Dellakeza, Valer
29 martie 1942
Actor de teatru și film
Valer Dellakeza s-a născut în 29 martie 1942 la Craiova. A rămas fidel toată viața orașului de baștină și a devenit actor al Teatrului Național ”Marin Sorescu”, dar și al ”Teatrului Dramatic Elvira Godeanu” din Târgu Jiu, după înființarea acestuia în 1993. A absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică ”I.L.Caragiale”, la clasa prof. Beate Fredanov, asist.univ. Octavian Cotescu. Pe 27 martie 2022 Teatrul Național ”Marin Sorescu” din Craiova l-a sărbătorit, într-un eveniment public, la împlinirea a 80 de ani, pe actorul care a realizat personaje marcante ale spectacologiei românești, în regia lui Silviu Purcărete, Vlad Mugur, Mircea Cornișteanu, László Bocsárdi, Robert Wilson, Claudiu Goga, Gabor Tompa, Cristian Hadji Culea, Georgeta Tomescu, etc. A semnat, de-a lungul carierei, peste 100 de roluri în teatru și peste 16 în filme regizate de Dan Pița, Sergiu Nicolaescu, Andrei Blaier, Cristi Puiu, Andrei Gruzsniczki, etc. Este căsătorit și are o fiică.
A debutat pe scena naționalului din Craiova, la vârsta de 12 ani, în 1954 a interpretat Janek, în Să nu-i zici nume de Vasili Minko, în regia lui Ion S. Bologa și Tiberiu Pențiu și din acest moment drumul i-a fost pecetluit. S-a pensionat de la același teatru și este societar de onoare al instituției pe care a slujit-o cu fidelitate mai bine de 60 de ani. A realizat, în cariera sa, o serie de roluri memorabile dintre care amintim: Madam Ubu în Ubu rex cu scene din Machbeth, Egist în Orestia și Demetrius în Titus Andronicus în regia Silviu Purcărete, Voinițki în Unchiul Vanea, în regia lui Mircea Cornișteanu și Truffaldino în Slugă la doi stăpâni, regia Vlad Mugur. Niciodată silfid, mai degrabă corpolent, cu o voce caldă, pătrunzătoare, are ceva din atitudinea unui tată iubitor, un profesor sever și un farseur de mare clasă, după caz. Cu o dicție impecabilă și o logică a frazei studiată și dublată în permanență de gând în subpartitură, Valer Dellakeza își construiește personajele lăsându-se total pe mâna regizorului sau regizoarei cu care lucrează:
”Regizorul trebuie să fie un Dumnezeu al momentului! Trebuie să gândească spectacole la care, dacă intri ca spectator, nu se poate să ieși cu mâna goală. Cum teatrul este o prelungire a fiinţei mele, am avut şi am darul de a mă feri de ridicol, de a simţi când un regizor vine cu lecţia neînvăţată. Nu am acceptat spiritul gregar şi nici sacrificiul de a juca în spectacole proaste, care, din nefericire, inundă teatrul de azi.”[1]
Chiar dacă a fost un actor iubit și până în acel moment, cunoaște succesul odată cu montarea spectacolului Unchiul Vanea[2] de A.P.Cehov în regia lui Mircea Cornișteanu, în 1989. Îl interpretează pe Vanea la 47 de ani și spune: ”Acesta este personajul cu care m-am născut ca actor. Un personaj care mi-a marcat existenţa nu numai prin grandoarea lui, ci mai ales prin reuşita execuţiei. De altfel, cu un regizor în formă, cu o distribuţie de acelaşi rang şi cu un scenograf pe măsură – Ştefania Cenean, nu este greu să te impui.”[3] Teatrul realizează un turneu național și astfel, actorul Valer Dellakeza intră în conștiința spectatorilor și breslei cu un personaj pe muchie de cuțit, care îmbină momente de umor cu momente de un tragism sfâșietor, utilizând treceri subtile de la o stare la alta, pendulând permanent între bucuria simplității și ridicolul situațiilor în care se regăsește.
