Tocilescu, Alexandru
27 iulie 1946, București
29 noiembrie 2011, București
Regizor de teatru, film și operă
Alexandru Tocilescu povestește într-una dintre Conferințele Teatrului Național București[1] despre primii săi ani de viață: camera lui era cea cu biblioteca și avea o pasiune nebună pentru citit, la radio asculta ziua „Vorbește Moscova”, iar seara „Radio Londra” și „Vocea Americii”, mergea la teatru de la cinci-șase ani și a văzut toate spectacolele importante. În adolescență a devenit un bun dansator de rock și twist, citea în rusă, respectiv franceză și se simțea ca un cetățean european. Pe când era student la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică (1967-1971) avea un păr incredibil de mare, era îmbrăcat cu haine extravagante, purta lanțuri, ghiuluri, brățări, drept pentru care nici nu i s-a propus vreodată să intre în partid. Era adorat de colegi și detestat de profesori.
Deși pare că singura constantă a regizorului Alexandru Tocilescu în activitatea sa teatrală este schimbarea, se pot observa cu ușurință câteva direcții caracteristice pentru montările sale: critica socială și politică atât a regimului comunist, cât și a proaspetei democrații de după ’89, apetența pentru spectaculozitate și sincretism artistic, umorul, o atenție aparte oferită dimensiunii muzicale, capacitatea surprinzătoare de a manipula diferite tipuri de public, promovarea tinerilor dramaturgi (cu precădere Tudor Popescu) și contemporaneizarea – prezentă de la textele shakespeariene până la Scrisoarea pierdută a lui Caragiale. Tocilescu a fost pasionat şi de cultura japoneză, fiind regizorul care a montat pentru prima oară teatru japonez în România (Amurgul unui cocor, Amanți însângerați).
În ceea ce privește opera, în 2007 a montat Faust la Opera Națională din București, iar referitor la activitatea sa cinematografică, a regizat Bani de dus, bani de-ntors (2005), după piesa cu același nume de Puși Dinulescu.
Cu toate că, în majoritatea producțiilor semnate, Alexandru Tocilescu s-a „răfuit cu sistemul”, a reușit de fiecare dată să sfideze și să treacă de cenzură, creând prin spectacolele sale o veritabilă mișcare de rezistență culturală. Dovada iscusinței sale de a se strecura pe lângă rânduiala partidului sunt dosarele sale de la Securitate, pe care artistul însuși le-a consultat și despre care își amintește că erau „pline de prostii, de turnătorii că umblu îmbrăcat după moda hippy, că vorbesc urât, că beau cu directorul teatrului, Ion Besoiu, care – în ciuda lipsei mele de calități profesionale – mă încurajează și bea cu mine până cădeam amândoi sub masă. Și tot în pofida lipsei de calități profesionale, critici ca…, și sunt înșirați toți criticii evrei care erau pe vremea aia, deci se insinua că aș fi fost susținut de o oarecare mafie evreiască, ce mă susține și îmi dă nas.”[2]
În Sânziana și Pepelea, debutul său de la Studioul Casandra (1971) Alexandru Tocilescu reușește să aducă la suprafață pamfletul politic ascuns în spatele feeriei lui Alecsandri, creând un spectacol pe cât de muzical, pe atât de agitatoric.
Swanewit, pe de altă parte, pe care regizorul îl denumește „revărsarea mea hippy”, a fost un spectacol descris de critici ca emoționant, poetic, romantic, plin de candoare, construit cu simț al măsurii, gust pentru simplificare și o intimă coliziune între lirism și teatralitate. Se conturează din ce în ce mai pregnant înclinarea lui Tocilescu spre dimensiunea muzicală a reprezentației, de această dată regizorul colaborând cu Leonid Dimov pentru versuri și cu Nicolae Alifantis pentru fondul muzical (melodii de jazz, balade lirice, accente comice).
Tot în registrul sensibilității și al lirismului, Tocilescu montează la teatrul piteștean Alexandru Davila piesa japoneză Amurgul unui cocor de Junji Kinoshita, marcând prima dată în istorie când o trupă românească joacă o piesă japoneză. Criticul Valeria Ducea scrie despre spectacol: „Cu un cod ritual al mișcărilor, gesticii și amplasamentului scenic, cu un încântător și sugestiv acompaniament muzical (alcătuit din sonorități stranii sau suave, din ritmuri sincopate ce-și au originea în muzica japoneză din secolele IX – XVI), cu măști expresive (desenate pe fețele actorilor chiar de către regizor), după modele furnizate de străvechiul teatru No sau Kabuki, montarea furnizează un cadru specific, în care se desfășoară vechea și apriga luptă dintre bine și rău, cu sensurile ei actuale, imixtiunea brutală a business-ului în lumea imaculată, poetică, a legendei, distrugând jocul inocent al celor doi îndrăgostiți.”[3]
În continuare, regizorul a părăsit zona emoției discrete în favoarea unui mare show și a montat piesa shakespeariană Nevestele Vesele din Windsorca un musical pop și rock-and-roll plasat în anii 70-80, colaborând încă o dată cu Nicu Alifantis. Despre spectacol, Doina Uricariu notează:
„Tocilescu punea în scenă trepidant alaiul instrumentelor electrice, decibelii tinereții, și acest carnavalesc universal, adus la zi de cultura populară americană, de la gospel, country, blues și jazz, până la musical fiind doar câțiva pași. (…) Tot ce era interzis era amplificat și condus de tânărul regizor la paroxism. Tocilescu urca circul rock-ului pe scenă, transforma teatrul într-un cal troian menit să dărâme cetatea inexpugnabilă a unei lumi care înlocuia drepturile cu interdicții.”[4]
Concurs de frumusețe, pus la Teatrul de Comedie București, este al doilea spectacol montat de Tocilescu după un text al tânărului dramaturg Tudor Popescu. Pe fondul unei povești despre un concurs de frumusețe canină la care trebuie să iasă pe locul întâi dulăul tovarășului Anatol, om de vază al orășelului, regizorul duce mai departe direcția de critică la adresa comunismului, creând un spectacol disident, plin de umor și, încă o dată, profund muzical: „Regizorul înțelege foarte exact orchestrația dramaturgică și învăluie mai fiecare temă în motive muzicale, sprintene arii cantabile, romanțe galeșe, anodine melodii de muzică ușoară, fragmente de balet, cântece folk, măsuri de grave simfonii, preludii de orgă (…)”[5].
Despre Tartuffe și Cabala bigoților, regizorul afirmă că este „primul atac important pe care l-a făcut cu un spectacol”, lucru remarcat și de Valentin Silvestru: „Originalitatea proiectului lui Alexandru Tocilescu rezidă în aceea că el a conceput reprezentarea veselă a comediei Tartuffe de către trupa de la Palais Royal, condusă de Molière, în fața regelui și, numaidecât, reprezentarea tristă a suferinței artiștilor, a lui Molière însuși, urmare a represaliilor îndreptate împotriva gestului lor cutezător. E o legătură plauzibilă, pe un fond de istoricitate cultural-politică autentică și o trimitere spre actualitate în termenii unor adevăruri generale despre raporturile dintre creator și o societate coruptă; primul o desfide la nivelurile ei de autoritate ce apar ca arbitrar-capricioase și obtuz intelectuale.”[6] Cu ajutorul metaforelor scenice, Tocilescu a conturat în personajul Regelui Soare figura lui Ceaușescu, lăsând ca în Molière să se regăsească artiștii și scriitorii.
