Darie, Iurie
14 martie 1929, Vadul Rașcov, județul Soroca
9 noiembrie 2012, București
actor
Aflat într-un moment al bilanțului, Iurie Darie s-a oprit asupra unui singur cuvânt pentru a-și descrie propria viață – bucurie, „bucuria unui om care se simte cu misiunea împlinită” [1]. Născut în Basarabia, în anul 1929, sosit în Banatul românesc cu ultimul tren de refugiați, orfan de tată, ulterior rămas și fără tatăl vitreg, cu o adolescență desfășurată pe mai multe meleaguri și dominată de figuri pasagere, pentru Iurie Darie meseria de actor a devenit principala misiune, „călăuza” care avea să îl conducă în scurt timp la sentimentul mult dorit, de apartenență la o mare familie.
O retrospectivă sumară asupra carierei actorului îl surprinde în ipostaze diferite, remarcându-se o anumită versatilitate a rolurilor asumate: a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, a jucat ulterior pe mai multe scene ale teatrelor din țară și din străinătate, a fost distribuit în peste cincizeci de producții cinematografice, a colaborat ca ilustrator pentru mai multe reviste și a fost cooptat în echipa Televiziunii Române, unde s-a remarcat ca desenator, în emisiunile pentru copii. Adevăratul cămin și-l va stabili însă într-un singur loc, la Teatrul de Comedie, locul marilor întâlniri, cadrul de explorare a culmilor meseriei de actor, dar și a profesiei de prieten, soț și tată. Aici se va întâlni cu marile roluri din producții renumite precum Umbra de Evghenii Svarț, regia David Esrig, Troilus și Cresida de William Shakespeare, regia David Esrig, Alcor și Mona după Mihail Sebastian, regia Sanda Manu etc., se va bucura de sprijinul unor parteneri de scenă precum Radu Beligan, Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Sanda Toma, Stela Popescu etc., dar și de „ghidajul” unor regizori ca David Esrig, Lucian Giurchescu, Sanda Manu. Tot aici își va întâlni și prima soție, pe actrița Consuela Roșu, acesta va deveni și locul copilăriei pentru fiul său, Alexandru (Ducu) Darie și mai târziu va simți, în același loc, că poate lua viața de la început, alături de cea de-a doua soție, actrița Anca Pandrea.
Afirma într-un interviu că s-a născut dintr-o mare iubire [2], ceea ce probabil l-a înzestrat cu o mare capacitate de a iubi și cu o dorință nestrămutată de a-și realiza cu dragoste și devotament meseria, o abilitate clădită însă pe un șir de greutăți asumate și integrate cu demnitate și curaj. S-a născut și a copilărit într-un sat din Republica Moldova de astăzi, foarte aproape de Nistru, dintr-un tată învățător, cu origini ucrainiene, și o mamă educatoare. Rememorată, povestea de dragoste dintre cei doi pare desprinsă din scenariile clasice ale filmelor de dragoste, în care învățătorul se îndrăgostește de eleva sa, pe care o așteaptă pentru a o lua de soție, până la finalizarea studiilor. Cu siguranță, părinții i-au servit ca exemplu, atât prin pregătirea și preocupările lor, stimulente pentru interesul ulterior față de literatură, desen și muzică, dar și prin exemplul de răbdare și de trăire sinceră a unor sentimente autentice.
Prima mare suferință cu care actorul avea să se confrunte a survenit odată cu moartea tatălui, răpus de tuberculoză. Pierderea tatălui a implicat și părăsirea locului natal, prin mutarea familiei la Chișinău, acolo unde Iurie Darie a început liceul, dar și viața într-un cadru familial nou. Mama s-a recăsătorit, iar de la tatăl adoptiv a preluat numele de familie care l-a consacrat – Darie. Adolescența petrecută în Basarabia ocupată de sovietici i-a oferit însă și două mari atuuri pentru viitoarea carieră: contactul direct cu cinematografia rusească, prin vizionarea filmelor realizate de renumitul regizor Serghei Eisenstein [3], precum și studierea desenului, în atelierul de pictură și desen al unui profesor adus de la București, instalat în clădirea liceului „Iulia Hașdeu” din Chișinău.
Mirajul vieții într-un oraș mare nu a durat însă mult, a doua pierdere cu care tânărul Iurie Darie s-a confruntat fiind desprinderea de Basarabia, odată cu retragerea nemților de pe front, atunci când ultimul tren de refugiați l-a adus împreună cu mama și sora sa mai mică, în zona Banatului, în satul Cebza. Aici, i s-a oferit ocazia de a juca pentru prima dată într-o scenetă de teatru, intitulată Nu vreau să mă însor, un adevărat succes, având în vedere faptul că la finalul reprezentației, preotul satului i-a prezis viitoarea meserie:
„La sfârșitul spectacolului, după ce am ieșit din sac în aplauzele tuturor, preotul mi-a spus cu vocea lui de tunet: <<Mă, tu trebuie să te faci actor, auzi?>>. Se pare că am auzit…” [4].
