Bordeianu, Magda
29 octombrie 1945, Timișoara
Regizoare

Născută în 29 octombrie 1945, în Timișoara, Magda Bordeianu este absolventă a Colegiului Național ,,C. D. Loga” în 1960 și a Institutului de Artă Teatrală și Cinematografică ,,Ion Luca Caragiale”, din București, secția de regie (1965), avându-i drept mentori pe Lucian Giurchescu și Cornel Todea. Cariera sa este definită, în primă instanță, de apartenența la cele două culturi teatrale: pe de o parte cea natală, românească, ce a format-o regizoral și i-a definit o direcție repertorială, respectiv de cea de adopție, germană (odată cu emigrarea și mutarea la Mainz). De asemenea, personalitatea teatrală a artistei este marcată de doi vectori esențiali: unul regizoral-modernist, cu rădăcini în atmosfera de experiment și de laborator teatral din deceniile ’70-’80 ale comunismului românesc, respectiv unul pedagogic, ce debutează în spațiul românesc și devine central în Germania.
Regizoarea se remarcă, alături de Grigore Popa, prin răspunsul prompt pe care îl dă nevoii unui spațiu alternativ, de experiment și exercițiu, pentru studenți. Cei doi pun bazele Teatrului studențesc Podul, funcțional și în prezent, în 1967. Alături de ei trebuie numiți și: Ione Munteanu (primul pictor al spațiului), Teodor Sugar, Liliana Dumitrescu, Olga Delia Mateescu. Primul spectacol jucat in acest spațiu a avut loc pe 10 ianuarie 1968. Profesorul Giurchescu o caracterizează, în relație cu această inițiativă de care este marcată cariera românească:
„Ea a fost, un moment, vedetă. A apărut și pe coperta Flăcării. Era să nu o recunosc. Asta să fie fetița cu codițe (oare într-adevăr atunci avea codițe sau abia acum are?) care se prezentase sfioasă la admitere? Explicația fotografiei era însă indubitabilă. Ea era. Acum era regizoarea Podului de pe calea Plevnei. Cu adevărat regizor – animator (scuzați masculinul, dar nu vreau să lansez butade stupide pentru uzul proștilor). Podul a fost o modă. Și ca toate modele s-a dus. Acum se poartă mai scurt, sau mai lung, sau mai știu eu cum? Munca Magdei însă rămâne. Inventivitatea, siguranța conducerii actorilor, lirismul unor montări. Și în primul rând o surprinzătoare, o matură înțelegere a faptului că fiecare text pretinde o haină a lui”[1].
Direcția explicită a acestui teatru este cea experimentală, dar fără miză spectaculară, ci cu cea didactică și de căutare estetică, înspre un modernism asumat: „Un cadru și o atmosferă excelente pentru condiția unui teatru modern: nimic din anchilozarea și tiparele care ar putea trăda o anume concepție demult depășită despre funcționalitatea așa-zis «clasică» a teatrului”[2].
Horia Lovinescu scria despre acest teatru: ,,Mi-a produs o neașteptată bucurie. Aplaud din toată inima. Am descoperit o regizoare, o interpretă și am cunoscut un text inedit. Doresc să fiu de folos acestui teatru. Încă o dată m-am bucurat”[3].
Inițiativa germinează pe fondul prieteniei și solidarității Magdei Bordeianu cu Grigore Popa, coleg, descendent al familiei lui Victor Ion Popa, care se temea de o posibilă repetenție. Insistența celor doi la directorul Casei de Cultură a Studenților de pe Calea Plevnei, profesorul de rusă Ion Jurconi, care nu se lăsa convins să le cedeze sala pentru teatru, se transformă într-un impuls curajos, dar necugetat, cu repercusiuni politice temporare. Constituind o trupă, cei doi transformă un act clandestin de eliberare a unei săli pentru repetiții într-un adevărat manifest politic:
„S-au găsit destui amatori care să ne ajute, aşa că am dat dosarele din pod jos, din mână-n mână. Ni s-a părut, totuşi, că ritmul e cam lent, cineva a dat fuga la cămine şi a adus nişte cearşafuri, în care am împachetat dosare, dar şi operaţiunea asta lua prea mult timp, aşa că am început să aruncăm vrafurile de hârtii direct pe geamuri, jos, în stradă. Câte unul dintre noi mai citea cu voce tare nume, scrise pe foile zburătoare: Gheorghe Gheorghiu-Dej, Ana Pauker, Nicolae Ceauşescu… Râdeam scurt, eram prea grăbiţi să ne dăm seama că spulberăm un fel de arhivă a Comitetului Central al Uniunii Tineretului Comunist – UTC!!! Era în amurg, îi dădeam bice să nu ne prindă noaptea. Ne-a trezit din «beţie» chiar «tovarăşul» Jurconi, însoţit de câţiva indivizi – aveau nişte feţe pe care scria sentinţa noastră! Au urmat audieri şi declaraţii – scrise – succesive, intrase panica în noi, totuşi s-a dovedit că nu aveam intenţii subversive, că suntem doar nişte aiuriţi, aşa că am primit podul şi am înfiinţat «Teatrul din Pod». Cu studenţi de la actorie, dar şi de la alte facultăţi, chiar cu profil tehnic. Ştii ce a urmat…”[4].
Ca direcție repertorială, deși neasumată ca atare, se remarcă predilecția pentru dramaturgi români: (mai ales în cazul spectacolelor de succes). Trebuie menționate, așadar: Vlad Ţepeş în ianuarie (1972) de Mircea Bradu, Preșul, de Ion Băieșu (1973) (un succes de public garantat și de capul de afiș reprezentat de Stela Popescu), repliat pentru personalitatea actriței Anca Miere Chirilă, la Oradea: „talent robust, actriţa a «tras» rolul spre datele ei, spectacolul fiind unul mai puţin moralizator, ci comic şi voios”. Problemele textului („lipsa de încărcătură umană” pe care cronicile i-o reproșau) au efecte asupra spectacolului, devenit „unul de valoare medie”[5]. Montează și texte străine: Rosa și Celeste de Marco Baliani, Mica vrăjitoare de Otfried Preusler, respectiv Cerşetorul sau câinele mort de Bertolt Brecht şi Picnic pe câmpul de luptă, de Fernando Arrabal, într-un spectacolul-coupé – Pentru puţinul cântec. Cel din urmă se dovedește, așa cum îl califică Elisabeta Pop, un „rateu”: „acest lucru s-a datorat în primul rând grabei cu care s-a optat pentru cele două piese, şi, nu în ultimul rând, probabil, lipsei reale de interes pentru aceste texte, de altfel dificile, atât a regizoarei, cât şi a interpreţilor, care au făcut faţă cu dificultate personajelor complexe, tratate cu oarecare superficialitate”[6].
Tensiunile în relație cu regimul sunt însă inerente: emigrarea regizoarei este forțată de conflictul cu Paul Everac, care o desființează ca artistă creatoare, calificând-o drept „modernistă”, dar și de amenințările legate de posibilitatea de a-și pierde sau pune în pericol fiica. Un spectacol emblematic pentru acest conflict permanentizat, dar și pentru relația cu cenzura este Unde fugim de-acasă? – după volumul lui Marin Sorescu, căruia autoritățile comuniste au vrut să îi schimbe titlul, fiindcă ar fi făcut, indirect, trimitere la emigrare (ilegală). Atât regizoarea, cât și autorul consultat s-au opus cu vehemență.
