Tauf, Anton
18 aprilie 1946, Baia Mare
20 noiembrie 2018, Cluj-Napoca
Actor / Regizor / Profesor / Director de teatru
Soarta profesională a actorului Anton Tauf s-a întrepătruns, încă din zorii carierei sale, cu istoria Teatrului Național din Cluj-Napoca. De-a lungul unei jumătăți de secol, personalitatea lui artistică s-a dezvoltat în tandem cu profilul repertorial și estetic al instituției în care a lucrat până aproape de clipa morții, căpătând, prin identificare și reprezentativitate, un caracter aproape simbolic, chiar și dincolo de granițele orașului — fie ele culturale sau geografice. În imaginarul colectiv, figura sobru-impozantă a artistului a devenit, cu timpul, o emblemă a scenei clujene. Privită panoramic, de la distanța pe care o permite și o impune încheierea paginii de istorie culturală care i-a reunit, legătura lui Tauf cu acest teatru este un model de statornicie și devotament artistic. Actorul nu s-a lăsat niciodată sedus de mirajul și efervescența Bucureștiului, crezând cu tărie că își poate împlini destinul teatral și într-un spațiu (așa-zis) provincial: „Nu există o condiție a actorului de provincie; există doar o provincializare a actorului”[1], spunea el cu luciditate, definind mai departe provincializarea drept un efect al stagnării, al plafonării intelectuale și creatoare.
Anton Tauf s-a născut pe 18 aprilie 1946, la Baia Mare. Tatăl său, inginer la o uzină, a suportat, de-a lungul copilăriei actorului, numeroase șicanări și persecuții din partea Securității, fapt ce i-a inculcat fiului un spirit de frondă care avea să-l caracterizeze toată viața, mai ales în raporturile ulterioare cu autoritățile comuniste.[2]
Împrejurările în care tânărul a fost admis la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică sunt spectaculoase și stau sub semnul unei inspirații de moment, pur accidentale. Pe scurt, mergând cu tramvaiul, în București, ca să dea examen de admitere la Arhitectură, Tauf a fost surprins de mulțimea adunată în fața Institutului. Fiind oricum ezitant în privința specializării alese, a hotărât să coboare și să se alăture celorlalți candidați — parțial și din dorința de a testa consecvența tatălui său, care îi promisese să nu intervină în deciziile lui profesionale.
Ajuns student la clasa profesoarei Beate Fredanov, Anton Tauf i-a atras atenția lui Octavian Cotescu, pe atunci asistent, care l-a convins pe Liviu Ciulei să îl primească în trupa de la Bulandra. Faimosul regizor i-a oferit un rol în Macbeth, însă actorul a părăsit la scurt timp capitala și, după ce a oscilat o vreme între orașele Cluj și Piatra Neamț, l-a ales, în cele din urmă, pe primul, angajându-se la Teatrul Național sub directoratul lui Vlad Mugur. Astfel s-a petrecut una dintre cele mai importante întâlniri profesionale din cariera tânărului Tauf. Deși relațiile sale cu regizorul au fost aparent întrerupte după expatrierea lui Vlad Mugur, în 1971, prietenia dintre cei doi, bazată pe un respect și pe o admirație mutuale, a rămas o constantă care a modelat semnificativ parcursul artistic al actorului.
Primul spectacol în care a jucat după venirea la Cluj, în 1969, a fost Astă-seară se joacă fără piesă, de Luigi Pirandello, în regia lui Paolo Magelli, pe care Vlad Mugur îl cunoscuse în Italia. Au urmat, printre altele, Evantaiul doamnei Windermere (de Oscar Wilde) și Un vis din noaptea miezului de vară (de William Shakespeare), în regia lui Vlad Mugur, apoi, în 1971, Avram Iancu (în care a abordat trei roluri), montat de Val Mugur, tatăl directorului. În 1973 a făcut rolul unuia dintre cei 9 zidari din Meșterul Manole, montarea lui Alexa Visarion cu piesa scrisă de Lucian Blaga. Mira Iosif remarca, într-o cronică, valențele performative ale grupului de interpreți: „Expresiv, bogat în sugestii s-a arătat personajul colectiv, alcătuit din grupul celor 9 zidari. Deși nu s-a diferențiat suficient obîrșia fiecăruia (de cioban, pescar etc.), grupul a evoluat într-o orchestrație savantă a mișcării, nuanțînd ca rigoare dozarea stărilor paroxistice.”[3]
Anton Tauf a intrat în atenția criticii de specialitate odată cu rolul Eugen din Singurătatea trăgătorului la țintă, producție regizată de Victor Tudor Popa. Tânăr și în plin proces de afirmare, actorul se dezvăluia cronicarilor vremii în deplinătatea potențialului său scenic, încă greu definibil, însă vizibil și ascendent: „El are (Anton Tauf, n.n.) nu numai o înfățișare plăcută și un glas generos, el are inteligență scenică, spirit analitic foarte riguros și un fanatism al profesiei, care se traduc în interpretări minuțios elaborate, savant dozate […] Îl voi urmări cu plăcere și interes pe Anton Tauf.”[4]
Interesant este faptul că, de-a lungul vremii, indiferent de anvergura spectacolelor sau de tipologia rolurilor însușite, vocile mai multor critici și oameni de teatru au subliniat repetitiv, parcă preluând un laitmotiv cu o incontestabilă valoare de adevăr, câteva atribute performative ale interpretului: inteligența, timbrul clar și răsunător, uneori grav, prezența impozantă, viril-seducătoare, logica interpretativă, capacitatea de interiorizare, rigoarea și disciplina în elaborarea partiturilor scenice. Din toate aceste calități se desprinde imaginea unui actor intelectual, minuțios, care trecea orice gest și orice replică printr-un filtru reflexiv, eficientizat de bogata sa cultură literară și artistică.
În 1974, Tauf a jucat rolul Cezar în Pasărea Shakespeare, regizat de Alexandru Tatos. Ileana Popovici evidenția, cu această ocazie, modul în care interpretul s-a priceput să redea stări profunde, înscrise în ființa interioară a personajului:
„Tauf a sesizat o dimensiune dramatică, pledînd pentru a credita zbaterea lăuntrică, neliniștea, «singurătatea fotbalistului de cursă lungă»; datorită nervului interpretării, personajul s-a apropiat de epicentrul conflictului.”[5]
Anii ’70 au prilejuit, de altfel, numeroase întâlniri decisive și transformatoare în cariera actorului, întâlniri cu regizori importanți sau proaspăt lansați pe orbita teatrală. În 1975, de pildă, Tauf a jucat rolul lui Sebastian în producția A douăsprezecea noapte, regizată de Aureliu Manea. Un an mai târziu, regizorul Mircea Marin i-a încredințat o dublă partitură în spectacolul Despot-Vodă. Virgil Munteanu descria astfel performanța interpretativă: „[…] Anton Tauf a fost foarte bun, sfîșietor dramatic în primul rol, răspicat în justificata violență, în al doilea, convingător în ideea continuității domnilor pămînteni […]”[6]
Tot în 1976, Anton Tauf a avut șansa de a colabora cu György Harag la Casa care a fugit pe ușă. Ani mai târziu, actorul îi povestea Eugeniei Sarvari: „Cred că cel mai mare regizor pe care l-am cunoscut și l-am adorat a fost maestrul Harag. Mai mare ca Vlad, mai mare ca toți.”[7] De altfel, în acel interviu dens, pe alocuri răscolitor, Tauf a tot reluat câteva idei obsedante, definitorii pentru modul lui de a face și de a înțelege teatrul. Printre ele, insistentă, se numără cea care exprimă profundul său atașament estetic față de arta și tehnica regizorului sus-menționat.
