Pellea, Amza
7 aprilie 1931, Băilești, jud. Dolj
12 decembrie 1983, București
actor, profesor în cadrul IATC (1974-1983), director al Teatrului Național Craiova (1973-1974)
Amza Pellea s-a născut pe 7 aprilie 1931 la Băilești, în județul Dolj. Numele actorului și cel al localității sale de baștină sunt atât de strâns legate în conștiința publicului, încât aproape că nu poți vorbi despre unul fără a-l menționa și pe celălalt. Micul oraș oltenesc (odinioară sat, devenit în 2001 municipiu) și-a construit de-a lungul timpului o adevărată identitate culturală pe temeliile faimoasei asocieri.
Înainte de venirea comuniștilor la putere, Băileștiul, în acea vreme comună urbană, era o localitate prosperă, în care munca agricolă le asigura cetățenilor săi un trai confortabil: „În Băilești, înfloreau pe atunci toate îndeletnicirile legate de agricultură și de industria agroalimentară. […] Dar mai importantă ca orice era preocuparea micilor proprietari de a lucra pământul după metode mai avansate, de a obține recolte mai bune de la an la an.”[1]
Tatăl artistului se numea tot Amza, motiv pentru care fiul a fost multă vreme strigat cu versiunea diminutivată „Amzulică”. Grafia numelui de familie nu conținea, inițial, decât un singur „l”, dar a fost ulterior modificată de actor.[2] Părintele actorului făcea și el parte din categoria agricultorilor înstăriți, fiind o vreme directorul unei cooperative – „Munca noastră”. Instaurarea noului regim i-a adus însă stigmatul de „chiabur” și „dușman al poporului”, iar familia a trebuit, în cele din urmă, să se strămute la Craiova, după ce, evident, întreaga avere i-a fost confiscată. Deși felul în care actorul a părăsit locurile natale este lipsit de glorie, marcat de abuzuri și persecuție, divorțul dintre el și Băilești nu s-a produs niciodată pe deplin, după cum o dovedește crearea personajului Nea Mărin, care întruchipează, într-un mod și frust, și duios, spiritul combativ ce dă specificul zonei.
Pasiunea lui Amza Pellea pentru teatru și film s-a născut devreme, însă cariera sa a avut un început mai degrabă fortuit decât programat. Geneza lui artistică s-a petrecut în clasa I, când a jucat rolul lupului într-un spectacol școlăresc cu „Scufița Roșie”: „Am ales acest rol pentru că, timid fiind, puteam apărea mascat.”[3] Totuși, timiditatea i s-a estompat cu vremea, lăsând locul unei impetuozități carismatice. Dumitru Furdui, consăteanul său, povestea despre evenimentele organizate de UAER (Uniunea Asociațiilor de Elevi din România) la Băilești: „La spectacolele noastre venea toată lumea de pe Strada Mare. […] Cu aceste ocazii, Amza recita poezii patriotice și-și dădea cu părerea în probleme de regie. […] îmi dădeam seama că Amza e deosebit de inteligent, spiritual și cu o mare imaginație. Poate prea mare.”[4] De altfel, după mulți ani, interpretul lui Mihai Viteazul mărturisea că, în adolescență, a scris un scenariu despre domnitor, pentru un film pe care spera să-l regizeze el însuși.[5] Celebrul actor nu s-a sfiit niciodată să recunoască faptul că ambiția sa inițială fusese să intre la clasa de regie, fiind însă repartizat la cea de actorie.
Amza Pellea, absolvent al unei școli de electrotehnică, a ajuns, în 1951, să dea admitere la Institutul de Artă Cinematografică printr-o întâmplare, după ce se dusese la preselecții cu scopul de a se interesa de o prietenă. În facultate a lucrat cu profesorii Mihai Popescu, Al. Finți, Pop Marțian. După terminarea studiilor, unul dintre jaloanele destinului său profesional l-a reprezentat venirea la teatrul din Craiova, alături de colegii săi de promoție și de regizorul Vlad Mugur, pe atunci asistent la Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică. Acest eveniment s-a înscris, la mijlocul anilor ’50, într-o amplă serie de inițiative, practice și teoretice, ale unor regizori și oameni de teatru de a interoga sensurile artei dramatice, spre a-i găsi specificul, inițiative reunite sub umbrela conceptuală a reteatralizării teatrului.[6]
Înainte de toate, însă, venirea la Craiova a unor foarte tineri actori, colegi de generație, în grup compact, sub îndrumarea profesorului lor (din același leat făceau parte Silvia Popovici, Sanda Toma, Victor Rebengiuc, Gh. Cozorici, Constantin Rauțchi, Dem. Rucăreanu ș.a.), a contribuit semnificativ la descentralizarea teatrului românesc și este reținută ca un punct de cotitură în istoria afirmării și emancipării teatrelor din provincie. Deși exilul lui Vlad Mugur (petrecut în 1971) șterge din istoriile și critica perioadei numele regizorului, episodul coagulării trupei de la Craiova rămâne unul semnificativ chiar și din perspectiva acelor vremuri, la care se va face deseori referire, mai ales în lumina afirmării ulterioare a actorilor ca personalități marcante. În monografia Teatrului Național din Craiova, întregul merit pentru cooptarea acestora este acordat directorului de atunci, Tiberiu Penția.[7]
În această aventură craioveană a sa, primul rol interpretat de Amza Pellea a fost cel al lui Jack Worthing în Bunbury (Ce înseamnă să fii onest), spectacol regizat de Vlad Mugur, cu premiera la sfârșitul anului 1956. În 1957 l-a jucat pe Dodoloi în Ultima Generație, regizat de Radu Penciulescu, iar în 1958 a intrat în pielea lui Horatio în primul Hamlet montat după 1944 în România (regia Vlad Mugur). În total, a jucat, de-a lungul stagiaturii sale din Bănie, în 14 spectacole. Cronicile din acea perioadă, departe de a fi mereu encomiastice, înregistrează temeritatea artistică a trupei: „Pentru toate calitățile acestui bun spectacol, tinerii de la Naționalul din Craiova m-au entuziasmat. Mi se pare că munca și experiențele lor merită să fie urmărite cu toată atenția și evidențiate”[8], scria Mihai Ghimpu despre Ultima generație. Mai rezervat, dar apreciativ a fost Valentin Silvestru în cronica la Hamlet: „[…] Dar și aici, ca și în unele momente monotone ale Ofeliei, ca și în rigiditatea lui Horatio, e vorba de semnele nedesăvîrșirii și nu ale neputinței de a rezolva probleme interpretative dificile.”[9]
După destrămarea echipei de la Craiova, Amza Pellea a revenit la București și a jucat, o vreme, pe scena fostului Studio al actorului de film „Nottara” (devenit apoi Teatrul Mic), inclusiv roluri minore sau episodice. În 1961, un nou eveniment i-a marcat parcursul artistic — angajarea la Teatrul de Comedie, sub conducerea lui Radu Beligan, în ciuda reticenței inițiale a directorului: „Chiar el (Radu Beligan, n.n.) mi-a mărturisit că nu aveam ce căuta în acest colectiv, dar, deocamdată… […] Aici am jucat aproape în toate piesele.”[10] Actorul a jucat, la Comedie, roluri precum Profesorul de scrimă în Burghezul gentilom (regia Lucian Giurchescu, 1961), Pietro în Umbra (regia David Esrig, 1963), Horațiu în Șeful sectorului de suflete (regia Moni Ghelerter, 1963), Manole în Somnoroasa aventură (regia Dinu Cernescu, 1964), Comisarul în Capul de rățoi (regia David Esrig, 1966), Platonov în Un Hamlet de provincie (regia Lucian Giurchescu, 1967), Voevodul Basarab în Croitorii cei mari din Valahia (regia Lucian Giurchescu, 1969) și multe altele.