Studiile desfășurate în cadrul liceului „C.D. Loga” din Timișoara i-au prilejuit întâlnirea cu doi profesori extraordinari, cel de limba română și cel de desen, care, de asemenea, i-au remarcat talentul de actor și desenator, îndrumându-l să vină la București pentru a se înscrie la ambele facultăți. Le-a urmat sfatul, a lăsat în urmă, pentru a treia oară, un oraș gazdă și a venit în capitală, unde a ales unicul drum: Actoria.
În anul 1952 a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică, la clasa profesorilor Mihai Popescu și Marietta Sadova. Un an mai târziu a debutat simultan pe scena unui teatru profesionist și în cinematografie, interpretând același personaj: Miron, în Nepoții gornistului, producție a Studioului Cinematografic București, în regia lui Dinu Negreanu și producția Teatrului Mic, în regia Soranei Coroamă-Stanca. A urmat o colaborare de aproape zece ani cu Teatrul Mic din București, unde a jucat în mai multe spectacole regizate de Radu Penciulescu, Mihai Raicu și Sorana Coroamă-Stanca. Ca tânăr absolvent, perioada petrecută în acest teatru i-a oferit posibilitatea de a experimenta o paletă largă de roluri și de a „fura” meserie de la actori iluștri precum Costache Antoniu (în Acolo, departe de Mircea Ștefănescu, în regia lui Mihai Raicu, 1957), Dem Savu (în Zboară cocorii de Victor Rozov, în regia lui Mihai Raicu, 1958, Hagi Tudose de Barbu Ștefănescu Delavrancea, în regia Soranei Coroamă-Stanca, 1959 etc.) sau chiar de la cea care îi fusese profesoară, Marietta Sadova (în Familia de I. Popov, în regia lui Liviu Ciulei, Sorana Coroamă-Stanca, Rodica Gheorghiu, 1954).
A fost unul dintre puținii actori care a cunoscut din interior cinematografia românească a anilor ’50 și care a rămas o prezență constantă în producțiile importante ale acelor ani, precum și în cele lansate după anii 1990. Astfel, în cazul lui Iurie Darie ar fi dificil de identificat numele vreunui actor sau regizor însemnat, alături de care să nu își fi perfecționat meseria. A interpretat roluri de succes în filme regizate de Gheorghe Vitanidis, remarcându-se în special prin personajul doctorului Filip Palaloga din Răutăciosul adolescent, 1969, unde a creat o echipă excelentă împreună cu actorii Irina Petrescu și Virgil Ogășanu. Și filmele lui Ion Popescu-Gopo includ numele lui Iurie Darie în distribuție (S-a furat o bombă, 1961, Faust XX, 1966 sau O zi la București, 1987). A devenit cunoscut publicului larg prin rolul Maiorului Dobrescu din seria Brigada Diverse, în regia lui Mircea Drăgan, avându-i ca parteneri pe Toma Caragiu, Sebastian Papaiani, Puiu Călinescu, Dem Rădulescu, Jean Constantin etc. Tot pe platourile de filmare i-a întâlnit pe actorii Ștefan Bănică, Victor Rebengiuc, Ion Besoiu (Cianura și picătura de ploaie, în regia lui Manole Marcus, 1978), Grigore Vasiliu Birlic (Băieții noștri, 1959 sau Post restant, 1961, în regia lui Gheorghe Vitanidis), Florin Piersic (Frații Jderi, în regia lui Mircea Drăgan, 1974, Ștefan cel Mare – Vaslui 1475, în regia lui Mircea Drăgan, 1975) etc. Nu a fost ocolit nici de regizorul Sergiu Nicolaescu, iar în anul 2004 nu a refuzat experiența unui tip nou de producție de film, proaspăt introdus pe piața din România – serialul de televiziune (Nichifor Dogaru în Numai iubirea, serial TV, în regia lui Anatol Reghintovschi și Iura Luncaşu, MediaPro Pictures).