”… Unchiul Vanea, rol în care Valer Dellakeza atinge starea de grație a interpretului-creator, moment rar, dacă nu unic în cariera actorului. Îndrăgostit umil sau răzbunător furibund, cabotin ieftin sau filozofastru ironic, mahmur sau lucid, Valer Dellakeza întrupează un Vanea așa cum ni l-am închipuit unii, poate așa cum l-a vrut Cehov, cu siguranță așa cum l-a gândit Cornișteanu, a cărui pricepere de a alcătui și conduce distribuții se confirmă, acum, din nou.”[4]
Urmează, foarte repede după acest moment, etapa Purcărete: ”Am jucat doar în șase spectacole puse de el (n.n. Silviu Purcărete). Am fost materialul pe care a lucrat el cum a vrut. (…) Să știți că Purcărete, după familia mea, a fost cel mai frumos cadou pe care mi l-a făcut viața.”[5]. Pornește în această aventură cu un rol în travesti: Madam Ubu din spectacolul Ubu rex cu scene din Machbeth și va fi ovaționat la scenă deschisă peste tot în lume.
”Ce cuplu bizar Ilie Gheorghe-Valer Dellakeza, Ubu și Madam Ubu, ce tehnică a folosirii travestiului, a grotescului, a unui tip de umor negru. Scenele deșănțate ale puterii și ochii mereu mirați, mereu explodați ai unui personaj diavolesc, al răului întreg.”[6]
Străbate lumea timp de zece ani cu montările lui Purcărete de la Craiova, face, alături de Valentin Juravle un cuplu ”sinistru” în Titus Andronicus și îl joacă pe Egist în Orestia aceluiași regizor: ”eu sunt unul din cei care, în mod determinant, a adus şi celelalte mari premii naţionale şi internaţionale panopliei teatrului românesc, cum ar fi cele două premii de la Edinburgh: Premiul criticii şi cel de Excelenţă, luate în compania unor nominalizări de răsunet, ca, Peter Brook, Tadeusz Kantor, Yukio Ninagawa, Deborah Warner, apoi Premiul Americii, acordat la Montreal cu o concurenţă de mari regizori ai lumii – Ariane Mnouchkine, Robert Wilson, ca şi alte 10 premii internaţionale şi peste 100 naţionale. Şi astea toate în 10 ani! Am trăit 10 ani de bucurii artistice unice şi irepetabile!”, spune actorul, făcând referire la momentul în care i s-a decernat Premiul Uniter pentru întreaga activitate în anul 2012.
Poate cel mai marcant rol pentru cariera lui Valer Dellakeza îl reprezintă însă Truffaldino, din Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, regia Vlad Mugur la același Teatru Național ”Marin Sorescu” din Craiova în 1999, chiar dacă spectacol a avut un destin național, mai degrabă, decât unul internațional. Într-o construcție ”pe dos” în care se regăsesc tușe de commedia dell arte, Vlad Mugur propune o citire neobișnuită a textului opunând vitalității, nestatorniciei și energiei debordante a personajelor de tip Arlechino, un Truffaldino lent, obosit, disperat de propria condiție, căruia i-a rămas doar șugubețenia din ochi, vitalitatea din privire și o ultimă încercare de a câștiga ceva, orice, poate un dram de fericire. Valer Dellakeza construiește, alături de Iosefina Stroia, cuplul de slugi cu o vârstă apropiată de cea a bătrânilor – I Vechi Pantalone și Dottore, fapt ce le conferă o candoare ieșită din comun celor două personaje ”asuprite” de soartă. Într-un tur de forță de o oră și patruzeci de minute, Dellakeza aleargă de la un stăpân la altul într-o tragi-comedie a oprimatului a cărui părtaș devine, volens-nolens, fiecare spectator:
”În Truffaldino, acest bătrânel ponosit, dar încă jovial în ciuda a tot ceea ce i se întâmplă, Valer Dellakeza nu e numai o slugă isteață ci o față a umanității năpăstuite, luptând cu agresivitatea arogantă a celorlalți ca și cu limitele fizice ale propriei vârste, într-o încrâncenată, aproape deznădăjduită, dar eroică tentativă de supraviețuire. Actorul are cuvenita așezare în datele personajului, compunându-l cu siguranță și dezinvoltură, într-o manierăfoarte personală și atașantă, care-l face de neuitat.”[7]
Un râs amar însoțește spectacolul la finalul căruia Truffaldino își găsește ”fericirea”, într-un monolog atipic de scurt pentru un astfel de personaj, condus de actor cu o sinceritate dezarmantă acordată personajului, care face ca întreaga construcție să înghețe ca o meditație nesfârșită asupra condiției nedrepte a omului.