Aceasta este, de altfel, perioada cea mai prolifică pentru actorul de teatru Amza Pellea, ajuns deja la o maturitate artistică, îmbogățită și prin experiența cinematografică și de televiziune. Acum se evidențiază polimorfismul său interpretativ, prin capacitatea de a crea succesiv roluri grave și partituri comice, de a trece dintr-un registru în altul cu (aparentă) ușurință. Spre sfârșit de carieră, într-un interviu televizat, Amza Pellea spunea: „Eu consider că nu există nicio deosebire între dramă și comedie. […] Mie mi se pare că este vorba despre același lucru, dar care este privit din alt unghi de vedere. Sunt convins că orice întâmplare poate fi povestită în așa fel încât să stoarcă și lacrimi, și hohote de râs.”[11]
Într-o cronică la spectacolul de televiziune Descoperirea familiei, regizat în 1973 de Cornel Popa, Dumitru Solomon evidenția capacitatea actorului de a excela în roluri grave: „Amza Pellea i-a dat personajului (Octavian Borcea, n.n.) o forță interioară cu totul aparte, clădită pe valori morale solide […] Și n-aș putea spune dacă actorul e mai autentic sub masca jovial-șugubeață a lui nea Mărin sau sub aceea trist-ironică a țăranului ardelean din Descoperirea familiei.”[12] În 1977, același autor își relua convingător ideea:
„Încă o dată trebuie să subliniez că Amza Pellea este un remarcabil actor de dramă, iar cei care-l cunosc exclusiv din snoavele cu „nea Mărin”, din comediile cu Nic-Nic sau din filmele cu capă și spadă cunosc doar o față a actorului, și nu pe cea mai importantă.”[13]
În 1973, actorul s-a întors la Craiova, de această dată la conducerea teatrului care îi prilejuise debutul. Numirea sa a coincis cu inaugurarea actualei clădiri a TNC (sala mare poartă, astăzi, numele actorului). Directoratul său s-a încheiat după numai un an, monografia instituției consemnând că și-a exercitat funcția cu „prezențe fluctuante din cauza multiplelor solicitări în Capitală.”[14] Deși multe dintre proiectele născute din entuziasmul de început al noului director au fost ulterior abandonate, perioada petrecută de acesta la Craiova a dat și rezultate pozitive: „A avut totuși intervenții salutare în ce privește armonia colectivului și urmărirea atentă a unor evoluții artistice, a abordării curajoase a marelui repertoriu.”[15]
Revenind la București, Amza Pellea a făcut la Teatrul Național roluri precum Petre Dinoiu în Comoara din deal (în regia lui Ion Cojar, 1975) și Vlad Dracul în A treia țeapă (regizat de Sanda Manu în 1979). Despre prestația sa în această din urmă montare, Vicu Mîndra spunea: „Amza Pellea, în rolul lui Țepeș, are, neîndoielnic, noblețe și ținută.”[16]
Ultimul spectacol în care a jucat marele actor a marcat și revenirea sa, parcă simbolică, la Teatrul de Comedie, ca Muromski în Procesul (regizat de György Harag în 1983). Victor Parhon i-a descris interpretarea ca pe un triumf. Iar acest triumf se înfățișează, unei priviri retrospective, drept o performanță cu valoare testamentară:
„Un Amza Pellea pe care ne doream de mult să-l regăsim la valoarea talentului său real ne cucerește, cu o remarcabilă forță de interiorizare, de la primele replici ale piesei și se menține un timp la această cotă valorică, pentru a aluneca, mai ales către final, spre un stil de interpretare în vădită disonanță cu amprenta stilistică regizorală, prin excelență modernă, conceptualizată și riguros controlată.”[17]
Cariera teatrală a lui Amza Pellea a fost presărată de mari succese, de colaborări fructuoase și de realizări spectaculoase, care l-au apropiat de public, transformându-l într-o vedetă fără spoiala de vedetism ce impune distanță. Însă, oricât de iubit ar fi fost în această postură, nu putem nega (și nici el n-o făcea) că celebritatea i-au adus-o mai ales filmul și televiziunea. Și, dintre toate, personajul său emblematic, deși nu-și dorea ca persoana lui artistică să se confunde cu el, a fost și rămâne Nea Mărin, olteanul din Băilești. Faimoasele scheciuri în care țăranul istorisește hâtru anecdote din existența sa rurală au fost compuse de actor nu doar satiric, ci și cu o căldură prin care, de fapt, acesta își omagiază rădăcinile. Fiecare monolog dă impresia unei adresări directe, prietenești, în asta stând, de fapt, explicația fenomenului în care s-a constituit figura mucalită a lui nea Mărin. Construit după chipul și asemănarea unui unchi al actorului, dispărut pe front, personajul este și un om în carne și oase, și o tipologie:
„Nu știu, ne spune Amza Pellea, cîți doljeni se numesc Mărin. […] Ceea ce știu însă este că există Mărini și mărini, aici lipsa de majusculă conferind unui nume propriu valoarea de atribut. Adică: poți să te numești, în acte, Costică, sau Dumitru, sau Vasile, dar să fii, prin felul de a gîndi și acționa, prin temperament, prin spirit și concepție de viață, prin raporturile cu lumea înconjurătoare, un mărin. Cum sînt acești mărini? […] Olteanul are o vorbă: «Arată-mi ce făcuși tu cu mîinile tale, ca să-ți spun cine ești.»”[18]
Amza Pellea a avut o lungă și prodigioasă carieră în film, pe seama căreia își punea și celebritatea ca actor de teatru.[19] Deseori, în interviuri, îi plăcea să facă paralele între cele două arte sau să le găsească puncte de intersecție. „Teatrul e o pasiune, filmul e un viciu.”[20] „[…] la teatru te duci nu ca să-ți umpli timpul, ca la film […] Teatrul este un ceremonial […] la film te duci ca la autoservire, la teatru ca la onomastica unui prieten.”[21] „De fapt, nu cred că există o diferență adîncă între actorul de film și cel de teatru […] fondul este unul și același.”[22]
Cu talent teoretizant și auto-reflexiv, reușea să explice modul în care experiența cinematografică o influențează pe cea teatrală și invers. Ca și în teatru, era capabil să abordeze, în film, roluri extrem de diferite, pe toate cu aceeași forță interpretativă care îl ajuta să rămână în memoria colectivă, orice ar fi jucat. Interpretul lui Decebal și al lui Mihai Viteazul a fost și Ipu, nebunul satului (în producția Atunci i-am condamnat pe toți la moarte, 1972), și primarul Costaiche (în Duios Anastasia trecea, Alexandru Tatu, 1979), și Nea Mărin în comedia cu faimosul personaj, regizată de Sergiu Nicolaescu, la fel de convingător, deși mereu diferit.
De-a lungul istoriei teatrului românesc, nu mulți actori au reușit să construiască o relație atât de intimă și de profund afectivă cu publicul lor ca Amza Pellea, care și-a clădit faima, altfel uriașă, pe temeliile unei familiarități cuceritoare. Printr-o conjuncție fericită între talentul interpretativ și farmecul distinctiv al personalității sale, acesta a reușit să anuleze distanța dintre scenă și sală, care deseori îi apoteozează pe artiști și îi anonimizează pe spectatori, și s-a strecurat în existența cotidiană a celor din urmă, devenind o prezență cordială în viața lor personală și colectivă. La aproape patru decenii de la moartea sa, numele lui este evocat și astăzi cu o nostalgie încă intactă.
Amza Pellea a murit pe 12 decembrie 1983, la 52 de ani, din cauza unui cancer pulmonar. A fost însurat timp de 25 de ani cu Domnica Policrat, alături de care are o fiică — actrița Oana Pellea.
Emma Pedestru
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.02.17
Note
[1] Furdui, Dumitru, „[Avangarda noastră e PMR, Bastion al păcii e URSS]”, în Teatrul în comunism, editura Fronde, Alba Iulia – Paris, 1999, p.53
[2] Vezi mărturiile lui Liviu Dumitrașcu, finul lui Amza Pellea, în Vancu, Anca, „PORTRET Amza Pellea, ambasadorul Olteniei. Oana Pellea: «Tata avea o inimă mare cât roata carului şi caldă ca o pâine-n ţest»”, blogul de Cultură al publicației Adevărul, 25 aprilie 2015, https://adevarul.ro/cultura/teatru/portret-amza-pellea-ambasadorul-olteniei-oana-pellea-tata-inima-mare-roata-carului-calda-paine-n-test-1_553915eacfbe376e357ba5b8/index.html. Material publicat inițial în Weekend Adevărul.
[3] Popovici, Alecu, „De vorbă cu Amza Pellea”, în Teatrul, nr.5, mai 1972, p.23.
[4] Furdui, Dumitru, op. cit., p. 66.
[5] Vezi Iosif, Mira, „Actorul dincolo de scena dramatică. Amza Pellea”, în Teatrul, nr.11, noiembrie 1969, p.110.
[6] Vezi, Runcan, Miruna, Teatralizare și reteatralizare în România (1920-1960), editura Eikon, Cluj-Napoca, 2003.
[7] „Istoria Teatrului Național din Craiova”, coord. Florea Firan, editura Scrisul Românesc, Craiova, 1978, pp. 303-304.
[8] Ghimpu, Mihai, „Virtuțile unei echipe tinere” în Teatrul, nr. 7, iulie 1957, p.8.
[9] Silvestru, Valentin, „Îndrăzneala tinereții”, în Contemporanul, nr. 24, 20 iunie 1958, p.4.
[10] Popovici, Alecu, op. cit., p.27.
[11] Interviu realizat de Tudor Vornicu, pentru Televiziunea Română, în emisiunea ”La sfârșit de săptămână”, 1981 https://www.youtube.com/watch?v=eNUv2EFYvzA
[12] Solomon, Dumitru, „Cronica TV”, Teatrul, nr.9, septembrie 1973, p.72.
[13] Solomon, Dumitru, „Cronica TV. Frunze care ard”, Teatrul, nr.6, iunie 1977, p.65.
[14] „Istoria Teatrului Național din Craiova”, op. cit., p.312.
[15] Ibidem.
[16] Mîndra, Vicu, „Cronica dramatică: «A treia țeapă de Marin Sorescu» la Teatrul Național București, Teatrul, nr. 7-8, iulie-august 1979, p. 120.
[17] Parhon, Victor, „Cronica dramatică: «Procesul» de A. Suhovo-Kobîlin (Teatrul de Comedie), Teatrul, nr.5, mai 1983, p.32.
[18] Dragu, Petre și Țuicu, Nistor, „Cum se vede Doljul dinspre Calafat”, Scînteia, nr.9598, 12.08.1973, p.1.
