Csíky, András
25 august 1930, Odorheiu Secuiesc
13 ianuarie 2024
Actor
Actorul frumos prin inteligență – asta este András Csíky pentru teatrul maghiar din România. Spun asta deoarece universele culturale paralele există în pofida nenumăratelor gesturi de a transcende barierele. Un portret despre Gheorghe Dinică poate începe in medias res; un portret despre Csíky necesită o introducere, lucru cu atît mai dureros cu cît el fusese unul dintre actorii din celebra peliculă a lui Liviu Ciulei, Pădurea spînzuraților, premiată la Cannes, în care Csíky jucase rolul locotenentului Varga. Despre această experiență actorul spune următoarele în volumul de dialog consacrat lui: „am impresia că pot vorbi doar despre un singur rezultat cumsecade și anume filmul lui Ciulei, Pădurea spînzuraților.”[1] Despre filmările cu Dan Pița din Tănase Scatiu nu vorbește cu așa căldură, poate pentru că între timp trecuseră unsprezece ani și dificutățile cu care era lăsat la Budapesta să filmeze îl măcinaseră – marea lui durere era că nu a jucat în pelicule mai numeroase: pe lista de roluri apar doar șapte.
Născut la 25 august 1930, András Csíky a absolvit „Institutul Artistic Maghiar” de la Cluj și a înființat Teatrul de Stat de la Baia Mare împreună cu colegii săi de an. În 1956, acesta s-a mutat la Satu Mare și a devenit Teatrul de Nord. Csíky fusese directorul instituției între 1960 și 1969,[2] iar în 1977 a venit la Cluj și a rămas aici pînă la sfîrșitul carierei. Despre perioada cînd fusese director la Satu Mare, directorul de azi, István Bessenyei Gedő spune următoarele: „perioada în care Csíky fusese director însemna zece ani în care teatrul se relansase după un interval cu urcîșuri și coborîșuri, o perioadă în care se crease un atelier cu un profil puternic.”[3]
A jucat roluri magistrale în ambele orașe. Jimmy Porter în Privește înapoi cu mînie (regia: Ferenc Kovács), numit de Lajos Kántor „o premieră importantă și din punctul de vedere al istoriei teatrale”,[4] Hamlet din piesa lui Shakespeare (regia: György Harag), rolul principal din Becket de Jean Anouilh și Caligula (regia: Ferenc Kovács) de la Satu Mare sunt legendare, ca și Baronul din Azilul de noapte (regia: György Harag), Horatio din Hamlet (regia: Gábor Tompa), Bătrînul servitor din Neînțelegerea (idem) Molière din Cabala bigoților (idem), Faust din Tragica istorie a doctorului Faust (regia: Mihai Măniuțiu) etc. de la Cluj. Bineînțeles, a avut și vînă comică, Bomba zilei de Ben Hecht și Charles McArthur de la Satu Mare (regia: Ádám Kovács) și Sinucigașul de Erdman (regia: Árpád Árkosi) de la Cluj sunt doar două exemple în care a jucat cu un umor cerebral și nebun.
Dacă mai sus vorbeam despre handicapul de a fi minoritar și de a trăi într-o lume aproape închisă datorită atît național socialismului ceaușist, cît și acestei condiții și a claustrării mentale a maghiarimii în scopul păstrării identității naționale, acum trebuie să scriu și despre un avantaj major al acestora. Este vorba despre faptul că în acele vremuri, actorii maghiari fuseseră adevărate legende vii ale comunității. Pentru un maghiar, se părea că două sunt instituțiile în care poate vorbi liniștit despre identitatea lui, o poate privi și analiza: biserica și teatrul. În consecință, publicul fusese deosebit de recunoscător pentru aproape orice vedea pe scenă, numai să fie compus din cuvinte ungurești.
Bineînțeles, András Csíky era departe de a fi „orice”. Fusese un actor dotat cu o inteligență atît a creierului, cît și a inimii. Era un bărbat frumos, dar departe de frumusețea virilă brutală; un fel de Gerard Philippe al Transilvaniei. Această frumusețe devenise una lucrată de experiențele vieții. Își pierduse tatăl la numai doi ani, trăise bombardarea Budapestei, speranțele retrocedării Ardealului, apoi comunismul românesc, „neobrăzarea cîrmuirii”, apoi speranțele de după revoluția din 1989 și îmbătrînirea treptată. Toate acestea s-au depus pe fața asta inteligentă și au format-o foarte temeinic.