Un astfel de gând, reiterat sugestiv, vizează și piesa Woyzeck, a lui Georg Büchner, despre care spunea: „E extraordinară această piesă. Tot teatrul modern pleacă de la el.”[8] Tot în 1976, actorul a avut ocazia de a interpreta rolul Nebunului din faimoasa dramă, în regia lui Mircea Marin: „[…]Acesta (Nebunul, n.n.), interpretat cu inteligență și forță tragică de Anton Tauf, parcurge traseul invers: de la vorbele bîiguite și pierdute în vacarm, de la rătăcirea fără noimă prin lumea sordidă, pînă la participarea, absorbită, la experiența tragică a lui Woyzeck, pe care o însoțește pas cu pas, izgonindu-și nebunia din ce în ce mai lucid, din ce în ce mai cutremurat, comentator mut al tragediei.”[9]
Anul 1978 a fost marcat de o altă foarte semnificativă întâlnire artistică, nu doar în viața protagoniștilor, ci și în istoria de ansamblu a teatrului românesc: cea a lui Tauf cu regizorul Mihai Măniuțiu, pe atunci proaspăt absolvent, aflat la prima lui montare într-un teatru național. Așadar, acesta a pus în scenă, cu mult succes, textul Emigranții, de Sławomir Mrozek, iar actorul a făcut rolul AA, constituindu-se astfel bazele unei colaborări ce avea, la apogeul ei, să dea publicului numeroase spectacole de referință. Amintim, dintre ele, tot de la Teatrul Național din Cluj: Perșii (1979, rolurile Darius și Vestitorul), Macbeth (1982, rolul Macbeth), Viața e vis (1984, rolul Segismundo), Omul cu mârțoaga (1985, rolul Chirică), Îmblânzirea scorpiei (1986, rolul Petruchio), Burghezul gentilom (1988, rolul Domnul Jourdain), Antoniu și Cleopatra (1988, rolul Marc Antoniu), Lecția (1991, rolul Profesorul), Adunarea femeilor (1991, rolul A treia bătrână), Tulburarea apelor (1992, rolul Popa) și Alcesta (2003, rolul Pheres).
În Macbeth, partitura lui Tauf se evidenția prin pluralitatea trăirilor care însoțesc degradarea morală:
„Anton Tauf compune un Macbeth viguros, cu slăbiciuni omenești și dureroase rătăciri ucigașe; sub masca de călău întrezărim victima împrejurărilor”[10],
remarca Mira Iosif. Cuplului central i se reproșează însă superficialitatea și faptul că „traiectoria scenică e mai degrabă desenată decît jucată.”[11] În schimb, în rolul lui Chirică din „Omul cu mârțoaga”, Tauf a creat un personaj reținut, retras în sine însuși: „Anton Tauf, pentru care întîlnirea cu rolul lui Chirică pare a fi începutul unui alt drum, este aproape placid, interiorizat pînă la ștergerea oricărui relief, un geniu al lipsei de personalitate în sensul zgomotos al termenului, dar devastat lăuntric de drame ale căror proporții le ține doar pentru sine.”[12] În Burghezul gentilom, actorului i s-a imputat un exces de intelectualizare a rolului[13], fiind totodată apreciat pentru depășirea condiției de actor de dramă și pentru că migrarea sa către comedie purta pecetea unei „maniere personale”.[14] De asemenea, Ion Cocora comenta într-o cronică la montarea Lecției lui Ionesco:
„Anton Tauf e și de această dată actorul la care talentul și inteligența merg mână în mână. Jocul său e mobil, impetuos, implicit și detașat deopotrivă, fără excese de detalii, de un sarcasm care devoră personajul […] Tauf e genul de actor care lucrează în egală măsură cu mintea și inima […]”[15]
Totuși, unul dintre cele mai semnificative roluri din cariera lui Anton Tauf, care i-a adus recunoaștere națională și un bine-meritat loc între actorii de marcă ai generației sale, este cel al lui Marc Antoniu, din antologicul spectacol cu piesa lui Shakespeare. Cronicarii vremii au insistat, aproape unanim, pe cameleonismul interpretării, pe capacitatea artistului de a reda personajul în toate nuanțele sale contrastante și în toate contradicțiile care i-au compus traiectoria biografică:
„Anton Tauf este subtil, rafinat în tot ceea ce face, tandru și nemilos, bufon sau general, îndrăgostit de Cleopatra, dar și de propria lui iubire, puternic și slab, calm sau dimpotrivă neliniștit, energic sau gata să abandoneze tot, învingător sau învins.”[16]
Măniuțiu însuși îl descria pe interpret drept un „actor înglobat, un actor de sinteză, care știe să adune în sine elementele spectacolului, să le transfigureze și să le confere semnificația specială pe care proiectul regizoral o reclamă.”[17]
De-a lungul vastei și fascinantei sale cariere, Tauf a colaborat cu mulți alți regizori care au știut să-i reliefeze forța interpretativă și masculinitatea impunătoare, dar, la nevoie, și finele abilități umoristice. Printre ei, Alexandru Dabija (în al cărui Cum vă place l-a interpretat, în 1979, pe Orlando), Kincses Elemer (Tauf l-a jucat pe Creon în montarea sa cu Antigona, din 1985), Sanda Manu (Bolnavul închipuit, a cărui montare a semnat-o aceasta în 2002, a supraviețuit mulți ani în repertoriul teatrului din Cluj; Tauf l-a intrerpretat pe Argan).