Numele german, Brandsdörfer, de după căsătorie (care nu o face remarcată în mediul autohton) permite o integrare ușoară în spațiul de adopție. Pendulând între Bochum, Düsseldorf și Freiburg, Magda Bordeianu se stabilește la Mainz și caută posibilități să continue cariera suspendată în România. Experiența de profesoară la Cercul de teatru al Palatului Copiilor din București, dar și dârzenia și experiența inițierii Teatrului Podul îi asigură curajul și datele unui nou început.
Astfel, înființează un teatru (M – 17 decembrie 1985), unde lucrează cu actori neprofesioniști și prima școală de modelaj teatral din Europa, atestată de Ministerul German al Culturii (12 februarie 1992). De la bazele cunoașterii istoriei teatrale și a istoriei artei, în general, cei înscriși se specializează în modelatori de măști, creatori de coafuri, de peruci, de machiaje teatrale. Teatrul de neprofesioniști (o trupă de aproximativ patruzeci de membri) pe care îl conduce are, de asemenea, mize didactice, având în vedere „pepiniera” de actori în care s-a transformat, cu timpul. Inclusiv fiica regizoarei urmează (sub îndrumarea și cu pregătirea mamei), cursuri și, ulterior, o carieră de actriță și regizoare.
Ambele instituții ce funcționează sub bagheta ei capătă recunoașterea și susținerea statului german și se bazează pe dubla expertiză a inițiatoarei: cea artistic-regizorală (se lucrează inclusiv după scenariile Magdei Bordeianu, care împlinește un cumul de funcții: „directoarea teatrului, regizor, profesor, secretară, contabilă, achizitoare, femeie de serviciu”[7]), respectiv cea didactică (care inițial este, mai degrabă, o formulă parțial de compromis, o soluție care îi permite să-și continue vocația creatoare, dar care capătă egalitate cu aceasta în cariera regizoarei, cu rezultate remarcabile).
Ioana Toloargă
Iulie 2023
Identificator obiect digital: https://doi.org/10.47383/DMTR.04.40
Note:
[1] http://cdloga.ro/wp-content/uploads/2018/08/REVISTA-CD-Loga-FINAL-nr.-1.pdf.
[2] ,,Viața Studențească”, 17 februarie 1968).
[3] Viorica D. Ciorbagiu, „Nimic altceva, decât să am un POD…” Teatrul azi, nr. 1-2, 2000. pp 42-46. file:///E:/2000-1-2-teatrul-azi_42-46.pdf.
[4] Ibidem, p. 45
[5] https://www.teatrulreginamaria.ro/ro/despre/arhiva/arhiva-iosif-vulcan/43-arhiva-actori/114-bordeianu-magda-2.
[6] Ibidem.
[7] Viorica D. Ciorbagiu, „Nimic altceva, decât să am un POD…” Teatrul azi, nr. 1-2, 2000. pp 42-46. file:///E:/2000-1-2-teatrul-azi_42-46.pdf., p. 44.
Regie de teatru:
- Comedie spiritistă, de Noël Coward. Scenografia: Magda Bordeianu și Mihai Vălu. Cu Sandu Popa (Charles Condomine), Nicoleta Bolcă (Ruth, soția sa), Kitty Sandu (Madame Arcati), Dana Ilie Bărboiu (Edith), Valeriu Doran ( Bradman), Liliana Hărșan (Doamna Dr. Bradman), Aurora Prodan (Elvire). Teatrul Municipal Baia Mare, 20.12.1998.
- Mobilă și durere, de Teodor Mazilu. Scenografia: Doina Levintza. Cu: Mircea Graur (Gore), Tzenka Velceva Binder (Lizica), Marietta Gaspar (Melania), Teofil Turturică (Paul), Cornel Mititelu (Sile), Mircea Petculescu (Urechiatu). Teatrul Municipal Baia Mare, 24.02.1981.
- Operațiunea „sana”, de Ion Chelaru. Scenografia: Safta Serbu. Cu: Gheorghe Macovei, (Ciorvopol), Valeriu Bobu (Cirlig), Gheorghe Marinca (Clientul), Petru Ciubotaru (Coscumere), Puiu Vasiliu (Demian), Teofil Vîlcu (Dubala), Saul Taisler (Mingiala), Ion Lazu (Padurica, Sumbasacu), Dan Aciobăniței (Picalaul), Virgiliu Costin (Prosatescu), Despina Marcu (Sana Chefir), Valentin Bobu (Spinteciuc), Valentin Ionescu (Tirescu), Mihai Vieru (Un lăutar cu acordeon), Adrian Tuca (Vasile). Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 15.12.1980.
- Ultima minune a lumii (comedie cu ardeleni), de Alexandru Pop, Dimitrie Roman. Scenografia: Mircea Alexi. Cu: Constantin Avădanei (Brateș), Virgil Leahu (Culiță), Vasile Mureșanu (Dănilă), Valy Mihalache (Maria), Aristița Diamandi (Maricica), Gabriel Derebei (Miron), Dana Tomiță (Norica), Vasile Preda (Orbu), Gheorghe Popovici (Petru), Marina Banu (Saveta), Gabriel Constantinescu (Stelică), Zeina Druică (Vetuța), Maria Tivodaru (Victoria), Gheorghe Doroftei (Vicu). Teatrul de Stat „Victor Ion Popa”, Bârlad, 26.06.1980.
- Pentru puținul cântec: Cerșetorul sau cîinele mort; Picnic pe cîmpul de luptă (spectacol coupé). Pentru puținul cântec: cerșetorul sau cîinele mort de Bertolt Brecht. Scenografia: Valeriu Cristian. Cu: Liviu Rozorea (Cerșetorul), Radu Vaida (Împăratul). Picnic pe cîmpul de luptă, de Alexandru Baciu. Scenografia: Valeriu Cristian. Cu: Anca Miere Chirilă (Doamna Tepan), Liviu Rozorea (Domnul Tepan), Mircea Constantinescu (Zapo), Radu Vaida (Zepo). Teatrul de Stat Oradea, 23.02.1980.
- Magie neagră, de Ștefan Berciu. Scenografie: Mircea Alexi. Cu: Marina Banu (Ana Roșcovanu), Elena Petrican (Coca de Călmățui), Dana Tomiță (Ela Aniescu), Virgil Leahu (Gil Belcantes), Constantin Avădanei (Ion Botea), Lily Popa Alexiu (Nora Celis), Gheorghe Doroftei (Titi Aniescu), Florin Predună (Titișor Vulturescu). Teatru de Stat „Victor Ion Popa”, Bârlad, 27.12.1979.