Trebuie să menționăm și formația culturală foarte serioasă. Întîlnirea la Baia Mare cu membrii școlii de pictură, împrietenirea cu marii scriitori și poeți maghiari din Transilvania (András Sütő, Sándor Kányádi etc.), asimilarea fenomenelor culturale românești și universale de la Delavrancea la Ionesco și de la Tolstoi la Beckett îl dăltuiseră deopotrivă.
Firește, au fost și experiențe artistice, cele mai de seamă dintre ele fiind întîlnirile cu trei regizori importanți dintre care ultimii doi au devenit celebri: Ferenc Kovács, György Harag și Gábor Tompa. Primul, un om de o cultură și inteligență ieșită din comun, care analiza foarte profund textele teatrale și îl distribuise mereu perfect pe Csíky; al doilea, cu care înființase teatrul de la Baia Mare, l-a inspirat și la Satu Mare, și mai tîrziu la Cluj, Csíky devenind unul dintre pionii de bază ai „trupei Harag”. A putut fi partenerul gîndirii acestui artist care crease imagini de neuitat: scena de deschidere a piesei Cain și Abel de András Sütő, cu un Cain jucat de Csíky care își întinde mîinile cu pumnii încleștați și cu un Abel a cărui mîini întinse sunt deschise, cu Baronul care îngenunchează la un moment dat în Azilul de noapte etc.
Cît despre Tompa, actorul fusese unul dintre cei mai importanți membri ai schimbării de mentalitate teatrală dirijată de regizorul director. Înțelesese ideile lui Tompa încă înainte de revoluție, făcînd partituri majore în spectacole ca Tango de Mrožek, Hamlet sau Stația de autobuz de Gao Xingjian. După 1989, jucase magistral în mai toate piesele puse în scenă de acest regizor, înțelegînd fără cusur miza unei viziuni artistice care putea părea străină de el doar unor naivi sau ignoranți. „Interpretarea se îmbogățește aproape pe neobservate, se adîncește treptat, luînd nuanțe fine, coapte de evenimente, nu de fiecare dată de cele din acțiune ci de cele petrecute în timpul dintre diferitele scene și acte și pe care un actor trebuie să le arate: destinul tot mai amenințător al dramaturgului de la cina regală la care Ludovic al XIV-lea îi permite încă să joace Tartuffe »pentru uz intern« în Palais Royal și pînă la actul II cînd îl cheamă ca să-i comunice interzicerea piesei, decizie care înseamnă pierderea bunăvoinței regale, acest fapt lăsîndu-l descoperit și fără protecție pe Molière.”[5];
„Actorul Csíky András exprimă cu o putere excepțională chinul artistului în triumf ca și în cădere. Pătimaș și temperamental, reținut și temător, votal dar și fragil, neputincios în fața durerii, Molière apare bîntuit de melancolii și presimțiri întunecate. (…) Personajul rămîne viu pe scenă chiar cînd este absent, în imagini vibrante, cuceritoare prin rigoare, armonie, forță.”[6]
Rîndurile Mariei Kacsir și ale Ludmilei Patlanjoglu caracterizează de fapt întreaga carieră a lui András Csíky care se îmbogățise tot timpul ca o simfonie și și-a clădit întreaga viață în roluri, cum a clădit-o Meșterul Manole pe soția lui în cetatea de la Deva. Cinismul unei puteri totalitare l-a simțit de nenumărate ori, și chiar dacă Ceaușescu nu era o minte sclipitoare, iar lacheii inteligenți, în schimb, n-aveau puteri absolute, l-a ajutat imaginația.
A jucat, bineînțeles, și în spectacole regizate de alți regizori cum ar fi Vlad Mugur, Mihai Măniuțiu, Attila Keresztes sau Árpád Árkosi, lucrînd de fiecare dată cu același talent, interiorizînd profund problematica rolului respectiv și a ideii regizorale, fiind Gaev (Livada de vișini) și bătrînul Ekdal (Rața sălbatică), Faust și Comisarul (Poliția de Mrożek).
