Chirilă, Mona
17 august 1961, Cugir, județul Alba
16 septembrie 2013, Cluj-Napoca
regizor
Mona Marian (Chirilă) a absolvit liceul la Sibiu și a fost admisă în anul 1983 la UNATC, la clasa de regie a Cătălinei Buzoianu. Povestea într-un interviu despre experiența primului an la regie, ca despre o perioadă „teribilă, din care nu înțelegea nimic”, în timp ce Cătălina Buzoianu descria aceeași perioadă, prezența și evoluția Monei cu o multitudine de detalii ale unor „examene remarcabile”: Hamlet, Veșmântul de pene, Spre stele de Leonid Andreev, Matca de Marin Sorescu. „Metoda Monei era extrem de concisă, sigură, clară și culturală în același timp, de asta poate mai greu de urmărit, dar reperele ei culturale erau foarte exacte”.(1)
S-a identificat adesea ca făcând parte din „generația dintre scaune” pe care o descria astfel: „să faci parte din ‘generația dintre scaune’ înseamnă să fi terminat facultatea de regie cu puțin înainte de 1989, când nici un eveniment nu putea fi notabil! Când spectacolele de sertar nu există…” Într-un interviu pentru televiziunea NCN din anul 2006 mărturisea că „în momentul în care am trecut dincoace de revoluție am avut senzația că ar trebui să fim într-un fel cuminți, necombativi, tranchilizați de feeria paradisiacă a mondializării.” Un alt stigmat asumat cu umor este cel al „regizorului de provincie”, aflat la un „capăt de line” descris de replica: „de ce alergi așa cetățene? Zău, o faci de pomană, fiindcă ai fost șters de pe listă” (replică din Mantaua, după texte din N.V.Gogol și M. Bulgakov). (2)
Un spectacol pe care Cătălina Buzoianu îl amintea ca fiind unul dintre cele mai bune spectacole realizate la Studioul Casandra marchează debutul regizoral al Monei Marian cu piesa Matca de Marin Sorescu, avându-i în distribuție pe Oana Ștefănescu, Constantin Cotimanis, Marian Râlea. „Tenacitatea, încrederea în forțele proprii, dorința de a oferi colegilor de generație o mostră a tuturor acumulărilor din școală au făcut ca odată cu această premieră a studioului IATC-ului să asistăm la un recital de forțe conlucrând la realizarea unui fapt artistic cu adevărat viabil.” (3)
„Încă de la acest spectacol regizoarea articula câteva date artistice definitorii. În primul rând, o coerență odihnitoare, o limpezime stenică a transpunerii scenice, oferind suport solid eșafodajului complex al piesei lui Marin Sorescu. În al doilea rând, preocuparea – în general rară la tinerii directori de scenă – pentru atragerea actorului într-un exercițiu profesional stimulator. Această tenacitate a lucrului cu actorul, această calmă încăpățânare de a clarifica, împreună cu interpretul, toate datele personajului, constituie cheia unui talent care se ferește de gratuități spectaculoase.”(4)
Urmează Cartea cu jucării, de Tudor Arghezi – debutul oficial pe o scenă profesionistă și Steaua lui Arlechino la Teatrul Țăndărică, „o incursiune inedită în lumea commediei dell’arte, în care celebrele personaje Pantalone, Brighella, Isabella, Dottore, Celio, Colombina, Capitano sunt păpuși, iar Arlecchino este interpretat de o actriță. Scenariul elaborat de Mona Chirilă oferă un pretext agreabil pentru joc, (…) iar spectacolul comic al păpușilor cucerește și încântă. Travaliul regizoarei cu actorii a fost inventiv, vădind fantezie, aceștia oferă un recital admirabil, animă cu vervă și haz măștile colorate ale commediei dell’arte, își modelează reliefat glasurile, însuflețesc cu dezinvoltură și farmec personajele.” (5)
Incepând cu anul 1987 este angajată la Teatrul Dramatic din Constanța ca regizor și șef de secție al Teatrului de Păpuși, în perioada 1991 – 1994. E perioada în care montează Trăsura la scară de Mihai Ispirescu, Făt Frumos din lacrimă de Mihai Eminescu, Pit și Muf de Al. T. Popescu, Ivan Turbincă de Ion Creangă, Dragostea celor trei portocale de Carlo Gozzi, spectacole ce vor consolida trupa constănțeană în jurul câtorva nume care îi vor însoți parcursul artistic ulterior. Formează aici o ‘alianță’ artistică din care fac parte scenografele Eugenia Tărășescu Jianu și Carmencita Brojboiu, alături de prietena de o viață Corina Sîrbu, compozitor și muzicolog. În februarie 1992 participă la un workshop condus de Peter Brook și colaboratorii lui de la Teatrul „Bouffes du Nord” din Paris: Jean Claude Carrière, David Bennet, Yoshi Oiida, Nick Dear, Marie-Helene Estienne; regizoarea rememorează această experiență ca fiind cea care îi validează credința în potențialul și resursele teatrului de animație.