- Sacoul de Stanislav Stratiev. Scenografia: Mircea Alexi. Cu: Florin Predună (Al doilea responsabil), Smaranda Manoliu Herford (Dermengieva), Vasile Mihăescu (Evgheni), Radu Severin (Fiul lui), Ștefan Tivodaru (Funcționarul), Gabriel Constantinescu (Ivan Antonov), Gheorghe Doroftei (Ivanov), Constantin Avădanei (Joro), Marilena Ionescu (Medicul), Constantin Petrican (Omul din lift), Aurel Ionescu (Primul responsabil), Vasile Mureșanu (Primul țăran și al doilea țăran ), Marina Banu (Soția lui). Teatrul de Stat „Victor Ion Popa”, Bârlad, 16.09.1979.
- Goana, de Paul Ioachim. Scenografia: Tatiana Ignatiev. Cu: Vasile Belu (Chivu Manta), George Drăgulescu (Florin), Valentin Ivanciuc (Marcu), Marius Petrache (Sandu , Corina Negrițescu (Stela). Teatrul de Vest, Reșița, 18.01.1979.
- Regele lumînărilor, de Oswaldo de Andrade. Scenografia: Toma Ardeleanu. Cu: Ovidiu Cristea (Abelardo I), Paul Zein (Abelardo II), Valentin Rușmir (Americanul), Vasile Balu (Belarmino), Lelia Columb-Anestin (Cesarina), Constanța Stoia (Ea), Dan Ivănesei (El), Gabriela Teodorescu (Heloisa), Coca Mihalache (Joana), Grigore Alexandrescu (Manuel), Ludmila Ursache (O Doamnă), Valentin Ivanciuc (Perdigoto), Zeno Balint (Pinote), Aura Rîmniceanu (Poloca), Ecaterina Toth-Cîrstea (Secretara), George Drăgulescu (Toto). Teatrul de Vest, Reșița, 22.06.1978.
- Închinare la străbuna vatră, de Constantin Paiu. Cu: Elena Petrican (Interpret). Teatrul de Stat „Victor Ion Popa” , Bârlad, 14.03.1978.
- Bolnava prefăcută, de Carlo Goldoni. Scenografia: Mircea Rîbinschi. Cu: Constantin Petrican (Acapito), Valy Mihalache (Beatrice), Florin Predună (Buonatesta), Dana Tomiță (Colombiana), Gheorghe Popovici (Fabrizio), Vasile Preda (Lelio), Gabriel Constantinescu (Merlino Marfatti), Constantin Avădanei (Onesti), Ion Anghel (Pantalone), Gabriela Vlad (Rosaura), Petre Kun (Tarquino). Teatrul de Stat „Victor Ion Popa”, Bârlad. 09.03.1978.
- Mielul turbat, de Aurel Baranga. Scenografia: Marfa Axenti. Cu: Aurel Mazilu (Dumitru Haralamb), Dana Ilie (Margareta Petrescu), Aurora Prodan (Maria Vasiliu), Mircea Graur (Mircea Cavafu), Simion Salca (Mitică Ionescu), Gheorghe Lazarovici (Nicolae Gămălie), Cornel Mititelu (Radu Cristescu), Eugen Harizomevov (Spiridon Bisericî), Paul Antoniu (Tache Imireanu), Teofil Turturică (Toma Dumitrescu), Adrian Rățoi (Vasile Bontaș), Radu Dimitru (Vintilă Cociașu). Teatrul Dramatic Baia Mare, 14.01.1978.
- Pasărea de aur, de Maxim Asenov. Scenografia: Marfa Axenti. Cu: Dorica Pahon, Mihai Costăchel, Valentin Dobrescu, Dumitru Matei, Victor Luca, Mircea Onofrei. Teatrul de păpuși „Vasilache” din Botoșani. 15.09.1977.
- Dezertorul, de Mihail Sorbul. Scenografia: Magda Bordeianu. Cu: Elena Coriciuc-Ligi (A doua Casiope Buzatu), Marina Maican (A treia Casiope Buzatu), Cazimir Tănase (Al doilea Gotfried Schwalbe), Mihai Velcescu (Al treilea Gotfried Schwalbe), Cristina Radu Bartolomeu (Aretia Trandafir), Silvia Brădescu (Casiope Buzatu), Jean Maydick (Gotfried Schwalbe), Ion Plăieșanu (Lică muzicantul), Florița Rusu (O femeie de stradă), Narcisa Vornicu (O nebună), Viorel Baltag (Silvestru Tranfafir). Teatrul „Mihai Eminescu”, Botoșani, 15.09.1977.
- De cîte ori am pornit, de Mircea Bradu. Scenografia: Vittorio Holtier. Cu: Constantin Drăgănescu (Alexandru ), Olga Dumitrescu (Anca), Andrei Bursaci (Andrassy), George Georgescu (Anghel), Ion Anghelescu-Moreni (Brătianu), Dumitru Palade (Bălăceanu), Ștefan Chivu (Costache), Gheorghe Aramă (Ghica), Eftimie Popovici (Ignatiev), Corneliu Revent (Kogălniceanu), Cornel Ciuperescu ( Rosetti), Elena Albu (Maria), Nicolae Praida (Murad), Fabian Gavrilițiu (Russel), Ștefan Pisoschi (Stuart), Victor Bucurescu (Tache). Teatrul Municipal Ploiești, 06.05.1977.
- Răfuiala, de Ștefan Berciu. Scenografia: Mircea Ciobanu. Cu: Silvia Brădescu (Ana Trăișan), Constantin Cadeschi (Anton Becheru), Elena Coriciuc-Ligi (Avocatul), Sorin Gheorghiu (Avocatul), Ștefan Pană (Completul de judecată), Teodor Brădescu (Completul de judecată), Tudor Duinea (Completul de judecată), Boris Ciornei, Gheorghe Haucă (Costache Mihălceanu), Boris Perevoznic (Didu Cîljan), Geo Popa (Florea Trăișan), Viorel Baltag (Ilie Căjălie), Ion Plăieșanu (Judecătorul), Sorin Medeleni (Marin Jurcă), Jean Maydick (Procurorul), Traian Andrei (Sentinela), Cristina Radu Bartolomeu (Tina Mihălceanu), Lucreția Mandric (Tina Mihălceanu), Teodor Buzea (Velu Trăișan). Teatrul „Mihai Eminescu”, Botoșani, 26.03.1977.
- Cazul Enăchescu, de Eugenia Busuioceanu. Scenografia: Elena Zlotescu. Cu: Ion Colomieț (Alec Dima ), Eugenia Maci (Andra Enăchescu), Gabriel Dănciulescu (Bătrănul necunoscut), Liviu Crăciun (Dan Oancea), Cosma Brașoveanu (Diamandi), George Calboceanu Junior (Diamandi), Mihai Niculescu (Dinu State), Andrei Ionescu (Dumitru Segărceanu), Ion Henter (Emil Andreescu), Gheorghe Cristescu (Ion Văideanu), Valeria Gagealov (Magda Dima ), Maria Voluntaru (Maria), Marin Negrea (Mihai Popa), Constantin Dinulescu (Paul Enăchescu), Olga Delia Mateescu (Sanda Țurcanu), Emanoil Petruț (Vasile Dogaru), Constantin Stănescu (Virgil Papadopol), Emil Liptac (Ștefan Dima). Teatrul Național „Ion Luca Caragiale”, București, 28.05.1976.
