Arsenescu Werner, Mihaela
24 septembrie 1949, Braşov
Actriţă
„Teatrul este a doua mea natură”[1], îmi spunea Mihaela Arsenescu Werner într-un interviu realizat pentru revista Teatrul azi. A fost admisă cu cea mai mare medie la școala de teatru, după ce s-a pregătit cu Dina Cocea pentru dificilul examen. Avea doar 17 ani și, privind retrospectiv lista consistentă de roluri interpretate, e cert că a ales profesiunea pentru care e potrivită. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „I.L. Caragiale” din București în 1971 (clasa profesor Constantin Moruzan) și a ajuns la Craiova, la Teatrul Național. Un deceniu a jucat acolo (1971-1981), interval în care i-au fost încredințate nu mai puțin de 31 de roluri, ceea ce înseamnă o medie de trei pe stagiune, adică unul la aproximativ trei luni. Un ritm alert, care îi valorifica înzestrarea naturală și energia artistică. A pășit din clasa de la IATC pe scena profesionistă într-o partitură râvnită de orice actriță, Desdemona în Othello de William Shakespeare, regia Călin Florian (1971). A găsit formula potrivită, așa reiese dintr-o cronică în publicația poloneză Expres ilostrovany în care se subliniază noutatea pe care tânăra o aducea: „…a interpretat acest rol într-un fel cu totul deosebit de concepția tradițională. A fost nu o fată naivă, care nu știe să se apere, ci o femeie conștientă de sentimentele ei, care încearcă să lupte cu soarta tragică, cu seninătate, cu o cochetărie fină, bine gândită.”[2] Perioada craioveană a însumat o serie de partituri cu încărcătură dramatică care au amorsat calitățile actoricești ale Mihaelei Arsenescu Werner. Provocările au continuat cu Sânziana, în Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri (regia Valentina Balogh, 1972), Abigail Williams, în Vrăjitoarele din Salem de Arthur Miller (regia Dinu Costin Azimioară, 1974), Lady Macbeth, în Macbeth de William Shakespeare (regia Florica Mălureanu, 1976) etc.
„Teatrul este rostul, sensul, împlinirea, locul meu. Teatrul va dispărea odată cu oglinzile, adică niciodată. Omul are nevoie să-și verifice nu numai ținuta sau coafura, cât mai ales să-și privească sufletul, iar Teatrul este oglinda fermecată, cu mii de ape în care se poate vedea așa cum este: sublim și abject, că așa e natura umană.”[3], consideră Mihaela Arsenescu Werner. O actriță cu har valorificat prin exercițiu și profesionalism. O înfățișare de mare feminitate este dublată de inteligență artistică și raționalitate, un tandem eficient artistic în toate colaborările cu regizorii și partenerii de scenă. E genul de artistă pentru care se pune în scenă o piesă sau alta, știind că în interpretarea ei va atinge desăvârșirea. E cameleonică, excelând atât în dramatic, cât și în comic, are calitatea de-a stabili rapid conexiuni emoționale cu publicul, validându-și astfel personajele.
