Șirli, Vasile
25 septembrie 1948, Variaș (Timiș)
Compozitor
″Trebuie să cred în proiect, să fie o stare de prietenie, de încredere, altfel nu pot lucra″, mi-a dezvăluit Vasile Șirli într-o discuție pe care am purtat-o în vederea redactării acestui portret de dicționar. E o afirmație sub care stă o întreagă carieră.
Relația sa cu muzica datează din copilărie, când asculta teatru radiofonic, o formulă audio care impulsionează imaginația prin muzicalitatea vocilor. Îi plac didascaliile, precizia lor semantică, rostul de-a indica locuri, personaje, acțiuni, componentă a piesei radiofonice ce completează sonor ceea ce lipsește în planul vizualității. Le-a și folosit creativ într-un proiect scenic, Leonida Gem Session[1], cântate la microfon de un personaj, Caragiale însuși.
Prima colaborare în teatru (1977) i-o datorează lui Adrian Enescu, care l-a recomandat pentru un spectacol la Teatrul ″Țăndărică″, realizat de Irina Niculescu, Tigrul purpuriu căruia îi plăceau clătitele.
″Muzica lui Vasile Șirli […] subliniază cu discreție și cu optimism momentele importante ale acțiunii și intermezzo-urile, într-un spectacol ce confirmă seriozitatea tinerilor săi realizatori.″[2]
scria o cronică a vremii. În zona teatrului pentru publicul tânăr a continuat să scrie încă vreo 4-5 spectacole, dezvoltând prietenii profesionale. O similitudine cu cel mai important coechipier al său, unul de cursă lungă, Silviu Purcărete, care și el a început în lumea marionetelor și nu a renunțat niciodată la ea, strecurând în multe din creații elemente de expresivitate înrădăcinate în acest gen străvechi. Cea dintâi conlucrare a lui Vasile Șirli cu Silviu Purcărete a fost Treptele visului[3], tot un spectacol cu păpuși.
În teatrul care li se adresează celor mari, Vasile Șirli a trecut în 1981, când s-a făcut Karamazovii[4], regia Dan Micu. A recurs la corul Patriarhiei, plus ceva acorduri electronice, într-o perioadă, cea comunistă, în care muzica religioasă era pusă la index.
Cu Silviu Purcărete a lucrat de 50 de ori, o cifră impresionantă care atestă multiplele resorturi profesionale comune, în țară și străinătate (Franța, Grecia, Japonia, Luxemburg, Marea Britanie, Norvegia, Rusia, Slovenia, Ungaria), iar numărul continuă să crească. Elementul care l-a menținut atât de aproape și atât de îndelung alături de acest director de scenă este relaționarea autentică în echipă. Din punct de vedere artistic, la Vasile Șirli fundamentală în reușită e ″libertatea de a propune muzică″, adică exact ceea ce dorește și Purcărete de la cei cu care lucrează.
″Întotdeauna, intrarea în echipa unui nou spectacol mă incită să înţeleg intenţiile scenice ale regizorului, să descopăr o lume nouă, iar relaţia cu el, realizatorul (oricine ar fi), este esenţială. În colaborarea cu Silviu Purcărete este la fel, cu singura diferenţă că, probabil, după atâtea spectacole, avem nevoie de mai puţine cuvinte pentru a ne găsi punctele comune. Îmi vorbeşte despre intenţiile sale (aparent intenţii, pentru că, de fapt, ştie precis ceea ce vrea): frânturi de fraze, sugestii, tăceri, subînţelesuri, conversaţii paralele; ambianţa de armonie, provocare, surpriză, îndoială (stimulantă), încredere, imaginaţie, încântare.“[5], precizează acesta.
Un tip de raporturi pe care Șirli le numește politețe profesională, adică respect, racordare la aceeași lungime de undă creativă, activare reciprocă a inspirației, libertate de-a oferi soluții constituie mediul ideal pentru un artist care a devenit una dintre figurile cele mai reprezentative din sfera muzicii pentru scenă de la noi. De unde pleacă? De la text și de la cerințele regizorului. ″Frumoasele mele prietenii artistice au început din pasiunea pentru text, pentru imagine, pentru scenă, din admiraţia faţă de creatori – scriitori, regizori, muzicieni, coregrafi, pictori, actori etc.“, precizează Vasile Şirli. „Fac muzică de teatru, printre altele, şi pentru că mă pasionează calitatea textului. Intensitatea textului, muzicalitatea lui sunt, desigur, stimulante. Mă atrage, cu satisfacţii nedisimulate, să cânt textul, în versuri sau în proză, teatrul dând asemenea ocazii unui compozitor.″[6] Nerăbdarea de-a scrie e hrănită de situații inedite, precum aceea din Don Juan de Molière, când rolul Elvirei a fost cântat integral. Sau când la Scapino[7], a descoperit că Richard McCabe care prelua rolul titular era un pianist foarte bun, iar pianul avea să devină un element important în concepția spectacolului. Orice acord ori sunet ce servește spectacolului intră în partitură.
În Metamorfoze ″acţiunea este întreruptă la răstimpuri de corul de actori ce cântă cântece în latină, iar magia se naşte în spatele sensurilor. Muzica […] foarte ritmată, ritualică îți induce senzatia de SF, de mistere eleusine sau de ritual dionisiac cu inserţii sonore stranii – râsete groteşti, chiţcăieli, strigăte, urlete prelungi precum cele de lup.″[8]
Adesea scrie cântecele înainte de repetiții – Furtuna[9], Visul unei nopţi de vară[10], Poveste de iarnă[11], De Sade (A Sad Story)[12] etc., doar că adevărata creativitate explodează în etapa pregătirii efective a spectacolului împreună cu actorii. ″Pentru mine faza cea mai importantă este repetiţia. Mă interesează construcţia în faza de concept″[13], mai spune artistul. Ce propusese înainte s-a dezvoltat prin adaosuri la scenă – Cumnata lui Pantagruel[14], Faust[15], Lulu[16] etc. Scrie mult mai mult decât e necesar, pliază totul pe intențiile regizorale, care, la Purcărete, se modelează prin intuiție la scenă. ″Răsturnarea ideilor iniţiale mi se pare o şansă a meseriei″[17].
Pentru Șirli, muzica e eșafodaj sonor care susține arhitectura spectaculară. Nu se teme să utilizeze sunete ambientale, să combine genuri aparent fără legătură pe care le omogenizează în dozajele potrivite pentru a urma linia abordării regizorale și a emula potențialul creator al interpreților. În D‵ale carnavalului[18], a alăturat un insert de arie de operă și muzica live a micii orchestre compusă din actori, rezultatul fiind extraordinar. Susținerea muzicală live și orchestra în formula ei mini sunt recurente (în Faust a optat pentru un grup rock în Noaptea Walpurgiei, în De Sade – A Sad Story e un duo flaut și viola da gamba). Instrumente neobișnuite de precuție, versuri și cadență de haiku, dar și saxofon și ritmuri de bâlci românesc au devenit linie melodică într-un alt mare succes, Povestea prințesei deocheate[19]. Deși de regulă preferă ca actorii să cânte a cappella, mica orchestră la vedere creează un ambient sonor care completează teatralitatea scenică.
″Vasile Șirli a croit un univers sonor cu surprinzătoare reliefuri acustice. Muzica sa originală e în relație organică cu întregul, […] atinge altitudini evocative, rafinându-se în relație naturală cu cumulul de componente teatrale. O serie de instrumente tipic asiatice (clopoței, xilofoane etc.), dar și cîteva curele, bucăți de lemn, cutii, țevi de diverse lungimi și grosimi, o bucată de tablă, minifluiere din ceramică cu apă în interior scot sunete fabuloase sub acțiunea celor cinci actori cu pregătire muzicală care au lucrat pentru proiect.″[20]
Rezolvările sale vin din structurile muzicii autentice la care revine ca la o sursă primordială. La lăutarii satului din România a recurs pentru Pescărușul[21] realizat la Mineapolis (regia Lucian Pintilie), în scena de teatru în teatru. Originea ideii e în text, acțiunea se petrece la țară, toate soluțiile sonore având ca pornire textul și personajele. E axiomatic ca muzica de teatru să devină componentă fluidă a ansamblului de stimuli care e spectacolul, să se integreze, să-l servească artistic.
Un alt regizor român cu care și-a asociat relativ frecvent numele pe afișe este Tompa Gabor. Nu s-a îndepărtat nici de regizorii generației de mijloc, precum Nona Ciobanu, Radu Alexandru-Nica, Vlad Massaci, experimentând în planul sonorităților scenice.
Vasile Șirli a făcut și muzică pentru film (pentru 15 lungmetraje), prima lui coloană sonoră a fost la Un echipaj pentru Singapore[22], urmat de Glissando (1984), celebrul film al lui Mircea Daneliuc. Pe linia parteneriatelor creative cu Silviu Purcărete, a imaginat designul sonor și pentru unicul film al acestuia, Undeva la Palilula (2012).