- A opta zi dis-de-dimineață, de Radu Dumitru. Scenografia: Sică Rusescu. Cu: Sanda Băncilă (Actrița), George Păunescu (Cerșetorul), Lucian Vasile (Consumatorul), Liliana Tomescu (Doamna), Angela Chiuaru (Doamna), Grigore Constantin (Domnul Curios), Ion Porsilă (Domul Grav), Ion Popa (Domnul înfierbîntat), Gilda Marinescu (Femeia cu baloane), Ioana Manolescu (Fiica), Ioana Crăciunescu (Fiica), Mihai Pruteanu (Fratele speologului), Mircea Stroe (Ospătarul), Napolepm Crețu (Profesorul), Ion Siminie (Speologul), Adrian Mazarache (Studentul, Tînărul îndrăgostit), Paul Nadolski (Subofițerul), Emil Hossu (Tînărul îndrăgostit), Gheorghe Sîrbu (Un invitat), Daniel Constantinescu (Un invitat), Valeriu Arnăutu, Ștefan Pisoschi (Însoțitorul actriței). Teatrul „Constantin I. Nottara”, București, 21.05.1974.
- Dansați cu Salamandra, de Ștefan Iureș. Scenografia: Diana Ioan Popov. Cu: Genoveva Preda(Anamaria), Pompilia Vasiu (Croitoreasa), Tatiana Popa; Neofita Pătrașcu (Doamna Balaban), Natalia Arsene (Doamna Comenita), Marius Rolea (Domnul Veo), Lucian Muscurel (Edi), Paula Sorescu (Ina; O Fată), Anca Zamfirescu (Ina), Dumitru Anghel (Incorigibilul), Ion Petraru (Jean Bodeanu), Mircea Mușătescu (Jupi), Alexandrina Halic (Mariana), Florina Luican (O Fată), Vasile Menzel (Paul), Ion Enache (Pensionarul), Andra Teodorescu Ion (Salamandra), Mugur Arvunescu (Un Băiat), Cicerone Ionescu, Mihai Constantinescu (Zaicu). Teatrul „Ion Creangă”, București, 09.06.1973.
- Preșul, de Ion Băieșu. Scenografia: Maria Hațegan Birea. Cu: Ana Buze Popa; Carmen Ghiman (Ana), Ion Mâinea (Avocatul), Anca Miere Chirilă (Filoftea), Ion Abrudan (Fotograful), Theo Cojocaru (George), Eugen Harizomenov (George), Mia Popescu (Getuța), Mariana Vasile (Gica), Mihai Păunescu (Gicu), George Dristaru (Gigel), Tibor Laszlo Varga (Italianul), Octavian Uleu (Pamfil), Grig Schitcu (Popescu). Teatrul „Regina Maria”, Oradea, 17.03.1973.
- Vlad Țepeș în ianuarie, de Mircea Bradu. Scenografia: Sică Rusescu. Cu: Grig Schitcu (Al Doilea Canonic, Balmuș, Boier din suita Lui Laiotă Vodă), Marcel Segărceanu (Albert Boloni Marzihaza), Grigore Dristaru (Almașul, Solu), Eugen Harizomenov (Boier, Boier din suita lui Laiotă Vodă; Mehmed), Ion Martin (Boier, Hamza, Primul Canonic), Ion Abrudan (Boier din suita Lui Laiotă Vodă, Catavolinos, Motoi), Theo Cojocaru (Cavalerul Italian), Nicolae Barosan (Cotean Căpitanul Gărzii, Primul Turc), Eugen Țugulea (Cronicarul Eufrosin), Nicolae Toma (Cronicarul Iohann), Dorel Urlățeanu (Cronicarul Necker), Mihai Păunescu (Loiotă Vodă), Ion Mâinea (Starețul), Ștefan Sileanu (Vlad Țepeș). Teatrul „Regina Maria”, Oradea, 26.10.1972.
- O noapte furtunoasă, de Ion Luca Caragiale. Scenografia: Gheorghe Matei. Cu: Sandu Popa (Chiriac), Gheorghe Lazarovici (Ipingescu), Teofil Turturică (Jupîn Dumitrache), Dan Antoci (Rică Venturiano), Alexandru Mociran (Spiridon), Tzenka Velceva Binder (Veta), Ecatenina Sandu (Zița). Teatrul Dramatic Baia Mare, 30.04.1972.
- Mătrăguna, de Niccolo Machiavelli. Scenografia: Doina Levintza. Cu: Dan Antoci (Calimaco), Ion Uță (Călugărul Timoteo), Mircea Graur (Liguria), Teofil Turturică (Messer Micia), Doina Glăvuț (Lucrezia), Ecaterina Sandu (O Femeie), Vasile Grădinaru (Siro), Jery Petrescu (Sostrata). Teatrul Dramatic Baia Mare, 04.12.1971.
- Cronica personală a lui Laonic, de Paul Cornel Chitic. Scenografia: Mihai Mădescu. Cu: Valentin Uritescu (Agatanghel), Corneliu Dan Borcia (Albu; Marcian), Eronim Crișan (Blondul, Matei), Alexandru Lazăr (Brunul, Radu), Tinel Atanasiu (Călăul), Lucia Doroftei Moll (Doamna), Mitică Popescu (Episcopul, Paznicul), Constantin Ghenescu (Ieracle, ProvI), Constantin Cojocaru (Laonic), Ion Bog (Matei), Eugenia Balaure (Slujnica), Boris Petroff (Uar), Alexandru Drâgan (Vlad Țepeș). Teatrul „Tineretului” Piatra Neamț, 22.08.1969.
Regie Teatru TV:
- Teatru-scurt: Insomnie, de Dumitru Solomon. Interpretează Coca Andronescu și Mișu Fotino. Regia Magda Bordeianu (1970).
- Pacea, de Aristofan. În distribuție: Ion Bog, Vladimir Brînduș, Emil Mureșan, Ovidiu Schumacher, Sorin Movileanu, Aurel Napu, Curta Decebal, Ion Siminie, Maria Rotaru, Ileana Dunăreanu. Scenografia: Virgil Miloia. Regia Magda Bordeianu (1970).
- Teatru TV: Rembrandt. Două portrete, de Anda Boldur. Regia Magda Bordeianu (1969).
- Rondelul rozelor, după Alexandru Macedonski, regia Magda Bordeianu.
Comentarii:
- Magda Bordeianu, „În discuție regia de teatru: Adevăr și fascinație”, Steaua, anul 29, nr. 5, 1 mai 1978, p. 57.
- Magda Bordeianu, „Analiză nu doar pe fragmente”, Steaua, anul 27, nr. 2, 1 februarie 1976, p. 56.