Din 1981, actriță la Teatrul Național „Vasile Alecsandri” din Iași, Mihaela Arsenescu Werner a început cu Rosalinda din Cum vă place de William Shakespeare, rol dorit pentru generozitatea lui dramaturgică. Partituri principale sau de mai mică întindere, pe toate le-a tratat cu neliniștea specifică interogațiilor de adecvare în etapa repetițiilor, pentru ca seara premierei să dezvăluie surpriza celei mai ingenioase soluții. Domnișoara Cucu din Steaua fără nume de Mihail Sebastian, un rol iconic al textelor scenice autohtone, așteptat de multe actrițe, deși secundar, căci oferă o partitură ofertantă prin intensitatea ei teatrală, prin provocarea de portretizare, i-a fost atribuit de Nicoleta Toia (1987). Nu era tocmai pe stilul ei actoricesc, dar de aici a venit și ineditul pe care criticul teatral Ștefan Oprea l-a revelat: „E plăcut să vezi un actor care-și iese din matca obișnuită, propunând o noutate absolută. Domnișoara Cucu e un destin grotesc oscilând între dramatic și comic, actrița […] purtând-o cu iscusință prin scenă, unde aduce aerul întregului târg și, totodată, drama unei ratări.”[4]
Exigentă cu sine însăși, e un excelent camarad creativ, caracterizat de un firesc scenic care încurajează echipa și convinge privitorii. Sensibilitatea interpretativă atinge nuanțe profunde pe care le transferă privitorilor. Una dintre calitățile pe care le menționează ea însăși este detașarea critică, capacitatea de-a se autoevalua, devenind propriul său spectator și critic riguros. Curiozitatea teoretică a secondat tot timpul aptitudinile native, completându-le printr-o raționalitate care i-a îngăduit să nu se înșurubeze într-o unică tipologie, ci să testeze toate registrele dramatice. „În dramă, la fel ca-n comedie, oglinda necruțătoare pe care i-o pui în față semenului tău te obligă și pe tine, creator, să-ți înfrunți adevărata imagine. A-i face pe oameni să plângă înseamnă să-i înțelegi. A-i face să râdă mi se pare cea mai directă cale de a le spune că-i iubești”[5], declara Mihaela Arsenescu Werner la sărbătorirea a 30 de ani de teatru.
A jucat clasici (Goldoni, Molière, Cehov, Caragiale, Alecsandri) și contemporani (August Strindberg, Friedrich Dürrenmatt, Eugène Ionesco, Paul Zindel, Tracy Letts, Leonard Gershe, Ronald Harwood etc.) cu egală pricepere și atenție creativă. Printre rolurile obligatoriu de menționat se înscrie Efectul razelor Gamma asupra anemonelor de Paul Zindel, unde a strălucit alături de trei actrițe, încă studente, într-un pariu profesional care a adus în perimetrul de joc dascăli și învățăcei. Un exercițiu de meserie motivant pentru toată lumea, atât pentru debutantele Antonela Cornici, Petronela Grigorescu și Lenuș Radu, cât și pentru Cornelia Gheorghiu și Mihaela Arsenescu Werner, „«maestrele» care au flancat acest trio actoricesc ultratânăr.”[6] Același cronicar, Constantin Paiu, preciza în analiza din 1997 că
„…în acest cvintet cuprinzând atâtea demonstrații de virtuozitate actoricească, rolul solistului i-a revenit Mihaelei Arsenescu Werner – Beatrice. […] Nimic uitat și nimic de prisos în portretul tulburător al acestei femei umilite de viață […]. Actrița își călăuzește personajul cu siguranța unei mari doamne a scenei, excesul și insignifiantul sunt ocolite cu luciditate, tragicul în stare pură capătă chip și consistență”[7].
În legătură cu aceeași creație, Sorina Bălănescu aprecia că „Mihaela Arsenescu-Werner poartă cu sine frică și tristețe, o frumusețe încă nepierită a chipului, statura fragilă, nervoasă și expresivă, aflată într-un echilibru labil, un fel de pact cu lucrurile urâte ce o înconjoară. Aduce trăire la margine de umanitate, la margine de rațiune, cu ascunderi de sine și de alții, cu disperare bine dozată actoricește.”[8] Interpretarea de excepție i-a dus Premiul Asociației Internaționale a Criticilor de Teatru.
Numele actriței s-a regăsit pe afișele spectacolelor realizate de Călin Florian, Dan Alexandrescu, Dan Stoica, Dan Micu, Dan Nasta, Nicoleta Toia, Eugen Tudoran, Cornel Todea, Dragoș Galgoțiu, Irina Popescu Boieru, Mircea Marin, Moshe Yassur (SUA), Alexander Hausvater, Cristian Hadji-Culea, Nicolae Scarlat, Valeriu Moisescu, Beke Sandor (Ungaria) etc.
Știința dozajului fin, a bunei măsuri scenice, echilibrul între mijloacele de expresie scenică (voce, gestualitate, ritm, raportare la partenerii de replică), naturalețea interpretării sunt liniile pe care și-a fundamentat creația.