Teatrul de Comedie a reprezentat pentru Iurie Darie un capitol important, locul în care s-a desăvârșit cu adevărat ca actor, fiind distribuit în aproximativ treizeci de producții, și în care au avut loc întâlnirile definitorii din viața sa. Inclus încă de la început în echipa artistică formată de Radu Beligan, directorul nou înființatului Teatru, pentru actorul Iurie Darie aceasta a rămas singura scenă pe care a ales să mai joace. Nici nu avea motive să o mai părăsească, din moment ce aici împărțea spațiul de joc cu cei mai buni actori ai momentului – Gheorghe Dinică, Mihai Moraru, Mircea Albulescu, Grigore Gonța, Sanda Toma, Vasilica Tastaman, Stela Popescu, Silviu Stănculescu, Amza Pellea etc. – și era purtat în această nouă experiență de regizori „magicieni” precum David Esrig, Lucian Giurchescu, Sanda Manu, dar și de alți profesioniști ai scenei:
„Esrig a introdus disciplina în teatru. Și un crez. A clădit un fel de catedrală în teatru. Și, mai mult decât atât, a adus și un fel de universitate-școală. Îi datorez enorm. Îi datorez faptul că m-a distribuit în spectacolele antologice. Tot Esrig a adus în teatru un profesor de impostație vocală, pe nume Weintraub. Și pe doamna Sybill, o bătrână de 90 de ani, care stăpânea o hoardă de actori tineri. În fiecare zi, timp de o oră, <<beneficiam>> de o gimnastică chinuitoare, făcută sub îndrumarea acelui fenomen, legendara profesoară – doamna Sybill. Noi, toți cei care am absolvit <<școala>> ei, a lui Esrig și a lui Weintraub, le vom fi pe veci datori!”[5].
Prin spectacolele celebre montate aici, David Esrig avea să creeze un fenomen fără precedent în spațiul teatral românesc, prin spargerea tiparelor regiei de teatru și generarea unei mișcări intens dezbătută în critica de specialitate de atunci, cu ecouri încă în actualitate. Poate una dintre producțiile cel mai des amintită și care a generat o reacție imediată în rândul cronicarilor a fost Umbra de Evghenii Svarț, montată în anul 1963, cu Iurie Darie în distribuție, alături de Gheorghe Dinică, Vasilica Tastaman, Sanda Toma, Amza Pellea, Dem Savu, Mircea Șeptilici, Iarina Demian și alții. În jurul acesteia a fost pus în discuție conceptul de reteatralizare, așa cum observa Ana Maria Narti într-o cronică a spectacolului: „Tendinţa de a lucra foarte teatral, în sensul bun al cuvîntului, s-a concretizat, pe planul realizării, în efortul deosebit de intens, (…) de a valorifica toate componentele spectacolului și toate posibilitățile actorilor, <<de a cînta>> pe toate clapele artei scenice. Şi aici, Esrig merge în direcţia uneia din marile orientări ale spectacolului modern, care cere să nu te mulţumeşti să afirmi doar verbal, să rosteşti numai un text de pe scenă, ci să-l însoţeşti de o gestică, o plastică adecvată. De asemenea, la această transpunere, trebuie să participe şi detaliile de decor, şi mişcarea întregii echipe, şi muzica — într-un cuvînt, ansamblul”[6].
Totodată se remarca abilitatea specială a regizorului de a lucra cu actorii, contribuind la dezvoltarea acestora, prin exploatarea la maximum a mijloacelor artistice de care dispuneau: „Spectacolul cu Umbra, de la Teatrul de Comedie, i-a obligat pe interpreţi să-şi ridice în general nivelul profesional. Ceea ce joacă Dinică nu poate fi rupt de felul în care se mişcă Dinică, şi, desigur, actorul va valorifica, multă vreme de aici înainte, antrenamentul cîștigat în pregătirea acestui roi. Realizarea lui se bazează pe o înţelegere multilaterală a artei actorului — obţinută sub îndrumarea regizorului — şi pe o muncă profesională asiduă”[7]. Același aspect era subliniat și de Dinu Cernescu: „Spectacolul lui Esrig a şocat. A şocat în primul rînd pentru că a repus în discuţie problema dezvoltării tehnicii actoricești la modul ei total, solicitînd din partea actorului o pregătire cu totul specială (pregătire pe care, din păcate, 80% din actorii noştri nu o au). În al doilea rînd, spectacolul lui Esrig repune în discuţie poziţia profund activă a regizorului faţă de un text”[8].
Performanțele la care ajungeau actorii sub îndrumarea lui David Esrig au fost remarcate și în spectacolul Troilus și Cresida, 1965, spectacol apreciat de Valentin Silvestru ca fiind „spectacolul românesc cel mai cunoscut în lume din întreaga istorie a teatrului nostru. Nici o altă reprezentație nu a iscat un atât de amplu și divers comentariu, atâtea idei și opinii”[9]. Rolul lui Hector, interpretat de Iurie Darie, a fost catalogat ca cea mai bună prestație a sa: „Hector este pentru Iurie Darie una din certele şi cele mai depline victorii profesionale ale sale”[10].