- Magda Bordeianu, „Funcția educativă a teatrului pentru copii şi tineret”, Teatrul, nr. 10, octombrie 1975, pp. 11-12, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43385-functia-educativa-a-teatrului-pentru-copii-si-tineret–teatrul–10-1975
Alte activități teatrale:
- perioada 1967-1969: Casa de Cultură „Grigore Preoteasa” din București – înființarea și conducerea Teatrului Studențesc „Podul” (gazdă a Festivalului European „Studentul, Cultura și Arta”);
- 1972-1974: la Teatrul „Ion Creangă” – coordonarea clubului „Ghioceii Teatrului Ion Creangă”;
- 1972-1974: coordonarea cercului de teatru de la Palatul Pionierilor
- Activitate teatrală în Germania:
- formarea și conducerea Volkstheater Mainz, precum și a Maskenbildnerschule Rheinland-Pfalz im Volkstheater Mainz (o școală de măști și machiaj)
- Dezertorul, de Mihail Sorbul. Regia: Magda Bordeianu. Cu: Elena Coriciuc-Ligi (A doua Casiope Buzatu), Marina Maican (A treia Casiope Buzatu), Cazimir Tănase (Al doilea Gotfried Schwalbe), Mihai Velcescu (Al treilea Gotfried Schwalbe), Cristina Radu Bartolomeu (Aretia Trandafir), Silvia Brădescu (Casiope Buzatu), Jean Maydick (Gotfried Schwalbe), Ion Plăieșanu (Lică muzicantul), Florița Rusu (O femeie de stradă), Narcisa Vornicu (O nebună), Viorel Baltag (Silvestru Tranfafir). Teatrul „Mihai Eminescu”, Botoșani, 15.09.1977.
Caietul-program al spectacolului Cronica personală a lui Laonic de Paul Cornel Chitic. Teatrul „Tineretului” Piatra Neamț, 22.08.1969. ©Arhiva Teatrului „Tineretului” Piatra Neamț
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului Mătrăguna de Niccolo Machiavelli. Scenografia: Doina Levintza. Teatrul Dramatic Baia Mare, 04.12.1971. ©Arhiva Teatrului Municipal Baia Mare.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale, regia Magda Bordeianu. Teatrul Dramatic Baia Mare, 30.04.1972. ©Arhiva Teatrului Municipal Baia Mare.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului Cazul Enăchescu de Eugenia Busuioceanu, regia Magda Bordeianu. Teatrul Național „Ion Luca Caragiale” București, 28.05.1976. ©Arhiva Teatrului Național „Ion Luca Caragiale” București.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului De cîte ori am pornit de Mircea Bradu, regia Magda Bordeianu. Teatrul Municipal Ploiești, 06.05.1977. © Arhiva Teatrului Toma Caragiu Ploiești.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului Mielul turbat de Aurel Baranga, regia Magda Bordeianu. Teatrul Dramatic Baia Mare, 14.01.1978. ©Arhiva Teatrului Municipal Baia Mare.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului Bolnava prefăcută de Carlo Goldoni, regia Magda Bordeianu. Teatrul de Stat V.I. Popa Bârlad, 09.03.1978. ©Arhiva Teatrului V.I. Popa Bârlad.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolul Închinare la străbuna vatră de Constantin Paiu. Teatrul de Stat V.I. Popa Bârlad, 14.03.1978. ©Arhiva Teatrului V.I. Popa Bârlad.
Descarcă PDFCaietul-program al spectacolului Sacoul de Stanislav Stratiev. Teatrul de Stat „Victor Ion Popa”, Bârlad, 16.09.1979. ©Arhiva Teatrului V.I. Popa Bârlad.
Descarcă PDF
Flyer al spectacolului Operațiunea „sana”, de Ion Chelaru. Scenografia: Safta Serbu. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 15.12.1980. © Arhiva Teatrului Național „Vasile Alecsandri”.
Descarcă PDFAlte referințe în presă
- Claudia Spineanu, „Teatrul- un «pod» peste generații. Magda Bordeianu Brandsdorfer, Excelență și performanță, nr. 1, semestrul 1, 2017, 2018, pp. 3,4, http://www.cdloga.ro/wp-content/uploads/2018/08/REVISTA-CD-Loga-FINAL-nr.-1.pdfț
- Ildico Achimescu, „După 40 de ani, Magda Bordeianu se-ntoarce la Timișoara”, 25 iunie 2003.
- Ana Liliana Ilea, „Curajul de a plăsmui caractere. Interviu cu regizoarea Magda Bordeianu”, Glasul Maramureșului, 5 decembrie 1998, p. 2.
- Paul Talasman, „Avancronică teatral la un spectacol de comedie spirituală, cu toate drepturile de a rămâne contemporan cu noi, publicul, și doar atât…”, Flash.
- Margareta Bărbuță, „După un tur de orizont”, Contemporanul, nr. 22, 29 mai 1981, p. 8-9.
- Teodor Pracsiu, „La Bîrlad”, Romînia literară, anul 13, nr. 30, 24 iulie 1980, p. 16.
- Petru Berceanu, „«Podul» – o fereastră deschisă spre artă”, Teatrul, nr. 5, mai 1980, pp. 10-11, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=46290-podul-o-fereastra-deschisa-spre-arta–teatrul–5-1980
- Magdalena M. Popa, „Casa de cultură a studenților din București. Un laborator de creație tînără”, Contemporanul, nr. 16, 18 aprilie 1980, p. 8.
- Stelian Vasilescu, „Săptămâna teatrului scurt”, România literară, anul 13, nr. 12, 20 martie 1980, p. 16.
- Dumitru Chirilă, „Ofensiva teatrului scurt”, Familia, anul 116, nr. 3, martie 1980, p. 12.
- Ileana Berlogea, „Exigențele regiei în teatru”, România liberă, anul 37, nr. 10646, 18 ianuarie 1979, p. 2.
- Stelian Vasilescu, „Sub auspiciile unei vieți spirituale bogate”, Era socialistă, anul 58, nr. 23, 5 decembrie 1978, pp. 42-43.
- Dina Cocea, „«Zilele culturii la Reșița»”, România literară, anul 11, nr. 45, 9 noiembrie 1978, p. 18.
- Constantin Paiu, „Zilele de teatru «Mihail Sorbul»”, Steaua, anul 28, nr. 11, noiembrie 1977, pp. 58-59.
- Paul Everac, „Modificări sensibile în concepţia şi în practica teatrului”, Teatrul, nr. 10, octombrie 1977, pp. 30-35, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=44444-modificari-sensibile-in-conceptia-si-in-practica-teatrului–teatrul–10-1977
- George Genoiu, „Regizorul, animatorul unei culturi teatrale cu un bogat conținut politic și umanist”, România liberă, anul 35, nr. 10253, 12 octombrie 1977, p. 2.
- Vladimir Brânduș, „Un colocviu național de regie”, Steaua, anul 28, nr. 10, octombrie 1977, p. 58.
- Stelian Vasilescu, „În discuție arta regizorală”, Familia, anul 113, nr. 10, octombrie 1977, p. 11.
- Vladimir Brânduș, „Marile evenimente istorice pe scenă”, Steaua, anul 28, nr. 5, mai 1977, p. 59.
- Maria Marin, „Viitorul rol – Emanoil Petruț”, Teatrul, nr. 12, 1 decembrie 1975, p. 49.