„Trebuie neapărat să spun cu câtă încântare am urmărit-o, din nou, pe Mihaela Arsenescu Werner şi nu în unul, ci în două roluri. Eleganța artistică a actriței, firescul cu care creează personajele încredințate, atenția cu care le ipostaziază scenic şi le prezintă publicului sunt calități în favoarea spectacolului.”[9], scriam după premiera cu Harold și Maude de Colin Higgins.
Își cunoaște capacitățile vocale și reușește și pe această linie, adaptând pronunția, modulând, punând vocalitatea în slujba profilului eroinelor ficționale și situațiilor scenice în care se află. „Cu vocea ei de frumoase inflexiuni, exprimând și aplombul unei jovialități cuceritoare și accentele, de timbru amărui, ale reflexivității, Mihaela Arsenescu-Werner își construiește personajele cu o catifelată rigoare. Dezinvoltă (răsfățându-se sau nu în mici excese), cu șăgălnicii colorate, dar și cu o inteligentă notă parodică în comedie – unde, dacă i se cere […] cântă și dansează, ea se transpune cu un patos bine temperat și în dramă.”[10] E o descriere care-i completează portretul.
În Fii cuminte, Cristofor! De Aurel Baranga i-a revenit rolul doamnei Victoria Sava. Remarcam atunci că „și-a conceput personajul coborât parcă dintr-o operă: graseind, punând pe note anumite replici și accentuând frazele ca într-o arie de bel-canto.ˮ Finețea dozajului îi rezervă prim-planul fără să epateze, menținând atenția printr-o „simplă trecere prin spațiul de joc, o părere enunțată în fața maestrului, doar pentru că a fost întrebată, o atitudine neverbalizată, o reacție sau alta fac din doamna Sava personajul cel mai reușit. O portretizare scenică impecabilă”.[11]
O altă reușită a fost cu Ogudalova din Fata fără zestre de A.N. Ostrovski, unde a concurat simbolic cu filmul foarte populat cu același nume. Iată ce spune Natalia Stancu despre ea:
„Mihaela Arsenescu Werner este absolut extraordinară în Ogudalova. Nu e o eroină «provincială», mărginită, vicleană, ci una rafinat-europeană – frumoasă, alunecoasă, insinuantă și sigură pe ea, capabilă să preia bărbătește «jocul tranzacțiilor», cu momente de sinceritate și altele de artificialitate afișată, vitală.ˮ[12]
Complexul fluturelui și-a intitulat Ștefan Oprea, care a urmărit îndeaproape evoluția în carieră a Mihaelei Arsenescu-Werner, analiza la Fluturii sunt liberi de Leonard Gershe (2010). O întruchipa pe Doamna Baker, excesiv de protectiva mamă a lui Don, tânărul cu deficiențe de vedere care vrea să devină independent. Cronicarul subliniază magnetismul ei actoricesc, prezența scenică electrizantă: „Din clipa intrării în scenă, spectacolul devine al ei, căci Mihaela Arsenescu Werner îi conferă și sens și dimensiune artistică. […] Cu un ales rafinament al mijloacelor, cu nuanțări infinitezimale ale rostirii, tonalităților și gesticii, îmbinând atitudinea grijulie față de fiu cu ironii tăioase la adresa fetei, actrița oferă tinerilor ei parteneri de scenă o superbă lecție de actorie.ˮ[13]