Barbul Văcărescul și Occizio Gregorii alcătuiesc un alt cuplu de texte vechi pe care Tocilescu le-a transformat într-un spectacol cu puternice implicații politice și o țesătură muzicală aparte. Constantin Radu Maria observă că în această creație scenică „se oglindește istoria noastră deformată burlesc și enorm, (…), vitalitatea acestui popor care, în ciuda tuturor asupririlor și loviturilor celor puternici, își reia ‚ora’ – strămoșescul dans al bucuriei de a trăi de la început.”[7] Într-un interviu, Tocilescu povestește că:
„Spectacolul avea putere de sugestie, nu știu cum am reuşit, dar toată lumea înțelegea că acești țărani desculți care scurmă cu degetele după o sămânță sau rădăcină de ceva suntem noi. Și blestemul de la sfârșit, asupra întregii clase boierești era blestemul poporului asupra întregii clase conducătoare. Mesajul era atât de clar, de limpede, de străveziu, dar nimeni nu putea să spună nimic pentru că textul era respectat cu sfințenie, situațiile erau păstrate, doar că era acutizată chestia. Era făcut în așa fel încât mesajul să fie transparent și să ajungă imediat la spectator.”[8]
Un punct central în cariera regizorului este montarea integrală a piesei Hamlet la Teatrul Bulandra, un spectacol pentru care Tocilescu, alături de echipa artistică și de poeta Nina Cassian, au tradus ei înșiși opera shakespeariană, adecvând replicile la personalitatea și structura (fizică și mentală) a interpretului care urma să le rostească. Spectacolul a fost un fenomen, „a depășit suta de reprezentații în mai puțin de un an și patru luni de la premieră. S-a jucat, deci, (ținând cont de întreruperile din vară) de aproximativ 2 ori pe săptămână mereu cu sălile arhipline, provocând adevărate pelerinaje.”[9] Despre spectacol, criticul Natalia Stancu povestește:
„O primă caracteristică a acestei montări: bogata ei teatralitate. O căutare plină de fervoare în direcția unei subtile, rafinate colaborări a artelor (care apelează și la registrul realist, dar și la cel metaforic, și la registrul naturalist, dar și la cel simbolic, și la soluții globale de continuitate, dar mai ales la procedee „punctuale”) și care așează în centrul căutării (instrument, dar și scop) actorul, se finalizează în imagini scenice puternice, pregnante. Îmi par de referință, în primul rând, forța și pulsația secretă a unor scene – precum cele ale actorilor, ale duelului, ale nebuniei Ofeliei, ale contemplării în oglindă.”[10]
Nici de această dată, regizorul nu s-a ferit să critice sistemul politic, asigurându-se că fiecare spectator înțelegea că în replica „Danemarca e o închisoare” se citește România. După 1989, spectacolul a călătorit în turnee în Franţa, Irlanda şi Anglia, lansându-i internaţional pe actorii Marcel Iureş şi Ion Caramitru. Despre această perioadă, Ion Caramitru îşi aminteşte „Imediat după 1989, părea pentru toată lumea că „a Brave New World”, ca să-l citez pe Shakespeare, stătea să înceapă. Pentru ţară, mai întâi, fireşte, dar şi pentru teatrul românesc. Numai că, în primele luni ale anului 1990, teatrul românesc aproape că amuţise. Mai peste tot în ţară se juca „spectacolul sălilor goale”. Totuşi, instituţiile de spectacole nu au dezarmat. Au căutat, cum s-ar zice, „drumul străinătăţii”, nu în sensul în care şi-ar fi luat lumea în cap, ci în acela că au dorit să facă ce li s-a refuzat de multă vreme: turnee în străinătate. E adevărat că, privite retrospectiv, unele lucruri ce păreau atunci mari succese nu mai înseamnă mare lucru. O ieşire peste graniţă – în primul oraş în care existau o sală de teatru cât de cât dotată şi un teatru profesionist – era, la vremea aceea, supraevaluată. Cu totul altă semnificaţie are turneul Teatrului „Bulandra” cu Hamlet, mai întâi, în toamna lui 1990, în Anglia şi Irlanda, apoi în 1992, la Paris.”[11]
O scrisoare pierdută, montată în 1999 la Teatrul Național din București a fost un spectacol cu viață scurtă, cu un rol esențial în spectacologia lui Caragiale și cu numeroase dezbateri iscate în opinia publică datorită aducerii piesei în contemporaneitate. Spectacolul fost anunțat de regizorul însuși drept o expresie a dezgustului și a disprețului său față de lumea politicianistă, drept pentru care, la premieră, în public s-au găsit numeroși oameni politici precum Ion Iliescu și fostul său consilier de la președinție, Victor Opaschi. În legătură cu spectacolul, Marina Constantinescu observă și evaluează astfel: „Tocilescu nu a intenționat o deschidere spre universal și universalitate, ci a contextualizat și particularizat lupta pentru puterea politică, pentru glorie și onoare, creând o atmosferă mult prea tipică românilor noștri din ultimii ani, cu mode, cu mobile, cu haine tip APACA și treninguri Nike.”[12]Mai mult, Gabriela Hurezean notează: „Alte invenții savuroase ale lui Toca: steagul bleu cu steluțe al Uniunii Europene este bleumarin spre negru; Tipătescu negociază cu Cațavencu pe celular; Zoe face striptease pe scenă; Agamiță are momente de sincopă ca orice vampir care se respectă; în timp ce ședința se ‚suspendă’, electoratul urmărește celebra scenă din Basic Instinct, reacționând ca golanii în cinematografele de cartier.”[13] Directorul de atunci al Naționalului, Dinu Săraru, și-a exprimat dezacordul față de referința la Basic Instinct și a scos foarte curând spectacolul din repertoriu. „F.I.: Am înţeles că noul director al Teatrului Naţional (Dinu Săraru) a ţinut foarte tare să scoţi o secvenţă… Al. T.: Nu mi-a spus niciodată. F.I.: Adică imaginile din Basic Instinct. Al. T.: Nu mi-a spus. Mi-a spus că nu-i plac, dar nu mi-a spus să le scot. Nu mi-a spus să le scot, pentru că a scos el spectacolul, şi gata.”[14]
Alexandru Tocilescu revizitează spațiul sensibilității japoneze cu spectacolul Amanți însângerați în care aduce laolaltă două drame domestice scrise de Chikamatsu Monzaemon, celebru scriitor al secolelor XVII-XVIII. Ambele piese evocă dragostea dintre un negustor și o fată din cartierul iubirii de la Osaka. Mihaela Michailov apreciază că „spectacolul se impune prin percepția fină și consistentă a sensibilității deconcentrante specific japoneze, cutumelor și interdicțiilor de cele mai multe ori inaccesibile minții europene.”[15] Cristina Rusiecki, pe de altă parte, observă că „regizorul uită cu bună știință de spectacologia secolului XX, marcată în diferite grade de teatrul artaudian al cruzimii. În spectacolul său, pasiunile sunt trăite cu intensitate, dar în spatele unei mănuși de catifea. (…) Refuzând stridența și formele agresivității – formulă scenică pe care alți regizori o consideră infailibilă pentru impactul spectacolului -, argumentele teatrale ale lui Alexandru Tocilescu sunt susținute impecabil de trupă.”[16]
Urmează o serie de spectacole în care Alexandru Tocilescu se apleacă asupra perioadei comuniste: O zi din viața lui Nicolae Ceaușescu de Denis Dinulescu, montat la Teatrul Mic din București în 2005, Elisaveta Bam după un text de Daniil Harms, Teatrul Bulandra, București în 2006, Comedie roșie, după o piesă de Constantin Turturică, Teatrul Național București, 2006 și Casa Zoikăi de Mihail Bulgakov, Teatrul de Comedie București, 2009.
Despre primul spectacol, Marina Constantinescu spune: „Am văzut un gen de epopee care mi s-a părut că dorește să ne arate, calm, detașat, cumva, dar cinic în esență, că l-am creditat cu foarte mult pe un om simplu, ambițios, altminteri, nu prost, dar pe care noi l-am ridicat din derizoriu pe culmi. El este opera noastră, așa cum, mai târziu, noi am devenit opera lui. Montarea lui Alexandru Tocilescu nu are nimic revanșard. Nu vrea să judece pe nimeni. Nici pe soții Ceaușescu, nici pe băieții vigilenți care au intrat în fiecare dintre noi, inventând forme ale dezastrului dictaturii, nici chiar pe noi, care am pus umărul, uneori voluntar la marea construcție a socialismului. Are aerul unei picturi naive, cu tușe groase, uneori, cu aparente disproporții, cu alaiuri interminabile, cu un haz simplu, conținut.”[17]
Comedie roșie este un spectacol care spune povestea „unor bătrâni, soț și soție, cărora li se interceptează brutal orice mișcare, orice cuvânt” și la care se râde cu lacrimi, cu un râs care „exorcizează demonii anilor noștri populați de activiști și securiști”. Cristina Modreanu scria în cronica spectacolului:
„Ideea regizorului Alexandru Tocilescu de a construi decorul celui mai nou spectacol al său, Comedie roșie, astfel încât spectatorul să aibă acces simultan la acțiunile ce se desfășoară în apartamentul victimei regimului, în cel unde-și au cartierul supraveghetorii lui, dar și birourile oficialilor români, respectiv ruși, alcătuiește un cadru ușor recognoscibil oricui azi, în care sunt turnate realități uitate de unii și necunoscute de cei foarte tineri. Poți să vezi nu numai mizeriile vieții de zi cu zi, începând cu lipsa de hârtie igienică și continuând cu spaima stârnită de fiecare țârâit al soneriei sau cu vorbitul în șoaptă de teama microfoanelor amplasate peste tot, ci și, concomitent, mișcările securiștilor care supraveghează „obiectivul de vizavi”.[18]
Conform criticului Mircea Morariu, Elisaveta Bam„aduce în prim plan absurditatea unui regim politic care mai întâi pronunța condamnarea la moarte a unei ființe umane, apoi îi planifica riguros data și ora morții, desemna conștiincios ucigașii, transforma apropiații viitoarei victime în acuzatori, dar nu se sinchisea nicidecum să afle dacă victima are cu adevărat vreo vină”[19]. Tot despre acest spectacol, Marina Constantinescu nota că „Ludicul subtil, suprarealist cumva al lui Harms, este extraordinar decorat de regizor, amplificat de muzica lui Irinel Anghel, de fabulosul unei scenografii care dezvoltă în valuri râsul, comicul unor tărâmuri aberante, în care copiii sunt matrioști suspendate în cer, cu poponețurile pictate cu norișori, din cer coboară obiecte amenințătoare artdeco, Elisaveta Bam se ascunde într-un fotoliu scoică, corul se plimbă la poalele unor ziduri falnice, amenințătoare, bine-cunoscute simboluri ale dictaturii sovietice, iar orchestra, îmbrăcată elegant, cântă neîncetat, încadrând spațiul de joc și fantasticul poveștii Elisaveta Bam.”[20]
Casa Zoikăi este o comedie grotescă în care urmărim povestea unei femei care, „ca să scape de spectrul acceptării unor colocatari din clasa muncitoare, dar și ca să facă rost de bani pentru a fugi în străinătate, deschide în apartamentul ei, mituind pe cine unde trebuie, o afacere (ziua, atelier de croitorie pentru noile clase sociale, seara, bordel de lux)”. Despre spectacol, Eugenia Anca Rotescu notează: ”Muzica, dansul, defilările de modă de la Paris, precum și cele autohtone dau spectacolului un glamour aparte, pe care îl susțin convingător toate personajele aflate în plan secund. Prezențele lor completează tabloul unei lumi în disoluție, a prăbușirii tuturor reperelor morale și civice pe care comunismul le-a adus ce sine. Dimensiunea tragediei de jumătate de secol se impune cu pregnanță din spatele veseliei și al șlagărelor sovietice, al citatelor din Lenin și al aplauzelor de altădată, înregistrate pe bandă, al umorului irezistibil al actorilor. Stârnesc toate hohote de râs.”[21]
Ultima creație scenică a regizorului Alexandru Tocilescu este reluarea legendarului spectacol „Nevestele vesele din Windsor” de William Shakespeare, de data aceasta montat la Teatrul Metropolis din București în 2011, cu muzică live, spre deosebire de varianta de la Piatra Neamț, unde muzica a fost interpretată play-back. Despre distribuția spectacolului, Doina Uricariu notează că: „joacă realitatea și o parodiază înaintând către sufletul nostru tonifiat și binedispus cu viteza cu care se rostogolesc vagonetele unui fulgerător montagnerusse. (…) Personajele lui Shakespeare sunt scuturate de orice naftalină proteguitoare față de contextul istoric. Textul e cântat sau rostit ca o cavalcadă. Senzația de avalanșă ne contaminează de vervă și ironie.”[22] Concluzia criticului e că montarea de la Metropolis reîncarnează primul spectacol „cu o forță, o nonșalanță și o creativitate seducătoare.”