Trebuie să vorbim și despre o altă caracteristică a actorului. Datorită faptului că în rîndul maghiarilor din România se născuse crezul că numai printr-un conservatorism cultural își pot salva identitatea periclitată (și era mai mult decît o părere), teatrele promovau un fel de „teatru retoric” și chiar piesele apărute în perioada aceea sunt scrise cu o retorică spilcuită. Urmarea era că mulți au confundat talentul cu vocea răsunătoare și cu dicția perfectă. Văzusem mulți actori (interesant este că foarte puține actrițe) care și-au bazat întregul renume pe aceste calități și după 1989 nu înțelegeau instrucțiile regizorale sau textul piesei pe care l-au primit și în care trebuiau să joace.
Ei bine, András Csíky fusese mereu un actor complex, eclectic, care știa exact că o singură calitate nu-l face actor bun, că dacă formezi un rol ai nevoie de mult mai multe decît numai de o voce frumoasă sau de o dicție fără cusur. Inteligența lui, concentrată în fața lui, în ochii de o deosebită frumusețe interioară, putea urmări și asimila orice, exclusiv inepțiile și diletantismul. Nimeni altcineva nu ar fi putut să joace rolul aproape mut, cu doar două replici, al bătrînului servitor din Neînțelegerea lui Camus, făcînd un rol magistral.
Acest lucru înseamnă foarte mult. Înseamnă că oricît ar fi trăit în regimuri constipate sau nebuloase, András Csíky a rămas mereu curios la tot ce se întîmplă în adîncul evenimentelor atît de ușor de observat. Văzusem mari actori care cu timpul deveniseră tot mai obtuzi, pierzîndu-și calitatea, închizîndu-se într-un fel de rol și neputînd juca în roluri de altă factură, mîrîind împotriva unui regizor sau altul. El nu făcuse asta niciodată și jucase pînă în 2006 nu doar din orgoliu, ci mai ales din setea formării tot mai multor personaje care sunt toți oameni. A știut ce înseamnă să fii minoritar, cetățean într-o țară care face tot ce vrea cu cetățenii lui, om care speră degeaba, dar nu profitase de ușurința supărării care nu costă nimic, numai talentul. Dacă are vreun sens expresia „rezistența prin cultură” atunci eu personal am înțeles profunzimea acesteia privind traiectoria unor oameni ca el. Cînd a devenit prea bătrîn pentru a juca, și-a luat la revedere cu demnitatea ce-l caracterizase mereu.
Péter DEMÉNY
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.09
Note
[1] Köllő Katalin: Csíky András. Editura Komp-Press, Cluj, 2008, 54.
[2] „În 1960, Harag pleacă și locul lui în fotoliul directorului este preluat de András Csíky, așa cum și în formarea repertoarului și în exigența artistică.” Kántor Lajos-Kötő József: Mișcarea teatrală maghiară din Transilvania 1918-1992. Kriterion, București, 1994, 75.
[3] Sándor Kereskényi: Zborul fluturelui. Formarea situației teatrale sătmărene în oglinda posibilităților. Revista Sugárút, 2016/2 (vară). Directorul actual vorbește în tot interviul foarte frumos despre András Csíky.
[4] Kántor-Kötő, op. cit. 76.
[5] Kacsir Mária: Joc în oglindă. In KM: Scrieri despre teatru. Kriterion, Cluj, 2004, 76.
[6] Ludmila Patlanjoglu: Cabala lui Tompa Gábor. Cultura națională, 27 iunie 1996.
Bibliografie
- Kacsir Mária: Scrieri despre teatru. Kriterion, Cluj, 2004.
- Kántor Lajos-Kötő József: Mișcarea teatrală maghiară din Transilvania 1918-1992. Kriterion, București, 1994.
- Kereskényi Sándor: Zborul fluturelui. Formarea situației teatrale sătmărene în oglinda posibilităților. Revista Sugárút, 2016/2 (vară).
- Köllő Katalin: Csíky András. Editura Komp-Press, Cluj, 2008.
- Ludmila Patlanjoglu: Cabala lui Tompa Gábor. Cultura națională, 27 iunie 1996.