Într-un moment al maturității parcursului profesional, a decis că activitatea de creație se poate îmbina cu aceea de dascăl. În 2006, a obținut titlul de doctor în artele spectacolului așezând sub lupa teoretizării chiar unele dintre personajele jucate. Cercetarea de poetică actoricească se numește Tentația abisului. Destine dramatice în situații limită, transpuneri în limbaj scenic. Între coperțile cărții sunt pagini din care aflăm detalii legate de laboratorul propriu de concepere a ceea ce vedem la rampă. Pentru Adela, de pildă, din Cu cărțile ascunse de Antonio Buero Vallejo (1992): „Substanța tragică a partiturii Adelei, odată intuită, am încercat portretizarea scenică printr-o manieră de interpretare care să releve incapacitatea ei funciară de a mai construi un viitor.ˮ[14] Piesa de cameră reclama „dozajul jocului”, balansul fin între intensitatea trăirilor și proximitatea față de public. Criticul Valentin Silvestru scria după premieră că actrița „a fost scânteietoare în dramatism, convulsii sufletești, răceală, dispreț, pasiune târzie și abandon.ˮ[15]
Ca profesoară în mediul universitar, a transferat din propria expertiză la Universitatea “Mihail Kogălniceanu” Iaşi, Institutul de Studii Europene „Ştefan Lupaşcu” Iaşi, Universitatea Națională de Arte „George Enescuˮ Iași. Principalele sfaturi pe care le transmite generațiilor tinere sunt legate de „energia, pasiunea, munca fără preget, respectul față de public, gustul inconfundabil al reușitelor sau al tristeților oricărui practician (autorizat de vocație!) al unei arte vii și nobile cum este Teatrul. Îmi plac doar studenții care dublează talentul cu multă muncă.”[16]
Dăruirea Mihaelei Arsenescu Werner pentru arta teatrului înseamnă zeci de roluri, sute de ore de reprezentații, multe, foarte multe aplauze și suporteri, studenți pe care i-a modelat și care i-au călcat pe urme, recenzii favorabile, premii. Printre laurii care i-au răsplătit meritele artistice se află Ordinul Național pentru Merit în grad de Cavaler (2002), Premiul UNITER acordat de British Council pentru spectacolul Quartet (2010), Premiul UNITER pentru întreaga activitate (2015), Titlul onorific de Societar al Teatrului Național „Vasile Alecsandriˮ din Iași.
Oltița Cîntec
Iulie 2023
Identificator obiect digital: https://doi.org/10.47383/DMTR.04.12
Bibliografie
Mihaela Arsenescu Werner, Tentația abisului, destine dramatice limită în situații limită. Transpuneri în limbaj scenic, Editura PrincepsEdit, 2006
Sorina Bălănescu, Peisaj ieșean cu oameni de teatru și spectacole, Iași, Princeps Edit, 2004
Iași, oameni ai cetății. Teatru, album editat de Primăria Iași, 2018
Ștefan Oprea, Chipuri și măști, Iași, Cronica, 1996
Constantin Paiu, Dintele vremii, Iași, Princeps Edit, 2003
[1] Oltița Cîntec, „Teatrul este a doua mea natură”, Teatrul azi, 3-4/2009, p. 37
[2] Zofia Sliwinska, „Wizpta Teatru Narodovego Craiova z Lodzi”, Expres ilostrovany/26.11.1971
[3] Iași, oameni ai cetății. Teatru, album editat de Primăria Iași, 2018, p.20
[4] Ștefan Oprea, Chipuri și măști, Iași, Cronica, 1996, p.61.
[5] Cristina Bâzu, Sunt imens de bogată și niciodată singură, interviu în program de sală Teatrul Național „Vasile Alecsandriˮ Iași, 2011.
[6] Constantin Paiu, Dintele vremii, Iași, Princeps Edit, 2003, p. 364.
[7] Idem, p.366
[8] Sorina Bălănescu, Peisaj ieșean cu oameni de teatru și spectacole, Iași, Princeps Edit, 2004, pp. 143-144.
[9] Oltița Cîntec, „Patru actori douăsprezece roluri”, Teatrul Azi, februarie 2008, pp. 173-176.
[10] Florin Faifer, „Mihaela Arsenescu-Werner, O catifelată rigoare”, Teatrul Azi, 1-2/1992, p. 31
[11] Oltiţa Cîntec, „O mare actriţă în “Fii cuminte, Cristofor!”, Evenimentul, 24.04.2001.
[12] Natalia Stancu, „Mihaela Arsenescu Werner şi Petru Ciubotaru în Fata fără zestre”, Curierul Naţional/2000.
[13] Ștefan Oprea, „Complexul fluturelui”, Teatrul Azi, 1-2-3, 2010, pp. 203-204.