Alexandru Tocilescu a fost privit atât ca o forţă creativă inepuizabilă, cât şi ca un enfant terrible, el însuşi afirmând că
„nu-mi place să fiu previzibil. Nici în ce spun, nici în conversaţie, nici în existenţă, nici în apariţii, nu-mi place să fiu previzibil nici în ceea ce fac, de aia poate uneori sunt vehement împotriva unor colegi.”[23]
Cu toate acestea, regizorul a fost nu doar un practician, ci şi un gânditor despre teatru, identitate revelată mai ales în interviurile acordate de-a lungul timpului. Într-un interviu intitulat „Agresivitate, dragoste, teatru”, Tocilescu afirmă: „Problema care se pune, după mine, în ceea ce priveşte teatrul – atât ca meserie, cât şi ca spectacol – este o problemă de comunicare, de comunicare colectivă. Se naşte un sentiment comun, se naşte o stare generală care se transmite, se recepţionează, dar toate astea se bazează pe ceea ce încercam eu să spun, pe… o stare de iubire.”[24]
Alexandru Tocilescu a câștigat două premii UNITER: unul în 1999 – Premiul UNITER pentru cel mai bun spectacol (O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale, Teatrul Național București) și unul în 2002 – 2002: Premiul UNITER pentru întreaga activitate și a fost primul regizor român cu o stea pe Aleea Celebrităților din București, primită în 2011.[25]
Andreea Lupu
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.31
Note
[1] Conferinţele Teatrului Naţional, Sala Atelier, 27 martie 2011, apud Toca se povesteşte, v. 1, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 21-44
[2] Idem, p. 29
[3]Revista Teatrul, nr 3, martie 1976, Valeria Ducea, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 159-160
[4]Cotidianul, 21 martie 2011, Doina Uricariu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 408-409
[5]Revista România Liberă, nr. 47, 1980, Valentin Silvestru, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 192
[6]Volumul Ora 19:30, Editura Meridiane, 1983, Valentin Silvestru, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 200
[7] Revista Teatrul, nr. 10, octombrie 1982, Constantin Radu Maria, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 210
[8]Conferinţele Teatrului Naţional, Sala Atelier, 27 martie 2011, apud Toca se povesteşte, v. 1, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 33
[9]Contemporanul, 3 aprilie 1987, Dinu Kivu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 219
[10]Revista Contemporanul, nr. 5, 20 decembire, 1985, Natalia Stancu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 223
[11] Cu Ion Caramitru de la Hamlet la Hamlet şi mai departe, Bucureşti, 2013, apud apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 236
[12]România literară, nr. 40, 2000, Marina Constantinescu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 290
[13]Naţional, 25-26 septembrie, 1999, Gabriela Hurezean, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 283
[14] Interviu cu Alexandru Tocilescu, luat de Florica Ichim, Toca se povesteşte, v. 1, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p.203
[15]Observator cultural, nr 75, 31 iulie 2001, Mihaela Michailov, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 308
[16]Ziarul Cuvântul, octombrie 2001, Cristina Rusiecki, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 312
[17]România literară, nr. 19, 2005, Marina Constantinescu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p.332
[18]Ziarul Gândul, aprilie 2006, Cristina Modreanu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 342
[19]Revista România literară,nr.28, 2006, Mircea Morariu,apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 354
[20]Revista România literară, nr. 27, 7 iulie 2006, Marina Constantinescu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 352
[21]Observator cultural, 2009, Eugenia Anca Rotescu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 382
[22]Cotidianul, 21 mai 2011, Doina Uricariu, apud Toca se povesteşte, v. 2, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 411
[23]Toca se povesteşte, v. 1, Ediţie îngrijită de Florica Ichim, Editura Cheiron şi Fundaţia Culturală „Camil Petrescu, Revista „Teatrul azi”, supliment, Bucureşti, 2015, p. 165
[24]Idem, p. 65
[25] https://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Tocilescu
- Nevestele vesele din Windsor, Teatrul Metropolis, Bucureşti, 2011. De William Shakespeare. Traducere texte cântece: Vlaicu Barna. Decorul: François Pamfil. Costumele: Corina Grămoşteanu. Muzica originală: Nicu Alifantis. Coregrafia: Felicia Dalu. Distribuţie: Lucian (Sir John Falstaff), George Ivaşcu (Ford), Adriana Trandafir (D-na Quicly), Ion Grosu (Page), Mariana Dănescu (D-na Page), Crina Mureşan (D-na Ford), Miha Niţă (Simple), Victor Apetrei / Andrei Bratu (Pistol), Darius Daradici (Nym), Dan Rădulescu (Robin), Loredana Căvăşdan / Oana Berbec / Ştefania Dumitru / Raluca Botez (Anne Page), Eduard Cârlan (Rugby), Nicu Alifantis (Povestitorul). Muzicieni: Nicu Alifantis, Byron (Dan Byron, 6fingers, Costin Oprea, Dan Georgescu, Johm Ciurea).
- Vânătoarea de rinoceri, Teatrul Odeon, Bucureşti, premiera: 7 aprilie 2011, spectacol lectură. De Nikolai Gumilov. Cu: Mircea Constantinescu, Paula Niculiţă, Carmen Tănase, Ioan Batinaş, Petrică Nicolae, Jeanine Stavarache, Gelu Niţu.
- Sfârşit de partidă, Teatrul Metropolis, Bucureşti, premiera: 14 noiembrie 2009. De Samuel Beckett. Traducere: Irina Mavrodin. Decor şi costume: Wanda Maria Sturdza. Distribuţia: Răzvan Vasilescu (Hamm), Mihail Constantin (Clov), Ion Besoiu (Nagg), Irina Petrescu (Nell).
- Poker, Teatrul de Comedie, Bucureşti, premiera: 17 aprilie 2009. De Adrian Lustig. Asistent regie: Claudia Nedelcu. Scenografia: Puiu Antemir. Costumele: Anca Rădăuţă. Muzica: Gabriel Basarabescu. Distribuţia: Vladimir Găitan (Horia), George Mihăiţă (Titel), Simona Stoicescu (Monica), Valentin Teodosiu (Claudiu).
- Casa Zoikăi, Teatrul de Comedie, Bucureşti, premieră: 21 martie 2009. Traducerea: Maria Dinescu. Adaptarea scenică: Alexandru Tocilescu. Asistent regie: Gabriel Iencek. Scenografia: Maria Vanda Sturdza. Asistent scenografie: Irina Chirilă. Costumele: Anca Pâslaru. Muzica: Gabriel Basarabescu. Coregrafia: Pastorel Ionescu. Distribuţia: Virginia Mirea (Zoia Denisnova Pelţ, stăpâna apartamentului şi a atelierului), George Mihăiţă (Alexandr Tarasovici, Ametistov, verişorul Zoiei), Gelu Niţu (Pavel Feodorovic Obolianinov, Conte), Emilia Popescu (Alla Vadimovna) Aurelian Bărbieru (Gandzalin, Chinez), Roxana Ciuhulescu (Madam Ivanova), Gheorghe Dănilă (Anisim Zotikovici Portupeia, Preşedintele comitetului de bloc), Petre Dinuliu (Robber), Marius Drogeanu (Vanecika), George Grigore (Corp de mort), Dragoş Huluba (Heruvim, Chinez), Mihaela Măcelaru (A treia doamnă responsabilă), Eugen Racoţi (Poetul), Andreea Samson (Lizanka, Croitoreasa), Teodora Stanciu (A doua doamnă responsabilă), Candid Stoica (Tovarăşul Petruhin), Simona Stoicescu (Maria Nikofrona, Prima doamnă responsabilă), Mihaela Teleoacă (Maniuşka, cameristă), Valentin Teodosiu (Boris Semiorovici Gus Remontnîi, Director), Andreea Daradiac, Alexandra Georgescu, Adina Hotinceanu, Cristina Ion, Popa Cătălin, Raluca Răcean, Mihai Savu, Cristina Svodobă (Spirit).