Oltița Cîntec
25 iulie 2022
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.03.13
Bibliografie:
[1] Teatrul Maghiar de Stat Cluj Napoca, regia Tompa Gabor, ″adaptare în cădere liberă″ după Conu‵ Leonida față cu reacțiunea, 2012
[2] Mircea Crișan, ″Tigrul purpuriu căruia îi plăceau clătitele″, ″Teatrul″, nr. 4, 1978, pp. 51-52
[3] Teatrul Arlechino, Brașov, 1982
[4] de Horia Lovinescu și Dan Micu, după Feodor Mihailovici Dostoievski, Teatrul Nottara, București
[5] Oltița Cîntec, Silviu Purcărete. Privirea care înfățișează, „Teatrul Azi”, Fundația Culturală „Camil Petrescu”, prin Editura Cheiron, București, 2011, p. 95
[6] Idem, p. 96
[7] Anglia, Chichester Festival Theatre, 2005
[8] Alina Mazilu, ″Homo Ludens sau Ovidiu revisited″, ″Teatrul azi″, 10-11-12/2007, pp. 67
[9] Nottingham Playhouse, 1996
[10] Teatrul-festival „Baltiiskii dom”, Sankt- Petersburg, 2015
[11] Teatrul Național Bergen, 2002
[12] Coproducție: Nuova Scena – Arena Del Sole – Teatro Stabile Bologna și Théâtre de l’Union, Limoges, Franța
[13] Oltița Cîntec, Op.cit. p. 97
[14] Coproducție Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu și Compania „Silviu Purcărete”, Lyon, Franța. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 2003
[15] Teatrul Național ″Radu Stanca″ Sibiu, 2007
[16] Teatrul Național ″Radu Stanca″ Sibiu, 2008
[17] Oltița Cîntec, Op.cit. p. 97
[18] Teatrul Național ″Radu Stanca″ din Sibiu, 2011
[19] Teatrul Național ″Radu Stanca″ Sibiu, 2018
[20] Oltița Cîntec, ″Prințesa lui Purcărete″, în ″Observator cultural″, nr 927/2018
[21] Tyrone Guthrie Theater, Minneapolis, Minnesota, Statele Unite ale Americii, 1983
[22] 1981, regia Nicu Stan
Teatrografie
Muzică de scenă:
- Avarul de Molière, regia: Silviu Purcărete, Tokyo Metropolitan Theatre, 2022
- Jocuri, Vorbe, Greieri, adaptare scenică de Silviu Purcărete după autori diverși, regia: Silviu Purcărete, Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu, 2022
- Prometheus’22, adaptare scenică de Ágnes Kali și Gábor Tompa după tragedia Prometeu înlănțuit de Eschil. Regia: Gábor Tompa. Regizor secund: Erwin Șimșensohn. Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, SNT Drama Ljubljana, Teatrul de Stat Constanța, 1.07.2022.
- Familia Cenci de Antonin Artaud. Regia: Silviu Purcărete, Teatrul Național Iași, Iași, 12.06.2022.
- A 12-a noapte de William Shakespeare, regia: Nona Ciobanu, (Cântecul Bufonului din Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului, 2004), Teatrul Mic, București, 2022
- Macbett, de Eugène Ionesco. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 13.10.2021.
- Nepotul meu, Veniamin, de Ludmila Ulițkaia. Regia: Vlad Massaci. Teatrul de Comedie, București, 30.09.2021.
- Plugarul și moartea, după Johannes von Tepl. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 2021.
- Hamlet, de William Shakespeare. Regia: Tompa Gábor. Teatrul Maghiar de Stat Cluj-Napoca, 03.12.2021.
- Midsummer night, după William Shakespeare, dramatizarea: Hideki Noda. Regia: Silviu Purcărete, Tokyo Metropolitan Theatre, 2020.
- Rinocerii, de Eugène Ionesco. Regia: Tompa Gábor. Teatrul Național „Mihai Eminescu”, Timișoara, 04.03.2020.
- Tragedia omului, de Madách Imre. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Maghiar de Stat, Timișoara, 03.03.2020.
- Richard II, de William Shakespeare. Regia: Tompa Gábor, Vígszínház-Pesti Színház, Budapesta, 2019.
- Livada cu vișini, de Anton Pavlovici Cehov. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național, Budapesta, Ungaria, 02.03.2019.
- Poveste de iarnă, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete, Teatrul Național Salonic, 2018.
- Urciorul sfărâmat, scenariu de Armin Petras, după Heinrich von Kleist. Regia: Armin Petras. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 13.12.2018.
- Povestea prințesei deocheate, scenariu de Silviu Purcărete, inspirat din Sakura Hime Azuma Bunshô, de Tsuruya Nanboku al IV-lea. Regia: Silviu Purcă Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, iunie 2018.
- Richard III, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Tokyo Metropolitan Theatre, 2017.
- Karamazovii, de Feodor Mihailovici Dostoievski. Regie și adaptare scenică: Nona Ciobanu. Teatrul Mic, București, 09.06.2017.
- Biedermann și incendiatorii (Biedermann und die brandstifter), de Max Frisch. Regia: Tompa Gá Teatrul German de Stat, Timișoara, 16.09.2016.
- Bolnavul închipuit, de Moliere. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Academic de Stat „Evghenii Vahtangov”, Moscova, 12.09.2016.
- Cafeneaua, de Carlo Goldoni. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 30.05.2016.
- Julius Caesar, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 09.12.2015.
- Fuchsiada (Die fuchsiade), de Urmuz. Regia: Helmut Stürmer. Teatrul German de Stat, Timișoara, 18.09.2015.
- Visul unei nopți de vară, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul-festival „Baltiiskii dom”, Sankt- Petersburg, 04.2015.
- Vizita bătrânei doamne (Az öreg hölgy látogatása), de Friedrich Dü Regia: Tompa Gábor. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 07.01.2015.
- Fantoma e aici, de Kōbō Abe. Regia: Kushida Kazuyoshi. Teatrul Național Radu Stanca, Sibiu, 2015.
- Moliendo café, scenariu colectiv. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul German de Stat și Teatrul Maghiar de Stat, Timișoara, 08.11.2014.
- Marat–Sade, după Peter Weiss. Regia: Charles Müller. Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu și Théâtre d’Esch din Luxembourg, 01.10.2014.
- Médée, de Euripide. Regia: Charles Müller. Théâtre Municipal d’Esch-sur-Alzette, Luxemburg, 2014.
- În inima nopții – episodul Hamlet, dramatizare de Gavriil Pinte. Regia: Gavriil Pinte. Teatrul „Regina Maria”, Oradea, 26.09.2014.
- Oidip, scenariu de Silviu Purcărete după Oedip Rege și Oedip la Colonos. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 13.06.2014.
- Cum vă place, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național, Budapesta, Ungaria, ianuarie 2014.
- Glaube liebe Hoffnung, de Ödön von Horvath și Lukas Kristl. Regia: Charles Müller. Theater Trier, 2014.
- Victor, sau copiii la putere (Viktor, avagy a gyermekuralom), de Roger Vitrac. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 29.11.2013.
- Ce nemaipomenită aiureală!, de Eugène Ionesco. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 03.10.2013.
- 1913, după Florian Ilieș. Regia: Vlad Massaci. Teatrul din Oberhausen, Germania, septembrie 2013.
- Pălăria florentină, de Eugène Labiche. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 16.02.2013.
- Woyzeck, de Georg Buchner. Regia: Vlad Massaci. Teatrul din Esch și Teatrul Național Luxemburg, 2012.
- Conu’ Leonida față cu reacțiunea, de Ion Luca Caragiale. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Ion Luca Caragiale”, București, 20.11.2012.
- Platonov, de A.P. Cehov. Regia: Alexandru Dabija. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 14.10.2012.
- Livada de vișini, de A.P. Cehov. Regia: Aurel Palade. Teatrul Municipal „Ariel”, Râmnicu Vâlcea, 03.06.2012.
- Rinocerii, de Eugène Ionescu. Regia: Tompa Gá Teatrul Național Praga, 30.05.2012.
- Leonida gem session – adaptare după Caragiale în cădere liberă (Leonida gem session – Caragiale nyomán szabadesésben). Regia: Tompa Gá Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 21.09.2012.
- Ultima zi a tinereții, scenariu de Yuri Kordonsky după un roman de Tadeusz Konwiczi. Regia: Yuri Kordonsky. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu,03.2012.
- O furtună, de William Shakespeare. Regia și adaptarea scenică: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova, 18.02.2012.
- Insula, de Gellu Naum. Regia: Vlad Massaci. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 2011.
- Scapino, de Molière. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național Debrecen, 2011.
- D’ale carnavalului, de I.L.Caragiale. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 01.04.2011.
- Leonce și Lena (Leonce és Léna), de Georg Bü Regia: Tompa Gábor. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 02.12.2010.
- Măsură pentru măsură (Mértéket mértékkel), de William Shakespeare. Regia: Matthias Langhoff. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 22.09.2010.