În 1994 devine cadru didactic al Catedrei de Teatru, Facultatea de Litere a Universității Babeș-Bolyai, apoi regizor al Teatrului Național ”Lucian Blaga” și colaborator al Teatrului Maghiar de Stat din Cluj. Despre creația aceastei periode Roxana Croitoru spunea:
„…spectacolele Monei sunt ale celor aleși, ale elitei, chiar dacă nu s-au bucurat de recunoașterea meritată. Puțini regizori au, ca Mona, șansa de a rămâne în memoria colectivă atât de vii prin creația atât de trecătoare care este spectacolul de teatru… Prin puterea talentului ei, tu, spectator, îți poți rememora cu ochii minții spectacolele văzute cu mulți ani în urmă, la teatrul mare sau la cel de păpuși.” (6)
Ultima noapte a lui Arlecchino a fost spectacolul care a însemnat debutul colaborării cu Miriam Cuibus la Catedra de Teatru a Facultății de Litere, un demers didactic și artistic deopotrivă, marcând nu doar parcursul profesional al primelor generații de actori și regizori absolvenți, ci un adevărat construct identitar al școlii clujene. A urmat un spectacol special montat pe scena Teatrului de Păpuși „Puck” în anul 1995, Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte după Petre Ispirescu, pe un colaj de texte populare de o rezonanță poetică aparte; textul acesta construit din descântece, incantații, bocete, stihuri culese din texte arhaice este completat de muzica originală compusă de Iosif Herțea și interpretată live la instrumente precum cavalul, buhaiul, toba tibetană sau fluierul – instrumente construite în atelierele teatrului. „Regizoarea aduce pe scenă, într-un sistem perfect articulat, o sumă de informații ce se află în straturile de adâncime al basmului lui Ispirescu (informații de ordin mitologic, axiologic, istoric, folcloric, filosofic) pe care le ordonează în asemenea chip încât face din spectacol o meditație pe tema speranței și deziluziei, a vieții și a morții. Înfăptuirea scenică nu urmărește atât biografia unor eroi, cât biografia și eșecul unor idei. Pentru concretizarea acestor intenții ambițioase, regizoarea își află aliați de nădejde în scenografa Eugenia Tărășescu Jianu, autoarea unor rafinate efecte cromatice, generatoare de dramatic și substanțial implicate în spectacol și în muzica de scenă cu inflexiuni de început de lume, compusă de Iosif Herțea.” (7) Distribuția este formată din actori ai Teatrului „Puck” alături de studente la secția Arta Actorului, Catedra de Teatru, Facultatea de Litere a Universității „Babeș-Bolyai”. Spectacolul va fi invitat în Italia, la Roma, într-un turneu organizat de Asociația Maschere sui ponti.
Regina Mamă, după Manlio Santanelli, este un spectacol montat pe scena Teatrului Național din Cluj în anul 1996 și are la bază un text premiat de Institutul Dramaturgiei Italiene. Cu acest spectacol, „Mona Chirilă își întoarce pentru o clipă fața de la montările cerebrale, pur simbolice, cu care ne-a obișnuit până acum și ne oferă un spectacol în care atât înțelesurile prime cât și cele din urmă sunt prinse în matca unei construcții de tip realist, operând corecții expresioniste în momentele esențiale.”(8) Avându-i în distribuție pe Silvia Ghelan și Marius Bodochi, abordarea regizorală e una de „retragere matură din aparențele care potențează caracterele.(…) Ea mizează dincolo de cuvânt și actor pe forța imaginii, creând tablouri care prin firescul monoton susțin și adâncesc dezagregarea ascunsă în spatele aparențelor.” (9)
După câteva spectacole montate la Constanța și Târgu Mureș, precum și câteva proiecte la Catedra de Teatru a Facultății de Litere, Mona Marian revine la Teatru Național clujean în anul 2000 într-un context inedit. În perioada de început a directoratului profesorului Ion Vartic, marcată de o radicală reașezare a repertoriului și direcției estetice, Mona Marian se numără printre cei care vor contribui la conținutul mesajului asumat de noua echipă. Regizorul Vlad Mugur, în discuțiile legate de noul proiect teatral îi sugerează profesorului Ion Vartic: „Mă aveţi pe mine, pe Măniuţiu, pe Mona Chirilă, nu mai e nevoie de nimeni“. (10) Este perioada în care va monta spectacolele Memo, după texte din avangarda literară românească și Mantaua, după texte din Gogol și Bulgakov. Ambele proiecte, precum și multe dintre spectacolele anilor următori sunt parte a unei viziuni în care conexiunile semnificative și intertextualitatea sunt metode ale dialogului cultural, adesea incitante, dar deopotrivă bulversante, sursă a rezervei cu care vor fi primite spectacolele Monei Marian de către o parte a presei. Spectacolul Memo a fost realizat pentru a reprezenta Clujul la Institutul Cultural Român din New York, unde a avut premiera și a fost mai apoi preluat în repertoriul Teatrului Național clujean. Împreună cu Miriam Cuibus a construit acest spectacol din dorința de a readuce în atenție un moment important al culturii românești și nume precum Dan Faur, Victor Valeriu Martinescu, Ilarie Voronca, Urmuz sau Ion Vinea. Spectacolul a avut un traseu internațional remarcabil, fiind invitat la Arizona State University și la Teatrul Național din Stockholm, Suedia.
Mantaua a fost unul dintre spectacolele de suflet ale Monei Marian pentru că
„el a exprimat într-un fel inteligența mea feminină (…), fracturată, sincopată (…) de un deliciu al detaliilor pe care le întorc, le răsucesc, le savurez, le dilat.” (11)
Este unul dintre spectacolele pentru care, pornind de la pasiunea ei pentru Gogol și Bulgakov, a creat un scenariu propriu ale cărui „pase culturale” au un rol determinant în întreaga construcție scenică. Întreaga echipă e angrenată deopotrivă în acest parcurs, de la imagine la interpretare sau ilustrație muzicală. Poetul Ion Mureșan, descriind contextul premierei, aprecia curajul și amploarea propunerii scenice: „Cred sincer că Mantaua este o schimbare de macaz (…) Am văzut-o pe Miriam Cuibus jucând un Akaki Akakievici, în postură de Faust, demn de orice mare scenă a țării. I-am văzut pe Dorin Andone, Miklos Baci, pe Dan Chiorean, Petre Băcioiu, Dragoș Pop în roluri de zile mari. Regia ne-a purtat printre scene picturale celebre, (Lecția de anatomie a lui Rembrandt etc.), scenografia și costumele de mare clasă.” Presa îl califica aproape la unison ca un spectacol incomod, foarte dens:
„Amploarea sa pretinde o filtrare, o decantare a mesajului scenic. Aș spune că Mona Chirilă a clădit acest spectacol ca pe un castel, în care poți să te cațeri pe turnuri, poți coborî în catacombe sau poți admira priveliștea dintr-un salon de șemineu. După cum îți poftește inima.” (12)
Urmează o serie de colaborări interesante cu trupa Teatrului Maghiar de Stat din Cluj cu spectacolele Căsătoria de N.V. Gogol, Nunta însângerată de F. Garcia Lorca (2001), Nopți din cele o mie și una (2002), D’ale carnavalului de I.L Caragiale (2002), Piațeta de Carlo Goldoni (2005). Debutul pe scena Teatrului Maghiar are loc în anul 2000, odată cu premiera piesei lui Gogol, Căsătoria. Încă de la acest prim proiect vorbea despre trupa de actori ca despre o echipă de profesioniști: disciplinați, înțelepți, inteligenți și foarte talentați. Alături de scenografii Carmencita Brojboiu și Theodor Th. Ciupe și compozitoarea Corina Sîrbu, construiește o serie de spectacole de referință în repertoriul instituției. Fiecare dintre producțiile amintite, fie că se construiește pe imagini din creația plastică a lui Fernando Botero (Căsătoria), pe alternanța rafinată între lirism și dramatism grotesc (Nunta însângerată), pe iluzie și magie (Nopți din cele o mie și una), pe imaginea unei comunități primitivizate (D’ale carnavalului) sau inserții ale tehnicilor commediei dell’arte (Piațeta), au la bază acea inexplicabilă alchimie între creație și creatori, ținând de mecanismele onirice care au ghidat întregul parcurs regizoral al Monei Marian. În aceeași perioadă continuă seria montărilor la Teatrul Național cu Ubucurești (2002), Slugă la doi stăpâni (2003), Pescărușul (2004).