- Eduard al III-lea, Teatrul Naţional “I. L. Caragiale” Bucureşti, premiera: 26 ianuarie 2008. De William Shakespeare. Traducerea: George Volceanov. Asistent regie: Gabriel Iencek. Scenografia: Dragoş Buhagiar. Asistent scenografie: Vladimit Iuganu. Muzica: Iosif Herţea. Ilustraţia muzicală: Gabriel Basarabescu. Mişcarea scenică: Păstorel Ionescu. Distribuţia: Ion Caramitru (Regele Eduard al III-lea), Şerban Ionescu (Regele Ioan al II-lea), Alexandru Bogdan (Villers, un nobil din Normandia, al II-lea francez, Toboşar francez), Mircea Anca (Contele de Salisbury), Dorin Andone (Ducele de Lorena), Andrei Artadits / Axel Moustache (Lodowick, Secretarul Regelui Eduard), George Paul Aram (Contele Derby), Daniel Balade (Eduard, Prinţ de Wales, fiul regelui Eduard), Simona Bondoc (Regia Phillipa, soţia lui Eduard), Adrian Borcea (Mesageru, Solul 3), Dan Radu Cernat (Căpitan francez, Toboşar francez), Eduard Cârlan (Toboşar francez), Marcelo Cobzariu (Robert, Conte de Artois şi Conte de Richmond), Aristiţa Diamandi (Femeia cu doi copii), Constantin Dinulescu / Alexandru Georgescu (Lordul Audley), Andrei Dobrin (Francez, Solul 2, Toboşar englez), Răzvan Hâncu (Prinţul Philip, fiul cel mic al Regelui Ioan), Liviu Lucaci (Ducele de Lorena), Alexandru Mărculescu (Toboşar englez), Marius Mihăilă (Sara, Scutier, Târgoveţ 2, Tobe, Toboşar francez), Crina Mureşan (Contesa de Salisbury, Toboşar francez), Emil Mureşan (Lordul Mounford, Duce Bretania), Mircea Nicola (Lordul Percy, Toboşar englez), Răzvan Oprea / Dragoş Stemate (Prinţul Charles, Duce de Normandia), Ştefan Opreanu (Căpitan polonez, Solul 1, Toboşar francez), Dani Popescu (Marinarul, Sir Williams Douglas), Neculai Stângăciu (John Copeland, Boiernaş de ţară) Eusebiu Şefănescu (Contele de Warwick, tatăl contesei de Salisbury), Andrei Stoleriu (Toboşar englez), Ninel Surdu (Boemia), Maria Velichiu (Al doilea copil), Ştefan Velichiu (Primul copil), Mihai Verbiţchi (Regele David Bruce al Scoţiei).
- Elisaveta Bam, Teatrul “Lucia Sturdza-Bulandra”, Bucureşti, premiera: 25 mai 2006. De Daniil Harms. Traducerea: Emil Iordache. Operă bufă de Irinel Anghel (în cadrul programului Bulandra per musica). Asistent regie: Gabriel Ienecek. Scenografia: Dragoş Buhagiar. Coregrafia: Andreea Duţă. Lighting design: Dragoş Buhagiar şi Sorin Vintilă. Cu: Crina Mureşan (Elisaveta Bam), Mihail Constantin (Tată), Virginia Mirea (Mama), Vlad Ivanov (Ivan Ivanovici), Şerban Cellea (Piotr Nikolaevici), Irina Petrescu (Cerşetoarea). Ansamblul Pro Contemporania: Irinel Anghel (Sintetizator), Andrei Kivu (violoncel, acordeon, tubă, trompetă), Andrei Marcovici (percuţie), Sorin Romanescu (chitară electrică, chitară acustică), Virgil Oprina (chitară bas, violoncel), Constantin Ciornechi (vioară), Cristins Bulgaru (clarinet, saxofon). Corul “Accoustic”: Doru Feraru, Laurenţiu Constantin, Florian Costea, Adrian Ilie, Teodor Ilincăi, Cosmin Guţă (tenori), Constantin Rudolf Cocriş, Emil Mincu, Bogdan Andronache (baritoni), Sorin Georgescu, Alexandru Damian, Radu Pintilie (başi), Dirijor: Daniel Jiga. Preparator muzical: Claudia Ionescu.
- Comedie roşie, Teatrul Naţional “I. L. Caragiale” Bucureşti, premiera: 6 aprilie 2006. De Constantin Turturică. Asistent regie: Gabriel Iencek. Scenografia: Alexandru Tocilescu. Costumele: Cosmin Ardeleanu. Ilustraţia muzicală: Alexandru Tocilescu. Distribuţia: Ion Lucian (Cârceanu), Sanda Toma (nevasta), Alexandru Bindea (Şeful K.G.B.-ului) Marius Rizea (Securist I), Ioan Andrei Ionescu (Securist II), Şerban Ionescu (Ministrul de Interne), Alexandru Georgescu (Şeful Securităţii), Marcelo Cobzariu (Instalator I), Ion Ionuţ Ciocia (translator II), Mihai Perşa (Gospodarul), Raluca Petra (Menajera), Oana Vânătoru (Redactora), Vlad Ivanov (voce Mihail Gorbaciov).
- Bani de dus, bani de-ntors, Teatrul Naţional de Televiziune, premiera: 27 martie 2005. Scenariul: Puşi Dinulescu. Redactor: Doina Teodoru. Costume: Anca Raduţă. Aranjament muzical: Gabriel Basarabescu. Director de imagine: Cristian Nicolau. Regia de montaj: Gini Ignat. Montaj: Sebastian Chelu. Sunet: ing. Traian Mărmureanu, Nicolae Băltăreţu. Distribuţie: Gheorghe Dinică (Manole), Sebastian Papaiani (Gică), Carmen Tănase (Irina), Adriana Trandafir (Nuţi), Crina Mureşan (Aida), Tania Popa (Ludmila), Lucian Iancu (Grigore), Vlad Ivanov (Vasile), Marcela Papaiani. Filmat în localitatea 2 Mai (Comuna Limanu), în decoruri naturale şi în cele semnate de Ion Olaru.
- O zi din viaţa lui Nicolae Ceauşescu, Teatrul Mic, Bucureşti, premieră: 16 februarie 2005. De Dinis Dinulescu. Asistent regie: Camelia Gavrilă. Scenografia: Puiu Antemir. Costumele: Iryna Katsel. Muzica: Nicu Alifantis. Ilustraţie muzicală: Gabriel Basarabescu. Preparator muzical: Claudia Ionescu. Mişcare scenică: Roxana Colceag, Ambientare artistică, foaier: Mircea Stănescu. Cu: Florin Călinescu (Nicolae Ceauşescu), Coca Bloos (Elena Ceauşescu), Mihai Dinvale (Băiatul), Avram Birău (Mihai Viteazul, Preşedintele African), Petre Moraru (Mircea cel Bătrân, Generalul sovietic), Vitalie Bantaş (Nicu), Bogdan Talaşman (Valentin), Oana Albu (Zoe), Constantin Praida (Papa de la Roma, Prozatorul), Marius Ionescu (Poetul), Ion Lupu (Ştefan cel Mare).
- Oblomov, Teatrul “Lucian Sturdza-Bulandra”, Bucureşti, premieră: 7 iunie 2003. De Ivan Alexandrovici Goncearov. Traducerea: Tatiana Berindei, Ştefana Velisar Teodoreanu. Dramatizare: Mihaela Tonitza-Iordache. Asistent regie: Crina Mureşan. Scenografia: Dragoş Buhagiar. Muzica: Gabriel Basarabescu. Distribuţia: Mihai Constantin (Oblomov Ilia Ilici), Ion Besoiu (Muhoianov, Ivan Matveievici), Şerban Cellea (Tarantiev Mihai Andreievici), Luiza Cocora (Olga Sergheievna Ilinskaia), Constantin Ghenescu (Alekseiev Ivan Ivanici, Un vizitiu), Gheorghe Ifrim (Volkov, Portarul), Virginia Mirea (Agafa Matveievna Pşeniţâna), Sebastian Papaiani (Zahar Trofimâci), Şerban Pavlu (Penkin, Un fecior), Irina Petrescu (Maria Mihailovna, O femeie), Mihai Verbiţchin (Stolz Andrei Ivanâci).
- Ultima haltă în paradis, Teatrul Naţional de Televiziune, Bucureşti, premieră: 29 octombrie 2002. De Valentin Nicolau. Redactor: Doina Teodoru. Decor: Ion Olaru. Costume: Eugenia Botănescu. Director de imagine: Cristian Nicolau. Regia de montaj: Gini Ignat. Montaj: Sebastian Chelu. Sunet: Emil Pârvu. Distribuţia: Florin Piersic (Mitică), Mariana Dănescu (Aistenta), Florica Cercel (Doctoriţa), George Ivaşcu (Ionel), Luminiţa Erga, Mirela Oprişor, Oana Tatu, Georgiana Purcărea, Luminiţa Roşu.
- La statuia lui Eminescu, Teatrul Dramatic, Constanţa, premieră: 15 ianuarie 2002. Scenariu: Lucian Iancu. Regia: Alexandru Tocilescu, Lucian Iancu. Scenografia: Eugenia Tărăşescu-Jianu. Distribuţia: Cosmin Brehuţă, Bogdan Burduf, Mădălina Ciobănuc, Vasile Cojocaru, Alina Crăiţă, Alexandru Delescu, Lucian Iancu, Loredana Luca, Eugen Mazilu, Laura Mihail, Cosmin Mihale, Alina Negrău, Răzvan Radu, Irina Ioana Sârbu, Codruţa Stănescu, Nucu Stângăciu, Ciprian Turda, Mihai Zară-Pena.