[14] Mihaela Arsenescu Werner, Tentația abisului, destine dramatice limită în situații limită. Transpuneri în limbaj scenic, Editura PrincepsEdit, 2006, p. 163
[15] Valentin Silvestru, „Întoarcerea pe față a… cărților ascunse”, Cultura națională, 1992
[16] Oltița Cîntec, „Teatrul este a doua mea natură”, Teatrul azi, 3-4, 2009, p.38
- Florence Foster Jenkins, în În plină glorie, de Peter Quilter, regia Irina Popescu-Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 2022
- Maria Vassilievna Voinitkaia, în Unchiul Vanea de A.P. Cehov, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 2020
- 2020 Vid și Co-vid, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 2020
- Aneta Duduleanu, în Gaițele de Al. Kiritescu, regia Ovidiu Lazar, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 2020
- Marjorie, în Marjorie Prime, de Jordan Harrison, regia Radu Iacoban, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 2019
- Claudia Roxan în Moartea unui artist de Horia Lovinescu, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 31.10.2017.
- Eliza Orban în Joc de pisici de István Örkény , regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 09.04.2016
- Sofia Ivanovna în Iarna dragostei noastre de Nadejda Ptușkina, regia Emil Gaju, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 27.11.2015
- Claire Zachanasian în Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt, regia Claudiu Goga, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 16.06.2015
- Violet Weston în Acasă, în miezul verii de Tracy Letts, regia Ștefan Iacob, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 12.04.2014
- Madeleine în Damen tango de Valentina Aslanova, regia Vitalie Lupașcu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 13.12.2013
- Edda în Fluturi, fluturi de Aldo Nicolaj, regia Liviu Manoliu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 06.10.2011
- Doamna Baker în Fluturii sunt liberi de Leonard Gershe, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 22.01.2010
- Jane în Quartet de Ronald Harwood, regia Vitalie Lupașcu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 21.11.2009
- Serafina Delle Rose în Trandafirul tatuat de Tennessee Williams, regia Marius Oltean, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 26.10.2008
- Doamna Chasen; Maude în Harold și Maude de Colin Higgins, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 22.03.2007
- Smeraldina în Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, regia Perveli Vili Nikolov, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 13.11.2005
- Sofia D’alema în Viață furată de Kostas Asimakopoulos, regia Ovidiu Lazăr, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 03.04.2004
- Doamna Maria în Apus de soare de Barbu Ștefănescu Delavrancea, regia Eugen Todoran, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 24.01.2004
- Doamna Nopții Lungi; Văduva în Poarta miresmei de Marguerite Yourcenar, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 15.11.2003
- Jacques Mama în Jacques sau supunerea. viitorul e în ouă de Eugène Ionesco, regia
- Moshe Yassur, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 11.10.2003
- Victoria Sava în Fii cuminte, Cristofor de Aurel Baranga, regia Liviu Manoliu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 22.04.2001
- Concetta în Mizerie și noblețe de Eduardo Scarpetta, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 24.03.2001
- Harita Ignatievna Ogudalova în Fata fără zester de Aleksandr Nikolaevici Ostrovski, regia Perveli vili Nikolov, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi,21.02.2000
- Elise în Pelicanul de Johan August Strindberg, regia Dan Vasile, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 05.02.2000
- Regina în Elisabeta I de Paul Foster, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 18.04.1999
- Doamna în Alarma de Olga Delia Mateescu, regia Silvia Ionescu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 10.10.1998
- Dona Elvira în Don Juan de Jean-Baptiste Poquelin Molière; Tirso de Molina, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 28.06.1998
- Beatrice în Efectul razelor gamma asupra anemonelor de Paul Zindel, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 17.05.1997
- Madelaine Béjart în Cabala bigoților de Mihail Afanasievici Bulgakov, regia Horea Popescu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 30.04.1996
- Valeria în Venexiana, autor anonim, regia Cristian Hadji-Culea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 03.12.1994