- Regele moare (Le Roi se meurt), de Eugène Ionesco. Regia: Silviu Purcărete. O coproducție Cie Les Arts et Mouvants, Ex Ponto Festival Kulturno Drustvo B-51 (Slovenia), Théátre d’Esch (Luxemburg), Slovensko narodno gledalisce Drama Ljubljana (Slovenia), Mednarodni gledalica festival MOT Skopje (Macedonia), Scène nationale de Bayonne Sud-Aquitain (Franța). 15.09.2010.
- Femeia care și-a pierdut jartierele, de Eugène Labiche. Regia și adaptarea scenică: Silviu Purcărete. Teatrul de Comedie, București, 22.03.2010.
- Les Errances d’Ulysse, după Homer, dramatizarea Charles Müller. Regia: Charles Müller. Théâtre Municipal d’Esch-sur-Alzette, Luxembourg, 2009.
- Opera de trei parale, de Bertolt Brecht. Regia: Diana Lupescu. Teatrul Nottara, 16.10.2009. (consultant muzical).
- Oscar și Buni Roz, de Eric-Emmanuel Regia: Diana Fufezan. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 06.10.2009.
- Femeia țintă și cei zece amanți, de Matei Vișniec. Regia: Claire Coproducție Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu și Théátre de la Licorne, Lille, Franța. 29.05.2009.
- Három nővér (Trei surori), de A.P. Cehov. Regia: Tompa Gábor. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 24.09.2008.
- Richard al III-lea (III Richárd), de William Shakespeare. Regia: Tompa Gá Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca & Teatrul Castelului Gyula, 19.11.2008.
- Măsură pentru măsură, de William Shakespeare. Regia și adaptarea scenică: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova, 02.03.2008.
- Lulu, de Frank Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 29.05.2008.
- Clinica, de Adrian Lustig. Regia: Aurel Palade. Teatrul de Comedie, București, 14.03.2008.
- Faust, după Goethe. Scenariul și regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 19.09.2007.
- Metamorfoze, adaptare liberă după poemele lui Ovidiu de Silviu Purcărete și Alain Garlan. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Radu Stanca” Sibiu, 07.07.2007.
- Macbett, de Eugène Ionesco. Regia: Silviu Purcărete. Royal Shakespeare Company, Stratford-upon-Avon, Marea Britanie. 25.05.2007.
- Balul, versiune scenică de Mihaela Michailov și Radu-Alexandru Nica după o idee a Théâtre du Ca Regia: Radu-Alexandru Nica. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 19.01.2007.
- Troilus și Cressida, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul „Katona József“ Budapesta, 11.2005.
- Scapino, de Molière. Regia: Silviu Purcărete. Chichester Festival, 2005.
- Cum doriți sau Noaptea de la spartul târgului, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova, 21.03.2004.
- Prologue à Faust, după Goethe. Dramatizarea și regia: Silviu Purcărete. Festival de Chalon, 2004.
- Cumnata lui Pantagruel (Pantagruel sógornoje), după Rabelais. Regia: Silviu Purcărete. Coproducție Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu și Compania „Silviu Purcărete”, Lyon, Franța. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 28.05.2003.
- Orestia, după Eschil. Regia: Silviu Purcărete. Det Norske Teatret, Oslo, 2003.
- Poveste de iarnă, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național Bergen, 2002.
- Pilafuri și parfumuri de măgar, scenariu de Silviu Purcărete și Alain Garlan după 1001 de nopți. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Radu Stanca”, Sibiu, 29.11.2001.
- Le Songe d’une nuit d’été, de William Shakespeare. Regia : Silviu Purcărete. Théâtre de l’Union Limoges, 2001.
- Têtes d’Afarit grilées sur lit de mort et de poivrons, scenariu de Silviu Purcărete și Alain Garlan după 1001 de nopți. Regia: Silviu Purcărete. Théâtre de l’Union, Limoges, Franța, 2001.
- Stele pe cerul dimineții, de Aleksandr Galin. Regia: Gheorghe (Goange) Marinescu. Teatrul „Alexandru Davilla”, Pitești, 26.02.2000.
- De Sade (A Sad Story), de Dick McCaw și Silviu Purcărete. Regia: Silviu Purcă Coproducție: Nuova Scena – Arena Del Sole – Teatro Stabile Bologna și Théâtre de l’Union, Limoges, Franța, 13.01.2000.
- La femme qui perd ses jarretières, de Eugène Labiche. Regia: Silviu Purcărete. Théâtre de l’Union, Limoges, Franța,
- La Princesse et l’Écho, de Vlasta Pospisilova, adaptarea: Philippe Cohen. Regia: Irina Niculescu. Teatrul „Les Marionettes de Genève”, 2000.
- Dom Juan, de Molière. Regia: Silviu Purcărete. Théâtre de l’Union, Limoges, Franța, 1998.
- Visul unei nopți de vară, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Det Norske Teatret, Oslo, 1997.
- Furtuna, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Nottingham Playhouse, 1996.
- Piațeta, de Carlo Goldoni. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Mic, București, 25.03.1990.
- Piațeta, de Carlo Goldoni. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Tineretului, Piatra-Neamț, 29.03.1986.
- Le monstre turquin, de Carlo Gozzi. Regia: Petrika Ionesco. Maison des Arts Creteil, Franța, 1986.
- Erzebeth, de Claude Prin. Regia: Patrice Douchet. Théâtre de la Tête Noire, Saran, Franța, 1986.
- Cum vă place, de William Shakespeare. Regia: Dan Micu. Teatrul Nottara, București, 30.04.1985.
- Soldatul și moartea (Le Soldat et La Mort), scenariu de Irina Niculescu, după Ion Creangă. Regia: Irina Niculescu. Le Théâtre de L’Oeil, Quebec, Canada, 1985.
- Vulturii se târăsc (Les Aigles Rampent), de Romulus Vulpescu, după Hernani de Victor Hugo. Regia: Dan Micu. Teatrul Nottara, București, 1985.
- Povestea lamentabilă și adevărată a lui Arden de Faversham. Regia: Lucian Pintilie. Théatre de la Ville, Paris, 1984.
- Piațeta, de Carlo Goldoni. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Popular, Râmnicu-Vâlcea, 1984.
- Richard al III-lea, de William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Mic, București, 31.05.1983.
- Negru și roșu, de Horia Lovinescu. Regia: Dan Micu. Teatrul Nottara, București, 07.04.1983.
- Calandria, de Bernardo Dovizzi da Bibbiena. Regia: Costin Marinescu. Teatrul Nottara, București, 12.02.1983.
- Unde sunt spiridușii de altădată (Les Gnomes), de Irina Niculescu. Regia: Irina Niculescu. Teatrul Les Zygomars, Namur, Belgia, 1983.
- Pescărușul, de A.P. Cehov. Regia: Lucian Pintilie. Tyrone Guthrie Theater, Minneapolis, Minnesota, Statele Unite Ale Americii, 1983.
- Lăpușneanul, scenariu de Dan Micu după nuvela lui C. Negruzzi. Teatrul Popular, Râmnicu Vâlcea, 1983.
- Politica, de Theodor Mănescu. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Foarte Mic, București, 01.06.1982.
- Amintiri, de Alexei Arbuzov. Regia: Ion Caramitru. Teatrul „Lucia Sturdza Bulandra”, București, 30.04.1982.
- Treptele visului. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Arlechino, Brașov, 1982.
- Povestea cântărețului din fluier, de Vladimir Simion. Regia: Irina Niculescu. Teatrul Țăndărică, București, 1981.
- Karamazovii, de Horia Lovinescu și Dan Micu, după Feodor Mihailovici Dostoievski. Regia: Dan Micu. Teatrul Nottara, București, 09.06.1981.
- Frumoasele pasiuni electrice, de Vladimir Simon. Regia: Irina Niculescu. Teatrul Țăndărică, București, 1980.
- Jocuri de poeți – jocuri de copii, colaj de texte. Regia: Margareta Niculescu. Teatrul Țăndărică, București, 06.01.1980.
- Pescarul și norocul, scenariu de Cristian Pepino, după Anton Pann. Regia: Cristian Pepino. Teatrul Țăndărică, București, 30.01.1979.
- Tigrul purpuriu căruia îi plăceau clătitele. Regia: Irina Niculescu. Teatrul Țăndărică, București, 1978.
Muzica pentru numeroase spectacole Disney
Traduceri:
- Oscar și Tanti Roz, de Eric-Emmanuel Schmitt.