Spectacolul beneficiază de o adaptare pentru televiziune, semnată tot de Vlad Mugur, vizionabilă pe canalul de Youtube la adresa https://www.youtube.com/watch?v=G62okI6lNZI
”…Valer Dellakeza – din nou Truffaldino, după mai bine de 25 de ani – creează, cu o lacrimă ascunsă mereu îndărătul zâmbetului șugbăț, o ”slugă” hărțuită și trudită, al cărei hohot de râs din final răsună nu vesel, ci disperat-ironic, părând a spune că, indiferent dacă ne dăm sau nu seama, asta este soarta noastră, a tuturor.”[8]
Trăsătura definitorie pentru toată creația lui Valer Dellakeza o reprezintă maleabilitatea, disponibilitatea și generozitatea acestui actor de a se pune la dispoziția viziunii regizorale, înțelegând din asta capacitatea fantastică de metamorfozare utilizată subtil și pusă în slujba ansamblului spectacular. El însuși un personaj, plin de căldură, dar mai ales de umor, s-a constituit în model de urmat (poate chiar maestru) pentru tânăra trupă a Teatrului ”Elvira Godeanu” de la Târgu Jiu, condusă de Marian Negrescu, actor la rândul său, crescut în umbra extraordinarului duo-fetiș a lui Silviu Purcărete: Ilie Gheorghe– Valer Dellakeza. Prezența celor doi pe scena din Târgu Jiu a constituit, pentru trupa în formare a teatrului, o adevărată școală, cu actori care stăteau la arlechin pentru a-i urmări în timpul repetițiilor și care rămâneau alături de ei să le asculte poveștile, târziu în noapte, în cabine, mult după ce programul se termina. A jucat cu generozitate alături de ei, creînd mici camee ca rolul lui Cebutîkin din Trei Surori, regia Ovidiu Caița în 2007.
Primește, în 2013, premiul Uniter pentru cel mai bun actor în rol secundar pentru personajul Domnul Tót din spectacolul Familia Tót în regia lui László Bocsárdi, un spectacol complex, montat la studio-ul naționalului craiovean, cu actorii aflați aproape de spectatori, un tur de forță de aproape trei ore, care îl obligă pe Dellakeza să utilizeze toate mijloacele de care dispune pentru a-și susține personajul: ”Valer Dellakeza are știința tăcerii care spune mai mult decât cuvintele, a gestului mărunt, a unei simplități la care ajung numai interpreții cei mai profunzi.”[9]
La 80 de ani joacă sub bagheta lui Romeo Castellucci, în spectacolul Bros, în care regizorul italian creează un personaj special pentru actorul craiovean. Spectacolul se joacă, în continuare, la data redactării acestui articol, în Europa.
În ceea ce privește filmul, Valer Dellakeza colaborează sporadic, pe parcursul a 47 de ani și, după cum declară el însuși: ”eu n-am abuzat de relațiile cu cinematografia”. Creează un duo remarcabil cu Mircea Andreescu în După 40 de zile, regia Andrei Gruzsniczki, 2021.
Din 2004 este societar de onoare al Teatrului Național ”Marin Sorescu” din Craiova, în 2012 a devenit cetățean de onoare al municipiului Craiova, în 2013 a primit Ordinul Național ”Serviciul Credincios” în grad de ”Cavaler” acordat de Președintele României, iar în 2019 Ordinul Național ”Serviciul Credincios” în grad de ”Ofițer”. Rămâne în memoria publicului ca actorul jucăuș, plin de viață, cu barbă albă ca a lui Moș Crăciun, fidel unui singur teatru și unui singur oraș, după cum declară într-un interviu, nepunându-și niciodată problema să părăsească Oltenia mai mult decât pentru a-și însoți personajele în călătoriile lor interminabile.