În rolul lui Creon, din Antigona, s-au reliefat calitățile plastic-modulatoare ale vocii interpretului: „El (Anton Tauf, n.n.) apropie personajul de tragedia shakespeariană, printr-o frazare inegală, sincopată […] Declamă, desigur, dar în folosul accentelor, alternînd, cu bune efecte ritmice, declamația cu șoapta și tăcerea.”[18]
În anul 2001, un alt eveniment excepțional avea să propulseze, din nou, Naționalul clujean în rândul celor mai bune instituții de profil din România. Vlad Mugur, aflat la sfârșitul carierei și măcinat de boală, a regizat aici al său Hamlet cu valoare testamentară, o capodoperă închinată punctului de intersecție dintre viață și moarte, din care omul privește spre propria existență fără a putea întrezări un ansamblu finalizat, ci doar șantierul unor trăiri abandonate, netranspuse în materie, sau chiar descompuse, putregăite. În acest cadru morbid, Anton Tauf a elaborat un Polonius remarcabil, energic dar, totodată, complex și misterios: „În primul rând, trebuie recunoscută lejeritatea suverană cu care acest mare actor al scenei românești, Anton Tauf, își realizează al său Polonius, insuflând energie tuturor partenerilor de scenă. Nu va fi foarte clar până la finalul «șobolanului» dacă primul curtean e cel care știe și înțelege toate dedesubturile sub masca senilității care începe să se arate, ori e chiar un naiv care a învățat admirabil regulile servilismului la o curte a cărei rigoare morală a luat-o razna.”[19]
În 2013, Tauf a jucat rolul titular din producția Barrymore, regizată de Tudor Lucanu — ultimul său personaj, o întruchipare lucidă și retrospectivă a întregii sale existențe artistice. „Anton Tauf pendulează cu delicatețe între energia tinereții și devitalizarea sfârșitului, între elanurile insuflate de amintirea regilor interpretați cândva și ezitările senectuții. Anton Tauf restituie personajului umanitatea fragilă, emoționantă prin recunoașterea tacită a decăderii.”[20]
Cu toate aceste succese, meritele artistului nu s-au rezumat niciodată la cadrul de împliniri și căderi pe care le prilejuiește doar actoria în sine. El s-a arătat mereu publicului său drept un om de teatru și de cultură polivalent, un promotor dedicat al poeziei lui Nichita Stănescu, care i-a fost prieten apropiat, un iubitor fanatic al literaturii în general. Recitator de vocație, Tauf a colaborat îndeaproape cu ansamblul „Ars Nova”, condus de compozitorul Cornel Țăranu. Spectacolele omagiale, închinate marelui poet, și le-a regizat singur, cu știința celui care cunoaște sufletul și intimitatea personalității omagiate. Ion Vartic, pe atunci director la Teatrul din Cluj, spunea despre el: „E renumit de ani și ani de zile, de decenii, prin faptul că interpretează în mod uimitor pe Nichita Stănescu. Și a fost prieten cu Nichita Stănescu. Și cea mai bună dovadă a inteligenței scenice și a inteligenței în general a acestui actor e faptul că poate să spună Nichita într-un mod care este cu totul uimitor.”[21]
Anton Tauf a fost, timp de un an, directorul teatrului clujean, experiență încheiată abrupt prin demisia actorului, în urma unor neînțelegeri între el și membrii trupei sale. În schimb, a rezistat vreme de 7 ani la conducerea Teatrului Municipal din Baia Mare, continuând, în paralel, să joace și pe scena instituției care l-a făcut celebru.
Imaginea aceasta de om implicat activ, pragmatic, în viața teatrală și culturală românească este completată de lunga, chiar dacă nu la fel de prodigioasa lui relație cu regia de teatru. Deși distanța estetică dintre, de pildă, Nu vezi că stai în brațele mele, orbule?, dedicat lui Nichita, și seria de montări ale comediilor lui Caragiale, produse atât la Cluj, cât și la Baia Mare, este semnificativă, aventura regizorală a lui Tauf întruchipează nevoia artistului de a interoga, permanent, sensurile teatrului, posibilitățile acestei arte de a-l provoca pe spectator să privească actul scenic într-un mod reflexiv și să-și depășească propria inerție a receptării.
Cu filmul, Tauf a avut raporturi mai reci. Nu i-a plăcut să joace în producții cinematografice, dar numele său este totuși legat de pelicule ca Vifornița (1973) și Miracolul (1988).
Anton Tauf a murit pe 20 noiembrie 2018, după ce primise, în același an, premiul UNITER pentru întreaga activitate. În conștiința publicului, rămâne imaginea unui intelectual complex, versat, a unui artist veșnic dispus să interogheze resorturile propriei arte. Fiind, în tinerețe, și un sportiv experimentat, practicant de box, actorul a transplantat în teatru disciplina pe care i-a impus-o sportul, pretinzând, adesea, aceeași rigoare și de la colegii de breaslă. Prin aceasta, el a marcat hotărâtor istoria teatrului clujean și, într-o măsură importantă, pe cea a teatrului românesc în general.
Emma Pedestru
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.24
Note
[1] Tauf, Anton în Ducea, Valeria et al., „Reviriment și statornicie (interviu colectiv cu artiștii Naționalului clujean)”, Teatrul, nr.3, martie 1974, p.14.
[2] Vezi amplul interviu realizat de Sarvari, Eugenia pentru volumul ANTON TAUF Între vocație și damnare, editura Cheiron, București, 2017.
[3] Iosif, Mira, „«Meșterul Manole» de Lucian Blaga, «Unchiul Vanea» de A. P. Cehov (Teatrul Național din Cluj), Teatrul, nr. 10, octombrie 1973, p. 25.
[4] Munteanu, Virgil, „«Singurătatea trăgătorului la țintă» de Vasile Rebreanu și Mircea Zaciu, «Povestea unui ghicitor, și-a bogătașului furat, și-a soțului păgubitor, și-a văduvei de lăudat» (Teatrul Național din Cluj)”, Teatrul, nr.1, ianuarie 1974, p.36.
[5] Popovici, Ileana, „«Pasărea Shakespeare» de D.R. Popescu (Teatrul Național din Cluj-Napoca, Teatrul, nr.7, iulie 1974.
[6] Munteanu, Virgil, „«Despot-Vodă» de Vasile Alecsandri (Teatrul Național din Cluj-Napoca”, Teatrul, nr.11, noiembrie 1976, p.44.
[7] Tauf, Anton, în Sarvari, Eugenia, op. cit., p. 24.
[8] Ibidem, p. 19.
[9] Munteanu, Virgil, „«Woyzeck» de Georg Büchner (Teatrul Național din Cluj-Napoca)”, Teatrul, nr.4, aprilie 1977, p.61.
[10] Iosif, Mira, „«Macbeth» de Shakespeare (Teatrul Național din Cluj-Napoca)”, Teatrul, nr. 6, iunie 1982, p.35.
[11] Ibidem.
[12] Ghițulescu, Mircea, „«Omul cu mîrțoaga» de G. Ciprian (Teatrul Național din Cluj-Napoca)”, Teatrul, nr.5, mai 1985, p.32.
[13] Vezi Ghițulescu, Mircea, apud Sarvari, Eugenia, op. cit., p.304.
[14] Vezi Tașcu, Valentin, apud Sarvari, Eugenia, op. cit, p.305.
[15] Cocora, Ion, apud Sarvari, Eugenia, op. cit., p.318.
[16] Savu, Tudor Dumitru, apud Sarvari, Eugenia, op. cit., p.307.
[17] Măniuțiu, Mihai, apud Sarvari, Eugenia, op. cit., p.306.
