Jitianu, Dan
7 martie 1940, Ploiești
22 iulie 1994, București
Scenograf, arhitect, profesor
Esențială în traseul profesional parcurs de Dan Jitianu a fost întâlnirea cu Liviu Ciulei. După absolvirea Institutului de Arhitectură (1956-1962), tânărul a răspuns unui anunț pentru asistenți de scenografie și a obținut postul. Concursul era pentru filmul Pădurea spânzuraților (1964), o producție ce avea să devină iconică, Ciulei fiind laureat la Cannes cu Premiul pentru Regie (1965). Jitianu a ucenicit pe lângă Giulio Tincu, iar experiența a fost determinantă, la fel ca vizionarea spectacolului Cum vă place (regia Liviu Ciulei, scenografia Ion Oroveanu). Spectacolul nu era unul oarecare, deschidea „reteatralizarea teatrului”, tendință care a schimbat radical arta scenică românească a timpului, determinând trecerea de la realism la regia ca interpretare. Cele două experiențe l-au reorientat pe absolventul de arhitectură către cariera teatrală. Liviu Ciulei era director la Teatrul Bulandra din București (1963-1972) și i-a propus lui Jitianu să se alăture echipei. Ambii veneau din zona arhitecturii, componentă esențială a pregătirii pentru animarea teatrală a unui spațiu, iar în departament se afla un alt arhitect de formație, Paul Bortnovski. Cei doi artiști l-au ghidat pe Dan Jitianu la începutul unui drum creator care a însemnat producții în Capitală, colaborări în țară cu regizori de prim rang, dar și în străinătate, activitate la catedră completată de cea de teoretician. Printre mentori i-a enumerat mereu pe Liviu Ciulei, Paul Bortnovschi și Ion Oroveanu, „pe care îi consider maeștrii mei”[1]. Cei care l-au cunoscut spun că a fost un perfecționist, un artist foarte atent la detalii, un colaborator generos, cu spirit de echipă. Scenograful susținea că cele mai importante lucruri în această profesiune sunt deschiderea către inovație, preocuparea pentru imaginea scenică, documentarea vizuală pentru identificarea corectă a epocii, participarea la toate repetițiile și implicarea prin sugestii.
Primul său spectacol a fost Cazul Oppenheimer de Heinar Kipphardt (1966) pentru care, împreună cu Bortnosvki, au amenajat un spațiu special la sala de la Grădina Icoanei: „O platformă de joc peste primele rânduri cu scaune din sală, iar pe scena italiană am amplasat gradene cu public”[2], astfel încât privitorii stăteau pe două părți. Era o piesă care documenta peste 3000 de pagini despre procesul inventatorului bombei nucleare cu accent dramaturgic pe frământarea interioară a fizicianului. Jitianu s-a preocupat la nivel ideatic de combinația estetic-documentar și de componenta de dezbatere a cazului, în dispozitivul scenic descris care facilita raporturile spațiale ale artiștilor cu privitorii într-un perimetru comun scenă-sală. L-a utilat simplu prin câteva elemente de mobilier și susținând partea documentară prin proiectarea unor imagini de tip evocativ.
În 29 de ani de meserie (1965-1994), Dan Jitianu a semnat peste 100 de creații, colaborând cu Liviu Ciulei, Valeriu Moisescu, Gheorghe Harag, Cătălina Buzoianu, Dan Micu, Sanda Manu, Anca Ovanez, Mihai Măniuțiu, Alexandru Tocilescu, Ion Cojar, Tudor Mărăscu, Nicolae Scarlat, Alexandru Darie etc., imaginând scenografii în România, Franța, Ungaria, Israel. Înțelegea scenografia ca o artă de sinteză: „Arta și știința, tehnica proiectării și realizării efectului vizual dinamic al spectacolului.”[3]. Publicul este destinatarul ultim, „atenția este concentrată asupra imaginii scenice semnificative și ca această semnificație să ajungă nealterată la spectator.”[4] Pentru Jitianu scena are „o configurație proprie și dimensiuni limitatoare”[5], însă prin reconfigurare plastică capătă valențe dramatice. E generatoare de emoție, chiar dacă e un spațiu al provizoriului, spre deosebire de construcțiile arhitecturale durabile în timp. „Provizoriul scenografiei, adică proiectarea unor elemente în vederea demontabilității, transportul lor, compunerea și recompunerea unor elemente care evoluează pe parcursul unui spectacol l-au acomodat pe scenograf cu o gândire a dinamicii schimbării.”[6]. Obligatorii în profesiune sunt căutarea, curiozitatea, neliniștea, spiritul inovativ. Relația scenografului cu regizorul este creativ transformativă și se concentrează pe analiza mai multor variante de modelare scenică. Determinante sunt „adecvarea soluțiilor la text”, „consonanța soluțiilor cu spiritul spectacolului”, „raportarea (uneori polemică) a soluțiilor cu altele la aceeași piesă.”[7]
Autorul său preferat a fost I.L. Caragiale, una dintre posibilele explicații fiind că dramaturgia acestuia se bazează pe „spații anumite gândite de autor ca parte a proiectului, intră în relații anume proiectate cu obiectele și vestimentația, Caragiale proiectează un întreg mecanism teatral în care include spații și obiecte, muzică și costume”[8]. Articolul său pe această temă devoalează indirect mecanismele creative ale scenografului. Conturarea spațială concretă sau sugerată, mobilierul, adecvarea lui temporală, obiectele care „joacă” odată cu personajele, ornamentele kitsch, decorul refac mediul de viață al protagoniștilor. Repudia kitschul scenografic, temă dezvoltată într-un studiu, apreciind că „este hrănit de exces și supra-accentuarea adaptată lui îi circulă prin vine.”[9]
Jitianu aprecia perspectiva filmică materializată în evoluția spațiului de joc, mecanica flexibilă a decorului, lărgirea unghiurilor, jocul cu elementele care ascund ori dezvăluie semnificațiile pe care le are fiecare obiect vizibil în spațiul de joc. Decorurile sunt polimorfe, respectă regulile compozițiilor plastice, au grijă la interacțiunea scenografie-interpreți, au în vedere mișcarea actorilor. Artistul utilizează recurent multe dispozitive mobile, definindu-și astfel o componentă stilistică: turnante, uși, ferestre, obloane, decoruri etajate, scări, predispuse la locuri de joc simultane, obiecte cu acțiune, lumini dinamice.