”Chiriaşi legali ai trupului meu, fără chirie, cu viaţa personală pe stop, când timpul rămâne încremenit, egal cu sine însuşi, ca la computer, personajele interpretate au tras brazde adânci în suflet, lăsând, de cele mai multe ori, amintiri frumoase, dar şi suferinţă ca după o iubire neîmplinită. Şi asta pentru că munca cu personajul nu se termină niciodată. Totdeauna mai găseşti câte ceva în a-l împlini. Personajele jucate încă se zbat în mine, îmi sunt alături până la sfârşitul zilelor. Datorită unora dintre ele, atunci când le jucam, aveam impresia că ating cerul cu mâna.”[10]
Raluca Sas-Marinescu
20 iulie 2022
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.03.29
Bibliografie:
[1] Valer Dellakeza în ”Profil de artist. Interviul săptămânii/Actorul Valer Dellakeza: ”Îmi doresc sănătate, regizori și cronicari pricepuți” de Magda Bratu, Cuvântul Olteniei, 15 aprilie 2013, https://cvlpress.ro/15.04.2013/profil-de-artist-interviul-saptamanii-actorul-valer-dellakeza-„imi-doresc-sanatate-regizori-si-cronicari-priceputi/
[2] Fragmente din spectacol se pot viziona pe canalul youtube la adresa: https://www.youtube.com/watch?v=_nwP_QW7XUw
[3] ibidem
[4] Alice Georgescu, ”Cronica viziunii regizorale: Cehov redescoperit într-un spectacol exemplar”, revista Teatrul, 1989, pg.27
[5] Valer Dellakeza – interviu pentru www.romanianactors.ro: https://www.romanianactors.com/actors/valer-dellakeza/
[6] Marina Constantinescu, ”Tușe pentru un portret” în România literară nr.48-49/2021
[7] v. Victor Parhon, ”Un Truffaldino al tranziției”, revista Teatrul azi, nr.10-11/1999, pag. 30
[8] Alice Georgescu – ”Un creator de stil” în revista Scena, nr.14, iunie, 1999
[9] Dana Ionescu- ”László Bocsárdi, călăuză spre o lume de coșmar” în revista Yorick, nr.194, 03.12.2013
[10] Valer Dellakeza în ”Profil de artist. Interviul săptămânii/Actorul Valer Dellakeza: ”Îmi doresc sănătate, regizori și cronicari pricepuți” de Magda Bratu, Cuvântul Olteniei, 15 aprilie 2013, https://cvlpress.ro/15.04.2013/profil-de-artist-interviul-saptamanii-actorul-valer-dellakeza-„imi-doresc-sanatate-regizori-si-cronicari-priceputi/
Teatrografie
- Dudard în Rinocerii de Eugene Ionesco, regia Robert Wilson, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 22.07.2014
- Töt în Famila Töt de Örheny Istvan, regia Bocsárdi László, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 27.09.2013
- Dandanache în O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 13.10.2012
- Senecto în Caligula de Albert Camus, regia Bocsárdi László, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 12.03.2011
- Excelența în Unde-i revolverul de Görgey Gabor, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 10.10.2010
- Cebutîkin în Trei Surori de A. P. Cehov, regia Alexandru Boureanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 23.03.2010
- Saunders în Se caută un tenor de Ludwig Ken, regia Petre Bokor, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 21.09.2008
- Bernardine, un pușcăriaș în Măsură pentru măsură de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 2.03.2008
- Cebutîkin în Trei surori de A. P. Cehov, regia Ovidiu Caița, Teatrul Dramatic Elvira Godeanu Târgu Jiu, 6.10.2007
- Marsilianul în Cântă maică-mea în far de Gilles Granuillet, regia Alexandru Boureanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 26.05.2007
- Bouba în Zig și More de Marine Auriol, regia Alexandru Boureanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 5.11.2006
- Gaev în Livada de vișini de A.P. Cehov, regia Alexa Visarion, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 15.01.2006
- Ivan Kuzmici Șepkin în Revizorul de Gogol, regia Andrei Mihalache, Teatrul Dramatic Elvira Godeanu Târgu Jiu, 17.12.2005
- Edmund de Langley, Duce de York, în Richard II de William Shakespeare, regia Horațiu Apan, Teatrul Dramatic Elvira Godeanu Târgu Jiu, 16.04.2005
- Oedip în Antigona de Sofocle, regia Gelu Badea, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 6.11.2004
- Jupânul Jacques în Avarul de Molière, regia Bocsárdi László, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 25.09.2004
- Sganarel în Dom Juan de Molière, regia Gelu Badea, Teatrul Dramatic Elvira Godeanu Târgu Jiu, 8.05, 2004
- Orsini, ducele Iliriei în Noaptea de la spartul târgului de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 21.03.2004