[18] Ghițulescu, Mircea, „«Antigona» de Sofocle (Teatrul Național din Cluj-Napoca)”, Teatrul, nr.2, februarie 1986, p.36.
[19] Mareș, Doru, apud Sarvari, Eugenia, op. cit., pp. 352-353.
[20] Grigorescu, Oana Cristea, apud Sarvari, Eugenia, op. cit., p.381.
[21] Din arhiva TVR: Artdelenisme cu Anton Tauf, actor si regizor, realizator Dan Curean. Producție realizată în anul 2007. https://www.youtube.com/watch?v=DDWJzvkbYlY
Alte referințe în presă
- Horaţiu Damian „Portret Clujeni de excepţie” ro, nr. 58, 10 ianuarie 2008.
- Eugenia Șarvari „Anton Tauf” Revista Steaua, nr. 6/2006.
- Virgil Lazăr „Însemnările unui nebun” România liberă, 5 decembrie 2006.
- Justin Ceuca „Destinul a doi actori: Anton Tauf şi Dorel Vişan” Ziua de Ardeal, 13 octombrie 2000.
- Cristina Monica Bota Concertul formaţiei „Ars Nova” Adevărul de Cluj, octombrie 1995.
- Doru Mareş „Mai auzim şi de bine în lumea teatrului” Cotidianul, 1 septembrie 1995.
- Augustin Cozmuţa „Cel mai greu de realizai este climatul favorabil creaţiei” Graiul Maramureşului, nr. 1712, 1 septembrie 1995.
- Dorin Serghie „ Nu actor – OM DE TEATRU!” Adevărul de Cluj, nr. 970, 23 septembrie 1993.
- Dan Trif „Portret Fotocronică Anton Tauf” Tribuna Ardealului, Cluj-Napoca, anul II, nr. 80, 24 aprilie 1993.
- Monica Gheţ „ Artistul nu este un prestator de servicii pentru populaţie” Tribuna, nr. 28, 16–22 iulie 1992.
- Dumitru Solomon „Portret” iunie, 1992.
- Dorin Serghie „Sper să atrag lumea spre o normalitate teatrală…” Adevărul de Cluj, nr. 576, 4 martie 1992.
- Mircea Ghiţulescu „Portret Anton Tauf” Tribuna, mai 1989.
- Emil Dragea Interviu despre „Ars Nova” şi despre propria sa creaţie, Tribuna, nr. 26, 30 iunie 1988.
- Vasile Pruteanu „Zilele muzicii contemporane” Ateneu, mai 1988.
- Casiu Barbu „ Ars Nova – 20” Steaua, nr. 4, 1988.
- Iustin Ceuca „Profil Anton Tauf” 8 iulie 1974.
Roluri în teatru:
- Barrymore în Barrymore, de William Luce, în regia lui Tudor Lucanu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 29.03.2013.
- Căpitanul în Dansul morții, de Johan August Strindberg, în regia lui Sorin Misirianțu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 21.11.2009.
- Doctorul Malvezzi în Un caz clinic, de Dino Buzzati, în regia lui Claudiu Goga. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 18.10.2008.
- Axenti Ivanovici Popriscin în Însemnarile unui nebun, de Nikolai Vasilievici Gogol, în regia lui Anton Tauf. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 30.11.2006.
- Tatăl în Ivanca, de Lucian Blaga, în regia lui Anca Bradu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 05.05.2005.
- Henry Higgins în Pygmalion, de George Bernard Shaw, în regia lui Alexandru Dabija. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 23.01.2005.
- Strada care urcă în cer, de Dominic Stanca, în regia lui Florin Piersic. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 22.05.2004.
- Annibale, în Il principe maledetto sau îngerul slut, de Alexandru Sever, în regia lui Gelu Badea. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 27.03.2004.
- Nu vezi că stai în brațele mele, orbule?, de Nichita Stănescu, în regia lui Anton Tauf. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 13.12.2003.
- Pheres în Alcesta, de Euripide, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 11.10.2003.
- Pantalone de Bisognosi în Slugă la doi stăpâni, de Carlo Goldoni, în regia lui Mona Chirilă. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 08.05.2003.
- Argan în Bolnavul închipuit, de Jean-Baptiste Poquelin Molière, în regia lui Sanda Manu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 10.11.2002.
- Ianache Duduleanu în Gaițele, de Alexandru Kirițescu, în regia lui Gelu Badea. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 28.02.2002.
- Polonius în Hamlet, de William Shakespeare, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 02.10.2001.
- Regele scamatorilor în Povestiri din pădurea vieneză, de Ödön von Horváth, în regia lui Anca Bradu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 27.01.2001.
- Tandaler în Țiganiada, de Ion Budai-Deleanu, în regia lui Mircea Cornișteanu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 09.05.2000.
- Seneca în Seneca sau sfârșitul unei iubiri, de Viorel Cacoveanu, în regia lui Elemèr Kincses. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 28.05.1998.
- Cel în Cel care primește palme, de Leonid Andreev, în regia lui Anca Bradu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 20.01.1998.
- Solinus în Comedia erorilor, de William Shakespeare, în regia lui Borna Baletic. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 12.10.1997.
- Bebe în Mireasa cu gene false, de Radu Dumitru Popescu, în regia lui Tudor Chirilă. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 09.12.1995.
- Popa în Tulburarea apelor, de Lucian Blaga, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 09.05.1992.
- A treia bătrână în Adunarea femeilor, de Aristofan, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 17.12.1991.
- Profesorul în Lecția, de Eugène Ionesco, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 30.10.1991.
- Marc Antoniu în Antoniu și Cleopatra, de William Shakespeare, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 26.11.1988.
- Domnul Jourdain în Burghezul gentilom, de Jean-Baptiste Poquelin Molière, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 25.02.1988.
- Arden în Arden din Kent, de Anonim din secolul XVI, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 22.06.1987.
- Petruchio în Îmblânzirea scorpiei, de William Shakespeare, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 30.10.1986.
- Ion Aureliu Rebedea în Anunț la mica publicitate, de Alexandru Sever, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 08.05.1986.
- Chirică în Omul cu mârțoaga, de George Ciprian, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 21.03.1985.
- Attilio în Sâmbătă, Duminică și Luni, de Eduardo de Filippo, în regia lui Dinu Cernescu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 07.02.1983.
- Macbeth în Macbeth, de William Shakespeare, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 28.04.1982.
- Bob Alexandrini în Pensiunea Speranța, de Alexandru Căprariu, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 08.10.1981.
- Mihai Dabija în Valsul de la miezul nopții, de Viorel Cacoveanu, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 21.05.1981.
- Andrei în Omul de cenușă, de Dumitru Radu Popescu, în regia lui Mircea Marin. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 08.02.1981.
- Orlando în Cum vă place, de William Shakespeare, în regia lui Alexandru Dabija. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 20.12.1979.
- Darius / Vestitorul în Perșii, de Eschil, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 26.05.1979.
- Vlad Dracu în A treia țeapă a lui Dracula, în regia lui Mircea Marin. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 28.12.1978.