- Amanţii însângeraţi, Teatrul Naţional “I. L. Caragiale”, Bucureşti, premieră: 10 iunie 2001. De Chikamatsu Monzaemon. Traducerea: Angela Hondru. Scenografia: Puiu Antemir. Costumele: Florilena Popescu Fărcăşanu. Muzica: Irinel Anghel. Coregrafie: Roxana Colceag. Distribuţia: Doru Ana (Gozaemon), Mircea Anca jr. (Kantaro). Lamia Beligan (Osan), Marius Bodochi (Jihei), Amalia Ciolan (Tama), Aristiţa Diamandi (Sugi), Alexandru Georgescu (Magoemon, Samuraiul), Matei Gheorghiu (Stăpânul), Sabina Grancea (Osue), Liliana Hodorogea (Stăpâna), Răzvan Ionescu (Povestitorul), Vlad Ivaniv (Tahel), George Ivaşcu (Tokubei), Ionuţ Kivu (Sangoro), Crina Mureşan (Koharu), Silvia Năstase (Stăpâna), Tania Popa (Ohatsu), Sanda Toma (Mătuşa), Laura Vlad (Kiyo), Tatiana Constantin, Kana Hashimoto, Ioana de Hillerin (Curtezane), Aurelian Bărbieru, George Dimitriu, Răzvan Graur, Alexandru Papadopol (Grup Tahei), Irina Anghel, Andrei Kivu, Ion Bogdan Ştefănescu (Solişti vocali).
- O scrisoare pierdută, Teatrul Naţional “I. L. Caragiale”, Bucureşti, premieră: 18 septembrie 1999. De I. L. Caragiale. Concepţia scenografică: Sever Frenţiu. Realizarea decorului: Vali Ighigheanu, Cosmin Ardeleanu. Costumele: Anca Pâslaru. Muzica: Nicu Alifantis. Coregrafia: Raluca Ianegic. Distribuţia: George Ivaşcu (Ştefan Tipătescu), Florin Zamfirescu (Agamemnon Dandanache), Ion Lucian (Zaharia Trahanache), Mircea Albulescu (Tache Farfuridi), Dan Puric / Marius Florea Vizante (Iordache Brânzovenescu), Ştefan Iordache (Nae Caţavencu), Magda Catone (Zoe Trahanache), Răzvan Vasilescu / Alexandru Georgescu (Ghiţă Pristanda), Radu Gabriel (Un cetăţean turmentat), Emil Mureşan (Ionescu), Adrian Drăguşin (Popescu), Olivia Niţă, (copilul lui Pristanda), Iulia Frăţilă / Rădiţa Roşu / Ramona Popa (Fată în casă), Grigore Nagacevschi (Popa Pripici), Natalia Călin, Mircea Cojan, Bogdana Darie, Aristiţa Diamandi, Raluca Petra, George Sârbu (Alergători).
- Bizarmonia, Proiect ARCUB, premiră: 27 noiembrie 1998. Teatru instrumental de Nicolae Brânduş. Scenografia Cătălin Ionescu-Arbore, Coregrafia: Raluca Ianegic. Distribuţie: Formaţia Pro Musica Nova (Lucia Florescu, Dominic Czergő, Flavius Trif, Marius Popescu), Raluca Ianegic, Laurenţia Barbu.
- Libertinul, Teatrul “Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti, premieră: 26 septembrie 1998. De Eric-Emmanuel Schmitt. Traducerea: Paola Bentz-Fauci. Scenografia: Puiu Antemir. Costumele: Anca Pâslaru. Ilustraţia muzicală: Alexandru Tocilescu. Coregrafia: Raluca Ianegic. Lumini: Valeriu Chiş. Distribuţia: Răzvan Vasilescu (Diderot), Irina Petrescu (Doamna Diderot), Emilia Popescu (Madame Therbouche), Andreea Bibiri (Tânăra d’Holbach), Oana Tudor (Angeliqué), Constantin Ghenescu (Baronnet).
- Faust, Opera Naţională Română, Bucureşti, 1998. De Charles Gounod. Libretul: Jules Barbier şi michel Carré după Faust de J.W.Goethe. Dirijor: Răzvan Cernat. Scenografia şi light design: Cătălin Ionescu-Arbore. Coregrafia: Alexa Mezicescu. Maestru de cor: Stelian Olariu. Asistent de regie: Ştefan Neagrău, Elvira Cârje. Mişcare scenică: Roxana Colceag. Distribuţia: Robert Nagy (Faust), Pompei Hărăşteanu (Mefisto), Maria Buşa, Doina Dimitriu, Adriana Mesteş (Margareta), Iordache Basalic (Valentin).
- Poate Eleonora…, Theatrum Mundi, Bucureşti, 1997. De Gellu Naum. Asistent regie: Lia Bugnar. Scenografia: François Pamfil. Asistent scenografie: Sanda Mitache. Muzica: Gabriel Basarabescu. Mişcarea scenică: Raluca Ianegic. Distribuţia: Ion Grosu (Iulius), Dragoş Stemate / Ion Bechet (Iulius I.), Tudorel Filimon (Tata), Anca Alexandra (Mama), Vasile Toma (Paznic), Mariana Dănescu (Eleonora), Romeo Tudor (Primarul), Cătălina Denisa Tănase (O fetiţă care se joacă cu mingea), Viorel Păunescu (Un călător care (nu) are un arbore), Corina Negriţescu (O femeie cu un copil în braţe), Ion Bechet / Dragoş Stemate (Un mire), Lia Bugnar (O mireasă) Ovidiu Gherasim-Robu (Minos – Judecător), Romeo Pop (Avocatul), Irina Bârlădeanu (Avocata), Viviana Gherasim (Justiţia), Petrişor Stan (Scamatorul ambulant), Doina Aida Stan (Scamatoarea ambulantă). Cu participarea extraordinară a actorului Colea Răutu.
- Repetabila scenă a balconului, Teatrul “Sică Alexandrescu”, Braşov, premieră: 11 mai 1997. De Dumitru Solomon. Asistent regie: Viorica Geantă-Chelbea. Scenografia: Puiu Antemir. Costumele: Doina Antemir. Ilustraţia muzicală: Vasile Manta. Coregrafia: Raluca Ianegic, Ovidiu Cepănaru, Aurica Simionescu. Lumini: Puiu Tuştean, Distribuţia: Ion Bechet (Romeo), Mara Nicolescu (Julieta), Adrian Răţoi (A), Mircea Andreescu (B), Viorica Geantă-Chelbea (Doica) şi Compania de dans contemporan “Aleae”.
- Mireasa mută, Teatrul de Comedie, Bucureşti, premieră: 23 decembrie 1995. Adaptare de Alexandru Tocilescu după Femeia mută de Ben Jonson. Traducerea: Andrei Bantaş. Scenografia: Puiu Antemir. Costumele: Anca Pâslaru. Coregrafia: Felicia Dalu. Muzica: George Marcu. Distribuţia: Cornel Vulpe (Posac), Mihai Bisericanu (Sir Delfin Răspură), Alexandru Pop (Ned Clerimont), Tudor Chirilă (Spirt), Dumitru Chesa (Sir Gaiţă), Candid Stoica (Sir Amorez de Capseque), Silviu Stănculescu (Căpitanul Vidră), Gheorghe Dănilă (Brici), Eugen Racoţi (Mutulea), Dorina Chiriac (Marmeladă), George Ivaşcu (Ambigua), Adina Popescu (Lady Ştarf), Marinela Chelaru (Lady Centaur), Liliana Popovici (Doamna Sturz), Aurora Leonte (Doamna Vidră), Liliana Mocanu (Fidela), George Grigore (Preotul).
- Antigona, Teatrul “Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti, premiera: 1 septembrie 1993. De Sofocle. Asistent regie: Oana Pellea. Scenografia: Dan Jitianu. Costumele: Anca Pâslaru. Muzica: George Marcu. Distribuţia: Crina Mureşan (Antigona), Ion Besoiu (Corifeul), Ion Caramitru (Creon), Mihai Călin (Hemon), Irina Petrescu (Euridice), Florian Pittiş (Tiresias), Tania Popa (Ismena), Cornel Scripcaru (Crainicul), Claudiu Stănescu (Paznicul), Ilinca Burlan, Mihai Cafriţa, Mihai Cibu, Manuela Ciucur, Mihai Constantin, Petre Dinuliu, Alexandru Ionescu, Ion Lemnaru, Brânduşa Mircea, Emilia Popescu, Daniela Săuleac, Anca Sigartău, Răzvan Vasilescu (Corul), Lucian Maxim (solist instrumentist).
- Io, Mircea Voievod, Teatrul “Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti, premiera: 8 noiembrie 1986. De Dan Tărchilă. Asistent regie: Ovidiu Bose Paştina. Scenografia: Sever Ferenţiu, Dan Manoliu. Costume: Dan Manoliu. Ilustraţie muzicală: Alexandru Tocilescu. Lumini: Dumitru Constantin. Distribuţia: Victor Rebengiuc (Mircea, Voievodul Ţării Româneşti), Gina Patrichi (Maria, soţia lui Mircea), Manuela Ciucur – studentă I.A.T.C. (Arina, fiica Voievodului), Răzvan Ionescu (Mihail, fiul Voievodului), Irina Petrescu (Vişa), Ion Chelaru (Căpitanul Vîlcu), Ion Cocieru (Spătarul Sin), Dumitru Dumitru (Căpitanul Radu), Constantin Drăgănescu (Căpitanul Roman), Bogdan Ghiţulescu – student I.A:T.C. (Vlad, fiul căpitanului Roman), Mircea Başta (Sofronie, stareţul mănăstirii Cozia), Ion Besoiu (Musa Celebi), Vasile Boghiţă (Cucu, ciobanul).
- Un suflet romantic, Teatrul Dramatic, Baia Mare, premiera: 9 martie 1986. De Tudor Popescu. Scenografia: Dan Jitianu. Distribuţia: Viorica Geantă Cheldea (Ghighi), Ion Sărsan (Tudor), Adrian Răţoi (Laurenţiu), Gheorghe Lazarovici (Călin), Ştefan Mareş (Valentin), Antoniu Paul (Duda), Rodica Băiţan (Maria).