Filmografie
Muzică de film:
- Scara, regia: Vlad Păunescu, 2021
- Moromeții 2, regia: Stere Gulea, 2018
- Sunt o babă comunistă, regia: Stere Gulea, 2013
- Undeva la Palilula, regia: Silviu Purcărete, 2012
- Caravana cinematografică, regia: Titus Muntean, 2009
- Comme des rois, regia: François Velle, 1997
- Un otage de trop, regia: Phillipe Galland, 1993
- Furtună în Pacific, regia: Nicu Stan, 1985
- Ziua Z, regia: Sergiu Nicolaescu, 1984
- Vreau să știu de ce am aripi, regia: Nicu Stan, 1984
- O lumină la etajul 10, regia: Malvina Ursianu, 1984
- Melodii la Costinești, regia: Constantin Păun, 1982
- Mult mai de preț e iubirea, regia: Dan Marcoci, 1982
- Glissando, regia: Mircea Daneliuc, 1982
- Un echipaj pentru Singapore, regia: Nicu Stan, 1982
Caietul program al spectacolului Karamazovii, de Horia Lovinescu și Dan Micu, după Feodor Mihailovici Dostoievski. Regia: Dan Micu. Teatrul „Constantin I. Nottara”, București, 1981. Sursa: https://altmarius.ning.com/profiles/blogs/pliant-program-teatrul-c-i-nottara-bucuresti-1981-karamazovii-de-
Descarcă PDFCaietul program al spectacolului Cafeneaua, de Carlo Goldoni. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 2016. Arhiva Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, Iași ©Teatrul Național Iași
Descarcă PDFCaietul program al spectacolului Ce nemaipomenită aiureală!, de Eugène Ionesco. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca, 2013. Arhiva Teatrului Național „Lucian Blaga”, Cluj-Napoca ©Teatrul Național Lucian Blaga, Cluj-Napoca
Descarcă PDFFragmente din caietul program al spectacolului O furtună, după William Shakespeare. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Marin Sorescu”, Craiova, 2012. Arhiva Teatrului Național „Marin Sorescu”, Craiova ©Teatrul Național Craiova
Descarcă PDFCaietul program al spectacolului Leonce și Lena (Leonce és Léna), de Georg Büchner. Regia: Tompa Gábor. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 2010 © Centrul de Documentare al Teatrului Maghiar de Stat Cluj
Descarcă PDFCaietul program al spectacolului Leonida gem session (Leonida gem session – Caragiale nyomán szabadesésben). Regia: Tompa Gábor. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 2012 © Centrul de Documentare al Teatrului Maghiar de Stat Cluj
Descarcă PDFCaietul program al spectacolului Măsură pentru măsură (Mértéket mértékkel), de William Shakespeare. Regia: Matthias Langhoff. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 2010 © Centrul de Documentare al Teatrului Maghiar de Stat Cluj
Descarcă PDF
Caietul program al spectacolului Plugarul și moartea, după Johannes von Tepl. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 2021. Arhiva Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, Iași ©Teatrul Național Iași
Descarcă PDF
Caietul program al spectacolului Pălăria florentină, de Eugène Labiche. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Național „Vasile Alecsandri”, Iași, 2013. Arhiva Teatrului Național „Vasile Alecsandri”, Iași ©Teatrul Național Iași
Caietul program al spectacolului Victor, sau copiii la putere (Viktor, avagy a gyermekuralom), de Roger Vitrac. Regia: Silviu Purcărete. Teatrul Maghiar de Stat, Cluj-Napoca, 2013 © Centrul de Documentare al Teatrului Maghiar de Stat Cluj
Descarcă PDFLink-uri către materiale audiovizuale disponibile online (fragmente de spectacol, interviuri etc.)
- Întâlnirile FITS cu Vasile Șirli https://www.youtube.com/watch?v=PCyZ9LESmt4&ab_channel=FestivalulInternationaldeTeatrudelaSibiu
- Vasile Șirli – interviu https://www.youtube.com/watch?v=c94xl-_EEkI&ab_channel=CENTRUdeIMAGINE
- Vasile Șirli, despre muzica de spectacol https://www.youtube.com/watch?v=2ajHc4SX58c&ab_channel=StirideSibiu
- Vasile Șirli: Compun și în timpul repetițiilor https://www.youtube.com/watch?v=fnwEX2S0ErE&ab_channel=Verbsdescribeus%23culturacastildeviata%23artgoeson
- „Despre muzică și întâlniri” Constantin Chiriac și Vasile Șirli https://www.youtube.com/watch?v=XOTxR5OeZSs&ab_channel=TNRSS
- Interviu la „În premieră”, cu Carmen Avram https://www.youtube.com/watch?v=GKvDSR7NtQg&ab_channel=DIGIRadioTV
- Cântec din Cum vă place, r. Dan Micu https://www.youtube.com/watch?v=ufvNmwykWdU&ab_channel=MarianSorinR%C4%83dulescu
- Faust – fragment https://www.youtube.com/watch?v=UE-8B74qUCM&ab_channel=MirceaVuici
- Metamorfoze – fragment https://www.youtube.com/watch?v=nFMveotDAYk&ab_channel=MariusDobrin
- Pălăria florentină – fragment https://www.youtube.com/watch?v=u7A3HIIjfFA&ab_channel=AlexandruVlahovici
- Cafeneaua – trailer https://www.youtube.com/watch?v=g5ULpRpdXec&ab_channel=TeatrulNationalIasi
- Cumnata lui Pantagruel – trailer https://www.youtube.com/watch?v=90vY-zvza5I&ab_channel=KAMSZHungarianTheatreofCluj
- Leonce și Lena – trailer https://www.youtube.com/watch?v=XULNwuWHDQI&ab_channel=KAMSZHungarianTheatreofCluj
- Într-o furtună/Insula – documentar https://www.youtube.com/watch?v=R8FtVgmfUOY&ab_channel=CINEPUB
- Tema muzicală din Glissando https://www.youtube.com/watch?v=wu9ksrRN22A&ab_channel=MarianSorinR%C4%83dulescu
- Sunt o babă comunistă – film integral https://www.youtube.com/watch?v=bld9tAlW88s&ab_channel=CINEPUB
- Caravana Cinematografică – film integral https://www.youtube.com/watch?v=WSaYPwRxqZM&ab_channel=CINEPUB
- Un echipaj pentru Singapore – film integral https://www.youtube.com/watch?v=BI5tUnRqf5Y&ab_channel=CINEMATOGRAFIAROM%C3%82NEASC%C4%82
- Melodii la Costinești – film integral https://www.youtube.com/watch?v=Wsnbf7CIn44&ab_channel=FilmsiTeatruRomanesc
CRONICI
- Călin Ciobotari, Plugarul și moartea, sau despre disconfortul marilor întrebări, în „7iasi.ro”, 26 noiembrie 2021, https://www.7iasi.ro/plugarul-si-moartea-sau-despre-disconfortul-marilor-intrebari/
- Doina Papp, FITS 2021 (III) Eros și Thanatos, în „Revista 22”, 12 octombrie 2021, https://revista22.ro/cultura/fits-2021-iii-eros-si-thanatos
- George Banu, „Plugarul și moartea”: un dialog nesfârșit, în „Dilema Veche”, nr. 904, 5-11 august 2021, https://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/plugarul-si-moartea-un-dialog-nesfirsit
- Nicoleta Munteanu, Mic „tratat” despre deșertăciune: Plugarul și moartea, regia Silviu Purcărete (TNI), în „alecart.ro”, 9 mai 2021
https://alecart.ro/plugarul-si-moartea-purcarete-tni/ - Dana Pocea, Teatrul on-line în vremea pandemiei (II), în „Contemporanul”, nr. 10, 2020, https://www.contemporanul.ro/teatru-dramaturgie/teatrul-on-line-in-vremea-pandemiei-ii.html
- Doru Mareș, Povestea omului și o aplicație la zi, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2020, pp. 99-102.
- Mircea Morariu, Ultimul om, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2020, pp. 102-105.
- Irina Zlotea, S-au prăbușit scările. S-a prăbușit omul?, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2020, pp. 105-108.
- Ion Jurca Rovina, Sindromul rinoceritei în actualitate, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2020, pp. 108-110.
- Ion Parhon, Un strălucit spectacol de echipă, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2020, pp. 111-112.
- Maria Hulber, Ispititoarea rinocerizare și fantasmele ideologiilor, în „Familia”, nr. 3, 2020, pp. 129-131, https://revistafamilia.ro/wp-content/uploads/2020/07/Familia-3-2020.pdf
- Maria Hulber, Vânzătorul de iluzii, în „Familia”, nr. 2(639), 2019, pp. 120-125, https://revistafamilia.ro/wp-content/uploads/2021/02/Familia_feb_2019.pdf
- Mircea Morariu, De-a dreptul incredibil, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2019. pp. 128-129.
- Monica Andronescu, Prințesa deocheată a lui Silviu Purcărete și spectatorul secolului 21, în „yorick.ro”, nr. 410, 21 ianuarie 2019, https://yorick.ro/printesa-deocheata-a-lui-silviu-purcarete-si-spectatorul-secolului-21/
- Mircea Morariu, O superbă, o formidabilă sinestezie, în „Teatrul Azi”, nr. 10-11, 2018, pp. 28-30.