Câştigător al Premiului pentru întreaga activitate în anul 2007 (actor) – https://www.uniter.ro/artist/andras-csiky/
* Bătrânul Ekdal în A vadkacsa (Raţa sălbatică) de Henrik Ibsen – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 21.03.2004
* Robert tatăl în Jacques vagya (Jacques sau supunerea) de Eugène Ionesco – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 03.12.2003
* Faust în Doktor Faustus tragukus históriája (Tragica istorie a doctorului Faust) de Christopher Marlowe – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 28.03.2003
* Păstorul (Domnul) A vasárnapy iskola avagy Noé bárkája (Școala de duminică sau arca lui Noe) de Benjamin Britten; Visky András – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 22.02.2003
* Timpul în Teli rege (Poveste de iarnă) de William Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 29.01.2003
* Hugh în Forditások (Traduceri) de Brian Friel – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 06.10.2001
* Bunicul în Károly (Carol) de Slawomir Mrozek – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 25.09.2001
* Pennarágó Boldizsár în Egy bátor egér viszontagságai (Peripeţiile unui şoricel brav) de Bajor Andor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 08.04.2001
* Tatăl logodnicei în Vérnász (Nunta însângerată) de Federico Garcia Lorca – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 21.03.2001
* Laurenţiu, Călugăr Franciscan în Romeo és Júlia (Romeo şi Julieta) de William Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 02.02.2001
* Căpitanul Arthur Phillip în Kinek kell a szinház? (Cine are nevoie de teatru?) de Timberlake Wertenbaker – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 03.06.2000
* Nagg în A játszma vége (Sfârşit de partidă) de Samuel Beckett – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 03.12.1999
* Prospero în A vihar (Furtuna) de Willliam Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 20.11.1998
* Gaiev în Cseresznyéskert (Livada de vişini) de A. P. Cehov – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 27.05.1998
* Pandarus în Troilus és Cressida (Troilus şi Cresida) de Willliam Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 11.02.1998
* Sabelski în Ivanov de A.P. Cehov – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 21.02.1997
* Savantul în Csongor és Tünde (Csongor şi Tünde) de Mihály Vörösmarty, – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 18.12.1996
* Maestrul Fior în Operett (Opereta) de Witold Gombrowicz – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 31.05.1996
* Moliere în Képmutatók cselszövése (Cabala bigoţilor) de Mihail Afanasievici Bulgakov – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 03.02.1995
* Szinesz în Rosencrantz és Guildenstern halott (Rosencrantz şi Guildenstern sînt morţi) de Tom Stoppard – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 18.11.1994
* Hussein / Kibédi László în Mórok (Maurii) de Székely János – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 01.07.1994
* Gellert atya în erdélyi kastély (Castelul ardelean) de Hunyady Sándor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 14.04.1993
* Az oreg cseled în A félreértés (Neînţelegerea) de Albert Camus – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 05.03.1993
* Patikus în patika (Farmacia) de Szép Ernő – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca – 01.01.1993
* Simone genga în A nagyratörõ (Ambiţiosul) de Márton László – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca – 17.12.1992
* Oberon în Szentivánéji álom (Visul unei nopţi de vară) de Willliam Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 11.11.1992
* Charlesmagne, Leveltaros în a Sárkány (Balaurul) de Evgheni Svart – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 27.06.1992
* Tanar în Csirkefej (Capul de pui) de Spiró György – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 17.05.1992
* Semion în Az öngyilkos (Sinucigaşul) de Nikolai Robertovici Erdman – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 13.12.1991
* Endre în Bánk bán (Bank ban) de Katona Jozsef – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 18.10.1991
* Jaques în Ahogy tetszik (Cum vă place) de William Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 24.04.1991