În decursul a treizeci de ani, aceeași scenă i-a oferit posibilitatea de a întruchipa personaje multiple: de la Rică Venturiano, în O noapte furtunoasă a lui Lucian Giurchescu, Grig din Alcor și Mona, regia Sanda Manu, la Don Juan [11] sau Nelkin [12], un rol secundar, dar semnalat de critică ca fiind consecvent unității de stil și performant nuanțat [13]. Iurie Darie nu a vorbit des despre rolurile sale și nici despre secretele meseriei de actor, dar a făcut astfel încât să aibă suficiente interpretări care să poată vorbi de la sine. Deși poate insuficient evidențiat de către cronicari, a rămas fidel până la final meseriei de actor și scenei care l-a consacrat.
Pentru cei care l-au cunoscut, Iurie Darie se remarca printr-un semn distinctiv, un trademark personal – zâmbetul permanent și inconfundabil, dificil de apreciat ca rezultat direct al activității de la Teatrul de Comedie sau ca datorie cu care Teatrul a rămas pentru șansa de a-l avea în echipă. Finalul vieții l-a surprins în proximitatea persoanelor care l-au iubit și cărora le-a fost devotat până în ultima clipă: soția sa, Anca Pandrea, și colegii de breaslă. Deși diagnosticat în ultimii ani cu boala Alzheimer, cunoscută ca o tulburare care afectează în mod special memoria recentă, ne putem doar închipui că perioada de tinerețe, petrecută în climatul de început al Teatrului de Comedie, a rămas permanent în amintirea sa. În acest fel, nu s-ar fi dezis până la final de promisiunea, adesea mărturisită public, de a-și manifesta profunda și autentica recunoștință față de cei care au contribuit la formarea sa, oferindu-le cel mai de preț dar: neuitarea.
Ana Smaranda Teodorescu
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.26
Note
[1] Silvia Kerim, Amintirea ca un parfum…, Editura Carminis, Pitești, 2007, p. 116;
[2] Silvia Kerim, interviu cu Iurie Darie: M-am născut dintr-o mare iubire – http://arhiva.formula-as.ro/1999/354/galeria-vedetelor-21/iurie-darie-m-am-nascut-dintr-o-mare-iubire-451
[3] Interviu Eugenia Vodă, emisiunea Profesioniștii, TVR, 1997;
[4] Silvia Kerim, interviu cu Iurie Darie: M-am născut dintr-o mare iubire – http://arhiva.formula-as.ro/1999/354/galeria-vedetelor-21/iurie-darie-m-am-nascut-dintr-o-mare-iubire-451
[5] Ibidem.
[6] Ana Maria Narti în La masa rotundă cu realizatorii spectacolului „Umbra” de la Teatrul de Comedie, Revista Teatrul, numărul 9 / septembrie 1963, p. 45.
[7] Ibidem.
[8] Dinu Cernescu în La masa rotundă cu realizatorii spectacolului „Umbra” de la Teatrul de Comedie, Revista Teatrul, numărul 9 / septembrie 1963, p. 57
[9] Valentin Silvestru, Prezența teatrului, Editura Meridiane, București, 1968, p. 64
[10] Ana Maria Narti, Dialog cu și despre Shakespeare (Troilus și Cresida la Teatrul de Comedie) Revista Teatrul, numărul 5, mai 1965, p. 36;
[11] În spectacolul Don Juan de Moliere, regia Valeriu Moisescu, 1980, catalog Teatrul de Comedie – 50 de ani, București, 2011;
[12] În spectacolul Procesul de Aleksandr Suhovo-Kobîlin, regia Gyorgy Harag, 1983, catalog Teatrul de Comedie – 50 de ani, București, 2011;
[13] Victor Parhon în „Procesul” de Aleksandr Suhovo-Kobîlin (Teatrul de Comedie), Revista Teatrul, numărul 5, mai 1983, p. 32.