- Vladimir Brânduș, „Judecate de valoare în critica de teatru”, Era socialistă, anul 55, nr. 18, 15 septembrie 1975, pp. 40-41.
- Traian Stoica, „Cenaclul Flacăra”, Flacăra, anul 24, nr. 4, 1 februarie 1975, p. 14.
- R., „Teatru la casa studenților”, România literară, anul 5, nr. 14, 30 martie 1972, p. 25.
- Ion Valeriu, „Itinerarii teatrale: Oradea, Baia Mare, Craiova”, Munca, anul 28, nr. 7512, 11 ianuarie 1972, p. 2.
- Amza Săceanu, „Ghioceii teatrului”, Informația Bucureștiului, nr. 5536, 14 iunie 1971, p. 2.
- (s.a.), „Cronica personală a lui Laonic”, Femeia, anul 23, nr. 5, 1 mai 1970, p. 35.
- George Banu, „Festivalul Național al Teatrelor Dramatice”, România literară, anul 2, nr. 51, 18 decembrie 1969, pp. 24-25.
- ***, „Premiile Festivalului Naţional de Teatru 1969 şi Premiile revistei «Teatrul» pe anul 1969”, Teatrul, nr. 12, decembrie 1969, pp. 5-6, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40885-premiile-festivalului-national-de-teatru-1969-si-premiile-revistei-teatrul-pe-anul-1969–teatrul–12-1969
- Natalia Stancu, „La Iași, premisele unui dialog viu cu spectatorul”, Scînteia, anul 38, nr. 8223, 21 octombrie 1969, p. 4.
- Medeea Ionescu, „La Iași: debut neconcludent”, Scînteia Tineretului, anul 25, nr. 6348, 13 octombrie 1969, p. 2.
- Monica Săvulescu, „Iaşi: Atmosferă de bun augur”, Teatrul, nr. 10, octombrie 1969, pp. 49-51, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40788-iasi-atmosfera-de-bun-augur–teatrul–10-1969
- Florentin Popescu, „Aceste valențe ale sublimului”, România literară, anul 2, nr. 17, 24 aprilie 1969, p. 2.
- Lucian Giurchescu, „Debutul unor noi promoții de regizori”, Scînteia, anul 37, nr. 7895, 23 noiembrie 1968, p. 4.
- Bechet, „Seri de teatru studențesc”, Informația Bucureștiului, anul 16, nr. 4714, 12 octombrie 1968, p. 2.
- Lucian Giurchescu, „Cîteva întrebări la sfîrșit de stagiune”, România liberă, anul 26, nr. 7381, 14 iulie 1968, p. 3.
- Ana Maria Narti, „Studenţii experimentează (pe marginea Festivalului de la Cluj)”, Teatrul, nr. 6, iunie 1968, pp. 59-61, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40680-studentii-experimenteaza-pe-marginea-festivalului-de-la-cluj–teatrul–6-1968
- Adrian Munțiu, „O vie mișcare de spirit”, Scînteia Tineretului, anul 24, nr. 5876, 11 aprilie 1968, p. 1,5.
Capitole în cărți:
- Ion Cocora, „Tineri regizori. Magda Bordeianu. O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale”, în: Ion Cocora, Privitor ca la teatru, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1975, pp. 114-115.
Interviuri:
- Viorica D. Ciorbagiu, „Magda Bordeianu (Brandsdörfer): «Nimic altceva, decât să am un POD»”, Teatrul azi, nr. 1-2, 2000, pp. 42-46, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53422-magda-bordeianu-brandsdorfer-nimic-altceva-decat-sa-am-un-pod–teatrul-azi–1-2-2000
- Dumitru Chirilă, „Înaintea primului gong”, Familia, anul 108, nr. 10, 1 octombrie 1972, p. 20.
- T., „Cinci minute cu… Magda Bordeianu”, Scînteia Tineretului, anul 27, nr. 6727, 6 ianuarie 1971, p. 2.
Anchete:
- Bogdan Ulmu, „Regizorii despre piesele românești”, România liberă, anul 6, nr. 27, 5 iulie 1973, pp. 20-21.
Ion Cocora, „Tineri regizori. Magda Bordeianu. O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale”, în: Ion Cocora, Privitor ca la teatru, Cluj-Napoca, Editura Dacia, 1975, pp. 114-115.
Descarcă PDFDosar de presă al spectacolului Mătrăguna de Niccolo Machiavelli. Scenografia: Doina Levintza. Teatrul Dramatic Baia Mare, 04.12.1971. ©Arhiva Teatrului Municipal Baia Mare.
Descarcă PDFDosar de presă al spectacolului O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale, regia Magda Bordeianu. Teatrul Dramatic Baia Mare, 30.04.1972. ©Arhiva Teatrului Municipal Baia Mare.
Descarcă PDFDosar de presă al spectacolului Dansați cu Salamandra de Ștefan Iureș. Teatrul „Ion Creangă”, București, 09.06.1973. © Arhiva Teatrului „Ion Creangă”, București
Descarcă PDFDosar de presă al spectacolului Dansați cu Salamandra de Ștefan Iureș. Teatrul „Ion Creangă”, București, 09.06.1973. © Arhiva Teatrului „Ion Creangă”, București
Descarcă PDFDosar de presă al spectacolului Comedie spiritistă de Noël Coward, regia Magda Bordeianu. Teatrul Municipal Baia Mare, 20.12.1998. ©Arhiva Teatrului Municipal Baia Mare.
Descarcă PDFConceptul regizoral al spectacolului Dansați cu Salamandra de Ștefan Iureș. Teatrul „Ion Creangă”, București, 09.06.1973. © Arhiva Teatrului „Ion Creangă”, București
Descarcă PDFExtrase din presă, diplome, articole despre regizoarea Magda Bordeianu. © Arhiva personală a regizoarei
Descarcă PDF
- Prezentarea dedicată regizoarei Magda Bordeianu pe pagina de internet a Teatrului „Regia Maria” Oradea:
- Interviu Teatrul ca rezistență – Teatrul Național din Timișoara. Lupta cu cenzura. Cristina Modreanu discută cu Doina Popa, fost secretar literar al Teatrului Național din Timișoara și Magda Bordeianu, regizoare, născută în Timișoara și emigrată în Germania.
https://www.youtube.com/watch?v=S_4JwFPJlK4
- Pagina de internet care prezintă istoria Teatrul Studențesc „Podul”
http://www.tspodul.ro/istoria.html
- Baza Star: Pagina dedicată regizoarei Magda Bordeianu
Cronici spectacole:
- R. Ghenceanu, „Un spectacol parcă, pentru Kitty Sandu (În loc de cronică teatrală)”, Graiul Maramureșului, 28 decembrie 1998.
- Augustin Cozmuța, „Mobilă şi durere de Teodor Mazilu”, Steaua, anul 32, nr. 8, august 1981, pp. 60-61.
- Mira Iosif, „Cronica dramatică: «Mobilă şi durere» de Teodor Mazilu (Teatrul Dramatic din Baia Mare)”, Teatrul, nr. 6, iunie 1981, pp. 63-64, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=46894-cronica-dramatica-mobila-si-durere-de-teodor-mazilu-teatrul-dramatic-din-baia-mare–teatrul–6-1981
- Ștefan Oprea, „Operațiunea «Sana»”, Flacăra Iașului, anul 37, nr. 10663, 16 ianuarie 1981, p. 2.