Din anul 2005, Mona Marian devine director al Teatrului de Păpuși „Puck” din Cluj, prilej cu care regândește repertoriul și direcția estetică a instituției. Două proiecte notabile capătă contur: seria spectacolelor Nocturne – program adresat tinerilor și menit să aducă în atenția publicului larg mijloacele de expresie ale teatrului de animație și Festivalul Internațional al Teatrelor de Păpuși și Marionete „Puck” cu ediții care au găzduit unele dintre cele mai sonore nume ale animației europene. La Teatrul de Stat din Oradea montează spectacolul Bulgakov cu scene din Molière în anul 2005, după care revine la Teatrul Național din Cluj cu spectacolul Travestiuri, după Tom Stoppard. Un spectacol memorabil din perspectiva propunerii, dar și datorită complexității imaginii scenice. „Personaje celebre: Tristan Tzara, James Joyce, Vladimir Ilici Lenin și Henry Carr. Ca într-un ochi de uragan, Zurichul găzduia, în realitate trei oameni puși pe rele, adică pe făcut revoluții: Joyce a revoluționat, cu „Ulysses”, romanul, Tzara a întemeiat dadaismul, iar Lenin a fost artizanul revoluției comuniste din Rusia. În casa lui Carr se petrece imaginara, dar posibila întâlnire între cei trei „monștri” ai istoriei contemporane.” (13) Întregul eșafodaj scenic este din nou construit pe trimiteri culturale: „Discursul regizoral este necruțător, dirijat cu rigoare. Iar regizoarea se lasă tentată de citatul cultural. Pentru cei care posedă cheile, este chiar o plăcere (…) Câți oare pricep citatul pe dos din Crucișătorul Potemkin?” (14)
Trilogia Carlo Gozzi este un proiect complex realizat pe scena Teatrului de Păpuși „Puck” care reunește spectacolul Vrăjitorul și corbul (2005), Regele cerb (la secția maghiară a Teatrului în 2010) și Secretul magic (la secția română în 2011). Proiectul propune o serie de texte scrise de Carlo Gozzi, unul dintre susținătorii commediei dell’arte și adaptează piesele acestuia pentru scena cu păpuși. Scenografa Eugenia Tărășescu Jianu preia o mare parte din travaliul transpunerii riguroase a semnelor și caracterelor în realizarea decorului, păpușilor, măștilor și costumelor. Mezzetino și Pulcinella sunt actori mascați care asistă întregul parcurs scenic, într-o veritabilă pledoarie pentru una dintre cele mai vii forme de teatru, cu reguli clare și automatisme ca surse ale comicului. Ilustrația muzicală semnată de Corina Sîrbu contribuie la atmosfera inconfundabilă a acestei propuneri regizorale inedite. Spectacolul Dragostea celor trei portocale este ultimul titlu al seriei, la a cărui finalizare e secondată de Mihai Chirilă. Este momentul în care sănătatea nu-i mai permite Monei Marian să lucreze la scenă, dar rămâne conectată la evenimentele pe care le-a imaginat în cei opt ani de directorat la Teatrul „Puck”.
Câteva dintre spectacolele notabile ale ultimei perioade de creație sunt Văduva veselă, la Opera Română din Cluj și Soldatul fanfaron, Femeia țintă și cei zece amanți (2008) la Teatrul Național, Istoria comunismului povestită pentru bolnavii mintal la Teatrul „Puck” (2008) și Teatrul Național (2009), Paris-București Express la Teatrul „Denis” din Hyeres, Franța (2009), Giovanino fără frică pe scena Teatrului „Merlin” din Timișoara (2011) și Zenobia, după Gellu Naum la Teatrul Național din Cluj (2011), Femeia nisipurilor, (spectacol nefinalizat) la Teatrul Maghiar de Stat (2012).
In documentarea acestui articol am întâlnit, contrar așteptărilor mele inițiale, o multitudine de texte apreciative la adresa creației Monei Marian. Chiar și cronicarii ostili au o rezervă și o distanță ușor de decriptat, concluzia lor fiind invariabilă și putând fi redusă la două epitete hilare în relație cu anvergura personalității Monei: spectacolul analizat e, cum altfel, dacă nu „dens și incomod”?! Precumpănitoare este totuși calitatea de excepție a dialogului pe care Mona Marian l-a provocat în jurul creației sale. De asemenea, recitirea notelor de regie, interviurilor, corespondenței ultimelor luni de viață cu radiografia detaliată a suferinței au însemnat o experiență răvășitoare, bulversantă, întrecută doar de bucuria de a o fi cunoscut, de privilegiul de a fi împărtășit experiența unui timp condensat și prolific, la fel ca personalitatea Monei Marian.