- Oltița Cîntec, „Pasiune“, la Sibiu, în „Observator Cultural”, nr. 927, 22 iunie 2018, https://www.observatorcultural.ro/articol/pasiune-la-sibiu/
- Paul Boca, Trei, Doamne, și toți zmei. Debut de stagiune la Naționalul clujean, în „Scena”, nr. 23 (3), 2013, p. 18
http://revistascena.ro/wp-content/uploads/2018/08/scena_23.pdf - Maria Hulber, Timpul lupilor, în „Familia”, nr. 1(626), 2018, pp. 120-124, https://revistafamilia.ro/wp-content/uploads/2021/02/Familia-2018_01.pdf
- Mircea Morariu, Cum revin Karamazovii pe scenă, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2018, pp. 136-138
- Maria Hulber, Confruntarea dintre spațiul spectacolului și limbajele neconvenționale, în „Familia”, nr. 7-8(632-633), 2018, pp. 247-251, https://revistafamilia.ro/wp-content/uploads/2021/02/Familia-2018_7-8.pdf
- Doina Papp, Karamazovii sau despre cine este dumnezeul lumii fără Dumnezeu, în „Teatrul Azi”, nr. 10-11, 2017, pp. 107–111.
- Oana Cristea Grigorescu, Arheologie și reconstrucție teatrală, în „Observator Cultural”, nr. 882, 25 iulie 2017, https://www.observatorcultural.ro/articol/arheologie-si-reconstructie-teatrala/
- Anda Ionaș, Curat Caragiale –D’ale carnavalului, în „LiterNet.ro”, februarie 2017, https://agenda.liternet.ro/articol/21712/Anda-Ionas/Curat-Caragiale-Dale-carnavalului.html
- Nicolae Prelipceanu, Energie, ritm și forță, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2017, pp. 25-28.
- Ion Jurca Rovina, O parabolă a focului, în „Teatrul Azi”, nr. 12, 2016, pp. 177-179.
- Mircea Morariu, Dezlănțuită sarabandă, în „Teatrul Azi”, nr. 12, 2016, pp. 179-181.
- Maria Sârbu, Purcărete, Buhagiar, Șirli la Moscova, în „Teatrul Azi”, nr. 12, 2016, pp. 323-235
- Alina Epîngeac, În excursie la Cafeneaua lui Goldoni, în „yorick.ro”, nr. 337, 15 noiembrie 2016, http://yorick.ro/in-excursie-la-cafeneaua-lui-goldoni/
- Mircea Morariu, Cafeneaua de la Iași – un spectacol frumos, în „adevarul.ro”, 28 octombrie 2016, https://adevarul.ro/cultura/teatru/cafeneaua-iasi–spectacol-frumos-1_581276ed5ab6550cb8f910f5/index.html
- Mihai Brezeanu, Hamletizând puterea, în „LiterNet.ro”, octombrie 2016
https://agenda.liternet.ro/articol/21523/Mihai-Brezeanu/Hamletizand-puterea-Julius-Caesar-la-FNT-2016.html - Călin Ciobotari, Cafeneaua lui Purcărete. Cu un pic de Goldoni…, în „jurnalvirtual.ro”, 1 iunie 2016, http://www.jurnalvirtual.ro/2016/06/01/cronica-lui-calin-cafeneaua-lui-purcarete-cu-un-pic-de-goldoni%25E2%2580%25A6/
- Monica Andronescu, Shakespeare rătăcit în lumea lui Silviu Purcărete, în „yorick.ro”, nr. 213, 6 mai 2014, https://yorick.ro/shakespeare-ratacit-in-lumea-lui-silviu-purcarete/
- Mircea Morariu, De elită, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2016, pp. 138-141.
- Mircea Morariu, O lume în deconstrucție, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2016, pp. 48-53.
- Sorin Alexandrescu, HAMLET: acțiunea și cuvântul, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2015, pp. 164-170.
- Maria Sârbu, Purcărete, cu un „vis”, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2015, pp. 299-301.
- Oana Cristea Grigorescu, Sunetul străzii în muzica scenei, în „Observator Cultural”, nr. 798, 13 noiembrie 2015, https://www.observatorcultural.ro/articol/sunetul-strazii-in-muzica-scenei/
- Ion Parhon, Umorul și grotescul în viziuni distincte, în „Teatrul Azi”, nr. 7-9, 2015, pp. 32-36.
- Adrian Mihalache, „O furtună” la Izmir, în „Teatrul Azi”, nr. 7-9, 2015, pp. 333-341.
- Maria Zărnescu, Fuchsiada pour les connaisseurs, în „yorick.ro”, nr. 282, 30 septembrie 2015, https://yorick.ro/fuchsiada-pour-les-connaisseurs/
- Mircea Morariu, Grotescul atroce, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2015, pp. 84-87.
- Mircea Morariu, Gratuitate, superficialitate și artă, în „Teatrul Azi”, nr. 1-3, 2015, pp. 204-206.
- Mircea Morariu, Libertate și pușcărie, în „Teatrul Azi”, nr. 1-3, 2015, pp. 299-301.
- Mircea Morariu, Purcărete, după alți 20 de ani, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2014, pp. 180-184.
- Călin Ciobotari, „Oidip”, eseu despre om…, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2014, pp. 184-197.
- Monica Andronescu, Aromă de cafea și tentația superficialității, în „yorick.ro”, nr. 245, 16 decembrie 2014, http://yorick.ro/aroma-de-cafea-si-tentatia-superficialitatii/
- Magdalena Brătescu, „O furtună”, brainstorming în regia lui Silviu Purcărete, în „Gazeta Românească”, 20 noiembrie 2014, p. 24.
- Maria Sârbu, Când Purcărete „macină” cafeaua, năvălesc aromele artistice, în „Ziarul Metropolis”, 15 noiembrie 2014
https://www.ziarulmetropolis.ro/cand-purcarete-macina-cafeaua-navalesc-aromele-artistice - Adrian Mihalache, Stratford pe Jiu, în „Teatrul Azi”, nr. 7-9, 2014, pp. 31-38.
- Crenguța Manea, În Ardeni – „cu gândiri și cu imagini…”, în „Teatrul Azi”, nr. 7-9, 2014, pp. 44-47.
- Radu Constantinescu, Nemaipomenita aiureală a lui Ionesco și Purcărete, în „Ziarul de duminică”, 26 septembrie 2013, https://www.zf.ro/ziarul-de-duminica/nemaipomenita-aiureala-a-lui-ionesco-si-purcarete-de-radu-constantinescu-11402921
- Mircea Morariu, O reușită absolută, în „Familia”, nr. 1, 2014, pp. 130-133, https://revistafamilia.ro/wp-content/uploads/2021/02/Familia-2014_01.pdf
- Monica Andronescu, Oidip, rătăcit în secolul 21, în „yorick.ro”, nr. 222, 8 iulie 2014, http://yorick.ro/oidip-ratacit-in-secolul-21/
- Oana Stoica, Sofocle, între Freud şi Purcărete, în „Observator Cultural”, nr. 539, 12-18 iunie 2014, https://dilemaveche.ro/sectiune/arte-performative/articol/sofocle-intre-freud-si-purcarete
- Mihai Brezeanu, Din tutun se întrupează speranța –Ce nemaipomenită aiureală! la festCO, 2014, în „LiterNet.ro”, 5 iunie 2014, https://agenda.liternet.ro/articol/18279/Mihai-Brezeanu/Din-tutun-se-intrupeaza-speranta-Ce-nemaipomenita-aiureala-la-festCO-2014.html
- Doina Modola, Odrasle infernale sau… O lume de netrăit, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2014, pp. 18-28.
- Dragoș Butuzea, Am văzut și eu FAUST-ul lui Purcărete, în „adevarul.ro”, 13 mai 2014
https://adevarul.ro/cultura/teatru/am-vazut-faust-ul-purcarete-1_537138930d133766a898b3e5/index.html - Maria Zărnescu, Purcărete. Budapesta, în „yorick.ro”, nr. 216, 11 martie 2014, https://yorick.ro/shakespeare-purcarete-budapesta/
- Adrian Țion, Farsa unui însingurat – Ce nemaipomenită aiureală!, în „Tribuna”, 273, anul XIII, 16-31 ianuarie 2014, p. 32, https://revistatribuna.ro/wp-content/uploads/2014/03/273net5.pdf
- Monica Andronescu, Despre singurătate într-o „nemaipomenită aiureală”, în „yorick.ro”, nr. 198, 7 ianuarie 2014, http://yorick.ro/despre-singuratate-intr-o-nemaipomenita-aiureala/
- Mircea Morariu, Fără cusur, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2014, pp. 172–175.
- Adrian Mihalache, Cum se clarifică o „aiureală”, în „Teatrul Azi”, nr. 11-12, 2013, pp. 20–22.