- Emilian Sava în Provincialii, de Constantin Cubleșan, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 16.09.1978.
- Garth în Pogoară iarna, de Maxwell Anderson, în regia lui Constantin Anatol. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 06.05.1978.
- AA în Emigranții, de Slawomir Mrozek, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 14.01.1978.
- Mitru în Două ore de pace, de Dumitru Radu Popescu, în regia lui Visarion Alexa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 05.05.1977.
- Gimy în Sentință pentru martori, de Viorel Cacoveanu, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 09.02.1977.
- Nebunul în Woyzeck, de Georg Büchner, în regia lui Mircea Marin. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 28.12.1976.
- Laudă muncii, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 20.12.1976.
- Buby în Casa care a fugit pe ușă, de Petru Vintilă, în regia lui György Harag. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 15.10.1976.
- Lăpușneanu / Tomșa în Despot Vodă, de Vasile Alecsandri, în regia lui Mircea Marin. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 14.10.1976.
- Marin Marin în Gloanțe sub cerul nostru, de Alexandru Căprariu, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 07.02.1976.
- Janek în Rețeta Makropulos, de Karel Capek, în regia lui Alexandru Colpacci. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 16.12.1975.
- Spiegelberg în Hoții, de Friedrich Schiller, în regia lui Henry E. Simmon. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 15.10.1975.
- Eilif în Mutter courage, de Bertolt Brecht, în regia lui Alexandru Tatos. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 24.05.1975.
- Sebastian în A douăsprezecea noapte, de William Shakespeare, în regia lui Aureliu Manea. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 14.01.1975.
- Corespondentul austriac în Zodia taurului, de Mihnea Gheorghiu, în regia lui Marietta Sadova. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 19.12.1974.
- Raca în Doamna ministru, de Branislav Nusici, în regia lui Rodica Ghimuș Radu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 14.11.1974.
- Cezar în Pasărea Shakespeare, de Dumitru Radu Popescu, în regia lui Alexandru Tatos. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 08.07.1974.
- Eugen în Singurătatea trăgătorului țintă, de Vasile Rebreanu, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 18.11.1973.
- Zidar în Meșterul Manole, de Lucian Blaga, în regia lui Visarion Alexa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 07.10.1973.
- Timmy Cleary în Subiectul era trandafirii, de Frank D. Gilroy, în regia lui Eugen Mercus. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 18.04.1973.
- Prezentator în Ora eternă, de Ion Cocora, în regia lui Rodica Ghimuș Radu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 30.12.1972.
- Iosif Sterca Șuluțiu / Kovacs / Vasvary Pal în Avram Iancu, de Alexandru Voitin, în regia lui Val Mugur. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 15.04.1971.
- Gerald Arbuthnot în O femeie fără importanță, de Oscar Wilde, în regia lui Janos Taub. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 26.12.1970.
- Un tânăr cu bască în Tango la Nisa, de Mircea Radu Iacoban, în regia lui Victor Tudor Popa. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 03.10.1970.
- Starveling în Un vis din noaptea miezului de vară, de William Shakespeare, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 19.03.1970.
- Domnul Hopper în Evantaiul Doamnei Windermere, de Oscar Wilde, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 15.02.1970.
- Un spectator în Astă seară se joacă fără piesă, de Luigi Pirandello, în regia lui Paolo Magelli. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 01.11.1969.
- Clarin în Viața e un vis, de Pedro Calderón de la Barca Henao, în regia lui Nicoleta Toia. Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografie „I. L. Cargiale”, București, 25.03.1968.
- Misa Tetiucovici în Frații Karamazov, de Feodor Mihailovici Dostoievski, în regia lui Constantin Codrescu. Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografie „I. L. Cargiale”, București, 10.02.1968.
- Ruprecht în Ulciorul sfărâmat, de Heinrich von Kleist, în regia lui Laurențiu Azimioară. Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografie „I. L. Cargiale”, București, 12.12.1967.
- Spiridon în O noapte furtunoasă, de Ion Luca Caragiale, în regia lui Octavian Cotescu. Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografie „I. L. Cargiale”, București, 15.11.1967.
Regie de teatru:
- Și mâine e o zi, de Franz Xaver Kroetz. Scenografia: Mihai Vălu. Cu: Aurora Prodan (Frau Ruhsam). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 29.05.2011.
- Însemnările unui nebun, de Nikolai Vasilievici Gogol. Scenografia: Cristian Rusu. Cu: Cătălin Codreanu, Eva Crișan, Cătălin Herlo, Romina Merei, Maria Munteanu, Cristian Rigman, Maria Seleș, Anton Tauf. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 30.11.2006.
- Femeie, doar femeie, adaptare după Cântecul lebedei de A. P. Cehov. Scenografia: Mihai Vălu. Cu: Aurora Prodan, Diana Iluțan-Podăreanu, Ioan Costin. Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 02.10.2005.
- Mi-am pus în gând să fiu un ticălos, de Aldo Nicolaj inspirat din William Shakespeare. Scenografia: Arhidiade Mureșan. Cu: Emanuel Petran. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 22.05.2005.
- Nu vezi că stai în brațele mele, orbule?, de Nichita Stănescu. Scenografia: Anton Tauf. Cu: Eva Crișan, Ramona Dumitrean, Anton Tauf. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 13.12.2003.
- Burghezul gentilom, de Jean-Baptiste Poquelin Molière. Scenografia: Mihai Vălu. Cu: Valeriu Doran (Domnul Jourdain), Aurora Prodan (Doamna Jourdain), Nicoleta Bolcă (Lucile), Claudiu Pintican (Cleonte), Liliana Hărșan (Dorimene), Paul Antoniu (Dorante), Claudia Forțan (Nicole), Serghei Focșa (Covielle), Cristina Cârcei (Profesorul de muzică), Bianca Fărcaș (Profesorul de dans), Petru Barbu Radeșiu (Maestrul de scrimă), Daniel Făt (Profesorul de filozofie), Ioan Costin (Maestrul croitor). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 09.09.2001.
- Bolero, după Aziz Nesin. Scenografia: Mihai Vălu. Cu: Aurora Prodan (Siyen), Dana Ilie Bărbosu (Diha), Paul Talașman (Funcționarul de la gaze). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 17.09.2000.
- Omul cu mârțoaga, de George Ciprian. Scenografia: Mihai Vălu. Cu: Ioan Isaiu (actor al Teatrului Național Cluj) / Serghei Focșa (Chirică Arhivar), Claudiu Pintican (Varlam), Romeo Bărbosu (Inspector general), Petru Barbu Radeșiu (Alexandru Nichita), Nicoleta Bolcă (Ana, soția lui Chirică), Andrea Moldovan (Maria, fiica lor), Paul Talașman / Daniel Făt (Omul cu idei), Paul Antoniu (Stăpânul calului), Claudiu Pop (Provincialul), Ioan Costin (Proprietarul casei), Valeriu Doran (Directorul școlii), Adriana Covaci (Ajutorul de arhivar), Wanda Farkaș (Fira, servitoare), Liliana Hărșan (O femeie). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 10.09.2000.