Daniela Vartic
Iulie 2023
Identificator obiect digital: https://doi.org/10.47383/DMTR.04.34
Note:
- Cătălina Buzoianu, în emisiunea Artdelenisme, Alin Gelmarean, TVR Cluj, 2010.
- Ruxandra Cesereanu, „Cu Mona Chirilă despre „generația dintre scaune”, Steaua, 7/2000.
- Dana Cristescu, „Se rup zăgazurile”, Flacăra, nr. 15, aprilie 1987.
- Corina Șuteu, „Mona Chirilă – regizoarea spectacolului «Cartea cu jucării» după Tudor Arghezi”, Teatrul, nr. 11, 1987, p. 29.
- Ludmila Patlanjoglu, „Steaua lui Arlecchino”, România literară, (biblioteca-digitală.ro), 1988, p. 64.
- Roxana Croitoru, „Mona Marian și Teatrul de Păpuși”, Teatrul azi, nr. 4-5-6/ 2015, p. 61.
- Mircea Morariu, „O duminică la Teatrul de Păpuși „Puck” din Cluj Napoca”, Familia, decembrie 1995, p. 82.
- Sorin Crișan, „Regina Mamă de Manlio Santanelli”, Steaua, nr. 3, 1996, p. 58.
- Oana Cristea, „Regina Mamă de Manlio Santanelli”, Tribuna, nr. 12, 1996.
- Ion Vartic, „Clujul. Mic ghid de geografie culturală”, teatrulnationalcluj.ro
- Emisiunea „Clujul trăit”, de Ovidiu Pecican, NCN Cluj, iulie 2006
- Claudiu Groza, „Diavolul și mantaua”, în Avertisment, 25-31 octombrie 2000.
- Ion Mureșan, „Trei revoluții pe seară la Naționalul clujean”, în Evenimentul zilei, 25 februarie 2006.
- Florica Ichim, „Reformatorii priviți de la distanță”, România literară, nr. 4859, martie 2006.
Giovannino fără frică, de Carlo Gozzi. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Maria Kristofoletti, Angelica Pamfilie, Doru Maniu, Gina Macovei, Diana Boboc, Luana Uncruţiu, Laura Miculescu şi Laurenţiu Pleşa. Teatrul pentru Copii și Tineret „Merlin”, Timișoara, 4 decembrie 2011.
Secretul magic, de Carlo Gozzi. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Dana Bonțidean, Călin Mureșan, Frunzina Anghel, Lucian Rad, Silviu Ruști, Rareș Stoica, Florin Suciu Buh, Adina Ungur. Teatrul de Păpuşi „Puck”, secţia română, Cluj-Napoca, 20 octombrie 2011.
Zenobia, de Gellu Naum. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Cornel Răileanu (Naum),
Cristian Rigman (Naum tînăr), Romina Merei (Zenobia), Petre Băcioiu / Ovidiu Crişan (Sima, Funcţionarul de la ghişeul gării, Un tată de familie), Anca Hanu (Iason), Radu Lărgeanu (Dragoş), Cristian Grosu (Constantin), Miron Maxim (Petru), Maria Munteanu (Mama lui Naum, Mama Mariei), Eva Crişan (Zoe-Olga, sora lui Naum), Elena Ivanca (Gerda, Tanti Linica moartă), Angelica Nicoară (Maria, Jeni Pop)
Silvius Iorga (Irina, Tînărul cu vioara). Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 13 martie 2011.
Cartea cu Apolodor, de Gellu Naum. Scenografia: Epaminonda Tiotiu. Cu: Dana Bonțidean, Călin Mureșan, Silviu Ruști. Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 3 octombrie 2010.
Regele Cerb, de Carlo Gozzi. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Ambrus Tünde, Giriti Réka, Pünkösti Laura, Takács Enikő, Csortán Márton, György László, Kötő Áron, Szabó Attila. Teatrul de Păpuşi „Puck” – secţia maghiară, Cluj-Napoca, 26 martie 2010.
Revizorul, de N.V. Gogol, traducere de Emil Iordache. Decorul: Mihai Ciupe, costume, păpuşi, recuzită: Eugenia Tărăşescu-Jianu. Cu: Ovidiu Crişan (Anton Antonovici Skvoznic-Dmuhanovski, primarul oraşului),
Angelica Nicoară (Anna Andreevna), Romina Merei (Maria Antonovna), Ramona Dumitrean (Luka Lukici Hlopov), Patricia Brad (Soţia lui Luka Lukici), Dragoș Pop (Amos Feodorovici Leapkin-Teapkin),
Cătălin Herlo (Artemii Filippovici Zemlianika), Cristian Grosu (Ivan Petroici Şpekin), Anca Hanu (Piotr Ivanovici Dobcinski), Adrian Cucu (Piotr Ivanovici Bobcinski), Ionuț Caras (Ivan Alexandrovici Hlestakov), Cristian Rigman (Osip), Radu Lărgeanu (Cristian Ivanovici Ghibner), Emanuel Petran (Stepan Ivanovici Korobkin), Ruslan Bârlea (Stepan Ilici Uhovertov), Maria Munteanu (Fevronia Petrovna Poşliopkina),
Maria Seleş (Subofiţereasa), Silvius Iorga (Mişka, servitorul primarului). Teatrul National “Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 4 mai 2010.
Piaţeta, de Carlo Goldoni. Universitatea de Arte Tg. Mureş, 2010.
Paris – Bucureşti express. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Teatrul „Denis”, Hyeres, Franţa, 2009.
Istoria comunismului povestită bolnavilor mintal, după Matei Vişniec. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Cu: Cristian Rigman(Iuri Petrovski), Dragoș Pop (Grigori Dekanozov), Dana Bonțidean (Stepana Rozanova), [Eva Crișan] / Alexandra Tarce (Katia Ezova), Anca Hanu (Timofei). Păpuşi şi măşti: Dana Bonţidean, [Eva Crișan] / Alexandra Tarce, Anca Hanu. Teatrul Naţional „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 17 iunie 2009.