- Hamlet, Teatrul “Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti, premieră 30 noiembrie 1985. De William Shakespeare. Traducerea Nina Cassian. Scenografia: Ion Jitianu, Liana Manţoc. Conotaţii muzicale: Dan Grigore. Distribuţia: Constantin Florescu (Claudius), Ion Caramitru (Hamlet), Ion Besoiu (Polonius), Marcel Iureş (Horatio), Florian Pittiş / Gina Patrichi (Gertruda), Mariana Buruiana (Ofelia), Nicolae Luchian-Botez (Voltimand), Mihai Vasile Boghiţă (Cornelius), Gelu Colceag (Rosencrantz), Ion Lemnaru (Guidenstern), Constantin Drăgănescu (Osric), Dumitru Dumitru (Gentilomul), Mircea Gogan (Un preot), Răzvan Ionescu (Marcellus), Ion Cocieru (Bernardo), Florin Chiriac (Francisco), Maria Băboi / Mihaela Juvara (Primul actor – Regina), Adrian Georgescu / Petre Gheorghiu (Al doilea actor – Regele), Victor Rebengiuc, Răzvan Vasilescu, Ion Chelaru, Paul Chiribuţă, Dan Aştilean (Gropari), Valentin Uritescu, Dan Aştilean (Clovni), Doru Ana / Claudiu Stănescu (Fortinbras), Constantin Grigorescu (Fantoma tatălui lui Hamlet – voce).
- Barbul Văcărescul, vânzătorul ţării şi Occisio Gregorii in Moldavia Vodae tragedice expressa, Teatrul “Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti, premieră: 6 iulie 1982. De Iordache Golescu, respectiv (se presupune) de Samuil Vulcan. Decorul: Dan Jitianu. Costumele: Anca Pâslaru. Muzica: Iosif Herţea.
- Occisio Gregorii in Moldavia Vodae tragedice expressa:Distribuţia: Ion Lemnaru (Grigorie Vodă), Gelu Colceag (Sfetnicul Vasile, Solicitantul), Mircea Diaconu (Sfetnicul Simion, Solicitantul), Adrian Gerogescu (Secretarul, Rapsodul, Medicul), Zoe Muscan (Împăratul), Gheorghe Oprina (Paşa), Luminiţa Gheorghiu (Consilier I), Mihaela Gagiu (Consilier II), Mircea Gorea (Soţia lui Grigorie Vodă).
- Barbul Văcărescul, vânzătorul ţării: Distribuţia: Constantin Drăgănescu, Adrian Georgescu, Simion Hetea, Răzvan Ionescu şi restul distribuţiei (Oră mare dă bărbaţi): Gelu Colceag (Cimpoiaşu), Dan Damian (Vistierul Barbul Văcărescul), Ion Lemnaru (Măria Sa Grigore Vodă Ghica), Constantin Florescu (Logofătul Ştefan Belul), Petre Lupu (Banul Dinul Creţulescu, Voinicescul), Gheorghe Oprina (Vornicul Matacul Racoviţă), Aurel Cioranu (Vornicul Istrate Creţulescul, Trăznea), Zoe Muscan, Luminiţa Gheorghiu, Mircea Gorea, Mihaela Gagiu, Adrian Georgescu, Mirea Diaconu, Constantin Drăgănescu, Gelu Colceag, Simion Hetea, Răzvan Ionescu (Norodul), Petre Lupu (Zapciul), Luminiţa Gheorghiu, Mirela Gorea, Mihaela Gagiu (Femeile), Ion Cocieru (Bumbaşarul), Adrian Georgescu (Episcopul Buzăului), Mircea Diaconu (Măscăriciul).
- Tartuffe şi Cabala bigoţilor, Teatrul “Lucia Sturdza Bulandra”, Bucureşti, premieră: 26 februarie 1982. De Molière, respectiv Mihail Bulgakov. Asistent regie: Gelu Colceag. Scenografia: Dan Jitianu. Costumele: Daniela Codarcea. Asistent scenografie: Maria Miu. Mişcare scenică: Mihaela Gagiu. Lumini: Ion Lazăr.
- Cabala bigoţilor: Traducerea: Leonida Teodorescu. Distribuţia: Octavian Cotescu (J.B.P. Molière), Violeta Andrei (Madeleine Béjart), Florian Pittiş / Aurel Cioranu (Regele Ludovic cel Mare), Mihai Mereuţă (Buton).
- Tartuffe: Traducerea: Romulus Vulpescu. Distribuţia: Octavian Cotescu (Tartuffe), Violeta Andrei (Elmira), Tamara Buciuceanu-Botez (Doamna Pernelle), Mariana Buruiană (Mariana), Florian Pittiş / Aurel Cioranu (Domnul Loyal), Gelu Colgeag (Valer), Adrian Georgescu (Cleant), Răzvan Ionescu (Damis), Valentin Uritescu (Orgon), Luminiţa Gheorghiu (Dorina).
- Jumătatea mea e întreagă, Teatrul Valah, Giurgiu, premieră: 27 octombrie 1980. De Angela Bocancea. Scenografia: Anca Pâslaru. Muzica: Nicu Alifantis. Versuri: Carol Mălinescu. Distribuţia: Marieta Luca (Tanţa), Hamdi Cerchez (Eugen), Cristina Deleanu (Mătuşa), Mihaela Balaban (Cuscra), Lavinia Jemna (Doina), Daniel Tomescu (Ionuţ), Gabriela Vlad (Coca), Ştefan Hagimă (Virgil), Dorin Anastasiu / Doru Ana (Dorel).
- Concurs de frumuseţe, Teatrul de Comedie, Bucureşti, premieră: 17 octombrie 1980. Scenografia: Anca Pâslaru. Distribuţia: Silviu Stănculescu (Anatol), Liliana Ţicău (Didi), Cornel Vulpe (Urechel), Aurel Giurumia (Macarie), Candid Stoica (Panait) Gheorghe Şimonca (Doctorul Blându), Constantin Băltăreţu / Nircea Şeptilici (Tudor), Şerban Cellea (George), Magda Catone (Mariana).
- Dialog deschis, Teatrul de Comedie, Bucureşti, premieră: 4 octombrie 1980.Colectiv de autori. Scenografia: Ion popescu-Udrişte. Distribuţia: Şerban Cellea, Iarina Demian, Sorin Gheorghiu, Şerban Ionescu, Gheorghe Mihăiţă, Adina Popescu, Silviu Stănculescu, Ștefan Tapalagă, Daniel Tomescu, Liliana Ţicău.
- Program special L.B., Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ, premieră: 23 februarie 1980. De Stephen Poliakoff. Traducerea: Florian Pittiş. Scenografia: François Pamfil. Ilustraţia muzicală: Alexandru Tocilescu şi Şerban Cellea. Distribuţia: Cornel Nicoară (Leonard Brazil), Răzvan Ionescu / Eugen Cristian Modriuc (Rex), Mariana Buruiană (Nicola Davies), Anca Bejenaru (Jane, Susan), Constantin Ghenescu (Big John).
- Dulcea ipocrizie a bărbatului matur, Teatrul Valah Giurgiu (fost Teatrul “Ion Vasilescu”), premieră: 15 decembrie 1979. De Tudor Popescu. Scenografia: Constantin Russu. Ilustraţia muzicală: Florel Stoian, Alexandru Tocilescu. Distribuţia: Hamdi Cerchez (Dinu), Maria Sanda Dandu (Ioana), Geo Dobre (Miliţianul), Marieta Luca (Sibilia), Mirela Nicolau / Adina Popescu (Otilia), Constantin Răşchitor (Paul), Virginia Rogin (Otilia), Daniel Tomescu (Miliţianul).
- Fluturi cenuşii, Teatrul Dramatic “Sică Alexandrescu”, Braşov, premieră: 22 septembrie 1979. De Emil Poenaru. Scenografia Constantin Russu. Asistent scenografie: Celia Finichiu. Ilustraţie muzicală: Alexandru Tocilescu. Lumini: Dan Petrovici. Distribuţia: Virginia Itta Marcu (Anna Moraru), Mircea Andreescu / Nicolae Manolache (Sandu Moraru), Coca Bloos (Luminiţa Moraru), Geta Grapă (Tanţa Plugaru), Nicolae Albani (Cornel), Marcela Gheorghe, Delia Florea, Daniela Vasile, Lucia Moistor (Prietenele lui Sandu).
- Paradis de ocazie, Teatrul Valah, Giurgiu, premieră: 26 mai 1979. De Tudor Popescu. Scenografia: François Pamfil. Ilustraţia muzicală: Florel Stoian, Alexandru Tocilescu. Distribuţia: Hamdi Cerchez (Dâncu), Mihai Dobre (Duducel), Ileana Mavrodineanu (Mioara), Tamara Buciuceanu-Botez (Tov. Frâncu), Constantin Răşchitor (Vicu), Sorin Postelnicu (Lică), Sanda Maria Dandu (Fiorentina), Dumitru Dunea (Stănel), Daniel Tomescu (Răducu).
- Haina cu două feţe, Teatrul Giuleşti, premieră: 29 aprilie 1979. De Stanislav Stratiev. Versiunea românească: Ion Lucian şi Constantin Amariţei. Scenografia: Constantin Russu. Distribuţia: Sebastian Papaiani (Ivan Antonov), Mihail Stan (Funcţionarul), Paul Ioachim (Omul din lift), Jorj Voicu (Evghenii), Constantin Cojocaru (Joro), Ana Trofin (Dermengieva), Maria Pătraşcu (Soţia Omului din lift), Mugur Arvunescu (Fiul Omului din lift), Ion Chiţoiu (Ţăranul), Iardara Nigrim (Gospodina), Sergiu Demetriad (Responsabilul), Sebastian Radovici (Medicul), Simion Negrilă (Ivanov), Ileana Codarcea (Diko), Şerban Cellea (Frizerul).