[19] Vezi Popovici, Alecu, op. cit.
[20] Iosif, Mira, „Actorul dincolo de scena dramatică”, Teatrul, nr.11, noiembrie 1969, p.109.
[21] Parhon, Victor, „Cu Amza Pellea, noul director al Teatrului Național din Craiova, despre scenă, public și… un nou început”, Contemporanul, nr. 8, 16 februarie 1973, p.4.
[22] Popovici, Alecu, op. cit., p.27.
Alte referințe în presă:
- Carmen Firan, Întîlnirile revistei cu cititorii: Craiova, 31 octombrie 1988 sau „caravana” în memoria lui Amza Pellea, în „Teatrul”, anul XXXIII, nr. 11, noiembrie 1988
- Sanda Toma, In memoriam: Amza Pellea, în „Teatrul”, anul XXVIII, nr. 12, decembrie 1983
- Amza Pellea – Premiul pentru cea mai bună interpretare masculină la Festivalul Internațional al Filmului, Moscova 1977
- Amza Pellea, O zi din viaţa unui film văzută de Amza Pellea, în „Cinema”, nr. 2, februarie 1976
http://aarc.ro/articol/o-zi-din-viata-unui-film-vazuta-de-amza-pellea
- Mira Iosif, Actorii noștri: Amza Pellea, în „Teatrul”, anul XIX, nr. 8, august 1974
- Anca Georgescu, „Proprietarii” – Atenție, se filmează!, în „Cinema”, nr. 10, octombrie 1973
http://aarc.ro/en/articol/proprietarii-atentie-se-filmeaza
- Amza Pellea, Moartea lui Ipu – Partenerul ideal, în „Cinema”, nr. 12, decembrie 1971
http://aarc.ro/en/articol/moartea-lui-ipu-partenerul-ideal
- Oana Pellea, Ne e dor de Nea Marin
http://aarc.ro/articol/ne-e-dor-de-nea-marin
Interviuri:
- Un interviu colectiv pe tema: Personajul dramatic în piesa românească actuală, în „Teatrul”, anul XIX, nr. 2, februarie 1974
- Alecu Popovici, De vorbă cu Amza Pellea, în „Teatrul”, anul XVII, nr. 5, mai 1972
- Eva Sârbu, interviu cu Amza Pellea, în „Cinema”, nr. 6, iunie 1971
http://aarc.ro/articol/amza-pellea-…poate-am-fi-mai-senini
- Eva Sârbu, Craiul Mihai al românilor, în „Cinema”, nr. 10, octombrie 1969
http://aarc.ro/en/articol/craiul-mihai-al-romanilor
- Adina Darian, Amza Pellea – O fișă pe lună, în „Cinema”, nr. 3, martie 1967
http://aarc.ro/articol/o-fisa-pe-luna-amza-pellea
- La masa rotundă cu realizatorii spectacolului „Umbra” de la Teatrul de Comedie, „Teatrul”, anul VIII, nr. 9, septembrie 1963
Roluri în teatru:
- Piotr Konstantinovici Muromski în Procesul, de Aleksandr Suhovo-Kobîlin, în regia lui Gheorghe Harag. Teatrul de Comedie, București, 04.03.1983.
- Profesorul în Între etaje, de Dumitru Solomon, în regia lui Ion Cojar. Studioul de teatru Casandra al I.A.T.C., București, 12.01.1982.
- Vlad în A treia țeapă, de Marin Sorescu, în regia Sandei Manu. Teatrul Național București, 05.06.1979.
- Al zecelea jurat în 12 oameni furioși, de Reginald Rose, în regia lui George Teodorescu. Teatrul de Comedie, București, 19.03.1977.
- Petre Dinoiu în Comoara din deal, de Corneliu Marcu Loneanu, în regia lui Ion Cojar. Teatrul Național București, 09.04.1975.
- Hickok în Buffalo Bill și indienii, de Arthur Kopit, în regia lui Lucian Ghiurchescu. Teatrul de Comedie, București, 09.03.1973.
- Toma Hrisanide în Interesul general, de Aurel Baranga, în regia lui Aurel Baranga. Teatrul de Comedie, București, 20.11.1971.
- Noe în Arca bunei speranțe, de I. D. Sârbu, în regia lui Geo Berechet. Teatrul de Comedie, București, 12.11.1970.
- Voievodul Basarab în Croitorii cei mari din Valahia, de Al. T. Popescu, în regia lui Lucian Giurchescu. Teatrul de Comedie, București, 19.03.1969.
- Tudor Mărău în Nicnic, de Anca Bursan și Gh. Panco, în regia lui Moni Ghelerter. Teatrul de Comedie, București, 29.03.1968.
- Platonov în Un Hamlet de provincie, de A.P.Cehov, în regia lui Lucian Giurchescu. Teatrul de Comedie, București, 15.02.1967.
- Comisarul în Capul de rățoi, de G. Ciprian, în regia lui David Esrig. Teatrul de Comedie, București, 27.04.1966.
- Manole în Somnoroasa aventură, de Teodor Mazilu, în regia lui Dinu Cernescu. Teatrul de Comedie, București, 20.10.1964.
- Horațiu în Șeful sectorului suflete, de Al. Mirodan, în regia lui Moni Ghelerter. Teatrul de Comedie, București, 21.09.1963.
- Pietro în Umbra, de Evgheni Șvarț, în regia lui David Esrig. Teatrul de Comedie, București, 13.06.1963.
- Brettschneider în Svejk în Al Doilea Război Mondial, de Bertolt Brecht, în regia lui Lucian Giurchescu. Teatrul de Comedie, București, 19.01.1962.
- Militantul în Mi se pare romantic, de Radu Cosașu, în regia lui Dvis Esrig. Teatrul de Comedie, București 18.10.1961.
- Andrei Sava în Prietena mea, Pix, de Valeriu Emil Galan, în regia lui Radu Penciulescu. Teatrul de Comedie, București, 25.04.1961.
- A. Gagarin în Jurnal teatral nr. 1. Primul om în cosmos, de Victor Bîrlădeanu, în regia lui Lucian Giurchescu. Teatrul de Comedie, București, 15.03.1961.