- Luca în Azilul de noapte de Maxim Gorki, regia Claudiu Goga, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 29.11.2003
- Actorul în Ascensiunea lui Arturo Ui poate fi oprită de Bertolt Brecht, regia Kincses Elemér, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 14.09.2003
- Scrope în Victorie de Howard Barker, regia Gelu Badea, Teatrul dramatic Elvira Godeanu Târgu Jiu, 17.05.2002
- Catindatul în Dʼale carnavalului de I. L. Caragiale, regia Marian Negrescu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 7.12.2002
- Varlam în Omul cu mârțoaga de George Ciprian, regia Nicolae Scarlat, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 21.09.2002
- Ogaru în Somnoroasa aventură de Teodor Mazilu, regia Ștefan Iordănescu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 28.04.2002
- Ivan Kuzmici în Revizorul de Gogol, regia Caudiu Goga, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 28.10.2001
- Michael James Flaherty în Năzdrăvanul Occidentului de John Millington Sunge, regia Bocsárdi László, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 21.06.2001
- Titus; Penelopa în Regii pețitori de D. R. Popescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 18.03.2001
- Lelio în Carnavalul bârfelor de Carlo Goldoni, regia Vlad Mugur, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 14.10.2000
- Tatăl în Perpetua și Felicitas, regia Tudor Chirilă, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 12.02.2000
- Lamberto Laudisi; Domnul prefect în Așa este (dacă vi se pare) de Luigi Pirandello, regia Vlad Mugur, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 16.10.1999
- Trufaldino în Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, regia Vlad Mugur, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 22.05.1999
- Jupân Dumitrache în O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale, regia Daniela Peleanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 27.03.1999
- Apemantus în Timon din Atena de William Shakespeare, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 19.12.1998
- Metafizicianul în Careul de Constantin Voiculescu, regia Constantin Dicu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 15.09.1998
- Egist în Orestia, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 15.05.1998
- Georges Duduleanu în Gaițele de Alexandru Kirițescu, regia Daniela Peleanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 11.04.1998
- Omulețul în Pinocchio la Veneția de Edward Carey, regia Robert Delamere, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 9.05.1997
- Un clovn gropar în Hamlet de William Shakespeare, regia Gabor Tompa, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 5.01.1997
- Vasile în O tragedie furtunoasă de Dușan Kovacevici, regia Virginia Maria Guzina, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 2.10.1996
- Gestionarul în O masă pe cinste de George Astaloș, regia Ioan Ardeal Ieremia, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 15.12.1994
- Mimus în Ferma animalelor, dramatizare de Peter Hall după George Orwell, regia Cristian Hadji Culea, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 14.04.1994
- Decebal Sp. Necșulescu în escu… de Tudor Mușatescu, regia Daniela Peleanu, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 17.09.1992
- Demetrius în Titus Andronicus de William Shakespeare, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 14.03.1992
- Sofron în Pragul albastru de I.D. Sîrbu, regia Cristian Hadji-Culea, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 17.09.1991
- Madam Ubu în Ubu rex cu scene din Macbeth de Alfred Jarry, regia Silviu Purcărete, Teatrul Național Marin Sorescu Craiova, 29.12.1990
- Ivan Petrovici Voinițki în Unchiul Vanea de A,P. Cehov, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 24.02.1989
- Tarzan în Unde este Bimbo de George Mihalache și H. Nicolaide, regia Valer Dellakeza, Teatrul Național Craiova, 18.06.1988
- Dan în A treia țeapă de Marin Sorescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 17.09.1987
- Tiberiu Manea în Puterea și adevărul de Titus Popovici, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 15.05.1987
- Abdul Hamdi în Iarna Lupului cenușiu de I. D. Sîrbu, regia Mihai Manolescu, Teatrul Național Craiova, 7.03.1986
- Fotograful în Preșul de Ion Băieșu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 7.12.1985