- Alina Epîngeac, Pălărierul Purcărete și arta sa florentină, în „yorick.ro”, nr. 193, 26 noiembrie 2013, https://yorick.ro/palarierul-purcarete-si-arta-sa-florentina/
- Cristina Beligăr, “Victor sau copiii la putere”, un nou spectacol marca Silviu Purcărete, în „Transilvania Reporter”, 26 noiembrie 2013, https://transilvaniareporter.ro/cultura/victor-sau-copiii-la-putere-un-nou-spectacol-marca-silviu-purcarete/
- Ileana Lucaciu, O excepție, un pamflet politic incitant, în „blogspot.com”, 6 noiembrie 2013, http://ileanalucaciu.blogspot.com/2013/11/leonida-gem-session-teatrul-maghiar-de.html
- Alina Epîngeac, Sesiune de gem. Peltea cu pretenții de „confiture”, în „yorick.ro”, nr. 188, 21 octombrie 2013, http://yorick.ro/sesiune-de-gem-peltea-cu-pretentii-de-confiture/
- Mircea Morariu, O urieșească harababură, în „adevărul.ro”, 23 octombrie 2013, https://adevarul.ro/cultura/teatru/foto-urieseasca-harababura-1_5267b304c7b855ff566edbaa/index.html
- Ioana Florea, Platonov, un spectacol mai bun decât ne așteptam, în „Cuvântul Liber”, nr. 193, 3 octombrie 2013, p. 6.
- Mihai Fulger, (N)ostalgie regizată mediocru, în „Observator Cultural”, nr. 688, 29 august 2013, https://www.observatorcultural.ro/articol/nostalgie-regizata-mediocru-3/
- Mircea Morariu, Prejudecăți și mituri spulberate, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2013, pp. 115-120.
- Călin Ciobotari, Un spectacol deplin la TNI, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2013, pp. 120-123.
- Nicolae Prelipceanu, Actorii ieșeni chemați și rechemați la rampă, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2013, pp. 123-125.
- Mircea Morariu, Prejudecăți și mituri spulberate, în „Familia!, nr. 3, 2013, pp. 124-127, http://www.revistafamilia.shopia.ro/arhiva/2013/2013martie.pdf
- Mircea Morariu, De la tirania la plăcerea textului, în „Familia”, nr. 2, 2013, pp. 117-118, http://www.revistafamilia.shopia.ro/arhiva/2013/2013februarie.pdf
- Ioana Petcu, Pălăria florentină – un eseu despre Teatru semnat de Silviu Purcărete, în „altiasi.ro”, 22 aprilie 2013, http://www.altiasi.ro/teatru/palaria-florentina-un-eseu-despre-teatru-semnat-de-silviu-purcarete
- ,Marina Constantinescu, Seducția iluziei, în „România Literară”, nr. 12, 2013 http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/seducia_iluziei
- Doru Mareș, Labirinturile dansante, în „yorick.ro”, nr. 159, 25 februarie 2013, https://yorick.ro/labirinturile-dansante/
- Oltița Cîntec, Pălăria florentină. Puncte tari. Puncte slabe, în „LiterNet.ro”, februarie 2013, https://agenda.liternet.ro/articol/15776/Oltita-Cintec/Palaria-florentina-Puncte-tari-Puncte-slabe.html
- Călin Ciobotari, Purcărete, regizorul care rupe blestemul de la TNI, în „altiasi.ro”, 19 februarie 2013, http://www.altiasi.ro/teatru/purcarete-regizorul-care-rupe-blestemul-de-la-tni
- Mirela Sandu, Gábor Tompa: Există o criză de oameni motivați și nu numai în teatru, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2013, pp. 100-105.
- Mircea Morariu, Lăsați-mă să-i cânt!, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2013, pp. 108-111.
- Doina Modola, Ce farsă, obștescul sfârșit! În pas întins spre neființă, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2013, pp. 112-119.
- Crenguța Manea, Interferențe 2012, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2013, pp. 125-129.
- .Adrian Mihalache, Idei primite de-a gata, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2013, pp. 215-216
- Nicolae Prelipceanu, Conu Leonida cu variațiuni, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2013, pp. 218-220.
- Mircea Morariu, Un concert scenic, în „Teatrul Azi”, nr. 12, 2012, pp. 172-179.
- Nicolae Prelipceanu, Un Don Juan slav pe scena de la Sibiu, în „Teatrul Azi”, nr. 12, 2012, pp. 169-171.
- Oana Cristea Grigorescu, Dosarul Leonida nr. 2/21.09.2012, în „Observator Cultural”, nr. 646, 19 octombrie 2012, https://www.observatorcultural.ro/articol/teatru-dosarul-leonida-nr-221-09-2012-2/
- Maria Dimiu, Momente, reacții, detalii, în „Teatrul Azi”, nr. 8-9, 2012, pp. 43-50.
- Mircea Morariu, Spectacolele teatrului național „Radu Stanca” la FITS, în „Teatrul Azi”, nr. 8-9, 2012, pp. 113-118.
- .Nicolae Prelipceanu, „O furtună” cu urme din „Faust”, în „Teatrul Azi”, nr. 8-9, 2012, pp. 68-71.
- Nicolae Prelipceanu, Zile de fier și teatru…, în „Teatrul Azi”, nr. 8-9, 2012, pp. 106-109.
- Alina Epîngeac, Plămada viselor lui Purcărete, în „yorick.ro”, nr. 119, 23 aprilie 2012
https://yorick.ro/plamada-viselor-lui-purcarete/ - Mircea Morariu, A fost frumos, a fost superb, mai vreau!, în „Familia”, nr. 6, 2012, pp. 116-117, http://www.revistafamilia.shopia.ro/arhiva/2012/2012Iunie.pdf
- Monica Andronescu, „O furtună” sau materia din care sunt făcute visele…, în „yorick.ro”, nr. 111, 20 februarie 2012
https://yorick.ro/o-furtuna-sau-materia-din-care-sunt-facute-visele/ - Nicolae Prelipceanu, Comedie cu jartiere pierdute, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2012, pp. 165-166.
- Maria Zărnescu, Leonce, Lena și „disciplina creatoare”, în „yorick.ro”, nr. 98, 7 noiembrie 2011, http://yorick.ro/leonce-lena-si-disciplina-creatoare/
- Ileana Lucaciu, Leonce și Lena – Teatrul Maghiar de Stat din Cluj, în „ileanalucaciu.blogspot.com”, 29 octombrie 2011
http://ileanalucaciu.blogspot.com/2011/10/leonce-si-lena-teatrul-maghiar-de-stat.html - Oltița Cîntec, D’ale lui Purcărete, în „Observator Cultural”, nr. 573, 06 mai 2011, https://www.observatorcultural.ro/articol/teatru-dale-lui-purcarete/
- Mircea Morariu, La folle journée, în „Familia”, nr. 7, 2011, pp. 275-277, http://www.revistafamilia.shopia.ro/arhiva/2011/2011august.pdf
- Mircea Morariu, Shakespeare via Brecht, Prospero via Langhoff, în „Teatrul Azi”, nr. 11-12, 2010, pp. 118-123
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=62353-shakespeare-via-brecht-prospero-via-langhoff-masura-pentru-masura-de-william-shakespeare-teatrul-maghiar-de-stat-cluj–teatrul-azi–11-12-2010 - Cristiana Gavrilă, Două ipostaze ale lui Faust la Sibiu, în „yorick.ro”, nr. 30, 14 iunie 2010, http://yorick.ro/doua-ipostaze-ale-lui-faust-la-sibiu/
- Nicolae Prelipceanu, Încă o operă de trei parale, în „Teatrul Azi”, nr. 3-5, 2010, pp. 246-247
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61697-inca-o-opera-de-trei-parale-opera-de-trei-parale-de-bertolt-brecht-teatrul-nottara–teatrul-azi–3-4-5-2010 - Andreea Dumitru, Un festival pentru FAUST, în „Teatrul Azi”, nr. 11-12, 2009, pp. 282-295
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61561-un-festival-pentru-faust-edinburg-2009–teatrul-azi–11-12-2009 - Doina Modola, Fenomen unic în România, în „Teatrul Azi”, nr. 8-10, 2009, pp. 2-14, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61350-fenomen-unic-in-romania–teatrul-azi–8-9-10-2009
- Adrian Mihalache, De două ori Vișniec, în „Teatrul Azi”, nr. 8-10, 2009, pp. 44-45, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61369-de-doua-ori-visniec–teatrul-azi–8-9-10-2009
- Adrian Mihalache, De trei ori Purcărete, în „Teatrul Azi”, nr. 8-10, 2009, pp. 52-55, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61384-de-trei-ori-purcarete–teatrul-azi–8-9-10-2009
- Ion Parhon, Lecție de viață în pragul morții, în „Teatrul Azi”, nr. 8-10, 2009, pp. 61-62
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61391-lectie-de-viata-in-pragul-mortii–teatrul-azi–8-9-10-2009 - Mircea Morariu, La modul superlativ, în „Teatrul Azi”, nr. 11-12, 2008, pp. 184-188, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60995-la-modul-superlativ-trei-surori-de-a-p-cehov-teatrul-maghiar-de-stat-cluj–teatrul-azi–11-12-2008
- Andrea Rádai, Dramă istorică în vârtejul ideilor, în „Teatrul Azi”, nr. 11-12, 2008, pp. 238-241