- Profesorul de scrimă în Burghezul Gentilom, de Moliére, în regia lui Lucian Giurchescu. Teatrul de Comedie, București, 18.02.1961.
- Directorul închisorii Alcatraz în Celebrul 702, de Alexandru Mirodan, în regia lui Moni Ghelerter. Teatrul de Comedie, București, 05.01.1961.
- Bolșevicul în Brigada I de cavalerie, de Vsevolod Vișnevski, în regia lui Radu Dunăreanu și a lui Radu Penciulescu. Teatrul Mic, București, 24.12.1959.
- Esteban în Fântâna turmelor, de Lope de Vega, în regia Valentinei Balogh. Teatrul Național Craiova, 17.04.1959.
- Otto Katz în Soldatul Svejk, dramatizare de Jean Grosu, după Jaroslav Hasek, în regia lui Dinu Cernescu. Teatrul Național Craiova, 20.02.1959.
- Tache Farfuridi în O scrisoare pierdută, de I.L.Caragiale, în regia lui Remus Comăneanu. Teatrul Național Craiova, 30.01.1959.
- Ionescu în Cerul nu există, de Al. Mirodan. Teatrul Național Craiova, 26.01.1959.
- Wilhelm de Orania în Egmont, de Goethe. Teatrul Armatei (azi, Teatrul C. I. Nottara), 1959.
- Sava Zapan în Arcul de triumf, de Aurel Baranga, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național Craiova, 18.10.1958.
- Colonelul Dobre Vlad în Ecaterina Teodoroiu, de Nicolae Tăutu, în regia Valentinei Balogh. Teatrul Național Craiova, 21.09.1958.
- Horațio în Hamlet, deWilliam Shakespeare, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național Craiova, 29.05.1958.
- Brabete în Colivia cu sticleți, de Lascăr Sebastian și Silviu Georgescu, în regia Valentina Balogh. Teatrul Național Craiova, 08.05.1958.
- Beppe, fratele jupânului Toni în Gâlcevile din Chioggia, de Carlo Goldoni, în regia lui Dinu Cernescu. Teatrul Național Craiova, 14.03.1958.
- Comandantul vasului în Tragedia optimistă, de Vsevolod Vișnevski, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național Craiova, 21.02.1958.
- Cioran, fierar în Tudor din Vladimiri, dramatizare de Mihnea Gheorghiu, în regia lui Dinu Cernescu. Teatrul Național Craiova, 02.10.1957.
- Vedernikov Alexandr Nicolaevici în Ani de pribegie, de Aleksei Arbuzov, în regia Lidiei Ionescu. Teatrul Național Craiova, 15.05.1957.
- Dodoloi în Ultima generație, de Vasile Nițulescu și Florin Vasiliu, în regia lui Radu Penciulescu. Teatrul Național Craiova, 10.04.1957.
- Hlebnikov Alexei în O chestiune personală, de Aleksandr Ștein, în regia lui Tiberiu Penția. Teatrul Național Craiova, 22.02.1957.
- Jack Worthing în Bunbury (Ce înseamnă să fii onest), de Oscar Wilde, în regia lui Vlad Mugur. Teatrul Național Craiova, 23.12.1956.
- Donat în Căsuța de la marginea orașului, de Aleksei Nikolaevici Arbuzov, în regia lui Moni Ghelerter. IATC, București, 10.01.1956.
- Kareev în Caleașca de aur, de Leonid Leonov, în regia Anei Barcan, a lui Ion Cojar și a lui A. Pop-Marțian. IATC, București, 10.12.1955.
- Baronul în Azilul de noapte, de Maxim Gorki, în regia Anei Barcan, a lui Ion Cojar și a lui A. Pop-Marțian. IATC, București, 30.11.1955.
- Fruntașul rezerviștilor în Tragedia optimistă, de Vsevolod Vișnevski, în regia Anei Barcan, a lui Ion Cojar, Beate Fredanov și A. Pop-Marțian. IATC, București, 12.10.1955.
- Trigorin în Pescărușul, de A. P. Cehov, în regia lui Alexandru Finți. IATC, București, 26.12.1954.
- Vintilă Bratu în Mielul turbat, de Aurel Baranga, în regia lui Alexandru Finți. IATC, București, 20.12.1954.
Spectacole de teatru TV:
- Operațiunea gambit, de Tudor Negoiță, în regia Olimpiei Arghir, 1982.
- Banchiza, de Eugen OʼNeill, în regia lui Timotei Ursu, 1982.
- Dragul meu anonim, de Nicolae Mateescu, în regia Soranei Coroamă-Stanca, 1982.
- Iată femeia pe care o iubesc, de Camil Petrescu, în regia lui Cornel Todea, 1981.
- Sfântul Mitică blajinul, de Aurel Baranga, în regia lui Nae Cosmescu, 1981.
- Ușa de la baie, de Neil Simon, în regia Olimpiei Arghir, 1980.
- În așteptarea lui Lefty, de Cliford Odetts, în regia lui Cornel Popa, 1979.
- Istoria comediei – Doctor fără voie, de Moliére, în regia lui Cornel Popa, 1979 – rol: Sganarelle.
- Examene, de Alecu Popovici, în regia Olimpiei Arghir, 1978.
- Frunze care cad, de Ion D. Sârbu, în regia lui Laurențiu Azimioară, 1977.
- Procesul Horia, de Al. Voitin, în regia Domniței Munteanu, 1977 – rol: Horia.
- Vlaicu Vodă, de Al. Davila, în regia lui Laurențiu Azimioară, 1975 – rol: Preacuviosul Nicodim.
- Cadavrul viu, de L. N. Tolstoi, în regia lui Cornel Popa, 1975.
- Descoperirea familiei, de Ion Brad, în regia lui Cornel Popa, 1973.
- Bălcescu, de Camil Petrescu, în regia lui Horea Popescu, 1973.
- Singurul martor, de A. și P. Tur, în regia Adrianei Kunner, 1972.
- Escu, de Tudor Mușatescu, în regia lui Nicolae Motric, 1968.
Spectacole de teatru radiofonic:
- Actul al IV-lea sau Romeo și Julieta nu mor niciodată, de D.D. Pătrășcanu, dramatizare radiofonică de I. D. Șerban, 1971.