Alte referințe în presă:
- Silvia Kerim, interviu cu Iurie Darie: M-am născut dintr-o mare iubire – http://arhiva.formula-as.ro/1999/354/galeria-vedetelor-21/iurie-darie-m-am-nascut-dintr-o-mare-iubire-451
- Marina Roman, Iurie Darie – Îţi plăcea, îl credeai, mergeai pe mâna lui, Yorick, 2012 – https://yorick.ro/iurie-darie-iti-placea-il-credeai-mergeai-pe-mana-lui/
- Adrian Cioroianu, Iurie Darie la televizor, Dilema Veche, 2012 – https://dilemaveche.ro/sectiune/ieri-cu-vedere-spre-azi/articol/iurie-darie-la-televizor
Roluri în teatru:
- Beauperthuis în Pălăria de Eugene Labiche, regia Horațiu Mălăele, Teatrul de Comedie, 29.04.1998;
- Jupiter în Amphytryon de Molière, în regia lui Valeriu Moisescu, Teatrul de Comedie, 2.04.1993
- Georges în Colivia nebunelor de Jean Poiret în regia lui Valeriu Moisescu, Teatrul de Comedie, 23.01.1992;
- Henri în Papagalul verde de Arthur Schnitzler în regia lui Lucian Giurchescu, Teatrul de Comedie, 9.11.1991;
- Nae Strugurelul în D’ale protocolului de Paul Everac, în regia lui Alexandru Darie, Teatrul de Comedie, 22.02.1990;
- Filip în Regele Ioan de William Shakespeare, în regia lui Grigore Gonța, Teatrul de Comedie, 14.04.1988;
- Extemporal la…varietăți adaptare scenică de Constantin Fugașin, regia Cornel Todea, Teatrul „Ion Creangă” București, 22.12.1987;
- Arthur în O dragoste, nebună, nebună, nebună… de Tudor Popescu, în regia lui Tudor Mărăscu, Teatrul de Comedie, 21.06.1985;
- Nelkin în Procesul de Aleksandr Suhovo-Kobîlin, în regia lui Gyorgy Harag, Teatrul de Comedie, 4.03.1983;
- Prietenul în Există nervi de Marin Sorescu, în regia lui Florin Fătulescu, Teatrul de Comedie, 23.06.1981;
- Don Juan în Don Juan de Molière, în regia lui Valeriu Moisescu, Teatrul de Comedie, 28.05.1980;
- Hai la școala veseliei de Ion Lucian și Mihai Dobre, în regia lui Radu Boroianu, Teatrul „Tudor Vianu” Giurgiu, 16.02.1980;
- Cornelius Hacki în Pețitoarea de Thornton Wilder, în regia lui Valeriu Moisescu, Teatrul de Comedie, 15.07.1979;
- Adrian Spirescu în Ciripit de păsărele de Dinu Grigorescu, în regia Sandei Manu, Teatrul de Comedie, 11.05.1978;
- Al 12-lea jurat în 12 oameni furioși de Reginald Rose, în regia lui George Teodorescu, Teatrul de Comedie, 4.12.1977;
- Gheorghe Galan în Plicul de Liviu Rebreanu, în regia lui Lucian Giurchescu, Teatrul de Comedie, 8.10.1976;
- Don Pedro în Noaptea la Madrid de Daniel Ceccaldi, în regia lui Valeriu Moisescu, Teatrul de Comedie, 6.04.1975;
- Don Juan în Molière la Teatrul de Comedie, scenariul Mircea Șeptilici și Valentin Plătăreanu, în regia lui Mircea Șeptilici, Teatrul de Comedie, 26.05.1974;
- Rică Venturiano în O noapte furtunoasă de I.L. Caragiale, în regia lui Lucian Giurchescu, 24.09.1973;
- Fifi în Fata Morgana de Dumitru Solomon, în regia lui Mihai Dimiu, Teatrul de Comedie, 2.05.1971;
- Grig în Alcor și Mona musical după Mihail Sebastian, în regia Sandei Manu, Teatrul de Comedie, 23.12.1970;
- Sorin Vîlsan în Nic nic de Anca Bursan și Gheorghe Panco, în regia lui Moni Ghelerter, Teatrul de Comedie, 29.03.1968;
- Omul grăbit în Capul de rățoi de George Ciprian, în regia lui David Esrig, Teatrul de Comedie, 27.04.1966;
- Hector în Troilus și Cresida de William Shakespeare, în regia lui David Esrig, Teatrul de Comedie, 20.05.1965;
- Învățatul în Umbra de Evghenii Svarț, în regia lui David Esrig, Teatrul de Comedie, 13.06.1963;
- Șoimu în Prietena mea Pix de V. Em. Galan, în regia lui Radu Penciulescu, Teatrul de Comedie, 25.04.1961;
- Dorante în Burghezul gentilom de Molière, în regia lui Lucian Giurchescu, Teatrul de Comedie, 18.02.1961;
- Ștefan Mareș în Secunda 58 de Dorel Dorian, în regia lui Radu Penciulescu, Teatrul Mic, 30.04.1960;
- Mitrei în Brigada I de cavalerie de Vsevolod Vișnevski, în regia lui Radu Dunăreanu și Radu Penciulescu, Teatrul Mic, 24.12.1959;