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61031-drama-istorica-in-vartejul-ideilor–teatrul-azi–11-12-2008 - Liviu Ornea, Lulu – un studiu de caz, în „Observator Cultural”, nr. 450, 20 noiembrie 2008, https://www.observatorcultural.ro/articol/teatru-lulu-un-studiu-de-caz-2/
- Marinela Țepuș, O disecție incomodă a pornirilor noastre ascunse, în „Teatrul Azi”, nr. 8-10, 2008, pp. 61-62
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60891-o-disectie-incomoda-a-pornirilor-noastre-ascunse–teatrul-azi–8-9-10-2008 - Mircea Morariu, Psihologie abisală, în „Teatrul Azi”, nr. 8-10, 2008, pp. 58-60, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60890-psihologie-abisala–teatrul-azi–8-9-10-2008
- Doina Modola, Faust XXI – Un joc exuberant pe viață și pe nemurire, în „Teatrul Azi”, nr. 5-7, 2008, pp. 35-55, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60796-faust-xxi-un-joc-excelent-pe-viata-si-pe-nemurire–teatrul-azi–5-6-7-2008
- Constantin Paraschivescu, Clinica de azi, în „Teatrul Azi”, nr. 5-7, 2008, pp. 129-130
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60813-clinica-de-azi-clinica-de-adrian-lustig-teatrul-de-comedie–teatrul-azi–5-6-7-2008 - Nicolae Prelipceanu, Marele Will văzut de marele Silviu, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2008, pp. 93-96, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60723-marele-will-vazut-de-marele-silviu-masura-pentru-masura-de-william-shakespeare-teatrul-national-marin-sorescu-craiova–teatrul-azi–3-4-2008
- Adrian Mihalache, Politică perfidă, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2008, pp. 118-120
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60731-politica-perfida-masura-pentru-masura-de-william-shakespeare-teatrul-national-marin-sorescu-craiova–teatrul-azi–3-4-2008 - Magdalena Boiangiu, Zidurile mobile ale răului – Măsură pentru măsură, în „LiterNet.ro”, martie 2008, https://agenda.liternet.ro/articol/6968/Magdalena-Boiangiu/Zidurile-mobile-ale-raului-Masura-pentru-masura.html
- Luminița Vartolomei, Istoria în pași de dans, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2008, pp. 173-174, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60681-istoria-in-pasi-de-dans-balul-scenariu-de-michaela-mihailov-si-radu-alexandru-nica-teatrul-national-radu-stanca-sibiu–teatrul-azi–1-2-2008
- Adrian Mihalache, Goethe, Purcărete și noi, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2008, pp. 2-4
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60593-goethe-purcarete-si-noi–teatrul-azi–1-2-2008 - Marina Constantinescu, Mefisto, în „România Literară”, nr. 51-51, 2007, http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/mefisto
- Angelo Mitchievici, Foarte scurtă istorie incompletă, în „România Literară”, nr. 51-52, 2007, http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/foarte_scurt_istorie_incomplet
- Mircea Morariu, Faust – prototip al omului; Faust – om european, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2007, pp. 59-65, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60506-spectacole-purcarete-faust-prototip-al-omului-faust-om-european–teatrul-azi–10-11-12-2007
- Alina Mazilu, Homo ludens sau ovidiu revisited, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2007, pp. 66-69, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60507-spectacole-purcarete-homo-ludens-sau-ovidiu-revisited–teatrul-azi–10-11-12-2007
- Oana Cristea Grigorescu, Suflul înghețat al rațiunii, în „Observator Cultural”, nr. 394, 18 octombrie 2007, https://www.observatorcultural.ro/articol/suflul-inghetat-al-ratiunii-2/
- Iulia Popovici, Cu dracul pe tocuri, în „Ziua”, 6 octombrie 2007.
- Alice Georgescu, Dilema – Faust, în „LiterNet.ro”, octombrie 2007
https://agenda.liternet.ro/articol/5761/Alice-Georgescu/Dilema-Faust.html - Dorin Teodor, Purcărete ne invită în infern, în „Tribuna Sibiului”, nr. 5053, 22 septembrie 2007.
- Maria Spătariu, Purcărete îl prezintă pe „Faust” sibienilor, în „Tribuna Sibiului”, nr. 5050, 19 septembrie 2007, p. 16.
- Maria Spătariu, „Faust” se joacă pe 1500 m pătrați, în „Tribuna Sibiului”, nr. 5038, 5 septembrie 2007, p. 9.
- Adrian Mihalache, De la un bal la altul, în „Teatrul Azi”, nr. 5-7, 2007, pp. 256-258
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60359-de-la-un-bal-la-altul–teatrul-azi–5-6-7-2007 - Maria Spătariu, „Metamorfozele” lui Ovidiu, cu actori sibieni și luxemburghezi, în „Tribuna Sibiului”, nr. 4979, iunie 2007, p. 21.
- Miruna Runcan, Balul și alte ceremonii memoriale, în „Observator Cultural”, nr. 364, 22 martie 2007, https://www.observatorcultural.ro/articol/balul-si-alte-ceremonii-memoriale-2/
- Mircea Morariu, Rememorarea ca terapie, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2007, pp. 182-187, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=60254-rememorarea-ca-tragedie-balul-de-mihaela-michailov-si-radu-alexandru-nica-teatrul-national-radu-stanca-sibiu–teatrul-azi–3-4-2007
- Marina Constantinescu, Muzici, în „România Literară”, nr. 3, 2007
http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/muzici - Maria Spătariu, 17 minute de aplauze pentru „Balul”, în „Tribuna Sibiului”, nr. 4847, ianuarie 2007, p. 16.
- Maria Spătaru, „Balul” sau istoria prin teatru și dans, în „Tribuna Sibiului”, nr. 4758, octombrie 2006, p. 16.
- Andreea Dumitru, Shakespeare via Céline, în „Teatrul Azi”, nr. 7-9, 2006, pp. 68-69
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59945-craiova-bucuresti-festivalul-international-shakespeare-shaskespeare-via-celine–teatrul-azi–7-8-9-2006 - Darvay Nagy Adrienne, Aici și dincolo: nebuni!, în „Teatrul Azi”, nr. 3-4, 2006, pp. 201-205, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59861-aici-si-dincolo-nebuni–teatrul-azi–3-4-2006
- Maria Spătaru, „Faust”, integral, la Sibiu, în „Tribuna Sibiului”, nr. 4754, 2006, p. 3.
- Mircea Ghițulescu, Teatrul Național din Craiova aplaudat la Gyula, în „Teatrul Azi”, nr. 9-10, 2005, pp. 243-245
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59650-in-ungaria-teatrul-national-din-craiova-aplaudat-la-gyula–teatrul-azi–9-10-2005 - Mircea Morariu, Joc și melancolie, în „Familia”, nr. 1, 2005, http://www.revistafamilia.shopia.ro/arhiva/2005/1-2005/cronica_teatrala.htm
- Adrian Mihalache, Cehov în Iliria, în „Teatrul Azi”, nr. 6-8, 2004, pp. 124-126, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=59100-cehov-in-iliria-cum-doriti-sau-noaptea-de-la-spartul-targului-a-xii-a-noapte-de-william-shakespeare-teatrul-national-craiova–teatrul-azi–6-7-8-2004
- Ion Parhon, A douăsprezecea noapte, în „LiterNet.ro”, aprilie 2004, https://agenda.liternet.ro/articol/831/Ion-Parhon/A-douasprezecea-noapte.html
- Marina Constantinescu, În căutarea timpului pierdut (II), în „România Literară”, nr. 14, 2004, http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/n_cutarea_timpului_pierdut_ii
- Marina Constantinescu, În căutarea timpului pierdut, în „România Literară”, nr. 13, 2004, http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/n_cutarea_timpului_pierdut.
- .Doru Mareș, (Uni)formele poeticului scenic, în „Observator Cultural”, nr. 195, 18 noiembrie 2003
- Andreea Dumitru, Anatomie și gastronomie, în „Teatrul Azi”, nr. 9-10, 2003, pp. 63-66, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=55257-anatomie-si-gastronomie-festivalul-de-teatru-de-la-sibiu-30-mai-8-iunie–teatrul-azi–9-10-2003
- Marina Constantinescu, Despre starea oamenilor sau cum tălmăcește Purcărete regizorul cuvântul lui Rabelais, în „România Literară”, nr. 31, 6 august 2003, p. 22
http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/despre_starea_oamenilor_sau_cum_tlmcete_purcrete_regizorul_cuvntul_lui_rabelais - Cristina Modreanu, „Cumnata lui Pantagruel” – un spectacol cu măduvă, în „Adevărul Literar și Artistic”, 22 iulie 2003.