- Dinu Kivu, „Cronica dramatică: «Magie neagră» Ştefan Berciu (Teatrul «Victor Ion Popa» din Bîrlad)”, Teatrul, nr. 5, mai 1980, pp. 53-54, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=46313-cronica-dramatica-magie-neagra-stefan-berciu-teatrul-victor-ion-popa-din-birlad–teatrul–5-1980
- Paul Tutungiu, „Oradea – Săptămîna teatrului scurt (II)”, Teatrul, nr. 4, aprilie 1980, pp. 27-30, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=46250-oradea-saptamina-teatrului-scurt-ii–teatrul–4-1980
- Ioan Lazăr, „Stagiunea la Bîrlad”, România literară, anul 13, nr. 2, 10 ianuarie 1980, p. 16.
- Cristina Dumitrescu, „Cronica dramatică: «Sacoul» de Stanislav Stratiev (Teatrul «Victor Ion Popa» din Bîrlad)”, Teatrul, nr. 1, ianuarie 1980, pp. 58-59, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=46006-cronica-dramatica-sacoul-de-stanislav-stratiev-teatrul-victor-ion-popa-din-birlad–teatrul–1-1980
- Radu Anton Roman, „Teatrul din Reșița”, Romînia literară, anul 12, nr. 9, 1 martie 1979, p. 16.
- Nelu Ionescu, „Starea cuvîntului dramaturgic”, Flacăra, anul 28, nr. 2, 11 ianuarie 1979, p. 16.
- Margareta Bărbuță, „Teatru la Reșița”, Contemporanul, nr. 45, 10 noiembrie 1978, p. 8.
- Ioana Mărgineanu, „«Dezertorul» de Mihail Sorbul – într-o viziune expresionistă”, Steaua, anul 29, nr. 4, aprilie 1978, p. 58.
- Ioana Mărgineanu, „Tinerețea unui jubileu”, Ateneu, anul 15, nr. 1, 1 martie 1978, p. 11.
- Stelian Vasilescu, „Mielul turbat”, Familia, anul 114, nr. 3, martie 1978, p. 12.
- Virgil Munteanu, „Cronica dramatică: «Pasărea de aur» de Maxim Asenov (Teatrul de Păpuşi «Vasilache» din Botoşani)”, Teatrul, nr. 11, noiembrie 1977, p. 71, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=44511-cronica-dramatica-pasarea-de-aur-de-maxim-asenov-teatrul-de-papusi-vasilache-din-botosani–teatrul–11-1977
- Silvestri Ailenei, „«Dezertorul» de Mihail Sorbul la teatrul din Botoșani”, Scînteia, anul 46, nr. 10936, 18 octombrie 1977, p. 2.
- Valeria Ducea, „Filmul spectacolelor”, Teatrul, nr. 10, octombrie 1977, pp. 36-39, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=44445-filmul-spectacolelor–teatrul–10-1977
- Florian Potra, „Hotărîrea sau de cîte ori am pornit de Mircea Bradu”, Teatrul, anul 22, nr. 6, iunie 1977, pp. 53-55.
- George Genoiu, „Teatrele din Moldova în concurs. Botoșani: «Răfuiala» de Ștefan Berciu”, Ateneu, anul 14, nr. 2, 1 iunie 1977, p. 10.
- Nelu Ionescu, „Umbrele neverosimilului”, Flacăra, anul 26, nr. 21, 26 mai 1977, p. 16.
- Vladimir Brânduș, „«De cîte ori am pornit» de Mircea Bradu”, România liberă, anul 35, nr. 10125, 14 mai 1977, p. 2.
- Victor Parhon, „«Răfuiala» de Ștefan Berciu la Teatrul «Mihai Eminescu» din Botoșani”, Scînteia, anul 46, nr. 10776, 13 aprilie 1977, p. 2.
- Barbu Udrea, „Răfuiala”, România literară, anul 10, nr. 14, 7 aprilie 1977, p. 13.
- Antoaneta C. Iordache, „Răfuiala”, Familia, anul 113, nr. 4, aprilie 1977, p. 9.
- Bogdan Ulmu, „Cronica dramatică: «Răfuiala» de Ştefan Berciu (Teatrul «Mihai Eminescu» din Botoşani)”, Teatrul, nr. 4, aprilie 1977, pp. 53-54, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=44665-cronica-dramatica-rafuiala-de-stefan-berciu-teatrul-mihai-eminescu-din-botosani–teatrul–4-1977
- Dohotaru, „Un «caz» pe o ploaie torențială”, Flacăra, nr. 47, 25 noiembrie 1976, p. 16.
- Bogdan Ulmu, „«Cazul Enăchescu» de Eugenia Busuioceanu (Teatrul Național)”, România literară, anul 9, nr. 29, 15 iulie 1976, p. 16.
- Vladimir Brânduș, „Cazul Enăchescu”, Steaua, anul 27, nr. 7, 1 iulie 1976, p. 57.
- Cristina Constantiniu, „Cronica dramatică: «Cazul Enăchescu» de Eugenia Busuioceanu (Teatrul Naţional din Bucureşti)”, Teatrul, nr. 6, mai 1976, pp. 41-42, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=44239-cronica-dramatica-cazul-enachescu-de-eugenia-busuioceanu-teatrul-national-din-bucuresti–teatrul–6-1976
- Ovidiu Constantinescu, „A opta zi dis-de-dimineață”, Viața Românească, anul 27, nr. 8, 1974, pp. 62-63.
- Bogdan Ulmu, „«Cine este Casandra?»”, România literară, anul 7, nr. 31, 1 august 1974, p. 17.
- Virgil Munteanu, „Cronica dramatică: «A opta zi dis-de-dimineaţă» de Radu Dumitru (Teatrul «C. I. Nottara»)”, Teatrul, nr. 6, iunie 1974, pp. 58-59, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43182-cronica-dramatica-a-opta-zi-dis-de-dimineata-de-radu-dumitru-teatrul-c-i-nottara–teatrul–6-1974
- Valentin Silvestru, „«A opta zi dis-de-dimineaţă»”, România literară, anul 7, nr. 21, 23 mai 1974, p. 18.
- Radu Popescu, „«A opta zi dis-de-dimineaţă»”, România liberă, anul 32, nr. 9198, 22 mai 1974, p. 2.
- Ștefan Iureș, „Spontaneitatea ritmurilor”, Teatrul, nr. 5, mai 1974, p. 92, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43164-spontaneitatea-ritmurilor–teatrul–5-1974
- BD., „«Vlad Țepeș în ianuarie»”, Contemporanul, anul 28, nr. 5, 25 ianuarie 1974, p. 4.
- Cristina Constantiniu, „«Dansați cu Salamandra» de Ștefan Iureș”, România liberă, anul 31, nr. 8942, 24 iulie 1973, p. 2.
- Mirela Nedelcu, „«Dansați cu Salamandra»”, Contemporanul, anul 27, nr. 29, 13 iulie 1973, p. 4.