- Jenică Păunescu în Hagi Tudose de Barbu Ștefănescu Delavrancea, în regia Soranei Coroamă-Stanca, Teatrul Mic, 7.03.1959;
- Boris în Zboară cocorii de Victor Rozov, în regia lui Mihai Raicu, Teatrul Mic, 6.11.1958;
- Silviu în Acolo, departe de Mircea Ștefănescu, în regia lui Mihai Raicu, Teatrul Mic, 16.12.1957;
- Lucrețiu în Microbii de Dan Negreanu, în regia Soranei Coroamă-Stanca, Teatrul Mic, 18.06.1957;
- Montserrat în Montserrat de Emanuel Robles, în regia lui Dumitru Neleanu, Teatrul Mic, 6.03.1957;
- Jeffry O’Brien în Cauțiunea de Hans Lucke, în regia lui Mircea Avram, Teatrul Mic, 31.12.1956;
- Calimacco în Mătrăguna de Niccolo Machiavelli, în regia lui Mihai Raicu, Teatrul Mic, 28.11.1956;
- Ștefan Vardia în Nota zero la purtare de Octavian Sava și Virgil Stoenescu, în regia lui Ion Lucian, Teatrul Mic, 20.02.1956;
- Leonid în Cei ce caută fericirea de Orlin Vasiliev, în regia lui Mihai Raicu, Teatrul Mic, 27.12.1954;
- Ulianov Alexandr Ilici în Familia de I. Popov, în regia lui Liviu Ciulei, Sorana Coroamă-Stanca, Rodica Gheorghiu, Teatrul Mic, 20.01.1954;
- Leonil, cadet de cavalerie în Iașii în carnaval de Vasile Alecsandri, în regia lui Gabriel Negri și Marietta Sadova, Teatrul Mic, 26.04.1953;
- Miron în Nepoții gornistului de Mihai Novicov, în regia Soranei Coroamă-Stanca, Teatrul Mic, 17.02.1953;
Roluri în film:
- El însuși în filmul documentar Măria sa, Birlic!, în regia lui Carmen Olaru, 2010;
- Nichifor Dogaru în Numai iubirea, serial TV, în regia lui Anatol Reghintovschi și Iura Luncaşu, MediaPro Pictures, 2004;
- Triunghiul morții, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Antena 1, Filmex, NCC, 1999;
- Generalul Victor Stănculescu, ministrul apărării naționale în Punctul zero, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Star Film și Kiper Lascu Entertainment – Los Angeles, 1996;
- Generalul Sănătescu în Oglinda/Începutul adevărului, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Star Film, 1994;
- Zâmbet de soare, în regia Elisabetei Bostan, România Film, Casa de Filme 5, 1988;
- Directorul în În fiecare zi mi-e dor de tine, în regia lui Gheorghe Vitanidis, Casa de Filme 5, 1988;
- O zi la București, în regia lui Ion Popescu-Gopo, Casa de filme 5, 1987;
- Boierul chefliu care pretinde că este directorul Despărțământului în Cucoana Chirița, în regia lui Mircea Drăgan, Casa de Filme 5, 1987;
- Șerban în Cale liberă, în regia lui Nicu Stan, Casa de filme 5, 1986;
- Reprezentantul companiei Bio-Aktiv în Ringul în regia lui Sergiu Nicolaescu, Casa de Filme 5, 1985;
- Thief în Rămășagul, în regia lui Ion Popescu-Gopo, Casa de Filme 5, 1985;
- col. Mihai Mihnea în Viraj periculos, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Casa de Filme 3, 1983;
- Escrocul internațional Camparno în Portofelul, în regia lui Alexandru Darian, 1982;
- Dave Arnold în Cowboys, în regia lui Dean Reed, Deutsche Film (DEFA), 1981;
- Boier Pană în Drumul oaselor, în regia lui Doru Năstase, România Film, 1980;
- Maior Marinescu în Am fost șaisprezece, în regia lui Mircea George Cornea, Casa de Filme 4, 1979;
- Robert Rădulescu în Cianura și picătura de ploaie, în regia lui Manole Marcus, Casa de Filme 3, 1978;
- Alvaro în Ein April hat 30 Tage, în regia lui Gunther Scholz, Deutsche Film (DEFA), 1978;
- Maior Gheorghe Șontu în Pentru patrie, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Casa de Filme 3, 1978;
- Ilegalistul comunist Constantin David în Revanșa, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Casa de Filme 5, 1978;
- Severino, în regia lui Claus Dobberke, Deutsche Film (DEFA), 1978;
- Sigismund Bathory în Buzduganul cu trei peceți, în regia lui Constantin Vaeni, Casa de Filme 1, Casa de Filme 3, 1977;
- Jucătorii de cărți, spectacol de teatru TV, în regia lui Cornel Popa, 1977;