- Cristina Modreanu, Silviu Purcărete despre „Cumnata lui Pantagruel”, în „Adevărul Literar și Artistic”, 10 iunie 2003.
- Marina Constantinescu, Minunata și fascinanta lejeritate a jocului, în „Teatrul Azi”, nr. 1-2, 2003, pp. 7-9, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=55039-minunata-si-fascinanta-lejeritate-a-jocului–teatrul-azi–1-2-2003
- Irina Ionescu, Aceleași destine, în „Teatrul Azi”, nr. 10-11, 2000, p. 86
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=53645-aceleasi-destine-stele-pe-cerul-diminetii-de-aleksandr-galin-teatrul-al-davila-din-pitesti-si-ultimele-stele-de-aleksandr-galin-teatrul-ovidiu-din-constanta–teatrul-azi–10-11-2000 - Marina Constantinescu, Un interval și mediocritatea lui, în „România Literară”, nr. 34, 2001, http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/un_interval_i_mediocritatea_lui
- Marina Constantinescu, O săptămână sadică la sfârșitul lumii, în „România Literară”, nr. 9, 2000, http://arhiva.romanialiterara.com/index.pl/o_sptmn_sadic_la_sfritul_lumii
- Valentin Silvestru, Ondulațiile artei teatrale, în „România Literară”, nr. 15, 12 aprilie 1990, p. 16.
- Valentin Silvestru, Moment anivesar la Piatra Neamț, în „România Literară”, nr. 43, 23 octombrie 1986.
- Ermil Rădulescu, Piațeta, în „România Literară”, nr. 32, 7 august 1986, p. 16.
- Lucia Mureșan, Succes teatral românesc la Avignon, în „România Literară”, nr. 38, 19 septembrie 1985.
- M., Canada – O poveste de Creangă într-un spectacol de marionete semnat de artiști români, în „Teatrul”, nr. 7-8, 1985
http://revistateatrul.cimec.ro/1985/Nr.7-8.anul.XXX.iulie-august.1985/imagepages/18980.1985.07-08.pag176-pag177.html - Zeno Fodor, Furtună în Pacific, în „Steaua Roșie”, nr. 178, 30 iulie 1986, p. 2.
- .Matei Vișniec, Cum vă place, în „Contemporanul”, nr. 23, 7 iunie 1985, p. 10
- Constantin Radu-Maria, Cum vă place, în „Teatrul”, nr. 6, 1985, pp. 56-58, http://revistateatrul.cimec.ro/1985/Nr.6.anul.XXX.iunie.1985/imagepages/18867.1985.06.pag056-pag057.html
- Valentin Silvestru, Comedia reflexivă, în „România Literară”, nr. 22, 30 mai 1985, p. 16.
- Ioana Creangă, Reconstituire minuțioasă, în „România Literară”, nr. 20, 16 mai 1985, p. 17.
- Natalia Stancu, Cronica filmului „O lumină la etajul zece”, în „Scânteia”, nr. 13173, decembrie 1984, p. 4 .
- Ioana Creangă, Predilecție tematică, în „România Literară”, nr. 15, 12 aprilie 1984, p. 17.
- Ecaterina Oproiu, Un film despre familie, în „România Liberă”, nr.. 12264, 6 aprilie 1984, p. 2.
- Cornel Brahaș, Reportaj de la repetițiile cu „Richard al III-lea“ la Teatrul Mic, în „Scînteia Tineretului”, nr. 10498, 1983.
- Ioan Lazăr, Minima rezistență a comediei românești, în „Scînteia Tineretului”, nr. 10639, 12 august 1983, p. 2.
- .Zeno Fodor, Melodii la Costinești, în „Steaua Roșie”, nr. 253, 26 octombrie 1983, p. 2
- Zeno Fodor, Mult mai de preț e iubirea, în „Steaua Roșie”, nr. 188, 10 august 1983, p. 2.
- Ioana Creangă, Melodii la Costinești, în „România Literară”, nr. 29, 20 iulie 1983.
- Valentin Silvestru, „Richard al III-lea” la Teatrul Mic, în „România Literară”, nr. 23, 9 iunie 1983, p. 16.
- Constantin Măciucă, Richard al III-lea, în „Teatrul”, nr. 6, 1983, pp. 20-23
http://revistateatrul.cimec.ro/1983/Nr.6.anul.XXVIII.iunie.1983/imagepages/17597.1983.06.pag020-pag021.html - Marian Papahagi, Însemnări de spectator, în „România Literară”, nr. 26, 30 iunie 1983.
- Mircea Zaciu, Teatrul mic: Richard al III-lea, de William Shakespeare, în „România Liberă”, nr. 12016, 20 iunie 1983, p. 2.
- Constantin Măciucă, Negru și Roșu, de Horia Lovinescu, în „Teatrul”, nr. 5, 1983, pp. 12-14
http://revistateatrul.cimec.ro/1983/Nr.5.anul.XXVIII.mai.1983/imagepages/17540.1983.05.pag012-pag013.html - Ioan Lazăr, Un debut neconcludent, în „Scînteia Tineretului”, nr. 10567, 20 mai 1983, p. 2.
- Miruna Ionescu, „Negru și Roșu” de Horia Lovinescu, premieră la Teatrul Nottara, în „Scînteia”, nr. 12646, aprilie 1983, p. 4.
- Alice Georgescu, Amintiri, de Aleksei Arbuzov, în „Teatrul”, nr. 6, 1982, pp. 33-34, http://revistateatrul.cimec.ro/1982/Nr.6.anul.XXVII.iunie.1982/imagepages/16963.1982.06.pag032-pag033.html
- Valentin Silvestru, Premieră absolută la Teatrul Foarte Mic: „Politica” de Theodor Mănescu, în „România Literară”, nr. 25, 17 iunie 1982, p. 16.
- Valentin Silvestru, Premieră la teatrul „Bulandra”: „Amintiri” de A. Arbuzov, în „România Literară”, nr. 21, 20 mai 1982, p. 16.
- Dan Micu, Note de lucru, în „Teatrul”, nr. 3, 1982, pp. 19-23
http://revistateatrul.cimec.ro/1982/Nr.3.anul.XXVII.martie.1982/imagepages/16797.1982.03.pag018-pag019.html - Miruna Ionescu, O dramă de idei, în „Scînteia Tineretului”, nr. 10113, decembrie 1981, p. 2.
- Valeriu Cristea, Teatrul Nottara: Karamazovii, în „România Literară”, 1981, nr. 45, p. 16.
- Natalia Stancu, O pasionantă dezbatere morală, în Scînteia, nr. 12198, noiembrie 1981, p. 4.
- Mihai Crișan, Legenda cântărețului, de Vladimir Simon, în „Teatrul”, nr. 5, 1981, pp. 79-80, http://revistateatrul.cimec.ro/1981/Nr.5.anul.XXVI.mai.1981/imagepages/16310.1981.05.pag078-pag079.html
- Valeria Ducea, Jocuri de poeți – jocuri de copii, în „Teatrul”, nr. 3, 1980, p. 58, http://revistateatrul.cimec.ro/1980/Nr.3.anul.XXV.martie.1980/imagepages/15539.1980.03.pag058-pag059.html
- Mihai Crișan, Tigrul purpuriu căruia îi plăceau clătitele, în „Teatrul”, nr. 4, 1978, pp. 51-52, http://revistateatrul.cimec.ro/1978/Nr.4.anul.XXIII.aprilie.1978/imagepages/14313.1978.04.pag050-pag051.html
Valeriu Cristea, Teatrul Nottara: Karamazovii, în „România Literară”, 1981, nr. 45, p. 16
Descarcă PDFValentin Silvestru, „Richard al III-lea” la Teatrul Mic, în „România Literară”, nr. 23, 9 iunie 1983, p. 16
Descarcă PDFValentin Silvestru, Comedia reflexivă, în „România Literară”, nr. 22, 30 mai 1985, p. 16
Descarcă PDFNatalia Stancu, O pasionantă dezbatere morală, în Scînteia, nr. 12198, noiembrie 1981, p. 4
Descarcă PDFDoina Modola, Odrasle infernale sau… O lume de netrăit, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2014, pp. 18-28
Descarcă PDFMaria Sârbu, Purcărete, cu un „vis”, în „Teatrul Azi”, nr. 10-12, 2015, pp. 299-301
Descarcă PDFMaria Sârbu, Purcărete, Buhagiar, Șirli la Moscova, în „Teatrul Azi”, nr. 12, 2016, pp. 323-235
Descarcă PDFDoina Papp, Karamazovii sau despre cine este dumnezeul lumii fără Dumnezeu, în „Teatrul Azi”, nr. 10-11, 2017, pp. 107–111
Descarcă PDFIrina Zlotea, S-au prăbușit scările. S-a prăbușit omul?, în „Teatrul Azi”, nr. 5-6, 2020, pp. 105-108
Descarcă PDFDosar „O furtună”, în SpectActor, nr. 1, 2012. Arhiva Teatrului Național „Marin Sorescu”, Craiova
Descarcă PDF