- Lasă-ți lumea… spectacol de drag de Eminescu, poezie, romanțe, balet. Scenografia: Mihai Vălu. Cu: Nicoleta Bolcă, Corina Cernea Ghimbășan, Wanda Farkaș, Sebastian Marina, Petrică Ghimbășan, Richard Balint, Claudiu Pintican, Magdalena Nemeș, Victoria Blankemberg, Mihaela Pop, Dorin Griguță, Dan Cordea, Gheorghe Bondre. Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 15.01.2000.
- Gaițele, de Alexandru Kirițescu. Scenografie: Mihai Vălu. Cu: Ecaterina Sandu (Aneta Duduleanu), Nicoleta Bolcă (Wanda Serafim), Liliana Hărșan (Margareta Aldea), Marinela Cordea (Colette Duduleanu), Dana Ilie (Fraulein), Aurora Prodan (Zoia), Corina Cernea (Lena), Aurelia Darvai (Zamfira),Petru Barbu Radeșiu (Mircea Aldea), Claudiu Pintican (Georges Duduleanu), Petrică Ghimbășan (Ianache Duduleanu), Ioan Costin (El). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 27.02.1999.
- O noapte furtunoasă, de I. L. Caragiale. Scenografia: Anton Tauf și Bogdan Filip. Cu: Paul Talașman (Jupân Dumitache), Lucian Prodan (Nae Ipingescu), Dan Cordea (Chiriac), Claudiu Pop (Spiridon), Petre Ghimbășan (Rică Venturiano), Dana Ilie (Veta), Nicoleta Bolcă (Zița). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 21.09.1997.
- Conu Leonida față cu reacțiunea, de I. L. Caragiale. Scenografia: Dana Urdă. Cu: Paul Talașman (Leonida), Nicoleta Bolcă (Efimița), Nelia Mojolic (Safta), Ioan Marian (Omul lui Leonida). Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 28.03.1996.
- Conul Leonida față cu reacțiunea, de I. L. Caragiale. Scenografia: Anton Tauf. Cu: Stan Bucur (Leonida), Ileana Negru (Safta), Maria Seleș (Coana Efimița). Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 08.04.1994.
- Mânuitorul de cadavre, de Alin Fumurescu. Scenografia: Horațiu Mihaiu. Cu: Dorin Andone (Fiul lor), Petre Băcioiu (Omul), Emilian Belcin (Cinel), Gelu Bogdan Ivașcu (Mânuitorul de cadavre), Mariana Müller (Falsul doctor), Maria Munteanu (Femeia), Irina Wintze (Iubita fiului). Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 15.10.1993.
- (asistent regizor) Îmblânzirea scorpiei, de William Shakespeare. Scenografia: T.Th. Ciupe. Cu: Paul Basarab (Biondello), Octavian Cosmuță (Vincentio), Miriam Cuibus (Catarina), Gelu Bogdan Ivașcu (Hortensio), Ion Marian (Grumio), Maria Munteanu (Bianca), Eugen Nagy (Pedagogul), Victor Nicolae (Lucentio), Gheorghe Radu (Gremio), Bucur Stan (Tranio), Anton Tauf (Petruchio), Ion Tudorică (Baptista). Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 30.10.1986.
- (asistent regizor) Anunț la mica publicitate, de Alexandru Sever. Scenografia: T.Th. Ciupe. Cu: Miriam Cuibus (Gabi), Gelu Bogdan Ivașcu (Inspectorul de poliție), Mariana Popovici (Doamna Mălincioiu), Maria Seleș (Monica Hanganu), Anton Tauf (Ion Aureliu Rebedea). Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 08.05.1986.
- (asistent regizor) Omul cu mîrțoaga, de George Ciprian. Scenografia: T.Th. Ciupe. Cu: Petre Băcioiu (Varlam), Marius Bodochi (Nichita), Octavian Cosmuță (Stăpînul calului), Miriam Cuibus (Ana), Gelu Bogdan Ivașcu (Delegatul omului cu idei), Gheorghe Jurcă (Un aprod/Un slujbaș), Vera Mărgineanu (O femeie bătrînă), Ion Marian (Provincialul), Ligia Moga (Fira), Maria Munteanu (Fira), Eugen Nagy (Inspectorul general), Victor Nicolae (Ajutorul de arhivar), Anton Tauf (Chirică), Ion Tudorică (Directorul școlii), Melania Ursu (Proprietara casei). Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 21.03.1985.
Roluri în film:
- Tatăl, în Feedback, în regia lui Sorin Misirianțu. Panorama Films, 2006
- Le pope, în Transylvania, în regia lui Tony Gatlif. Casa de producție Centre National de la Cinematographie, Princes Films, Canal+, Pyramide Productions, 2006.
- Tudor Volbea, în Miracolul, în regia lui Tudor Mărăscu. Casa de Filme Patru, 1988.
- Paraschiv, în Încrederea, în regia lui Tudor Mărăscu. Studioul Cinematografic „Alexandru Sahia”, 1984.
- Haidu, în Ultima frontieră a morții, în regia lui Virgil Colotescu. Casa de Filme Patru, 1979.
- Cismaș, în Vifornița, în regia lui Mircea Moldovan. Casa de Filme Trei, 1973.
- Dudu, în Ultima noapte a copilăriei, în regia lui Savel Stiopul. Studioul Cinematografic „București”, 1969.
Scenografie de teatru:
- Nu vezi că stai în brațele mele, orbule?, de Nichita Stănescu. În regia lui Anton Tauf. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 2003.
- O noapte furtunoasă, de I. L. Caragiale. În regia lui Anton Tauf. Teatrul Municipal din Baia Mare, Baia Mare, 21.09.1997.
- Din arhiva TVR: Artdelenisme cu Anton Tauf
- Cafeaua domnului ministru de Horia Gârbea (Teatru radiofonic) (1999)
- Distribuția: Dana Bărbosu, Nicoleta Bolcă, Anton Tauf
- Regia tehnică și muzicală: ing.Călin Farcaș
- Regia de studio și adaptarea: Cornel Udrea
- Regia artistică: Anton Tauf
- Producție Teatrul Municipal Baia Mare, înregistrare la Studioul Radio Cluj, 1999
- https://www.youtube.com/watch?v=6W6rH90RO_A
- Anton Tauf (Marc Antoniu) în Antoniu și Cleopatra, de William Shakespeare, în regia lui Mihai Măniuțiu. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj Napoca, 26.11.1988.
- Noaptea bufonilor
- Scenariu radiofonic de Alexa Visarion după „Cântecul lebedei” de Anton Pavlovici Cehov și după William Shakespeare.
- Regia artistică: Alexa Visarion.
- În distribuţie: Anton Tauf, Vasile Manta, Alexa Visarion.
- Regia de montaj: Florin Bădic.