- Maior Gheorghe Șontu în serialul Războiul Independenței, în regia lui Doru Nastase, Gheorghe Vitanidis, Sergiu Nicolaescu, Studioul de Film TV, 1977;
- Tecuceanu în Misterul lui Herodot, în regia lui Geta Doina Tarnavschi, Casa de Filme 5, 1976;
- Bill Simmons în Blutsbruder / Frații de cruce, în regia lui Werner W. Wallroth, Deutsche Film (DEFA), 1975;
- Mihuț Gălățeanu în Muschetarul român, în regia lui Gheorghe Vitanidis, Casa de Filme 5, 1975;
- Simion Jder în Ștefan cel Mare – Vaslui 1475, în regia lui Mircea Drăgan, Casa de Filme 4, 1975;
- Simion Jder în Frații Jderi, în regia lui Mircea Drăgan, Casa de Filme 5, 1974;
- Mihuț Gălățeanu în Dimitrie Cantemir, în regia lui Gheorghe Vitanidis, Casa de Filme 5, 1973;
- Ilegalist, fratele elevului în Atunci i-am condamnat pe toți la moarte, în regia lui Sergiu Nicolaescu, Studioul Cinematografic București, 1972;
- Maior Dobrescu în Brigada Diverse la munte și la mare / B.D. la munte și la mare, în regia lui Mircea Drăgan, Studioul Cinematografic București, 1971;
- Maior Dobrescu în Brigada Diverse în alertă / B.D. în alertă, în regia lui Mircea Drăgan, Studioul Cinematografic București, 1971;
- Richard Moore în Osceola, în regia lui Konrad Petzold, Deutsche Film (DEFA), 1971;
- Maior Dobrescu în Brigada Diverse intră în acțiune / B.D. intră în acțiune, în regia lui Mircea Drăgan, Studioul Cinematografic București, 1970;
- Oto Horst în Cenata na gradot, în regia lui Ljubisa Georgijevski, Vardar Film, Iugoslavia, 1970;
- Comandantul în Signale – Ein Weltraumabenteuer, în regia lui Gottfried Kolditz, Deutsche Film (DEFA), 1970;
- Filip Palaloga în Răutăciosul adolescent în regia lui Gheorghe Vitanidis, Studioul Cinematografic București, 1969;
- Mircea Tudoran în Subteranul, în regia lui Virgil Calotescu, Studioul Cinematografic București, 1967;
- Mirel Alcaz în Calea Victoriei sau cheia visurilor, în regia lui Marius Teodorescu, Studioul Cinematografic București, 1966;
- Toma în Faust XX, în regia lui Ion Popescu-Gopo, Studioul Cinematografic București, 1966;
- Activistul comunist Matei în Procesul alb, în regia lui Iulian Mihu, Studioul Cinematografic București, 1965;
- Andrei în Dragoste la zero grade, în regia lui Geo Saizescu, România Film, Studioul Cinematografic București, 1964;
- Mușteriul cherchelit, magazionerul gării în Mofturi 1900, în regia lui Jean Georgescu, Centrul Național al Cinematografiei, București, 1964;
- Radu în Pisica de mare, în regia lui Gheorghe Turcu, Studioul Cinematografic București, 1963;
- Stadion în Vacanță la mare, în regia lui Andrei Călărașu, Studioul Cinematografic București, 1962;
- Puiu Crintea în Post restant, în regia lui Gheorghe Vitanidis, Studioul Cinematografic București, 1961;
- Om în S-a furat o bombă, în scenariul și regia lui Ion Popescu-Gopo, Filmstudio București, 1961;
- Dinu Almăjan în Băieții noștri, în regia lui Gheorghe Vitanidis și Anastasia Anghel, Studioul Cinematografic București, 1959;
- Studentul Victor Mancaș în Alo? Ați greșit numărul!, în regia lui Andrei Călărașu, Studioul Cinematografic București, 1958;
- Pe răspunderea mea, în regia lui Paul Călinescu, Studioul Cinematografic București, 1956;
- Grigore în Alarmă în munți, scenariul Petre Luscalov, în regia lui Dinu Negreanu, Studioul Cinematografic București, 1955;
- Făt Frumos în Blanca, scenariul și regia Constantin Neagu, Mihai Iacob, Studioul Cinematografic București, 1955;
- Directorul nostru scenariul Gh. Storin, în regia lui Jean Georgescu, Studioul Cinematografic București, 1955;
- Miron în Răsare soarele, în regia lui Dinu Negreanu, Studioul Cinematografic București, 1954;
- Miron în Nepoții gornistului, în regia lui Dinu Negreanu, Studioul Cinematografic București, 17.10.1953;
Premii:
- Premiul pentru întreaga carieră la Gala Premiilor GOPO 2012;
- Premiul de Excelență pentru întreaga carieră la Festivalul Comediei Românești – festCO 2009;