- Domnul Bogoiu în Jocul de-a vacanța de Mihail Sebastian, regia Emil Boroghionă, Teatrul Național Craiova, 20.09.1985
- Căpitanul în Tot ce-avem mai sfânt de Ion Druță, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 12.03.1985
- Iancu în Prietenul din Franța de Alexandru Kirițescu, regia Petre Gheorghiu-Dolj, Teatrul Național Craiova, 28.09.1984
- Căpitanul palatului în Domnița lacrimă furată de Dan Tărchilă, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 25.03.1984
- Bonifaciu de Montferrat în Greul pământului de Valeriu Anania, regia Criastian Hadji-Culea, Teatrul Național Craiova, 27.09.1983
- Titu Pârjolescu în Amedeu Stânjenel de Victor Rodan și Nic Vlădoianu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 8.07.1983
- Mitch în Un tramvai numit dorință de Tennessee Williams, regia Remus Mărgineanu, Teatrul Național Craiova, 12.03.1983
- Regele Ciprian în Soldatul de plumb de Sacha Lichy, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 16.04.1982
- Manea; Mișcă, Stere în Jolly Joker de Tudor Popescu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova,, 4.12.1981
- Sir Stepen Scroop în Richard II de William Shakespeare, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 22.09.1981
- Surdul în Anticamera de Mihai Duțescu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 27.01.1981
- Tucă în Hoțul de vulturi de D.R. Popescu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 23.11.1980
- Actorul în Azilul de noapte de Maxim Gorki, regia Dan Alexandrescu, Teatrul Național Craiova, 15.04.1980
- Pictorul în A treia țeapă de Marin Sorescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 20.09.1979
- Tovarășul Pricină în Singur în Paradis de Mihai Duțescu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 06.06.1979
- Leon în Cine se teme de crocodil de Alecu Popovici, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 30.12. 1978
- Ludovic al XIII-lea în Marion Delorme de Victor Hugo, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 3.10.1978
- Tâlharul în Fulgerul negru de Nicolae Florin Ionescu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 10.05.1978
- Duță în Ultima răpire de Dan Stoica, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 3.03.1978
- Al doilea caporal; Inspectorul în Maria și copiii ei de Osvaldo Dragun, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 4.11.1977
- Alt musafir în Profesorul Demnitate de Corneliu Leu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 15.09.1977
- Gheorghiev în Baia Romană de Stanislav Stratiev, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova,, 5.07.1977
- Dobrogeanu Gherea în Patetica 77 de Mihnea Gheorghiu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 8.05. 1977
- Ionel în Domnișoara Nastasia de G. M. Zamfirescu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 17.02.1977
- Trahanache; Iordache; Caragiale; Mache în Tipuri și tertipuri de I. L. Caragiale, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 28.01.1977
- Rică Venturiano în O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 25.06.1976
- Al treilea crainic; Tandaler în Capul de Mihnea Gheorghiu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 23.12.1975
- Marcu în Acești îngeri triști de D.R. Popescu, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 2.10.1975
- Mirciulică în Un lup mâncat de oaie de George Ciprian, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 17.07.1975
- Arlechin valet în Jocul dragostei și al întâmplării de Marivaux, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 14.02.1975
- Stepan în Căsătoria de Gogol, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 10.12.1974
- Alexandru Faur în Amurgul acela violet de I. D. Sîrbu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 12.10.1974
- Alt cetățean în Moartea guvernatorului de Leon Kruczkowski, regia Riszard Sobolevski, Teatrul Național Craiova, 20.05.1974
- Zaharia Trahanache în O scrisoare pierdută de I. L. Caragiale, regia Mircea Cornișteanu, Teatrul Național Craiova, 19.04.1974
- Însoțitorul în Viața e ca un vagon de Paul Everac, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 30.11.1973
- Ștefănescu în Ultima oră de Mihail Sebastian, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 20.10.1973
- Trufaldino în Slugă la doi stăpâni de Carlo Goldoni, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 14.12.1972