- Apartamentul 13, Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premiera: 30 iunie 1978. De Emil Poenaru. Scenografia: Constantin Russu. Ilustraţia muzicală: Livio Bellegante. Distribuţia: Hamdi Cerchez (Adi), Emilian Cortea (Mertea), Dem Niculescu (Şerban), Cornel Poenaru / Florin Pretorian (Vasile), Andreea Raicu (Voichiţa), Marta Savciuc (Marta), Tora Vasilescu (Nina), Nina Zăinescu (Doina), Ileana Zărnescu (Ita), Sorin Zavulovici (Dan).
- Nevestele vesele din Windsor, Teatrul Tineretului, Piatra Neamţ, premieră: 28 ianuarie 1978. De William Shakespeare. Traducerea: Vlaicu Bârna. Scenografia: François Pamfil. Muzica: Nicu Alifantis. Mişcarea scenică: Doina Andronache-Mihăescu. Distribuţia: Cornel Nicoară (Falstaff), Mihai Cafriţa (Fenton), Corneliu Dan Borcia (Shallow), Constantin Ghenescu (Slender), Valentin Uritescu (Ford), Gheorghe Dănilă (Page), Paul Chiribuţă (Caius), Eugen Apostol (Evans), Eugen Cristian Motriuc (Hangiul), Gheorghe Birău (Bardolph), Florin Măcelaru (Pistol), Ion Muscă (Nym), Mircea Bibac (Robin), Dragoş Pâslaru / Răzvan Ionescu (Simpee), Radu Voinescu (Rugby), Virginia Rogin (Doamna Ford), Carmen Petrescu (Doamna Page), Raluca Zamfirescu (Anne Page), Eugenia Balaure (Doamna Quickly), Tatiana Ionesi (Fata de la han), Georgeta Cancevchi (Anne, Fata de la han).
- Maria şi copiii ei, Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premieră: 1978. De Osvaldo Dragun. Traducerea: Valentin Silvestru. Scenografia: Constantin Russu. Banda sonoră: Livio Bellegante, Dumitru Şuţoiu. Distribuţia: Julieta Strâmbeanu Weigel (Maria), Eugen Ungureanu (Adolfo), Sorin Zavulovici (Carlos), Radu Cioriolan (Negrul), Nina Zăinescu (Ada), Angela Radoslavescu (Iosefina), Cornelia Poenaru (Caporalul), Emilian Cortea (Studentul, Soldatul I, Masca II), Petre Tanasievici (Soldatul II, Omul I, Vagabondul II), Florin Pretorian (Soldat III, Soldat IV, Masca I, Omul II, Vagabondul I), Dumitru Drăgan (Omul gras, Şeful), Dumitru Dimitrie (Omul III, Vagabondul III).
- Strada iubirii, Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premieră: 3 iulie 1977. De Angela Bocancea. Asistent regie: Hamdi Cerchez. Decorul: Petre Dumitrescu, Constantin Russu. Ilustraţia muzicală: Alexandru Tocilescu. Mişcare scenică: Traian Popescu. Distribuţia: Hamdi Cerchez (Reporterul), Marta Savciuc (Mătuşa, Muncitoarea), Sorin Zavulovici (Absolventul, Directorul, Gigel, Tatăl), Florin Pretorian (Zugravul, un elev), Nina Zăinescu (Absolventa, Educatoarea, Fata cu flori, Nepoata), Emilian Cortea (Bişniţarul, Un elev).
- Reduta, Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premieră: 26 martie 1977. De Mircea Radu Iacoban. Decorul: Constantin Russu. Ilustraţia muzicală: Alexandru Tocilescu. Distribuţia: Valeriu Buciu (Şerban), Petre Dinuliu (Aurelian Ionescu), Petre Dumitrescu (Anghel Sireacu), Dimitrie Dumitru (State Zamfir), Carmen Roxin (Ela – Eleonora Nica), Ion Roxin (Emil Copilu), Petre Tanasievici (Vasile Vasile), Sorin Zavulovici (Domniţian Ciuchete).
- Cafeneaua actriţei, Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premieră: 26 mai 1976. De Emil Poenaru. Decorul: Constantin Russu. Costumele: Beatrice Perişianu. Muzica: Mariana Garaiman, Mihai Scurtu. Distribuţia: Doina Arnăutu (Eleva), Ion Roxin (Inginerul), Hamdi Cerchez (Bătrânul), Marta Savciuc (Femeia), Ion Focşa (Antrenorul), Petre Dinuliu (Fotbalistul), Julieta Strâmbeanu-Weigel (Bunica), Petre Dumitrescu (Doctorul), Dem. Niculescu (Procurorul), Adrian Vişan (Poetul).
- Amurgul unui cocor, Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premieră: 29 ianuaria 1976. De Junji Kinoshita. Traducerea: Eugenia Dovides şi Magdalena Boiangiu. Scenografia: Victor Sălăgeanu. Distribuţia: Angela Radoslavescu (Tsu-u), Petre Dinuliu (Yohyo-o), Adrian Vişan (Şo-o-do), Petre Tanasievici (Un-zu). Copiii: Ruxandra Radoslavescu, Marian Simionescu, Alin Martin, Mihai Martin.
- Trup şi suflet,Teatrul “Alexandru Davila”, Piteşti, premieră: 13 mai 1975. Colectiv de autori. Adaptare scenică: Toma Biolan, Gabriel Cerchez, Alexandru Tocilescu. Distribuţie: Petre Dinuliu, Mihai Dobre, Grigore Dristaru, Gina Nicolae, Angela Radoslavescu, Andreea Raicu, Adrian Vişan, Sorin Zavulovici.
- Fire de poet,Tetrul Dramatic “Maria Filotti”, Brăila, premiră 1 decembrie 1974. De Eugene O’Neill. Traducerea: Ivan Deneş. Scenografia: Georges Coulin. Distribuţia: Alexandra Anca (Sara Melody), Petre Cursaru (Jamie Gregan), Angel Deac (Nicholas Gadsby), Ştefan Eftimie (Patch Piley), Bujor Macrin (Mickey Maloy), Valentin Mircea / Dumitru Pâslaru (Cornelius Melody), Mihai Stoicescu (Dan Roche), Silvia Tabacu (Nora Melody), Nicolae Ţăranu (Paddy O’Dowd).
- Swanewit, Teatrul Dramatic “Maria Filotti”, Brăila, premiră: 9 februarie 1974. De August Strindberg. Treducerea: Mircea Florian. Scenografia: Georges Coulin. Muzica: Nicu Alifantis. Distribuţia: Catrinel Dumitrescu (Swanewit), Mircea Creţu (Prinţul), Anca Alexandra (Maştera), Nicolae Ivănescu (Regele Rigalid), Ion Roxin (Ducele), Elena Gurgulescu (Tofva), Nina Hanu (Elsa), Carmen Roxin (Signe), Petre Cursaru (Meşter Grădinar), Ana Maria Pâslaru (Dansatoarea), Dan Chişu, George Crăiţa, Coriolan Dumitru, Victor Manta (Echipa de zburători).
- Războiul Vacii, Teatrul de Nord, Satu Mare, premieră: 8 februarie 1973. De Roger Avermaete, traducerea: Eugen B. Marian. Scenografia: Georges Coulin. Distribuţia: Coca Bloos (Femeia), Constantin Dumitru (Seniorul de Beaufort), Ion Haiduc (Al doilea sergent), Alexandru Mitea (Ţăranul), Petre Moraru (Primul Sergent), Romeo Muşeteanu (Seniorul de Fallais), Nae Nicolae (Prelatul), Petre Panait (Pristavul), Anca Pandrea (Doamna de Beaufort), Marcel Popa (Seniorul din Goesnes şi din Jallet), Costin Popescu (Greierul), Virginia Rogin (Doamna de Fallais), Viorica Suciu (Doamna de companie), Ion Tifor (Judele Condroz).
- Sânziana şi Pepelea, A.T.C., premieră: 12 decembrie, 1971, Bucureşti. De Vasile Alecsandri, Scenografia: Georges Coulin. Asistent scenograf: Cleopatra Preduţ. Muzica: Dan Chebac, Octavian Constantinescu. Distribuţia: Mircea Cornişteanu (Statu-Palmă-Barbă-Cot), Radu Panamarenco (Pârlea), Ştefan Slobodă (Tândală), Catrinel Paraschivescu (Sânziana), Andrei Belgrader (O pasăre măiastră), Corina Chiriac (Baba Rada, Zâna lacului), Paul Chibuţă (Lăcustă-Vodă), Brandy Barasch (Stolnicul Lăcustă), Gelu Birău (Zmeul), Eduard Doga (Paharnicul Pârlea, un Turc), Luminiţa Gheorghiu (Mărioara), Paula Ionescu (Zâna codrului), Eugen Mazilu (Pepelea), Cornel Popescu (Papură Împărat), Vasile Stan (Dascălul Macovei), Alexandru Tocilescu (Păcală).
- Bani de dus, bani de-ntors, TVR, 2005.
- Ultima haltă în Paradis, TVR,2002.
- Tristețea vânzătorului de sticle goale, scheci de televiziune, TVR, 1981
- Interviu în cadrul emisiunii Nocturne, TVR, 2010 (https://www.youtube.com/watch?v=pTCKk6h0tzY).
- Conferință susținută la Teatrul Național din București, 27.03.2011 (https://www.youtube.com/watch?v=m9Zv88FfwhQ).