Articole semnate de Iurie Darie:
- Revista CINEMA, numărul VI, iunie, 1968, Iurie Darie, Pauza în viața unui actor este sinucidere – https://biblioteca-digitala.ro/?volum=2468-cinema-comitetul-de-stat-pentru-cultura-si-arta-consiliul-culturii-si-educatiei-socialiste-1963-1990-uniunea–nie-6-66-vi-1968
- Reporter în viaţa teatrală: „Regele Ioan” de William Shakespeare de Mihai Tatulici, Revista Teatrul, numărul 5, mai 1988 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1988/Nr.5.anul.XXXIII.mai.1988/imagepages/image22.html
- „O dragoste, nebună, nebună, nebună…”de Tudor Popescu (Teatrul de Comedie) de Marian Popescu, Revista Teatrul, numărul 7-8, iulie-august 1985 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1985/Nr.7-8.anul.XXX.iulie-august.1985/imagepages/18938.1985.07-08.pag092-pag093.html
- „Procesul” de Aleksandr Suhovo-Kobîlin (Teatrul de Comedie) de Victor Parhon, Revista Teatrul, numărul 5, mai 1983 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1983/Nr.5.anul.XXVIII.mai.1983/imagepages/17549.1983.05.pag030-pag031.html
- „Don Juan” de Moliere (Teatrul de Comedie) de Virgil Munteanu, Revista Teatrul, numărul 7-8, iulie-august 1980 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1980/Nr.7-8.anul.XXV.iulie-august.1980/imagepages/15796.1980.07-08.pag132-pag133.html
- „Plicul” de Liviu Rebreanu de Valentin Silvestru, România literară, 7 octombrie 1976. @Arhiva Teatrului de Comedie;
- Premiera de aseară la Teatrul de Comedie – „Plicul” de Liviu Rebreanu, de Traian Șelmaru, Informația Bucureștiului, 9 octombrie 1976. @Arhiva Teatrului de Comedie;
- „Ciripit de păsărele” de Dinu Grigorescu (Teatrul de Comedie) de Constantin Radu-Maria, Revista Teatrul, numărul 5, mai 1978 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1978/Nr.5.anul.XXIII.mai.1978/imagepages/14365.1978.05.pag048-pag049.html
- Traian Șelmaru, Umbra de Evgheni Șvarț, la Teatrul de Comedie, în Premiera de aseară, editura Eminescu, București 1975, p. 279;
- Dinu Săraru, „Un Hamlet de provincie” de A.P. Cehov la Teatrul de Comedie și Teatrul Național din Craiova, în Al treilea gong, Editura Eminescu, București, 1973, p. 195;
- „O noapte furtunoasă” de I.L. Caragiale (Teatrul de Comedie) de Mira Iosif, revista Teatrul, numărul 10, octombrie 1973 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1973/Nr.10.anul.XVIII.octombrie.1973/imagepages/11448.1973.10.pag026-pag027.html
- Cu Iurie Darie despre tristeţile unui june-prim (interviu), Alecu Popovici, revista Teatrul, numărul 9, septembrie 1973 – http://revistateatrul.cimec.ro/1973/Nr.9.anul.XVIII.septembrie.1973/images/11412.1973.09.pag060-pag061.jpg
- Valentin Silvestru, Alcor și Mona sau Steaua fără nume musical (Teatrul de Comedie), în Spectacole în cerneală, Editura Meridiane, București, 1972, p. 133;
- „Alcor și Mona” de Valeria Ducea, revista Teatrul, numărul 2, februarie 1971 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1971/Nr.2.anul.XVI.februarie.1971/imagepages/image41.html
- Dialog cu și despre Shakespeare (Troilus și Cresida la Teatrul de Comedie) de Ana Maria Narti, revista Teatrul, numărul 5, mai 1965 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1965/Nr.5.anul.X.mai.1965/imagepages/image19.html
- La masa rotundă cu realizatorii spectacolului „Umbra” de la Teatrul de Comedie, Revista Teatrul, numărul 9 / septembrie 1963 – http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1963/Nr.9.anul.VIII.septembrie.1963/imagepages/image27.html
- Cu Iurie Darie despre un utecist care a devenit membru de Partid, Mira Iosif, revista Teatrul, Anul V, numărul 6, iunie 1960 – https://biblioteca-digitala.ro/?articol=38930-citeva-dialoguri-despre-eroii-zilelor-noastre-cu-irina-rachiteanu-sirianu-marcel-anghelescu-radu-beligan-boris-ciornei-iurie-darie–teatrul–nie-6-an-v-1960
Cronici
Teatrul – nr 6. – Iunie 1960
Descarcă PDF