- Fulvia în Viața și pătimirile lui Publius Ovidius Naso de Paul Miron, regiaOvidiu Lazăr, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 03.10.1994
- Doamna Ignazia în Astă-seară se improvizează Luigi Pirandello, regia Irina Popescu Boieru, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 30.04.1993
- Adela în Cu cărțile ascunse de Antonio Buero Vallejo, regia lui Mircea Marian, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 31.10.1992
- Teodota în Socrate de Dumitru Solomon, regia Nicolae Scarlat, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 15.03.1992
- Elisabeta Duplay în Robespierre de George Astaloș, regia Eugen Todoran, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 08.06.1991
- Femeia; Mama în Scadența de Elias Canetti, regia Ovidiu Lazăr, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 30.11.1989
- Jana în Pofta de cireșe de Agnieszka Osiecka, regia Ovidiu Lazăr, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 13.05.1989
- Silvie în Jocul dragostei și al întâmplării de Pierre Carlet de Chamblain de Marivaux, regia Ovidiu Lazăr, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 14.02.1989
- Domnișoara Cucu în Steaua fără nume de Mihail Sebastian, regia Nicoleta Toia, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 07.04.1988
- Hipolita Visul unei nopți de vară de William Shakespeare, regia Cristina Ioviță, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 09.05.1986
- Meropa în Arma secretă a lui Arhimede de Dumitru Solomon, regia Dragoș Galgoțiu, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 18.01.1986
- Ghizi în Familia Tot de István Örkeny, regia Sándor Beke, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 16.03.1984
- Zoe în Povestea unirii de Tudor Șoimaru, regia lui Dan Nasta, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 24.01.1984
- Doamna Raliu în Bătrânul de Hortensia Papadat Bengescu, regia Nicoleta Toia, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 15.10.1983
- Tînăra; Șanteuza în Premieră la union de Ion Luca Caragiale, regia Marina Emandi Tiron, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 24.06.1983
- Angela în Casa cu fantome de Pedro Calderón de la Barc, regia Nicoleta Toia,
- Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 26.04.1983
- Vera în Vânătoarea de rate de Alexandr Vampilov, regia Nicolae Scarlat, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 19.11.1982
- Ignasia în Drumuri și răscruci de Paul Everac, regia Călin Florian, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 18.11.1982
- Domnisoara D’aisnon în Jacques fatalistul de Denis Diderot, regia Dan Nasta, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 18.07.1982
- Rosalinda în Cum vă place de William Shakespeare, regia Nicoleta Toia, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 04.02.1982
- Vera în Calul verd, de Constantin Popa, regia Dan Nasta, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, Iaşi, 31.10.1981
- Sanda în Pensiunea doamnei Olimpia de Ion Dumitru Șerban, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 21.05.1981
- Dora în Hoțul de vulturi de Dumitru Radu Popescu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 23.11.1980
- Corista în Burebista, fiul soarelui de colectiv de autori, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 11.05.1980
- Domnica în A treia țeapă de Marin Sorescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 20.09.1979
- Maria Cristescu Seară de taină de Ion Dezideriu Sîrbu, regia Dan Alecsandrescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 27.04.1979
- Berca în Doi pe cal, unul pe măgar de Oldrich Danek, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 16.02.1979
- Ruxandra Mărăcineanu în Clipa de Dinu Săraru, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 24.11.1978
- Ecaterina Teodoroiu; Mioara, sora Cătălinei în Ecaterina Teodoroiu de Nicolae Tăutu, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 27.05.1978
- Eliza în Ultima răpire de Dan Stoica, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 03.03.1978
- Anca în Fata procurorului de Silvia Roșca, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 16.12.1977
- Adela în Profesorul demnitate de Corneliu Leu, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 15.09.1977
- Mary în Patetica 77 de Mihnea Gheorghiu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 08.05.1977
- Cateluța în Interviu de Ecaterina Oproiu, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 17.12.1976