Femeia ca un cîmp de luptă, după Matei Vişniec. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu Dana Bonțidean și Anca Doczi. Programul “Nocturne”, Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 16 iulie 2009.
Istoria comunismului povestită bolnavilor mintal, după Matei Vişniec. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Cu: Robert Pavicsits (Iuri Petrovski), Dragoș Pop (Grigori Dekanozov), Dana Bonțidean (Stepana Rozanova), Anca Dotzi (Katia Ezova), Lucian Rad (Timofei). Programul „Nocturne”, Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 26 septembrie 2008.
Bîlci – Femeia țintă şi cei zece amanţi, după Matei Vişniec. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Elena Ivanca (Micuţa Bernadette, fiica Povestitorului), Silvius Iorga (Băieţelul bîlbîit, Thomas, fiul Povestitorului), Romina Merei (Pitica în rochie de mireasă), Dragoș Pop, Cătălin Herlo (Povestitorul),
Ionuț Caras (Inspectorul), Ovidiu Crişan (Frank Strigoiul, patronul casei ororilor / Bătrînul domn, Didier),
Maria Seleş (Femeia care face gogoşi, Bernadette cea Mare / Bătrîna Doamnă, Mathilde), Adrian Cucu (Bătrînul beţiv, Jojo), Ramona Dumitrean (Femeia cu un cuţit înfipt în ochiul stîng), Cristian Rigman (Aruncătorul de cuţite beat sau Tony Galantul), Patricia Brad (Animalul care seamănă perfect cu omul),
Maria Munteanu (Patroana bistroului, Florence), Dan Chiorean (Patronul standului de tir, Leon),
Emanuel Petran (Femeia grasă cu mătura, Anaïs), Ruslan Bârlea (Primul înger / Capul preşedintelui din regiunea eoliană a Alpilor Provensali), Cristian Grosu (Al doilea înger / Gerard, luptătorul în rezistenţă),
Cătălin Codreanu (Al treilea înger / Motociclistul / Capul turbat / Michel, ofiţer de poliţie). Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 3 iunie 2008.
Camera oglinzilor sau Tratat despre femeie, după texte din Publius Vergilius Maro, Publius Ovidius Naso, Catullus, François Villon, Carmina Burana, Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu Ramona Atănăsoaie. Programul „Nocturne”, Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 15 februarie 2008.
Femeia ca un cîmp de luptă, după Matei Vişniec. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Ramona Atănăsoaie, Diana Batory. Teatrul de Păpuşi „Puck”, Programul „Nocturne”, Cluj-Napoca, 16 iunie 2007.
Soldatul fanfaron, după Plaut, traducere de Nicolae Teică. Decorul: T. Th. Ciupe, costume: Eugenia Tărăşescu-Jianu. Cu: Emanuel Petran (Pyrgopolinices), Cătălin Herlo (Artotrogus), Ovidiu Crişan (Palaestrio), Cristian Grosu (Periplectomenus), Cătălin Herlo (Sceledrus), Matei Rotaru, Cristian Rigman (Philcomasia, iubita lui Pleusicles), Silvius Iorga (Pleusicles), Cătălin Codreanu (Milphidippa), Ştefan Lupu, Adrian Cucu (Acroteleutia), Cătălin Herlo (Cario). Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 3 aprilie 2007.
Văduva veselă, de Franz Lehár. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Opera Română, Cluj-Napoca, 21 ianuarie 2007.
Ivan Turbincă, în limba rromani. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Cu: Frunzina Anghel, Ramona Atănăsoaie, Dana Bonțidean, Doina Dejica, Călin Mureșan, Angelica Pamfilie, Rareș Stoica. Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 16 noiembrie 2006.
Angajare de clown, de Matei Vişniec. Regia: Mona Marian și Miriam Cuibus. Scenografia: Dragoș Pop. Cu: Radu Văduva, Andrei Zagorodnîi, Alexandru Georgescu, Patricia Boaru. Programul „Nocturne”, Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 24 octombrie 2006.
Travestiuri, de Tom Stoppard, traducere de Ileana Alexandra Orlich. Decorul: T. Th. Ciupe,
costume: Cristian Rusu. Ilustraţia muzicală: Corina Sîrbu. Cu: Cornel Răileanu (Henry Carr), Dragoș Pop (Tristan Tzara), Ionuț Caras (James Joyce), Ovidiu Crişan (Lenin), Cristian Rigman (Bennett), Ramona Dumitrean (Gwendolen), Angelica Nicoară, Patricia Brad (Cecily), Maria Seleş, Cătălin Codreanu, Rareş Stoica, Cătălin Herlo, Virgil Müller, Maria Munteanu, Renate Heidel, Radu Lărgeanu, Vlad Mureşan, Ciprian Cozma, Mircea Conţ. Teatrul Naţional, Cluj-Napoca, 18 februarie 2006.
Vrăjitorul şi corbul, de Carlo Gozzi. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Dana Bonțidean, Călin Mureșan, Frunzina Anghel, Ramona Atănăsoaie, Laura Corpodean, Ovidiu Crișan, Doina Dejica, Angelica Pamfilie, Rareș Stoica, Adina Ungur. Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 16 octombrie 2005.
Bulgakov cu scene din Molière. Teatrul de Stat, Oradea, 2005
Piaţeta, de Carlo Goldoni, dramatizare Visky András. Scenografia T.Th. Ciupe, Carmencita Brojboiu. Cu: Bács Miklós, Laczó Julia, Panek Kati, M. Kántor Melinda, Dimény Áron, Molnár Levente, Salat Lehel, Bogdán Zsolt, Kézdi Imola, Orbán Attila, Laczkó Vass Róbert, Sinkó Ferencz, Buzási András, Galló Ernő, Fogarasi Alpár, Vindis Andrea. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 28 ianuarie 2005.
Pescăruşul, de A. P. Cehov, traducere de Moni Ghelerter şi R. Teculescu, regia: Mona Marian, Miriam Cuibus, decorul: T. Th. Ciupe, costumele: Cristian Rusu. Cu: Miriam Cuibus (Irina Nikolaevna Arkadina), Cătălin Codreanu (Konstantin Gavrilovici Treplev), Eva Crişan (Nina Mihailovna Zarecinaia), Elena Ivanca (Polina Andreevna), Ramona Dumitrean (Maşa), Dragoș Pop (Boris Alexeevici Trigorin), Ovidiu Crişan (Evgheni Serghevici Dorn), Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 26 septembrie 2004.