- Virgil Munteanu, „Cronica dramatică: «Dansaţi cu Salamandra» de Ştefan Iureş, «Cimilituri» (Teatrul «Ion Creangă»)”, Teatrul, nr. 6, iulie 1973, p. 74-75, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=42747-cronica-dramatica-dansati-cu-salamandra-de-stefan-iures-cimilituri-teatrul-ion-creanga–teatrul–6-1973
- Viorica Tănăsescu, „Repertoriu nou și succese cu o piesă veche”, Scînteia Tineretului, anul 29, nr. 7458, 12 mai 1973, pp. 1-2.
- Cristina Constantiniu, „Vlad Țepeș în ianuarie de Mircea Bradu”, Scînteia Tineretului, anul 28, nr. 7332, 13 decembrie 1972, p. 4.
- Valentin Silvestru, „«Vlad Țepeș în ianuarie»”, România literară, anul 5, nr. 47, 16 noiembrie 1972, p. 18.
- Dumitru Chirilă, „Vlad Țepeș în ianuarie”, Familia, anul 108, nr. 11, 1 noiembrie 1972, p. 20.
- Valeria Ducea, „Cronica dramatică: Vlad Ţepeş în ianuarie de Mircea Bradu (Teatrul de Stat din Oradea – secţia română)”, Teatrul, nr. 11, noiembrie 1972, p. 9-11, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=42142-cronica-dramatica-vlad-tepes-in-ianuarie-de-mircea-bradu-teatrul-de-stat-din-oradea-sectia-romana–teatrul–11-1972
- Virgil Munteanu, „Cronica dramatică: O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale (Teatrul Dramatic din Baia Mare)”, Teatrul, nr. 6, iunie 1972, pp. 56-58, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=42381-cronica-dramatica-o-noapte-furtunoasa-de-i-l-caragiale-teatrul-dramatic-din-baia-mare–teatrul–6-1972
- Traian Șelmaru, „Experimentul de la Teatrul «Ion Creangă»”, Informația Bucureștiului, anul 19, nr. 5747, 17 februarie 1972, p. 2.
- Valeria Ducea, „Cronica dramatică: «Steaua» polară de Sergiu Fărcăşan, «Interesul general» de Aurel Baranga, «Mătrăguna» de Machiavelli (Teatrul de Stat din Baia Mare)”, Teatrul, nr. 2, februarie 1972, pp. 54-56, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=42228-cronica-dramatica-steaua-polara-de-sergiu-farcasan-interesul-general-de-aurel-baranga-matraguna-de-machiavelli-teatrul-de-stat-din-baia-mare–teatrul–2-1972
- George Genoiu, „Probe elocvente de profesionalitate”, Ateneu, anul 7, nr. 2, februarie 1970, pp. 16-17.
- Radu Albala, „Cronica la «Cronica personală a lui Laonic» de Paul Cornel Chitic – Teatrul Tineretului din Piatra Neamţ”, Teatrul, nr. 12, decembrie 1969, pp. 68-70, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40904-cronica-la-cronica-personala-a-lui-laonic-de-paul-cornel-chitic-teatrul-tineretului-din-piatra-neamt–teatrul–12-1969
- Traian Șelmaru, „«Aproape» istoric”, Informația Bucureștiului, anul 17, nr. 5077, 15 decembrie 1969, p. 2.
- Victor Parhon, „«Cronica lui Laonic» de Paul Corneliu Chitic”, Scînteia Tineretului, anul 25, nr. 6374, 12 noiembrie 1969, p. 2.
- K., „«Cronica personală a lui Laonic»”, Contemporanul, anul 23, nr. 45, 7 noiembrie 1969, p. 4.
- Ștefan Oprea, „«Cronica lui Laonic» de Paul Corneliu Chitic”, Flacăra Iașului, anul 25, nr. 7179, 12 octombrie 1969, p. 3.
- Mihai Bujenița, „Autorul tînăr și-a găsit regizorul. Cronica personală a lui Laonic”, România literară, anul 2, nr. 39, 25 septembrie 1969, p. 25.
- Andrei Băleanu, „«Cronica personală a lui Laonic» de Paul Cornel Chitic”, Romînia liberă, anul 27, nr. 7738, 5 septembrie 1969, p. 3.
- George Banu, „Rituale de Mihai Moldovan la Teatrul studențesc «Podul» și PHOTO-FINISH de Peter Ustinov la Teatrul «Lucia Sturdza Bulandra»”, România literară, anul 2, nr. 5, 30 ianuarie 1969, p. 25.
- Bazil Dunăreanu, „Popas la Teatrul din pod”, Flacăra, anul 17, nr. 45, 2 noiembrie 1968, p. 3.
- T., „Laudă”, România literară, anul 15, nr. 5, 1 februarie 1968, p. 6.
- Horia Lovinescu, „A dispărut «cutia cu iluzii». Premieră la teatrul studențesc”, Scînteia Tineretului, anul 24, nr. 5800, 14 ianuarie 1968, p. 3.
- Liliana Moldovan, „Cel mai tînăr teatru studențesc”, Scînteia Tineretului, anul 24, nr. 5795, 9 ianuarie 1968, p. 2.
Horia Lovinescu, „A dispărut «cutia cu iluzii». Premieră la teatrul studențesc”, Scînteia Tineretului, anul 24, nr. 5800, 14 ianuarie 1968, p. 3.
Descarcă PDFGeorge Banu, „Rituale de Mihai Moldovan la Teatrul studențesc «Podul» și PHOTO-FINISH de Peter Ustinov la Teatrul «Lucia Sturdza Bulandra»”, România literară, anul 2, nr. 5, 30 ianuarie 1969, p. 25.
Descarcă PDFAndrei Băleanu, „«Cronica personală a lui Laonic» de Paul Cornel Chitic”, Romînia liberă, anul 27, nr. 7738, 5 septembrie 1969, p. 3.
Descarcă PDFValentin Silvestru, „«Vlad Țepeș în ianuarie»”, România literară, anul 5, nr. 47, 16 noiembrie 1972, p. 18.
Descarcă PDFMirela Nedelcu, „«Dansați cu Salamandra»”, Contemporanul, anul 27, nr. 29, 13 iulie 1973, p. 4.
Descarcă PDFRadu Popescu, „«A opta zi dis-de-dimineaţă»”, România liberă, anul 32, nr. 9198, 22 mai 1974, p. 2.
Descarcă PDFVladimir Brânduș, „Cazul Enăchescu”, Steaua, anul 27, nr. 7, 1 iulie 1976, p. 57.
Descarcă PDFAntoaneta C. Iordache, „Răfuiala”, Familia, anul 113, nr. 4, aprilie 1977, p. 9.
Descarcă PDFIoana Mărgineanu, „Tinerețea unui jubileu”, Ateneu, anul 15, nr. 1, 1 martie 1978, p. 11.
Descarcă PDFȘtefan Oprea, „Operațiunea «Sana»”, Flacăra Iașului, anul 37, nr. 10663, 16 ianuarie 1981, p. 2.
Descarcă PDF