Articol Cristina Modreanu – ”Adevărul” 26.01.2005
Articol Cristina Modreanu – ”Adevărul” 19.02.2005
Articol Cristina Modreanu – ”Adevărul” 01.05.2005
- Oblomov, secvenţă 2: https://www.youtube.com/watch?v=M8VE2zXq84E
- Oblomov, secvenţă 3: https://www.youtube.com/watch?v=JznC6gvTh4o
- Oblomov, secvenţă 4: https://www.youtube.com/watch?v=ln0kauqJ81s
- Oblomov, secvenţă 5: https://www.youtube.com/watch?v=r60QkqZpaJM
- Oblomov, secvenţă 6: https://www.youtube.com/watch?v=fNQPM3Ys5pI
- Oblomov, secvenţă 7: https://www.youtube.com/watch?v=cYtNu3t56Zw
- Oblomov, secvenţă 8:https://www.youtube.com/watch?v=9HWa-u8clXk
- Secvenţă din O scrisoare pierdută:https://www.youtube.com/watch?v=WfJI97taZ8k
- Alexandru Tocilescu – Memeto, videodocument de Corina Tudose. Antigona, O scrisoare pierdută, Oblomov: fragmente de spectacole şi repetiţii :https://www.youtube.com/watch?v=xH-QXKAyb_s
- Alexandru Tocilescu – Confesiuni: Antigona (1992), Istoria Teatrului Românesc, repetiţii, spectacol, partea 1 :https://www.youtube.com/watch?v=ANwVaitNkCw; partea 2:https://www.youtube.com/watch?v=6eWXh9h25Kw
- Trailer Poker:https://www.youtube.com/watch?v=ZhA-SHZjsbQ
- Trailer Casa Zoikăi:https://www.youtube.com/watch?v=ikYT7au6oas
- Secvenţă din Amanţii însângeraţi:https://www.youtube.com/watch?v=mfNSXuQNLC8
- Elisaveta Bam, secvenţă 2https://www.youtube.com/watch?v=jUxNPUQaTD8
- Elisaveta Bam, secvenţă 3https://www.youtube.com/watch?v=lpGdlGg-y_k
- Elisaveta Bam, secvenţă 4https://www.youtube.com/watch?v=5VZropeTlCI
- Elisaveta Bam, secvenţă 5https://www.youtube.com/watch?v=5VZropeTlCI
cronica Cristina Modreanu, Amantii insangerati, regia Alexandru Tocilescu
interviu cu Alexandru Tocilescu
- Pagina Wikipedia despre Alexandru Tocilescu: https://ro.wikipedia.org/wiki/Alexandru_Tocilescu
- Amprente în Festivalul Naţional de Teatru:https://fnt.ro/2019/amprente-in-festivalul-national-de-teatru-alexandru-tocilescu/
- Articol postum despre spectacolele regizorului şi opinia acestuia despre talent: https://adevarul.ro/cultura/istorie/alexandru-tocilescu-temea-nu-i-termine-talentul-1_50ba00277c42d5a663af0586/index.html
- Articol postum despre spectacolele regizorului; amintiri despre Alexandru Tocilescu împărtăşite de Marina Constantinescu, Rodica Mandache, Alexandru Darie, Gheorghe Mihăiţă, Emilia Popescu, UNITER – AICT Tocilescuhttps://jurnalul.antena3.ro/cultura/teatru/alexandru-tocilescu-cel-mai-rebel-si-liber-spirit-din-lumea-noastra-teatrala-598028.html
- Fragmente din conferinţele teatrului Naţional din Bucureşti, 2011; Alexandru Tocilescu despre educaţia sa culturală şi rezistenţa politică anticomunistă din spectacolele sale (Tartuffe şi Cabala bigoţilor, respectiv Hamlet)https://www.ziarulmetropolis.ro/ce-a-lasat-in-urma-regizorul-alexandru-tocilescu/
- Fragmente din articolul „Rolul regizorului în stabilirea repertoriului teatrului“, din revista Teatrul, 1974, despre irelevanţa spectacolelor după piese facile pentru public şi actori, despre rolul regizorului de a aduce spre montare piese provocatoare, transformatoare, despre necesitatea de a fi alături de tineri: https://www.ziarulmetropolis.ro/cum-gandea-regizorul-alexandru-tocilescu-la-28-de-ani/
- Articol postmortem: motivul decesului lui Alexandru Tocilescu, specificul spectacolelor create de regizor, proiectul său de chestionare prin teatru a formelor de agregare ale comunismului : O zi din viața lui Nicolae Ceaușescu (2005), Comedie roșie (2005), Elizaveta Bam (2006), Casa Zoikăi (2009) ; moştenirea lui Toca, împăcarea teatrului popular cu teatru de artă: https://www.observatorcultural.ro/articol/teatru-viata-si-faptele-lui-alexandru-tocilescu/
- Despre lansarea volumului “Toca se povesteşte” îngrijit de Florica Ichim, amintiri ale artiştilor despre Toca: https://adevarul.ro/cultura/carti/amintiri-despre-regizorul-alexandru-tocilescu-volumul-doilea-antologiei-toca-povesteste-1_58b5cb275ab6550cb8e8b773/index.html
- Recenzie detaliată a volumului “Toca se povesteşte” îngrijit de Florica Ichim:https://www.lapunkt.ro/2018/03/alexandru-tocilescu-omul-spectacol
- Despre lansarea volumului “Toca se povesteşte” îngrijit de Florica Ichim şi amintirile despre A.T. istorisite de moderatori (Ion Caramitru, Marina Constantinescu, Alexandru Darie, Dragoş Buhagiar): https://fnt.ro/2017/cand-tocilescu-ne-lipse%C8%99te/
- Articol postmortem despre Alexandru Tocilescu în teatru şi opera, revenirea în repertoriul Operei Naţionale Bucureşti a spectacolului “Faust” regizat de A.T.: https://romanialibera.ro/cultura/cultura-urbana/omagiu-lui-alexandru-tocilescu-320407
- Articol In memoriam, 8 ani după decesul regizorului Alexandru Tocilescu: http://www.radioresita.ro/323347/foto-in-memoriam-alexandru-tocilescuam-avut-tupeul-de-a-nu-mi-fi-frica-de-nimeni-nici-de-prieteni-nici-de-lumea-de-afara
- Discografie:https://www.discogs.com/artist/2003995-Alexandru-Tocilescu
- Cronică despre spectacolul Oblomov de la Bulandra: https://agenda.liternet.ro/articol/385/Florica-Ichim/Premiera-la-Bulandra-Alexandru-Tocilescu-si-Oblomov-ul-sau.html
- George Mihăiţă, actor, despre cum lucra Alexandru Tocilescu la scenă, biografia lui alexandru Tocilescu.: https://www.gandul.ro/stiri/george-mihaita-despre-moartea-lui-alexandru-tocilescu-nici-acum-nu-imi-vine-sa-cred-9018260
- Despre piesa Bun de Export scrisă de Alex Tocilescu, fiul regizorului, despre relaţia familiei sale cu diaspora:https://www.scena9.ro/article/naravul-barbatilor-tocilescu
- Fragmente din conferinţa de la TNB, 2011, despre securitate şi rezistenţă în regimul comunist: https://ziarullumina.ro/educatie-si-cultura/cultura/regizorul-alexandru-tocilescu-nu-am-facut-politie-politica-13216.html
- Alex Tocilescu, fiul regizorului, despre dosarul de securitate al tatălui său: https://www.vice.com/ro/article/3dqapn/cum-e-sa-citesti-dosarul-de-la-securitate-al-tatalui-tau
- Fragment din cartea “Radical Revival as Adaptation: Theatre, Politics, Society” de Jozefina Komporaly, despre spectacolul Hamlet: https://books.google.ro/books?id=T7M4DwAAQBAJ&pg=PA27&lpg=PA27&dq=alexandru+tocilescu&source=bl&ots=DwLE-wduRY&sig=ACfU3U3hYsY-DguMIs75CsYjo8RveRXcYw&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwiiisyLoY_oAhVN3KQKHbmMC2A4ZBDoATAIegQICRAB#v=onepage&q=alexandru%20tocilescu&f=false
- Fragment din cartea “A History of Romanian Theatre from Communism to Capitalism: Children of a Restless Time” de Cristina Modreanu, despre Alexandru Tocilescu: https://books.google.ro/books?id=K06wDwAAQBAJ&pg=PT34&lpg=PT34&dq=alexandru+tocilescu&source=bl&ots=1Ab5kZL4Ww&sig=ACfU3U3E6wN7pU1j6jG1fgWWwV7i0AphOg&hl=en&sa=X&ved=2ahUKEwjkqM3-o4_oAhUO_qQKHeIDBHw4bhDoATABegQIChAB#v=onepage&q=alexandru%20tocilescu&f=false despre Tocilescu ca regizor în perioada comunistă
- Despre reluarea spectacolului Nevestele vesele din Windsor şi despre musical: https://adevarul.ro/cultura/istorie/alexandru-tocilescu-am-nevoie-talhari-betivani-1_50ba03cf7c42d5a663aff094/index.html
- Despre spontaneitatea în teatru şi perioada comunismului: https://adevarul.ro/cultura/istorie/alexandru-tocilescu-regizor-mi-a-placut-joc-directiile-1_50ba00db7c42d5a663af2b65/index.html
- Despre spectacolele Elisaveta Bam reprezentat la Radiofuziunea Română şi Eduard al III-lea: http://suplimentuldecultura.ro/2361/interviu-cu-alexandru-tocilescu/
- Interviu complex cu Alexandru Tocilescu: https://amfiteatru.com/2019/08/13/alexandru-tocilescu-eu-am-o-relatie-speciala-cu-piesele-ca-si-cu-niste-persoane/
- Despre interzicerea spectacolului O scrisoare pierdută şi despre spectacolul Concurs de frumuseţe:http://candidstoica.blogspot.com/2011/12/un-interviu-cu-alexandru-tocilescu.html