- Ilie în Tache Ianke și Cadâr de V. I. Popa, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 5.10.1972
- Toni în Unchiul nostru din Jamaica de Dan Tărchilă, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 22.04.1972
- Pârlea Vodă în Sânziana și Pepelea de Vasile Alecsandri, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 11.03.1972
- Albert în Omul care… de Horia Lovinescu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 10.10.1971
- Jip în Un om=Un om de Bartold Brecht, regia Petre Sava Băleanu, Teatrul Național Craiova, 11.02.1971
- Protos în Arca bunei speranțe de I. D. Sîrbu, regia Călin Florian, Teatrul Național Craiova, 29.12.1970
- Călugărul Timoteo în Mătrăguna de Machiavelli, regia Paolo Magelli, Teatrul Național Craiova, 12.03.1970
- Radu în Comedia zorilor de Mircea Ștefănescu, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 26. 02. 1970
- Bertoldo în Henric IV de Luigi Pirandello, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 22.01.1970
- Iordache în Dʼale carnavalului de I. L. Caragiale, regia Valeriu Moisescu, Teatrul Național Craiova, 15.03.1969
- Ion Pascu în Nota zero la purtare de Octavian Sava și Virgil Stoenescu, regia Gheorghe Jora, Teatrul Național Craiova, 8.02.1969
- Persanul în Cezar și Cleopatra de G. B. Shaw, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 28.12, 1968
- Alexe în Iancu Jianu de Octav Măgureanu, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 3.10.1968
- Secretarul tribunalului în Frații Karamazov de Feodor Dostoievski, regia Constantin Codrescu, IATC, 10.02.1968
- Adam în Ulciorul sfărâmat de Heinrich von Kleist, regia Laurențiu Azimioară, IATC, 12.12.1967
- Jupân Dumitrache în O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale, regia Octavian Cotescu, IATC, 15.11.1967
- Fiul lui Dotenko, în Ecou îndepărtat de Sava Golovanskii, regia Georgeta Tomescu, Teatrul Național Craiova, 22. 02. 1961
- Mujicul cu samovarul în Tânăra gardă de Alexandr Fadeev, regia Valentina Balogh, Teatrul Național Craiova, 19, 12, 1959
- Janek în Să nu-i zici pe nume de Vasili Minko, regia Ion Vologa și Tiberiu Pențiu, Teatrul Național Craiova, 19.05.1954
Filmografie
- Titi în După 40 de zile, regia Andrei Gruzsniczki, 2021
- #dogpoopgirl, regia Andrei Huțuleac, 2020
- Frozen Ignat, regia Dinu Tănase, 2018
- Dimineața care nu se va sfârși, regia Ciprian Mega, 2016
- Preotul în Sieranevada, regia Cristi Puiu, 2016
- Răfăilă în Live, regia Vlad Păunescu, 2015
- Sami în Tatăl fantomă, regia Lucian Georgescu, 2011
- Ceva bun de la viață, regia Dan Pița, 2011
- In fiecare zi Dumnezeu ne sărută pe gură, regia Sinișa Draghici (2001)
- Cortul, regia Bogdan-Cristian Drăgan, 1998
- Divorț din dragoste, regie Andrei Blaier, 1991
- Hotel de lux, regia Dan Pița, 1991
- Escu, regia Constantin Dicu, 1990
- Vlad Țepeș, regia Dinu Tănase, 1978
- Pentru patrie, regia Sergiu Nicolaescu, 1978
- Tănase Scatiul, regia Dan Pița, 1976
Link-uri către materiale audiovizuale disponibile online (fragmente de spectacol, interviuri etc.)
Cronici care tratează opera personalității (PDF sau JPEG)
- Adrian Mihalache, „Cehov în Iliria: „Cum doriţi sau Noaptea de la spartul târgului (a XII-a noapte)” de William Shakespeare, Teatrul Naţional Craiova” Teatrul azi nr 6-7-8, 2004, pp 124-126
- Alice Georgescu, „Un creator de stil: „Slugă la doi stăpâni” de Carlo Goldoni, Teatrul Național, Craiova”, Scena nr 14, 1999, pp 2021
- Florina Bucur, „Spectacolul, văzut din interior: „Timon din Atena” de William Shakespeare, Teatrul Național, Craiova”, Scena, nr. 9, 1999, p 16
- Victor Parhon, „Un Truffaldino al tranziției: „Slugă la doi stăpâni” de Carlo Goldoni, Teatrul Naţional din Craiova”, Teatrul azi 10-11, 1999, pp 30-31
- Paul Tutungiu, „Azilul de noapte de Maxim Gorki la Teatrul național din Craiova, Teatrul, nr. 6, 1980, pp 34-35
Alte referințe în presă
- https://www.agerpres.ro/cultura/2022/03/24/dolj-actorul-valer-dellakeza-sarbatorit-de-nationalul-craiovean-de-ziua-mondiala-a-teatrului-si-la-implinirea-varstei-de-80-de-ani–890409
- https://www.radioromaniacultural.ro/valer-dellakeza-marele-actor-al-nationalului-craiovean-omagiat-de-ziua-mondiala-a-teatrului/
- https://www.jurnalulolteniei.ro/2022/03/28/80-de-ani-de-valer-dellakeza-am-trecut-prin-unele-momente-nereusite-din-vina-pandemiei/
- https://cvlpress.ro/06.12.2021/romeo-castellucci-pentru-un-regizor-e-un-mare-noroc-sa-intalneasca-actori-ca-valer-dellakeza/