* Rendorfonok în Rendorség (Poliţia) de Slawomir Mrozek – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 05.10.1990
* Barakias în Caligula helytartója (Caligula) de Szekely Janos – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 10.03.1990
* Pavel Golea în Boga novérek (Surorile Boga) de Horia Lovinescu – Teatrul Maghiar de Stat – Cluj-Napoca, 17.12.1989
* Haynau în A kõszivu ember fiai (Fiii omului cu inima de piatră) de Mór Jókai – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 25.06.1989
* Ma, ulzletvezeto în A buszmegálló (Staţia de autobuz) de Cao-Hsing-Cien – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 23.04.1989
* Domokos în Szerelemeso (Ploaia iubirii) de Istvan Sigmond – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 01.03.1989
* Olson irjo / Stepan în Holnap reggel (Mîine dimineaţă) de Frigyes Karinthy – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 07.12.1988
* Lukyn în A Rendorbiro (Judecătorul) de sir Arthur Wing Pinero – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 26.02.1988
* Horațio în Hamlet de William Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 23.02.1987
* Agamemnon în Iphigeneia (Ifigenia) de Mircea Eliade – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 22.02.1986
* Stomil în Tango de Slawomir Mrozek – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 22.04.1985
* Pacarel în Zsakbamacska (Mîţa în sac) de Georges Feydeau – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 30.11.1984
* Bauer în Az artatlan (Nevinovatul) de Dehel Gábor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 09.07.1984
* Mircea în Szarkafeszek (Cuib de gaiţe) de Alexandru Kiriţescu – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 14.02.1984
* Dr. Ember Laszlo în Mutet (Operaţia) de Tomcsa Sándor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 15.06.1983
* Bogumil, Trimisul Vodei în Manole Meșter (Meşterul Manole) de Lucian Blaga – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 09.03.1983
* Timofeev în Ivan a rettento (Țarul Ivan îşi schimbă meseria) de Mihail Afanasievici Bulgakov – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 26.05.1982
* Tajkepek (1907) (Peisaje 1907) de Tudor Arghezi – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 17.02.1982
* Bethlen Gabor în Mi, Bethelen Gabor (Noi, Betehlen Gabor) de Csép Sándor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 08.01.1982
* Polineike în Hiprolytosz; Phoiniciai nok (Hippolit; Fenicienele) de Euripide – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 14.10.1981
* Jordaky în Hosnel tobbek (Jozsa Bela) (Mai mult ca eroi (Jozsa Bela)) de Dehel Gábor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 22.04.1981
* Dr. Vigh în A mennybemenetel elmarad (Gyermekem, jovendo) (Nu se va înălţa în rai (Copilul meu, viitorul)) de Huszár Sándor – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 01.04.1981
* Adamete în Alkesztisz; Medeia (Alceste; Medeea) de Euripide – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 29.03.1981
* Kleitos în A Szuzai menyegzo (Nunta din suza) de Sütő András – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 04.03.1981
* Oreste în Elektra; Oresztesz (Electra; Oreste) de Euripide; Sofocle – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 27.12.1980
* Călău, Dumnezeu, Regele Filip în I.Erzsebet (Elisabeta i) de Paul Foster – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 22.10.1980
* Dobrișor în Ezek a kepmutato bolondok (Aceşti nebuni făţarnici) de Teodor Mazilu – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 16.05.1980
* Achille în Iphigenia auliszban; Hekabe (Ifigenia în Aulis; Hecuba) de Euripide – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 13.05.1980
* Ferdinand în Lovatett lovagok (Zadarnicile chinuri ale dragostei) de William Shakespeare – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 28.11.1979
* Mirea în Az otodik hattyu (A cincea lebădă) de Paul Everac – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 09.05.1979
* Baronul în Ejjeli menedekhely (Azilul de noapte) de Maxim Gorki – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 21.03.1979
* Corul din Teba / Filoctet în Antigone; Philoktetesz (Antigona; Filoctet) de Sofocle – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 29.01.1979