- Regia tehnică: Vasile Manta.
- Regia muzicală: George Marcu.
- Au fost folosite fragmente muzicale din „Concertul pentru oboi si orchestra de coarde” de Alesandro Marcello.
- Redactori: Oana Cristea Grigorescu şi Domnica Ţundrea.
- Înregistrare din anul 2012 (2 noiembrie).
- https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/anton-pavlovici-cehov-noaptea-bufonilor-cantecul-lebedei-2012/
Cărți dedicate personalității:
- Eugenia Șarvari, Anton Tauf. Între vocație și damnare, Editura Cheiron, Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”, Bucureşti, 2017.
- Anton Tauf în: Mihai Măniuțiu, Cercul de aur, editura Meridiane, București, 1989, p. 197.
Cronici care tratează opera personalității:
- Adrian Ţion, Barrymore, în „Agenda LiterNet”, martie 2015.
- Mircea Morariu, Barrymore, în „Familia”, seria V, 49, nr. 10/2013.
- Oana Cristea Grigorescu, Barrymore, în „Observatorul cultural”, nr. 416/ 23–29 mai 2013
- Radu Țuculescu, Barrymore, în „Transilvania reporter”, nr. 321/27 mai 2013.
- Alex Teodorescu, Nu vezi că stai în braţele mele, orbule?, în „Deliruri de buzunar”, 18 mai 2013.
- Florin Moldovan, Nu vezi că stai în braţele mele, orbule?, în „Vocea Clujului”, 13 decembrie 2012.
- Ovidiu Pecican, Dansul morții, în „Tribuna”, nr. 176/1–15 ianuarie 2010.
- Adrian Țion, Dansul morții, în „Agenda LiterNet”, decembrie 2009.
- Ion Mureșan, Dansul morții, în „Revista Verso”, 73, 16–30 noiembrie 2009.
- Elisabeta Pop, Însemnările unui nebun, în „Teatrul azi”, nr. 5–6–7/2007.
- Claudiu Groza, Însemnările unui nebun, în „Ziarul Clujeanului”, 28 noiembrie 2006.
- Ion M. Tomuş, Ivanca, în „Apostrof”, nr. 5/2005.
- Adrian Ţion, Ivanca, în „LiterNet/Agenda culturală: cronici”, 16 mai 2005.
- Virgil Lazăr, Ivanc,a în „România liberă”, 10 mai 2005.
- Adrian Țion, Pygmalion, în „LiterNet/Agenda culturală: cronici”, 30 ianuarie 2005.
- Andreea Dumitru, Îngerul slut, în „Teatrul azi”, nr. 6–7–8/2004.
- Radu Bogdan, Nu vezi că stai în braţele mele, orbule?, în „Culturatorul”, 2003.
- Ion Cazaban, Alcesta, în „Teatrul azi”, 12 noiembrie 2003.
- Maria Vodă Căpuşan, Alcesta, în „Tribuna”, nr. 30/1–15 decembrie 2003.
- Claudiu Groza, Bolnavul închipuit, în „Evenimentul zilei de Transilvania”, 16 noiembrie 2002.
- Anca Haţiegan, Bolnavul închipuit, în „Steaua”, nr. 11–12, 2002.
- Miruna Runcan, Bolnavul închipuit, în „Observatorul cultural”, nr. 147–148, 17.12–31.12 2002.
- Dumitru Chirilă, Hamlet, în „Familia”, nr. 10/octombrie 2001.
- Doru Mareş, Hamlet, în „Observatorul cultural”, nr. 86/16–22 octombrie 2001.
- Miruna Runcan, Hamlet în „Observatorul cultural”, nr. 86/16–22 octombrie 2001.
- Valentin Dumitreascu, Hamlet, în „Revista 22”, nr. 46/13–19 noiembrie 2001.
- Radu Bădilă, Când sinele cu sine, în „Cronica română”, 30 martie 2001.
- R. Ghenceanu, Gaițele, în „Graiul Maramureşului”, 20 – 21 februarie 1999.
- Ana Liliana Ilea, Gaițele, în „Glasul Maramureşului”, nr. 568/20 februarie 1999.
- Doru Mareş, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „artPanorama”, decembrie 1998.
- Măgirescu, A iubi iubirea, Vasea…, în „Curentul”, 9 decembrie 1998.
- Marian Ilea, O noapte furtunoasă, în „Glasul Maramureşului”, 14 martie 1998.
- Mircea Morariu, Cel care primeşte palme, în „Familia”, nr. 2/februarie 1998.
- Sebastian-Vlad Popa, Cel care primeşte palme, în „Scena”, nr. 2/1998.
- Adrian Ţion, Cel care primeşte palme, în „Steaua”, nr. 2–3/1998.
- Michaela Bocu, Cel care primeşte palme, în „Adevărul de Cluj”, 22 ianuarie 1998.
- Anca Rotescu, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „Dreptatea”, nr. 96/mai 1996.
- Magdalena Boiangiu, Mireasa cu gene false, în „Familia”, nr. 1 ian.1996
- Victor Ianculescu, Lecția, în „ Cronica Română”, 9 decembrie 1994.
- Doru Mareş, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „ Cotidianul”, nr. 901-904/15-18 iulie 1994.
- Tudor Maria, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „ Cotidianul”, vineri, 10 iunie 1994.
- Dumitru Chirilă, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „ Familia”, nr. 6/iunie 1994.
- Ioan-Pavel Azap, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „Mesagerul transilvan”, nr. 925/13 aprilie 1994.
- Demostene Şofron, Conul Leonida față cu Reacțiunea, în „ Adevărul de Cluj”, 12 aprilie 1994.
- Demostene Şofron, Conul Leonida faţă cu Reacţiunea, în „Adevărul de Cluj”, 8 aprilie 1994.
- Ioan-Pavel Azap, Conul Leonida față cu Reacțiunea în „Adevărul de Cluj”, 8 aprilie 1994.
- Diana Tihu Suciu, Îmblânzirea scorpiei, în „Teatrul Național Cluj-Napoca. Studiu monografic 1919-1994”, volum editat de Teatrul Național Cluj-Napoca, 1994.
- Robin Thornber, Lecția, în „ The Guardian”, 23 noiembrie 1993.
- John Linklater, Lecția, în „ The Herald”, 15 noiembrie 1993.
- Carl Palmer, Lecția, în „Manchester Evening News”, 10 noiembrie 1993.
- John Linklater, Lecția, în „ The Herald”, 4 octombrie 1993.
- Valentina Taşcu, Tulburarea apelor, în „Tribuna”, nr. 24/18–24 iunie 1992.
- Dumitru Chirilă, Tulburarea apelor, în „Familia”, nr. 51/iunie 1992.
- Valentin Silvestru, Tulburarea apelor, în „România literară”, nr. 19/27 mai 1992.
- Ioan Adam, Tulburarea apelor, în „Adevărul”, 22 mai 1992.
- Dorin Serghie, Tulburarea apelor, în „Adevărul de Cluj”, 12 mai 1992.