- File din cronica anului 1848, de Mihail Drumeș, 1968.
- Un caz de dispariție, de Haralamb Zincă, 1970.
- Și dacă-i o minciună, de Ionel Hristea, în regia lui Dan Puican, 1967.
- Săgeata neagră, de Robert Louis Stevenson, 1966.
- Moneda de cinci mărci numită Müler, de Karl Wittlinger, în regia lui Grigore Conța, 1963.
- Grota urșilor, de Andre Massepain, în regia lui Dan Puican, 1966.
Roluri în film:
- Inginerul Dan în Imposibila iubire, în regia lui Constantin Vaeni. Casa de Filme Patru, 1983.
- Crijan în Ana și „hoțul”, în regia lui Virgil Calotescu. Casa de Filme Cinci, 1981.
- Generalul Matei în Detașamentul „Concordia”, în regia lui Francisc Munteanu. Casa de Filme Unu, 1981.
- Prezentator în Spectacolul spectacolelor, în regia lui Ion Moscu. Studioul Cinematografic „Alexandru Sahia”, 1981.
- Colonelul în Șantaj, în regia lui Geo Saizescu. Casa de filme 1, 1981.
- Frank în Capcana mercenarilor, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci, 1981.
- Yakata în Poarta de aur a incașilor, în regia lui Wolfgang Standte. Tele-München, 1981.
- Vasile Axente în Casa dintre câmpuri, în regia lui Alexandru Tatos. Studioul de film TVR, 1980.
- Costaiche în Duios Anastasia trecea, în regia lui Alexandru Tatos. Casa de Filme Unu, 1980.
- Doctor Emory în Mihail, câine de circ, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci și Tele-München, 1979.
- Marin în Brațele Afroditei, în regia lui Mircea Drăgan. Casa de Filme Cinci, 1979.
- Nea Mărin și Marlon Juvette în Nea Mărin miliardar, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Patru, 1979.
- Pârvu în Revanșa, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci, 1978.
- Nea Mărin în Melodii, melodii, în regia lui Francisc Munteanu. Casa de Filme Unu, 1978.
- Generalul Cernat în Pentru patrie, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Trei, 1978.
- Icoș Aron în Împușcături sub clar de lună, în regia lui Mircea Mureșan. Casa de Filme Cinci, 1977.
- Colonelul în Accident, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci, 1977.
- Bunicul în Tufă de Veneția, în regia lui Petre Bokor. Casa de Filme Cinci, 1977.
- Grigorescu în Trei zile și trei nopți, în regia lui Dinu Tănase. Casa de Filme Unu, 1976.
- Victor Debvisson în Lumină pe coline, în regia lui Helmut Nitzschke. DEFA, 1976.
- Manlache Pleșa în Osânda, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci, 1976.
- Tatăl – Inginerul în Tată de duminică, în regia lui Mihai Constantinescu. Casa de Filme Trei, 1975.
- Generalul Crook în Ulzana, căpetenia apașilor, în regia lui Gottfried Kolditz. DEFA, 1975.
- Sultanul Ahmed în Cantemir, în regia lui Gheorghe Vitanidis. Casa de Filme Cinci, 1975.
- Toma în Stejar, extrema urgență, în regia lui Dinu Cocea. Casa de Filme Cinci, 1974.
- Colonelul Cristescu în Porțile albastre ale orașului, în regia lui Mircea Mureșan. Casa de Filme Patru, 1974.
- Dumitru în Nemuritorii, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci, 1974.
- Pârvu în Un comisar acuză, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Unu, 1974.
- Mușat în Proprietarii, în regia lui Serban Creangă. Casa de Filme Trei, 1974.
- Moșierul Semaca în Ultimul cartuș, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Casa de Filme Cinci, 1973.
- Chiorul în Aventurile lui Babușcă, în regia lui Gheorghe Naghi. Casa de Filme Cinci, 1973.
- Carol Miculi în Ciprian Porumbescu, în regia lui Gheorghe Vitanidis. Studioul Cinematografic București, 1973.
- Aly Beg în Săgeata căpitanului Ion, în regia lui Aurel Miheleș. Studioul Cinematografic București, 1972.
- Inginerul Petre Petrescu în Puterea și adevărul, în regia lui Manole Marcus. Studioul Cinematografic București, 1972.
- Ipu în Atunci i-am condamnat pe toți la moarte, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Studioul Cinematografic București, 1971.
- Mihai Viteazul în Mihai Viteazul, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Studioul Cinematografic București, 1971.
- Plăieș în Războiul domnițelor, în regia lui Virgil Calotescu. Studioul Cinematografic București, 1969.
- Decebal în Columna, în regia lui Mircea Drăgan. Studioul Cinematografic București, 1968.
- Decebal în Dacii, în regia lui Sergiu Nicolaescu. Studioul Cinematografic București și Franco-London Film, 1967.
- Căpitanul în Răscoala, în regia lui Mircea Mureșan. Studioul Cinematografic București, 1966.
- Haiducul Sârbu în Haiducii, în regia lui Dinu Cocea. Studioul Cinematografic București, 1966.
- Simion în Camera albă, în regia lui Virgil Calotescu. Studioul Cinematografic București, 1965.
- Simion Bârnovă în Neamul Șoimăreștilor, în regia lui Mircea Drăgan. Studioul Cinematografic București, 1965.
- Maiorul Savu în Pisica de mare, în regia lui Gheorghe Turcu. Studioul Cinematografic București, 1964.
- Gârbea-fiul în Tudor, în regia lui Lucian Bratu. Studioul Cinematografic București, 1963.
- Adam Adam în Setea, în regia lui Mircea Drăgan. Studioul Cinematografic București, 1961.
Materiale audiovizuale disponibile online:
- Reportaj realizat de Cristina Ţilică în 1999, difuzat în emisiunea Culise (realizată de Irina Radu):
https://www.youtube.com/watch?v=bcmJuG0gwcY
- Imposibila iubire, de Constantin Vaeni, după romanul Intrusul, de Marin Preda
Regia: Constantin Vaeni
Imaginea: Anghel Deca
Muzica: Cornelia Tăutu
În distribuție: Șerban Ionescu, Amza Pellea, Irina Petrescu, Tora Vasilescu, Petre Nicolae, Valentin Teodosiu, Valeria Sitaru, Magda Catone.