Slugă la doi stăpâni, de Carlo Goldoni, Scenografia: Eugenia Tărăşescu-Jianu. Ilustraţia muzicală: Corina Sîrbu. Cu: Anton Tauf, Petre Băcioiu (Pantalone de’Bisognosi), Eva Crişan (Clarice, fiica lui Pantalone), Cornel Răileanu, Paul Basarab (Doctorul Lombardi), Adrian Cucu, Ramona Dumitrean, Dragoș Pop, Dan Chiorean, Elena Ivanca, Ovidiu Crişan, Angelica Nicoară, Patricia Brad, Irina Wintze, Adriana Băilescu, Cristian Grosu, Ruslan Bârlea, Cătălin Codreanu, Cristian Rigman. Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 8 mai 2003.
D’ale carnavalului, de I. L. Caragiale. Scenografia Eugenia Tărășescu Jianu. Ilustrația muzicală: Corina Sîrbu. Cu: Bogdán Zsolt, Bács Miklós, Nagy Dezsö, Molnár Levente, Gajzágó Zsuzsa, M. Kántor Melinda, Dimény Áron, Ambrus Emese, Fodor Edina, Vindis Andrea, Laczó Vass Róbert, Sinkó Ferenc, Tyukodi Szabocs. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 12 octombrie 2002.
Conul Leonida cu scene din Ubu / Ubucureşti, scenariu Mona Chirilă după I.L. Caragiale și Alfred Jarry. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu: Ovidiu Crişan (Conul Leonida), Adrian Cucu (Efimiţa), Alin Teglaş, Dan Chiorean (Domn’ Ubu), Romulus Chiciuc, Emanuel Petran (Madam Ubu)
Cristian Rigman, Cătălin Codreanu, Filip Odangiu , Rareş Stoica. Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 3 octombrie 2002.
Prafurile vrăjitoarei, scenariul dramatic Mona Chirilă. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Teatrul de Păpuşi „Elpis”, Constanţa, 2002.
D’ale carnavalului, după I.L. Caragiale, în colaborare cu Miriam Cuibus, Catedra de Teatru a Facultăţii de Litere. Cu: Cristian Rigman, Romulus Chiciuc, Alin Teglaş, Rareş Stoica, Dragoş Hârjoabă, Nora Chiriac, Patricia Nedelea, Cătălin Codreanu, Geo Dinescu, Filip Odangiu, Fatma Mohamed, Sorin Chiţac, Cătălin Herlo. Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 31 ianuarie 2002.
Nopţi din cele o mie şi una, scenariu Mona Chirilă. Decor T.Th Ciupe, costume Carmencita Brojboiu, măști: Járó Varga Ilona. Cu: Fodor Edina, Ambrus Emese, Panek Kati, M. Kántor Melinda, Varga Csilla, Gajzágó Zsuzsa, Kali Andrea, Dimény Áron, Kardos M. Róbert, Bogdán Zsolt, Nagy Dezső, Salat Lehel, Laczkó Vass Róbert, Fogarasi Alpár, Molnár Levente, Varga Sándor. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 27 februarie 2002.
Nunta însângerată, de F. Garcia Lorca. Scenografia: T.Th Ciupe, costume: Carmencita Brojboiu. Cu: Bács Miklós, Varga Csilla, Ambrus Emese, Kardos M. Róbert, M. Kántor Melinda, Bogdán Zsolt, Panek Kati, Csiky András, Fodor Edina. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 21 martie 2001.
Ivan Turbincă, scenariul Mona Chirilă. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Teatrul „Ariel”, Târgu-Mureş, 2001.
Căsătoria, de N. V. Gogol. Traducerea: Makkai Imre. Scenografia: T. Th. Ciupe, costume: Carmencita Brojboiu. Cu: M. Kántor Melinda (Agafia Tihonovna), Panek Kati (Fiokla Ivanovna), Bogdán Zsolt (Podkolesin), Dimény Áron (Ousov), Kardos M. Róbert, Szabó Jenő, Bács Miklós, Laczó Júlia, Orbán Attila. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 17 martie 2000.
Mantaua, scenariul dramatic Mona Chirilă după N. V. Gogol şi Mihail Bulgakov. Decor: Mihai Ciupe, costume: Carmencita Brojboiu. Cu: Miriam Cuibus (Akaki Akakievici, conţopist), Bács Miklós (Petrovici-Woland, croitor şi diavol), Dragoș Pop (Koroviev-Fagot, însoţitorul lui Woland), Sorin Leoveanu, Romulus Chiciuc (Behemot grăsanul, al doilea însoţitor), Cristina Cimbrea, Dorin Andone, Cornel Răileanu, Petre Băcioiu, Dan Chiorean, Emanuel Petran, Ruslan Bârlea, Ion Marian, Maria Seleş, Bucur Stan, Carmen Culcer, Adriana Băilescu. Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 21 octombrie 2000.
Memo, scenariu Mona Chirilă şi Miriam Cuibus. Cu: Miriam Cuibus și Dragoș Pop. Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 7 iulie 2000.
Crăiasa Zăpezilor, scenariul dramatic Mona Chirilă. Teatrul de Păpuşi „Ariel”, Târgu-Mureş, 1999.
Păţania lui Arlecchino, scenariul dramatic Mona Chirilă. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Cu: Liviu Pancu, Luminița Văleanu, Dan Rădulescu, Sorin Leoveanu, Cornel Nemeș, Adrian Cucu, Suzana Macovei, Attila Béres Günther, Mihaela Stoica, Tina Moga Oltean. Teatrul Naţional Târgu-Mureş, 18 februarie 1997.
Păstoriţa și hornarul, după Hans Christian Andersen. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1997.
Regina Mamă, de Manlio Sanatnelli. Scenografia: Mihai Ciupe. Cu: Silvia Ghelan, Marius Bodochi. Teatrul National „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 5 martie 1996.