* Cain în Kain es Abel (Cain şi Abel) de András Sütő, – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 16.06.1978
* Foris în Kulcskeresok (Căutători de chei) de István Örkeny – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 03.05.1978
* Prometeu în Lelancolt prometheusz; Perzsak (Prometeu încătuşat; Perşii) de Eschil – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 10.04.1978
* Ifju szivekben elek (Trăiesc în inimi tinere) de Endre Ady – Teatrul Maghiar de Stat- Cluj-Napoca, 01.12.1977
* Walter Burns în A nap szenzacioja (Bomba zilei) de Ben Hecht; Charles Mc Arthur – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 31.03.1977
* Recitator în Szetosztom minden oromom (Poezii preferate) de Endre Ady; Mihály Babits; Ana Blandiana; Robert Burns; Sándor Csori; Mihai Eminescu; Leonyd Martinov; Jeno Psida; Marin Sorescu; András Sütő; Arpad Toth; Mihaly Vaci, Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 24.02.1977
* Columbus în Columbus; Avagyia hajo jegyeben (Columb sau în zodia corabiei) de Peter Hacks – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 26.01.1977
* Recitator în Hazam Szulofoldem (Patria mea) de Endre Ady; Tudor Arghezi; Peter Barth; Mihai Beniuc; Geo Bogza; Mihai Eminescu; Eugen Jebeleanu; Sandor Kanyadi; Erik Majtenyi; Jozsef Meliusz; Zoltan Panek; Sándor Petõfi; Iannis Ritsos; Zaharia Stancu – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 4.11.1976
* Tartuffe în Tartuffe de Molière, Jean-Baptiste Poquelin – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 23.05.1976
* Quentin în Bünbeesés után (După cădere) de Arthur Miller – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 26.12.1975
* Szinesz în A testor (Ofiţerul de gardă) de Ferenc Molnár – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 21.03.1975
* Paul Larian în Rejtelyes telefonhivas (Misterioasa convorbire telefonică) de Virgil Stoenescu – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 17.01.1975
* Oresztesz în Elektra (Electra) de Euripide – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 04.04.1974
* Valentin în Talalkozo a motelben (Întâlnire la un motel) de Mircea Radu Iacoban – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 26.10.1973
* Torvald Helmer în Nora de Henrik Ibsen – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 03.06.1972
* Jekelfalussy în Kulonos hazassag (Căsătorie ciudată) de Kalman Misszath – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 10.03.1972
* Henrik în IV Henrik (Henric al IV-lea) de Luigi Pirandello – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 27.12.1971
* Jean Arzareanu în Angyal es boritek (Îngerul şi plicul) de Liviu Rebreanu – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 22.10.1971
* Imre în Unnepek haza (Casa festivităţilor) de Sandor Kanyadi – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 22.03.1971
* Alberleti szoba (Camera de-alături) de Paul Everac – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 26.12.1970
* Jfju Nagy în A tanitono (Invatatoarea) de Sándor Bródy – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 28.03.1965
* Jimmy Porter în Nezz vissza haraggal (Priveşte înapoi cu mânie) de John James Osborne – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 11.03.1965
* Anghel Dobrian în A lathatatlan stafeta (Ștafeta nevăzută) de Paul Everac – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 23.08.1964
* Grigore Bucșan în Lapzarta elott (Ultima oră) de Mihail Sebastian – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 18.12.1963
* Jan în A Szabadsag elso napja (Prima zi de libertate) de Leon Kruczkowski – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 10.11.1963
* Zoltan în Elveszett paradicsom (Paradisul pierdut) de Imre Sarkadi – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 01.03.1963
* Dick în A negyedik (Al patrulea) de Konstantin Simonov – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 21.12.1962
* Andrei Bolkonski în Haboru es beke (Război şi pace) de Alfred Neumann; Erwin Piscator; Guntram Prufer; Lev Nikolaevici Tolstoi – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 10.04.1962
* Paul în Romeo,Julia es a sotetseg (Romeo, Julieta şi întunericul) de Jan Otcenasek – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 19.03.1962