- Mircea Ghiţulescu, Lecția, în „ Literatorul”, nr. 3(20)/ 24 ianuarie 1992.
- Monica Gheț, Lecţia, în „Tribuna Ardealului”, nr. 57, miercuri 22 aprilie 1992.
- Ana Marius, Nichita Stănescu spectacol al anului I actorie clasa Anton Tauf, în „Thalia”, nr. 1, februarie 1992.
- Mircea Ghiţulescu, Lecţia, în „Literatorul”, nr. 3(20)/ 24 ianuarie 1992.
- Ion Cocora, Lecţia, în „Tribuna”, nr. 47, noiembrie 1991.
- Mihai Măniuţiu, Antoniu şi Cleopatra, în „Panoramic Radio-TV”, nr. 37/7–23 septembrie 1990.
- Dumitru Chirilă, Antoniu şi Cleopatra, în „Familia”, decembrie 1988 – ianuarie 1989.
- Antonela Pogăcean, Antoniu şi Cleopatra, în „Echinox”, nr. 3–4/1989.
- Victor Parhon, Antoniu şi Cleopatra, în „Teatrul”, nr. 2/1989. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1989/Nr.2.anul.XXXIV.februarie.1989/imagepages/image26.html
- Mircea Ghiţulescu, Antoniu şi Cleopatra, în „Steaua”, nr. 2/1989.
- Dumitru Chirilă, Antoniu şi Cleopatra, în „Familia”, decembrie 1988 – ianuarie 1989.
- Călin Stănculescu, Miracolul Film, în „Luceafărul”, 10 decembrie 1988.
- Nicolae Ulieriu, Miracolul Film, în „Săptămâna”, 9 decembrie 1988.
- Irina Coroiu, Miracolul Film, în „Revista Cinema”, nr. 12(310), 1988.
- Ilie Călian, Antoniu şi Cleopatra, în „Făclia”, 27 decembrie 1988.
- Tudor Dumitru Savu, Antoniu şi Cleopatra, în „Tribuna”, nr. 49/8 decembrie 1988.
- Valentin Silvestru, Antoniu şi Cleopatra, în „România literară”, decembrie 1988.
- Eugenia Vodă, Miracolul Film, în „România literară”, decembrie 1988.
- Mircea Em. Morariu, Burghezul gentilom, în „Teatrul”, nr. 5/1988. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1988/Nr.5.anul.XXXIII.mai.1988/imagepages/image46.html
- Mircea Ghițulescu, Burghezul gentilom, în „Steaua”, nr. 4/1988.
- Valentin Taşcu, Burghezul gentilom, în „Flacăra”, nr. 14/8 august 1988.
- Mircea Ghiţulescu, Anunţ la mica publicitate, în „Teatrul”, nr. 7–8/1986. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1986/Nr.7-8.anul.XXXI.iulie-august.1986/imagepages/19558.1986.07-08.pag080-pag081.html
- Mircea Ghiţulescu, Antigona, în „Teatrul”, nr. 2, februarie 1986. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1986/Nr.2.anul.XXXI.februarie.1986/imagepages/19270.1986.02.pag034-pag035.html
- Mircea Ghiţulescu, Omul cu mârţoaga, în „Teatrul”, nr. 5/1985. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1985/Nr.5.anul.XXX.mai.1985/imagepages/18801.1985.05.pag030-pag031.html
- Ilie Călian, Viața e vis, în „Făclia”, 4 martie 1984.
- Mircea Ghiţulescu, Sâmbătă, duminică şi luni, în „Teatrul”, nr. 3/1983. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1983/Nr.3.anul.XXVIII.martie.1983/imagepages/17455.1983.03.pag054-pag055.html
- Mira Iosif, Macbeth, în „Teatrul”, 6/1982. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1982/Nr.6.anul.XXVII.iunie.1982/imagepages/16965.1982.06.pag036-pag037.html
- Mircea Ghiţulescu, Pensiunea Speranţa, în „Teatrul”, nr. 11/1981. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1981/Nr.11.anul.XXVI.noiembrie.1981/imagepages/16597.1981.11.pag034-pag035.html
- Margareta Bărbuţă, Omul de cenuşă, în „Teatrul”, nr. 6/1981. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1981/Nr.6.anul.XXVI.iunie.1981/imagepages/16350.1981.06.pag052-pag053.html
- Ilie Călian, Cum vă place, în „Făclia”, 20 ianuarie 1980.
- Vicu Mîndra, A treia ţeapă a lui Dracula, în „Teatrul”, nr. 7–8/1979. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1979/Nr.7-8.anul.XXIV.iulie-august.1979/imagepages/15141.1979.07-08.pag116-pag117.html
- Virgil Munteanu, Provincialii, în „Teatrul”, nr. 10/1978. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1978/Nr.10.anul.XXIII.octombrie.1978/imagepages/14618.1978.10.pag024-pag025.html
- Mircea Ghițulescu, Emigranţii, în „Steaua” 3, martie, 1978.
- Mihai Nadin, Două ore de pace, în „Teatrul”, nr. 5/1977. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1977/Nr.5.anul.XXII.mai.1977/imagepages/13722.1977.05.pag034-pag035.html
- Virgil Munteanu, Woyzeck, în „Teatrul”, nr.4, aprilie 1977. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1977/Nr.4.anul.XXII.aprilie.1977/imagepages/13682.1977.04.pag060-pag061.html
- Virgil Munteanu, Sentinţă pentru martori, în „Teatrul”, nr. 3/1977. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1977/Nr.3.anul.XXII.martie.1977/imagepages/13624.1977.03.pag050-pag051.html
- Virgil Munteanu, Despot Vodă, în „Teatrul”, nr. 11/1976. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1976/Nr.11.anul.XXI.noiembrie.1976/imagepages/13408.1976.11.pag042-pag043.html
- Virgil Munteanu, Gloanţe sub cerul nostru, în „Teatrul”, nr. 3/1976. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1976/Nr.3.anul.XXI.martie.1976/imagepages/12974.1976.03.pag020-pag021.html
- Constantin Paraschivescu, Hoţii, în „ Teatrul”, nr. 11/1975. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1975/Nr.11.anul.XX.noiembrie.1975/imagepages/12771.1975.11.pag036-pag037.html
- Constantin Paraschivescu, Mutter Courage, în „ Teatrul”, nr. 6/1975. http://www.cimec.ro/teatre/revista/1975/Nr.6.anul.XX.iunie.1975/imagepages/12507.1975.06.pag038-pag039.html
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Anton_Tauf
- https://www.cinemagia.ro/actori/anton-tauf-9053/
- https://www.teatrulnationalcluj.ro/act-90/anton-tauf/
- https://www.imdb.com/name/nm0851480/
- https://www.liternet.ro/autor/4174/Anton-Tauf.html
- http://cimec.ro/scripts/teatrenou/Detaliu_Actori.asp?nr=6&pm=TAUF,%20ANTON