Pescăruşul, de A. P. Cehov, Catedra de Teatru a Facultăţii de Litere, Universitatea „Babeș Bolyai”, Cluj Napoca, 1996.
Tinereţe fără bătrâneţe şi viaţă fără de moarte, scenariul dramatic Mona Chirilă după Petre Ispirescu. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Cu Frunzina Anghel, Dana Porumb-Bonțidean, Violeta Totir, Kiss-Balbinat Judith, Viorica Țurcanu-Fetescu, Csortán Márton, Juhász Géza, Imre Vilmos. Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 11 noiembrie 1995
Ultima noapte a lui Arlecchino, în colaborare cu Miriam Cuibus. Catedra de Teatru a Facultăţii de Litere, Universitatea „Babeș Bolyai”, Cluj Napoca, 1995.
Cenușăreasa, scenariul Alex Căprariu după Frații Grimm. Scenografia: Epaminonda Tiotiu, păpuși Virgil Svințiu. Cu Frunzina Anghel, Călin Mureșan, Angelica Pamfilie. Teatrul de Păpuşi „Puck”, Cluj-Napoca, 20 martie 1995.
Ivan Turbincă, după Ion Creangă. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1994.
Dragostea celor trei portocale, după Carlo Gozzi. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Teatrul „Cziroka” din Kecskemeth, Ungaria, 1993.
Fetiţa cu chibrituri, după Hans Christian Andersen. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1993.
Dragostea celor trei portocale, după Carlo Gozzi, Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Teatrul de Păpuşi Craiova, 1992.
Pit și Muf, de Al. T. Popescu. Scenografia: Carmencita Brojboiu. Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1992
Capra cu trei iezi, după Ion Creangă. Scenografia: Carmencita Brojboiu.Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1991.
Făt Frumos din lacrimă, după Mihai Eminescu. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1990.
Trăsura la scară, de Mihai Ispirescu. Teatrul Dramatic Constanţa, 1 februarie 1989.
Scufiţa Roşie, de Radu Vaida, după Ch. Perrault. Scenografia: Eugenia Tărășescu Jianu. Teatrul de Păpuşi Constanţa, decembrie 1988.
Matca, de Marin Sorescu. Scenografia: Irina Dimiu. Cu: Oana Ștefănescu, Constantin Cotimanis, Marian Râlea. Studioul CASSANDRA al I.A.T.C. „I.L. Caragiale”, Bucureşti, 1987.
Steaua lui Arlecchino, de M. Chirilă. Scenografia: Ștefan Pârvulescu. Teatrul „Ţăndărică”, Bucureşti, 1987.
Cartea cu jucării, de Doina Papp, după Tudor Arghezi. Teatrul „Ţăndărică”, Bucureşti, 1987.
Cărți publicate:
Mona Chirilă, „Figuri centrale în commedia dell’ arte”, Editura Fundației pentru Studii Europene, 2010.
Mona Chirilă, „Commedia dell’ arte în modernitatea europeană”, Editura Fundației pentru Studii Europene, 2010.
Premii:
Premiu de management, Festivalul Spectacolelor de Colectie, Bucuresti, 2008.
Marele Premiu pentru regie pentru folosirea mijloacelor teatrului tradiţional Commedia dell’Arte în spectacolul modern, cu spectacolul Vrăjitorul şi corbul după Carlo Gozzi, Festivalul International UNIMA de la Pecs, Ungaria, 2007.
Premiul pentru noutatea folosirii mijloacelor de Commedia dell’Arte în teatrul de păpuşi cu spectacolul Vrăjitorul şi corbul după Carlo Gozzi, Festivalul spectacolelor de colecţie, Bucureşti, 2006.
Ordinul Meritul Cultural în Grad de Cavaler – Arta Spectacolului, 2004.
Medalia 2002 Anul Caragiale, Primăria Cluj-Napoca.
Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Teatrului Scurt, Oradea cu spectacolul Regina Mamă realizat la Teatrul Naţional Cluj, 1997.
Premiul pentru cea mai bună regie la Festivalul Gulliver, Galaţi cu spectacolul Păstoriţa și hornarul realizat la teatrul de Păpuşi Constanţa, 1997.
Premiul pentru originalitatea creaţiei la Festivalul Gulliver, Galaţi cu spectacolul Ivan Turbinca realizat la Teatrul de Păpuşi Constanţa, 1996.
Premiul pentru cea mai bună scenografie, cea mai bună interpretare, cea mai bună muzică de spectacol la Săptămâna Teatrelor de Păpuşi şi Marionete Constanţa cu spectacolul Fetiţa cu chibrituri realizat de Teatrul de Păpuşi Constanţa (acelaşi spectacol a fost invitat de onoare la Trienala UNIMA a Teatrelor de Păpuşi şi Marionete din Pecs, Ungaria), 1994.
Premiul special al juriului la Festivalul Internaţional de Teatru din Subotica, Iugoslavia cu spectacolul Dragostea celor trei portocale realizat la Teatrul de Păpuşi Craiova, 1992.
Premiul pentru cea mai bună regie la Săptămâna Teatrelor de Păpuşi şi Marionete Constanţa cu spectacolul Capra cu trei iezi realizat la teatrul de Păpuşi Constanţa (spectacolul a mai fost distins la acelaşi festival cu premiul pentru cea mai bună scenografie, cea mai bună interpretare, cea mai bună muzică de spectacol), 1991.
Premiul pentru cel mai bun spectacol străin la Trienala UNIMA a Teatrelor de Păpuşi şi Marionete din Pecs, Ungaria cu spectacolul Făt Frumos din Lacrimă realizat la teatrul de Păpuşi Constanţa, 1991.
Premiul pentru cel mai bun spectacol la Săptămâna Teatrelor de Păpuşi şi Marionete Constanţa cu spectacolul Steaua lui Arlecchino realizat la Teatrul Ţădărică, Bucureşti (spectacolul a mai fost distins în acelaşi an cu Premiul ATM pentru cea mai bună interpretare feminină), 1988.