Casa de Filme Patru, 1984
https://www.youtube.com/watch?v=nTbijubVaLw&t=113s
- Interviu realizat de Tudor Vornicu cu Amza Pellea, în anul 1981, pentru emisiunea La sfârșit de săptămână (din Arhiva TVR):
https://www.youtube.com/watch?v=eNUv2EFYvzA
- Emisiunea Poesis (realizator Ileana Ploscaru Panait). Preluare din Tudor Arghezi, poet al omului, 1980.
Amza Pellea recitând Răscruce, de Tudor Arghezi:
https://www.youtube.com/watch?v=s6zYjhGECTI
- Comoara din deal, de Corneliu Marcu
Regia artistică: Ion Cojar
Scenografia: Mihai Tofan
Redactor: Marina Spalas
Operator șef: Beatrice Druga
Înregistrare din anul 1977:
https://www.youtube.com/watch?v=TosG2I6ghaI&t=3534s
- Ultimul cartuș
Scenariul: Titus Popovici, Petre Sălcudeanu
Regia: Sergiu Nicolaescu
Imaginea: Alexandru David
Muzica: Richard Oschanitzky
În distribuție: Ilarion Ciobanu, Amza Pellea, Magda Barbu, Ion Besoiu, Jean Constantin, Sebastian Papaiani.
Casa de Filme Cinci, 1973
https://www.youtube.com/watch?v=gpuxpHzpGEI&t=12s
- Atunci i-am condamnat pe toți la moarte
Scenariul: Titus Popovici, după nuvela Moartea lui Ipu, de același autor
Regia: Sergiu Nicolaescu
Imagina: Alexandru David
Muzică: Tiberiu Olah
În distribuție: Ion Besoiu, Gheorghe Dinică, Octavian Cotescu, Amza Pellea, Iurie Darie.
Studioul Cinematografic București, 1971
https://www.youtube.com/watch?v=8mCm7-7eHXc&list=PLTlHOp-zlWaqCOotVVRwkD7ifNiJSjMZp&index=10&t=5s
- Sub acelasi acoperiș, de A. Korlianski si A. Hait
Regia artistică: Titi Acs
În distribuție: Amza Pellea și Șerban Ionescu.
Secvență din emisiunea Dialoguri, 1969:
https://www.youtube.com/watch?v=L7mr01Fsd38
- Dacii
Scenariul: Titus Popovici
Regia: Sergiu Nicolaescu
Imaginea: Costache Ciubotaru
Muzica: Theodor Grigoriu
În distribuție: Amza Pellea, Sergiu Nicolaescu, Pierre Brice, Ion Besoiu, Georges Marchal, Gheorghe Dinică, Marie Jose Nat, Leopoldina Bălănuţă.
Studioul Cinematografic București și Franco-London Film, 1967
https://www.youtube.com/watch?v=PbduBMbHTXE&list=PLTlHOp-zlWaqCOotVVRwkD7ifNiJSjMZp&index=15
- Răvaşul misterios (scenetă din Arhiva TVR)
Regia: Sergiu Nicolaescu
Scenariul: Dan Mihăescu, Grigore Pop şi Octavian Sava
În distribuție: Amza Pellea, Draga Olteanu Matei, Dem Rădulescu, Dumitru Furdui şi Ştefan Tapalagă
https://www.youtube.com/watch?v=Qz-S5ABYtVk
- Nea Mărin la Marea Neagră, scenetă umoristică din Arhiva TVR
https://www.youtube.com/watch?v=zrUiofOoKss
- Nea Mărin la București, scenetă umoristică din Arhiva TVR
Cărți dedicate personalității:
- Lazăr, Ioan, Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Editura Felix-Film, București, 1993
Cronici care tratează opera personalității:
- Magda Mihăilescu, Un film după un roman de Marin Preda, în „Informația Bucureștiului”, 29 martie 1984
http://aarc.ro/articol/un-film-dupa-un-roman-de-marin-preda
- Despre filmul Imposibila iubire, în „Contemporanul”, 16 martie 1984 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 236)
- Ludmila Patlanjoglu despre spectacolul Între etaje, în „România literară”, nr. 6, februarie 1982 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 212)
- Despre filmul Spectacolul spectacolelor, în „Cinema”, nr. 4, aprilie 1981 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 235)
- Eva Sârbu, „Șantaj” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 2, februarie 1981
http://aarc.ro/articol/santaj-cronica-de-film-1
- Mîndra despre spectacolul A treia țeapă, în „Teatrul”, anul XXIV, nr. 7-8, iulie-august 1979
- Valerian Sava despre filmul Brațele Afroditei, în „Cinema”, nr. 4, aprilie 1979 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 232)
- Alice Mănoiu, „Nea Mărin miliardar” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 2, februarie 1979
http://aarc.ro/articol/nea-marin-miliardar-cronica-de-film
- Eva Sârbu, „Revanșa” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 8, august 1978
http://aarc.ro/articol/revansa-cronica-de-film
- Valerian Sava despre filmul Împușcături sub clar de lună, în „România literară”, 22 decembrie 1977 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 230)
- Ecaterina Oproiu despre filmul Împușcături sub clar de lună, în „România liberă”, 19 decembrie 1977
http://aarc.ro/articol/impuscaturi-sub-clar-de-luna
- Valentin Silvestru, ”Trei zile și trei nopți” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 12, decembrie 1976
http://aarc.ro/articol/trei-zile-si-trei-nopti-cronica-de-film
- Mircea Alexandrescu, „Osâda” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 9, septembrie 1976
- Alice Mănoiu, Actualitatea trecutului – „Cantemir” și „Mușchetarul român”, „Cinema”, nr. 9, septembrie 1975
http://aarc.ro/articol/actualitatea-trecutului-cantemir-si-muschetarul-roman
- Eva Sârbu despre filmul Tufă de Veneția, în „Cinema”, nr. 8, august 1975
http://aarc.ro/articol/tufa-de-venetia
- Virgil Munteanu, Cronica dramatică:„Comoara din deal” de Corneliu Marcu Loneanu, în „Teatrul”, anul XX, nr. 5, mai 1975
- Eva Sârbu, „Tată de duminică” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 4, aprilie 1975
http://aarc.ro/articol/tata-de-duminica-cronica-de-film
- Mircea Alexandrescu, „Nemuritorii” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 12, decembrie 1974
http://aarc.ro/articol/nemuritorii-cronica-de-film