* Nicolai în Elo viragok (Flori vii) de Nikolai Pogodin – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 12.12.1961
* Warwick în A pacsirta (Ciocirlia) de Jean Anouilh – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare
* Serghei în Irukutszki Tortenet (Poveste din Irkutsk) de Aleksei Nikolaevici Arbuzov – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 25.01.1961
* Zalai Sandor în Koteltanc (Dans pe sîrmă) de Istvan Kallai – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 10.10.1960
* Andrei în PASSACAGLIA (PASSACAGLIA) de POPOVICI, TITUS – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 06.10.1960
* Henry Higgins în Pygmalion de George Bernard Shaw – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 28.04.1960
* Ion Aldulescu în Rendkivuli kiadas (Ediţie specială) de Mariana Pîrvulescu – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.08.1959
* Miuzov în Bolondos vasarnap (Zi de odihnă) de Valentin Kataev – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.06.1959
* Hamlet în Hamlet de William Shakespeare – Teatrul de Nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 05.03.1959
* Ifi Racz Karoly în Szazhazas Lakodalom (Nunta mare) de Magda Șimon – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.02.1959
* Duzzogh în Csongor es Tunde (Csongor și Tunde) de Mihály Vörösmarty – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.12.1958
* Peter în Anna Frank naploja (Jurnalul Anei Frank) de Frances Goodrich; A. Mackett – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.10.1958
* Don Carlos în Don Juan (Don Juan) de Molière, Jean-Baptiste Poquelin – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 10.05.1958
* Titus în Tacsko (Scampolo) de Dario Niccodemi – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.03.1958
* Max Lescalier în Hatodik emelet (Mansarda) de Alfred Gehri – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 20.02.1958
* Varabj/V în Viharos alkonyat (Bătrâneţe zbuciumată) de Leonid Rahmanov – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 07.11.1957
* Viișoru în Ujsagirok (Ziariştii) de Alexandru Mirodan – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 15.09.1957
* Keresztesi Gabor în Hetkoznapok (Zile obişnuite) de Maria Foldeş – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 09.05.1957
* Romeo în Romeo es Julia (Romeo şi Julieta) de William Shakespeare – Teatrul de nord – Trupa ‘Harag György’ – Satu Mare, 25.04.1957
* Gilbert Griffiths în Amerikai Tragedia (O tragedie americană) de Theodore Dreiser – Teatrul Municipal – Baia-Mare, 28.02.1957
* Senka Seremet în Varosszeli Haziko (Căsuţa de la marginea oraşului) de Aleksei Nikolaevici Arbuzov – Teatrul Municipal – Baia-Mare, 07.11.1955
* Ruy Blas în Ruy Blas deVictor Hugo – Teatrul Municipal – Baia-Mare, 08.03.1955
* Serghei Tretiakov în Hurra lanyok (Fete frumoase) de Alexei Simukov – Teatrul Municipal – Baia-Mare, 20.03.1954
* Horea Teofil în Mai emberek (Oameni de azi) de Lucia Demetrius – Teatrul Municipal – Baia-Mare, 11.12.1953
* Anton în Apak Ifjusaga (Tinereţea părinţilor) de Boris Gorbatov – Teatrul Municipal – Baia-Mare, 24.10.1953
* Anton în Apak Ifjusaga (Tinereţea părinţilor) de Boris Gorbatov – A.T.F. Târgu Mureş, 03.06.1953
* Borisz Grigorjevics în Vihar (Furtuna) de Aleksandr Nikolaevici Ostrovski – A.T.F. Târgu Mureş, 14.01.1953
* Recitator în Petofi-Ady szavalo est (recital de poezie Petofi-Ady) de Endre Ady; Petõfi Sándor – A.T.F. Târgu Mureş, 11.06.1952
* Njikolaj Csuvelev în Harmadevesek (student în anul trei) de A. Borozina; A. Davidson – A.T.F. Târgu Mureş, 18.01.1952
* Oreg Katona în Agyag es porcelan (Argilă şi porţelan) de Arkadi Grigulis – A.T.F. Târgu Mureş, 14.06.1950
Articole scrise de Csiky András pentru revista Teatrul:
* Csiky András, Actorii despre repertoriu în revista Teatrul nr. 9/1970, p. 18.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41632-actorii-despre-repertoriu
*Csiky András, O maturitate demnă de tinereţea noastră în revista Teatrul nr.12/1967, pp. 44-47.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40351-o-maturitate-demna-de-tineretea-noastra
* Csiky András, Viabilitatea unei experienţe în revista Teatrul nr. 4/1966, pp. 90-91.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40195-viabilitatea-unei-experiente
Distincţii şi premii:
2020- Budapesta, miercuri, 13 mai 2020 (MTI) – Breasla Criticilor de Teatru din Ungaria a
oferit premiul pentru întreaga activitate actorului András Csíky din Cluj-Napoca, care este
unul dintre cei mai de seamă creatori de teatru maghiari din Transilvania a celei de-a doua
jumătăţi a secolului XX, totodată fondator de teatru şi profesor de actorie, a transmis
organizaţia, miercuri, către agenţia ungară de presă MTI
2010 – Premiul EMKE
2008 – Crucea de Cavaler a Republicii Ungare
2007 – Premiul UNITER pentru întreaga activitate
2005 – Premiu pentru întreaga activitate – Kisvárda, Ungaria
2004 – Ordinul Meritul Cultural- Gradul de Cavaler al Ministerului Culturii si Cultelor
2001 – Premiul Jászai Mari (Ungaria)
1999 – Premiul Szentgyörgyi István
1997 – Premiu pentru întreaga activitate oferit de Festivalul de Teatru din Kisvárda, Ungaria
1992 – Premiul Elisabeta (Ungaria)
* Kínai védelem / Apărarea chineză (1999), regia Gábor Tompa
* Abel a rengetegben / Abel în codru (1994), regia Sandor Mihalyfy (rolul: Bankigazgató)
* Castelul din Carpați (1981), regia Stere Gulea (rolul: Viceguveratorul)
* Ștefan Luchian (1981), regia Nicolae Mărgineanu
* Vlad Țepes (1979), regia Doru Năstase
* A Menesgazda (1978), regia Andras Kovacs (rolul: Ághy)
* Tănase Scatiu (1976), regia Dan Pița (rolul: Matei Damian)
* Agitátorok (1971) (rolul: Nyomdász)
* Ștafeta (1971), regia Andras Kovacs (rolul:Barabás)
* Erik a feny (1970), regia Mihaly Szemes (rolul: Vas Máté)
* Itelet / Sentinţa (1970), regia Ferenc Kosa (rolul: Voievodul Zápolya)
* Pădurea spânzuraților (1965), regia Liviu Ciulei (rolul: Varga)
M., Actorii noștri în revista Teatrul nr. 8/1974, p. 49.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=43268-actorii-nostri-csiky-andras
Constantin Paraschivescu, Csiky András: „În teatru se cer sacrificii” în revista Teatrul azi nr. 7,8,9/2000, p. 34-36.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53569-csiky-andras-in-teatru-se-cer-sacrificii
Csiky András – 80 de ani. Succint despre András Csiky în revista Teatrul azi nr. 11,12/2010, pp. 33-37.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=62332-csiky-andras-80-de-ani-succint-despre-andras-csiky
Péter Demény, Privind fumul de pipă sau despre András Csiky în revista Teatrul azi 5,6,7/2009, pp. 99-103.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61266-privind-fumul-de-pipa-sau-despre-andras-csiky
Csiki András, O maturitate demnă de tinereţea noastră în revista Teatrul nr.12/1967, pp. 44-47.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40351-o-maturitate-demna-de-tineretea-noastra
Csiki András, Actorii despre repertoriu în revista Teatrul nr. 9/1970, p. 18.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41632-actorii-despre-repertoriu
Csiky András, Viabilitatea unei experienţe în revista Teatrul nr. 4/1966, pp. 90-91.
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=40195-viabilitatea-unei-experiente
* Csiky András, recital poezie, 1975 (în limba maghiară)
https://www.youtube.com/watch?v=2P83Oh_FiM4
https://www.youtube.com/watch?v=yBPRTMwWoi4
* Pagină de prezentare Wikipedia:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Andr%C3%A1s_Csiky
* Pagină de prezentare pe site-ul Teatrului Maghiar de Stat Cluj
https://www.huntheater.ro/ro/echipa/16/andras-csiky/
* Pagină de prezentare a actorului pe imdb
https://www.imdb.com/name/nm0190716/
* András Csíky a primit premiul György Kovács, Imola Kézdi a fost distinsă cu premiul Lili Poór
https://www.huntheater.ro/ro/stiri/450/andras-csiky-a-primit-premiul-gyorgy-kovacs-imola-kezdi-a-fost-distinsa-cu-premiul-lili-poor/
* András Csíky a primit premiul pentru întreaga activitate din partea Uniunii Teatrale din România
https://www.huntheater.ro/ro/stiri/198/andras-csiky-a-primit-premiul-pentru-intreaga-activitate-din-partea-uniunii-teatrale-din-romania/
* Rolurile în teatru ale actorului Csiky András
http://www.cimec.ro/SCRIPTS/TeatreNou/Detaliu_Actori.asp?nr=1&pm=CSIKI,%20ANDR%C3%81S
* Actor maghiar din Cluj-Napoca, premiat de către Breasla Criticilor de Teatru din Ungaria
https://hirado.hu/2020/05/13/actor-maghiar-din-cluj-napoca-premiat-de-catre-breasla-criticilorde-teatru-din-ungaria/
* Csiky András în articole de presă în limba maghiară – arhivă digitalizată
http://digiteka.ro/readme/267/11550/24/csiky%20andras