Volumul Ansamblul de marionete prezintă (..) Ţăndărică în Ţara Zăpezii feerie muzicală în zece tablouri de Sanda Ştefan, Editura Teatrul Țăndărică, București, an necunoscut;
- un articol în presa spaniolă: Mujeres que brillan, în publicația spaniolă La Hoja del Titiritero;
- Revista Teatrul
- 17 Regizori – Margareta Niculescu, Al. Popovici, nr. 4, an IX, aprilie 1964, pp. 18-20: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=39702-17-regizori-margareta-niculescu
- Dialoguri de atelier cu Margareta Niculescu, Ileana Popovici, nr. 8, 1974, pp. 74-78: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43289-dialoguri-de-atelier-cu-margareta-niculescu
- Elogiu modestiei – Margareta Niculescu, Sanda Diaconescu, nr. 11, 1979, p. 29: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=45511-elogiu-modestiei-margareta-niculescu;
- Cronica dramatică: «Făt-frumos din lacrimă» de Mihai Eminescu, în imagini teatrale de Margareta Niculescu (Teatrul «Țăndărică»), Ștefan Iureș, nr. 10, 1982, pp. 26-28: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=47056-cronica-dramatica-fat-frumos-din-lacrima-de-mihai-eminescu-in-imagini-teatrale-de-margareta-niculescu-teatrul-tandarica;
- O convorbire cu Margareta Niculescu despre pregătirea profesională a păpușarilor prin stagii internaționale UNIMA, experiența norvegiană și perpetua înnoire a genului, Irina Coroiu, nr. 10, 1982, pp. 84-87: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=47086-o-convorbire-cu-margareta-niculescu-despre-pregatirea-profesionala-a-papusarilor-prin-stagii-internationale-unima-experienta-norvegiana-si-perpetua-innoire-a-genului;
- Margareta Niculescu văzută de Dinu Săraru, Gopo, Cătălina Buzoianu, Ștefan Niculescu, autor necunoscut, nr. 6, 1984, pp. 30-35: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=48325-margareta-niculescu-vazuta-de-dinu-sararu-gopo-catalina-buzoianu-stefan-niculescu;
- De vorbă cu Henryk Jurkowski (președinte al UNIMA) și cu Margareta Niculescu (vicepreședinte al UNIMA), Mihai Crișan, nr. 12, 1984, pp. 76-79: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=48159-de-vorba-cu-henryk-zurkowski-presedinte-al-unima-si-cu-margareta-niculescu-vicepresedinte-al-unima;
- În Franța Margareta Niculescu devine Comandor!, autor necunoscut, nr. 7, 8, 9, 1999, p. 43: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53305-in-franta-margareta-niculescu-devine-comandor;
- Margareta Niculescu: «Nu cred în valorile care se stabilesc prin comparație», Maria Băcescu, nr. 12, 2000, pp. 11-12: https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53655-margareta-niculescu-nu-cred-in-valorile-care-se-stabilesc-prin-comparatie.
FONDATOARE / INIȚIATOARE
- revistele Puck – La marionnette et les autres arts (1988) şi E pur si muove- La marionnette aujourd’hui (2002);
- seria de spectacole Nocturne 9 ½ , 1969-1984, concepută pentru artiștii care nu aveau scenă (coregrafi contemporani, cântăreți de jazz etc. – un manifest-răspuns la sistemul instituționalizat favorizat de autorități;
- Școala Națională Superioară a Artelor Păpușărești / École Nationale Supérieure des Arts de la Marionnette (ESNAM), în Charleville-Mézières, 1987;
- Studioul Păpușarului (1972-1975), un studio experimental pentru pregătirea tinerilor păpușari (identitatea păpușarului și necesitatea pregătirii permanente);
- Comisia de Formare profesională (Commission de Formation Professionelle), în cadrul UNIMA, 1976;
- a ajutat la fondarea departamentului de păpuși, în cadrul Instituto del Teatro de Sevilla, la inițiativa Alcides Moreno, Ana Maria Tempestini și Roberto Quintana, 1983-1985;
- co-fondatoare, împreună cu Jacques Félix și Henryk Jurkovski, a Institutului Internațional al Marionetei (Institut International de la Marionnette – I.I.M.), 1981, la Charleville-Mézières;
- Editura I.I.M (Institut International de la Marionnette) , Charleville-Mezieres, Franța,1988;
- Întâlnirile Internaționale ale Școlilor de Teatru de Păpuși (Rencontres Internationales des Ecoles de Marionnettes – RIDEM), 1990-1993, devenite, ulterior, Întâlnirile Internaționale ale Pedagogiilor Artistice (Rencontres Internationales des Enseignements Artistiques – RIDEA), 1996-1999;
- Centrul de rezidență pentru tineri creatori și cercetători – La Villa d’Aubilly, Charleville-Mezieres, Franța, 1996.