- Ștefan Oprea despre filmul Stejar, extremă urgență, în „Cronica”, 30 august 1974 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 226)
- Dan Comșa, „Stejar, extremă urgență”, în „Cinema”, nr. 8, august 1974
http://aarc.ro/articol/stejar-extrema-urgenta-cronica-de-film
- Alice Mănoiu, „Un comisar acuză” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 4, aprilie 1974
http://aarc.ro/en/articol/un-comisar-acuza-cronica-de-film
- Dan Comșa, „Proprietarii” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 2, februarie 1974
http://aarc.ro/en/articol/proprietarii-cronica-de-film
- Mira Iosif, Cronica dramatică: „Buffalo-Bill și indienii” de Arthur Kopit, în „Teatrul”, anul XVIII, nr. 4, aprilie 1973
- Eva Sârbu, „Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte” – Un film pentru toate vârstele, în „Cinema”, nr. 2, februarie 1972
http://aarc.ro/en/articol/atunci-i-am-condamnat-pe-toti-la-moarte-un-film-pentru-toate-varstele
- Mircea Alexandrescu, „Puterea și adevărul” – O dezbatere etică, în „Cinema”, nr. 2, februarie 1972
http://aarc.ro/en/articol/puterea-si-adevarul-o-dezbatere-etica
- Călin Căliman despre filmul Puterea și adevărul, în „Contemporanul”, 18 februarie 1972
http://aarc.ro/en/articol/puterea-si-adevarul1
- Călin Căliman, „Atunci i-am condamnat pe toţi la moarte” – cronică de film, în „Contemporanul”, 28 ianuarie 1972
arc.ro/en/articol/atunci-i-am-condamnat-pe-toti-la-moarte
- Călin Căliman, „Mihai Viteazul”: Un succes, în „Contemporanul”, 30 iulie 1971
http://aarc.ro/en/articol/mihai-viteazul-un-succes
- Adriana Rotaru despre spectacolul Arca bunei speranțe, în „Informația Bucureștiului”, 1970 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 210)
- Mira Iosif, Cronica dramatică: De două ori „Arca bunei speranțe” de I. D. Sârbu, în „Teatrul”, anul XV, nr. 12, decembrie 1970
- Traian Șelmaru, Urmărind premierele: „Croitorii cei mari din Valahia” de Al. Popescu la Teatrul de Comedie, în „Teatrul”, anul XIV, nr. 5, mai 1969
- Valeria Ducea, Urmărind premierele: „Nicnic” de Anca Bursan și Gheorghe Panco – Teatrul de Comedie, în „Teatrul”, anul XIII, nr. 5, mai 1968
- Ana Maria Narti, Spre Cehov – „Un Hamlet de provincie” de Platonov, în „Teatrul”, anul XII, nr. 4, aprilie 1967
- Traian Șelmaru, „Capul de rățoi” în optica de azi, în „Teatrul”, anul XI, nr. 6, iunie 1966
- Gelu Ionescu, „Haiducii” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 4, aprile 1966
http://aarc.ro/en/articol/haiducii-cronic-de-film
- Gheorghe Tomozei, „Neamul Şoimăreştilor” – cronică de film, în „Cinema”, nr. 5, mai 1965
http://aarc.ro/en/articol/neamul-oimretilor-cronic-de-film
- Ana Maria Narti, Cronica la „Somnoroasa aventură” de Teodor Mazilu, în „Teatrul”, anul IX, nr. 12, decembrie 1964
- Mira Iosif, O dezbatere despre dragoste sau mai mult decît atît?, în „Teatrul”, anul VI, nr. 5, mai 1961
- Elvin, De la text la spectacol: „Celebrul 702” pe scena Teatrului de Comedie, în „Teatrul”, anul VI, nr. 3, februarie 1961
- Antoaneta Tănăsescu despre filmul Columna, în „Contemporanul” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 220)
- Călin Căliman despre filmul Dacii, în „Contemporanul” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 219)
- I Suchianu despre filmul Războiul domnițelor, în „România literară” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 220)
- I. Suchianu despre filmul Ciprian Porumbescu, în „România literară” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 223)
- I. Suchianu despre filmul I-am condamnat pe toți la moarte, în „România literară” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 222)
- I. Suchianu despre filmul Osânda, în „România liberă” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 228)
- I. Suchianu despre filmul Săgeata căpitanului Ion, în „România literară” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 223)
- I. Suchianu despre filmul Ultimul cartuș, în „România literară” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 225)
- Florian Potra, „Dacii” – cronică de film, în volumul Experiență și speranță
http://aarc.ro/en/articol/dacii-cronica-de-film
- Ștefan Oprea despre filmul Dacii, în „Cronica” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 219)
- Tudor Caranfil despre filmul Mihai Viteazul, în „Informația Bucureștiului” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 221)
- Despre filmul Nea Mărin miliardar, în „România liberă” (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 231)
- Despre filmul Mihail, câine de circ, în „Cinema”, nr. 9, 1979 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 233)
Despre filmul Duios Anastasia trecea, în „Cinema”, nr. 4, aprilie 1980 (extras disponibil în volumul Amza Pellea. Cel mai iubit dintre actori, Ioan Lazăr, Editura Felix-Film, București, 1993, p. 233)
Link-uri către alte pagini de prezentare a personalității:
- http://aarc.ro/personalitate/view/amza-pellea
- https://ro.wikipedia.org/wiki/Amza_Pellea
- https://www.radioromaniacultural.ro/portret-amza-pellea-un-actor-desavarsit-plin-de-noblete/
- https://www.imdb.com/name/nm0670946/
- https://www.cinemagia.ro/actori/amza-pellea-1960/
- https://www.agerpres.ro/documentare/2021/04/07/documentar-90-de-ani-de-la-nasterea-actorului-amza-pellea-7-aprilie–691362