- Lady Macbeth în Macbeth de William Shakespeare, regia Florica Mălureanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 16.10 1976
- Viorica în Omul de zapadă de Adolf Edmund George de Herz, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 06.04.1976
- Zoia în Vifornița de Leonid Leonov, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 19.02.1976
- Silvia în Acești îngeri triști de Dumitru Radu Popescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 02.10.1975
- Mufi în Un lup mîncat de oaie de George Ciprian, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 17.07.1975
- Crina în Patima roșie, de Mihail Sorbul, în regia Georgetei Tomescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 30.12.1974
- Rol nespecificat în Soarele și luna, colectiv de autori, regia Emil Boroghină, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 27.03.1974
- Abigail Williams în Vrăjitoarele din Salem de Arthur Miller, regia Dinu Costin Azimioară, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 09.02.1974
- Gaby în Ultima oră de Mihail Sebastian, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 20.10.1973
- Domnița Anca în Vlaicu vodă de Alexandru Davila, regia Gheorghe Jora, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 24.04.1973
- Fana în A doua față a medaliei de Ion Dezideriu Sîrbu, regia Valeriu Moisescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 18.01.1973
- Lidia în Bietul meu Marat de Aleksei Nikolaevici Arbuzov, regia Emil Boroghină, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 06.07.1972
- Anne Page în Nevestele vesele din Windsor de William Shakespeare, regia Gheorghe Jora, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 18.06.1972
- Natașa în Pagini despre dragoste de Edvard Radzinski, regiaCălin Florian, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 17.05.1972
- Sînziana în Sînziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, regia Valentina Balogh, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 11.03.1972
- Lucia Felicia Hrisanide în Interesul general de Aurel Baranga, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 25.11.1971
- Cucoana Eleuca; Măriuţa; Ancuţa în Comodiile vremii de Costache Faca; Costache Caragiale, regia Constantin Moruzan, ATF-Bucureşti , 20.12.1970
- Desdemona în Othello de William Shakespeare, regia Călin Florian, Teatrul Naţional „Marin Sorescu”, Craiova, 09.04.1965
- 2015 Cetăţean de Onoare al Iaşului – „Seara valorilor”
- 2015 Premiul UNITER pentru întreaga activitate
- 2010 Premiul UNITER acordat de British Council pentru spectacolul Quartet
- 2009 Mangalia: Nominalizare UNITER şi calificare în finala Galei „Hop”a Tânarului actor cu piesa Norvegia.azi
- 2002 Târgu Mureş: Nominalizare la categoria „Cea mai buna actriţă” pentru rolul Sotoba Komaki (No. Cinci poveşti de dragoste) la Festivalul de Teatru-Imagine
- 2000 Bucureşti: Nominalizare la categoria „Cea mai bună actriţă” pentru rolurile Harita Ogudalova (Fata fără zestre) şi Elisa (Pelicanul) la Premiile UNITER
- 1998 Iaşi: Premiul „Vasile Pogor” acordat de Municipalitate pentru Performanţă Profesională
1997 Bucuresti: Premiul Asociaţiei Internaţionale a Criticilor de Teatru pentru rolul Beatrice Hunsdorfer – Efectele razelor gamma asupra anemonelor
Distincţii
- 2002 – Acordarea titlului de societar al Teatrului Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi
- 2002 – Conferirea de către Preşedinţie a Ordinului Naţional pentru merit în grad de Cavaler
Constantin, Paiu, “Zeul Ban e stăpân pe zei”, Teatrul azi, 2016, nr. 1-2, 186
Mircea, Morariu, “Cu actori, nu cu marionete”, Teatrul azi, 2015, nr. 1-3,136
Călin, Ciobotari, “Trei surori variantă americană”, Teatrul azi, 2014, nr. 7-9, 203
Constantin, Paraschivescu, “Investigaţie teatrologică”, Teatrul azi, 2010, nr. 6-8, 274
Oltița, Cântec, „Mihaela Arsenescu Werner:
Constantin, Paraschivescu, “O perfecţionistă”, Teatrul azi, 2008, nr. 11-12, 230
Ştefan, Oprea, “Aleşi ai Casei lui Alecsandri”, Teatrul azi, 2008, nr. 8-10,150
Oltița, Cântec, „Patru actori, douăsprezece roluri”, Teatrul azi, 2008 ,nr. 5-6,173
Claudia, Lipan, “Simpla suflare de-o clipă”, Teatrul azi, 2003, nr. 3-5, 111
Constantin, Paraschivescu, “Seară de gală”, Teatrul azi, 2004, nr. 1-2, 19
Octavian, Saiu, “Debut cu Brio”, Teatrul azi, 2000, nr. 5-6,40
Anca-Maria, Rusu, “La exterioritatea confruntării”, Teatrul, nr.10, 1988
Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF Descarcă PDF