Premiul pentru Debut la Festivalul de Teatru Tânăr, Galaţi cu spectacolul Matca realizat la studioul Cassandra al I.A.T.C. I.L. Caragiale, Bucureşti, 1987.
Premiul pentru debut la Festivalul de Teatru Brăila Galaţi cu spectacolul Matca realizat la studioul Cassandra al I.A.T.C. I.L. Caragiale, Bucureşti (spectacolul a mai fost distins la acelaşi festival cu Premiul pentru cea mai bună scenografie şi cu premiul pentru cea mai bună interpretare feminină), 1987.
Oana, Cristea Grigorescu, „La Steaua lui Arlechino”, Observator Cultural, 27 septembrie 2013.
https://www.observatorcultural.ro/articol/la-steaua-lui-arlechino-2/
Ruxandra, Cesereanu, Roxana Croitoru, András Visky, Eugenia Sarvari, Corina Sîrbu, pr. Bogdan Chiorean, Filip Odangiu, „Mona Marian in memoriam”, Revista Steaua, 2013, nr. 11-12, p. 90 – 97. https://revisteaua.ro/old/core/numere/2013
Adrian, Țion, „Revizorul de la Cluj sau mascarada eternilor corupți”, Revista Steaua, 2010, nr. 7-8, p. 113-114 http://revisteaua.ro/old/core/numere/2010/Steaua%207-8%202010.pdf
Adrian, Țion, „Utopia impusă sau Istoria comunismului povestită bolnavilor mintal”, LiterNet, iunie 2009. https://agenda.liternet.ro/articol/9335/Adrian-Tion/Utopia-impusa-sau-Istoria-comunismului-povestita-pentru-bolnavii-mintal.html
Jean-Perre, Cousin, „Le communisme selon Visniec”, Varmatin, Hyeres, 2009. https://revisteaua.ro/old/core/numere/2013
Codruța, Cojoc, „O experiență în operă te poate redefini în teatru”, de vorbă cu Mona Chirilă, Revista Tribuna, nr. 106, 1-15 februarie 2007, p. 10. https://revistatribuna.ro/wp-content/uploads/2013/12/106.pdf
Ovidiu, Pecican, „Conversații cu… Mona Chirilă”, Revista Apostrof nr. 2(213), 2006, p. 24-26.
Ion, Parhon, „Păpuşarii, în concurs. PUCK 2005”, LiterNet, 2005. https://agenda.liternet.ro/articol/2227/Ion-Parhon/Papusarii-in-concurs-PUCK-2005.html
Radu, Țuculescu, „Teatrul de păpuși e o scenă des vizitată de îngeri”, de vorbă cu Mona Chirilă, Revista Tribuna, nr. 75, 16-31 octombrie 2005, p. 32. https://revistatribuna.ro/wp-content/uploads/2013/12/075.pdf
Roxana, Croitoru, „Subiectul spectacolului: Amorul”, Teatrul azi, nr. 4 – 5, 2005, p. 153-154. https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59435-subiectul-spectacolului-amorul-piateta-de-carlo-goldoni-teatrul-maghiar-de-stat-cluj–teatrul-azi–4-5-2005
Eugenia, Șarvari, „Ar trebui să ne ocupăm de un personaj emblematic”, Teatrul azi, nr. 4 – 5, 2005, p. 155-158. https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59436-mona-chirila-ar-trebui-sa-ne-ocupam-de-un-personaj-emblematic–teatrul-azi–4-5-2005
Radu, Țuculescu, „Teatru. Dumnezeu este un râs etern”, Observatorul cultural, nr. 173, 2003. https://www.observatorcultural.ro/articol/teatru-dumnezeu-este-un-ris-etern/
Claudiu, Groza, “Jucăușul Goldoni și convertitul Irvine Welsh”, Tribuna, nr.18, 2013, p. 21. https://revistatribuna.ro/wp-content/uploads/2013/12/018.pdf
Claudiu, Groza, „Viața ca un chef”, Evenimentul zilei, ediția de Transilvania, 19 octombrie 2002.
Roxana, Croitoru, „Sub semnul extazului”, Teatrul azi, nr. 6-9, 2002, p. 84-85. https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54931-sub-semnul-extazului-nopti-din-cele-o-mie-si-una-teatrul-maghiar-de-stat-din-cluj–teatrul-azi–6-7-8-9-2002
Radu, Țuculescu, „O mie și una de nopți cu Mona Chirilă”, Observator cultural, nr. 112, 2002.
Radu, Țuculescu, „Mona Chirilă și ungurii”, Observator cultural, nr. 60, 2001.
Radu, Țuculescu, „0000”, Observator cultural, nr. 10, 2000.
Magdalena, Popa Buluc, „Invitație la teatru și concert”, Curentul, 17 martie 2000.
Gabiela, Rostaș, „Mona Chirilă și Căsătoria cu Teatrul Maghiar de Stat din Cluj”, Jurnalul de Cluj, 21 martie 2000.
Kinga, Kelemen, „Mona Chirilă: Stilul în teatru se face prin exercițiu”, Teatrul azi, nr. 5 – 6, 2000, p. 27-29. https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53508-mona-chirila-stilul-in-teatru-se-face-prin-exercitiu–teatrul-azi–5-6-2000
Cristina, Modreanu, „Cu bisturiul în căutarea speranței”, Adevărul, 18 aprilie 2000.
Monica, Gheț, „Aventura conjugală”, România literară, 31 mai 2000. http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/aventura_conjugala
„O grotescă interesantă”, arhiva România Literară, 1989, p. 160.
Ludmila, Patlanjoglu, „Steaua lui Arlechino”, arhiva România literară, 1988, p. 64.
Corina, Șuteu, „Cartea cu jucării”, Teatrul, nr. 11, 1987, p. 29. https://biblioteca-digitala.ro/?volum=1689-teatrul–11-1987
Dana, Cristescu, „Matca în două viziuni”, arhiva Revista Flacăra, 1987, p. 33.
Marian, Popescu, “Matca, de Marin Sorescu”, arhiva România literară, 1987, p. 276.