PRODUCĂTOARE
- și fondatoare pentru 3 festivaluri de teatru de păpuși, în București (1958: Primul Festival Internațional de Teatru de Păpuși, 1960: nume festival necunoscut, 1965: nume festival necunoscut)
FUNCȚII
- mai 1949-1985: Directoare Teatrul de Păpuși și Marionete Țăndărică (din 2008 a devenit Teatrul de Animație Țăndărică);
- 1957- 2000: membră în Comitetul Executiv UNIMA;
- 1976-2000: președinte Comisia pentru Formare Profesională (Commission de Formation Professionnelle);
- 2000 – 2004 : președinte UNIMA;
- 1985- 2003: directoare Institutul Internațional al Marionetei (Institut International de la Marionnette – IIM), Charleville-Mézières;
- 2004: președinte de onoare Congresul Rijeka (Le Congres de Rijeka)
Le tour du monde des marionnettes (short documentar, 1969), regia Yves Brunier și Philippe Genty.
Cabaret-tissimo de Margareta Niculescu, Ștefan Lenkisch, Ella Conovici, Mioara Buescu
Regia: Margareta Niculescu, Ștefan Lenkisch
Scenografia: Ella Conovici, Mioara Buescu
Muzica: Dumitru Capoianu
Premiera: 5 mai 1969
Sursa: fb tandarica
Cartea lui Apolodor de Gellu Naum
premiera: 1962
Regia: Margareta Niculescu
Marionete: Ella Conovici
Decoruri: Stefan Hablinski
Sursa: fb Raluca Tulbure
Cele trei neveste ale lui Don Cristobal
Premiera: 1965
Regia: Margareta Niculescu
Păpuși: Ella Conovici
Decoruri: Mioara Buescu
Sursa: fb Raluca Tulbure
Jocuri de poeţi, jocuri de copii, după Antologia inocenței (de Iordan Chimet), de Margareta Niculescu
Premiera: 06.01.1980
Asistent regie: Valentin Chladek
Scenografia: Mioara Buescu, Ana Pușchilă
Mișcare scenică: Malou Iosif
Muzica: Vasile Sirli
Distributie: Florentina Tănase, Mihai Gruia Sandu, Paul Ionescu, Valentina Chiose, Sara Dan, Ioana Stoica, Valentina Tomescu
Actori: Anda Călugăreanu, Jorj Voicu
sursa: FB Teatrul Țăndărică
Mâna cu cinci degete, 1958
de Al. Andi și Mircea Crișan,
Teatrul de Păpuși și MarioneteȚăndărică
sursa: cimec.ro, Revista Teatrul, nr. 7, an IX, iulie 1964, p. 18
Regia: Margareta Niculescu
Ninigra si Aligru 1971, de Nina Cassian
Regia: Margareta Niculescu
Păpuși: Ella Conovici
Decor: Dan Nemțeanu
Sursa: fb Raluca Tulbure
Punguța cu doi bani
Adaptare de Viorica Filipoiu
Scenografia: Ella Conovici
Muzica: Corneliu Cezar
Distribuție: Robert Zolla, Aurelian Manoliu, Elvira Chladek, Suzana Katz, Eugenia Dumitriu, Sara Dan, Laura Ionescu, Gabriela Mitran, Eugen Stoica, Valentina Tomescu
Vocile sunt interpretate de Anda Călugăreanu, Valeria Gagialov, Tamara Buciuceanu, Ion Lucian, Marcel Anghelescu, Constantin Rauțchi.
Premiera: 5 decembrie 1973
Regia: Margareta Niculescu
Umor pe sfori, 1954
Marionete: Ioana Constantinescu, Ella Conovici
Decoruri: Stefan Hablinski, Mioara Buescu
Sursa: fb Raluca Tulbure
CV Margareta Niculescu
Margareta Niculescu – Autobiographie
Margareta Niculescu – Portrait en esquisses
Margareta Niculescu – The experience of experimentation
Margareta Niculescu
PORTRAIT DE MARGARETA par Alain Recoing
Mujeres que brillan, in publicatia spaniola La Hoja del Titiritero
- Wepa, UNIMA: https://wepa.unima.org/en/margareta-niculescu/;
- Dicționarul teatrului de animație, @Teatrul Țăndărică: https://www.teatrultandarica.ro/personalitati-n/;
- BnF Data: https://data.bnf.fr/fr/12880297/margareta_niculescu/;
- VIAF: https://viaf.org/viaf/22646470/;
- fragmente dintr-un interviu acordat cotidianului Le Monde, în 2011: https://m.rfi.ro/special-paris-105384-margareta-niculescu-marea-doamna-artelor-marionetei-s-stins-din-viata/