Un „spectacol în doi timpi […] în care, logic, se joacă întâi cauza, și apoi efectul”[10] a fost Tartuffe de Molière și Cabala bigoților de Bulgakov (1982), în regia lui Alexandru Tocilescu, care se jucau succesiv în două seri. Proiectarea a durat vreo șase luni, Jitianu creând contextul spațial pentru acțiuni simultane în diferite perimetre, pentru clarificarea efectului „teatru în teatru”, cu publicul stând pe trei părți. Caracterizarea prin decor a perimetrelor era asociată ingenios cu obiecte cu putere de sugestie (lămpi de gaz, candelabru, mobilier sumar, ceas de tip cartel Ludovic al XIV-lea etc.). Justificarea estetică vine din criteriul teatralității, așa cum rezultă din însemnările lui Jitianu reunite sub titlul „Teatralitatea scenografiei teatrale”[11], unde definește intenția pentru acest tandem de creații: a surprinde „esența teatrului ca obiect de spectacol.”[12]
Ultimul spectacol, o continuitate a colaborărilor cu Alexandru Tocilescu, l-a lucrat la Paris, On mourira jamais de Matei Vișniec, la Theatre Le Rond Point (1994). Imaginase un interior rece, ermetic, animat de trei clovni, Les Malcoma, într-un joc violent, de interacțiune directă cu scenografia voit restrictivă, adaptată condițiilor dintr-un teatru de mici dimensiuni.
Exercițiul creativ al lui Dan Jitianu a fost dublat mereu de o capacitate redutabilă de a teoretiza, analizând în scris propriile proiecte și curentele scenografice ale vremii. Gândirea flexibilă, finețea opiniilor, capacitatea de-a le articula în idei, preocuparea de-a fi sincron cu vibrația estetică a prezentului au condus la pagini ce au devenit organon. Din punctul său de vedere, teoria este „încercarea unui scenograf de-a clarifica în fața contemporanilor semnificația profesiunii sale.”[13], iar în acest sens, sarcina este „impresia vizuală dinamică a spectacolului”[14], „efectul dinamic al spectacolului.”[15]. Scenografia s-a fundamentat pe artele vizuale, fiind definită de interferențele cu pictura, designul, arhitectura.
Dan Jitianu a fost conferențiar la Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică și la Academia de Arte Frumoase (Facultatea de Arte Decorative) din București, transmițându-le studenților din expertiza acumulată, în gesturi de generozitate profesională. Și-a făcut un obicei din a implica studenții anilor finali în proiectele aflate în lucru, pentru că era cea mai bună lecție în completarea celor deprinse în amfiteatru. Îi bombarda pe învățăcei cu albume de arte plastice, arhitectură, pentru că scenografia se face cu mult „material iconografic și din varii domenii ale artelor vizuale, arhitecturii, istoriei etc.”[16]. Cultura solidă este garanția originalității, „a mobilității de gândire, o mobilitate de gândire vecină cu inconfortul”[17], era crezul asumat al scenografului.
Oltița Cîntec
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.14
Note
[1] Dan Jitianu, Sinteza scenografică, Cronica, Iași, 2004, p. 194
[2] Ibidem.
[3] Idem, p. 18
[4] Idem, p. 89
[5] Idem, p 23
[6] Idem, p 185
[7] „Concepția scenografică”, în „Teatrul”, nr. 3, martie 1985
[8] „Ochiul lui Caragiale”, în „Teatrul”, nr. 2, februarie 1982
[9] Dan Jitianu, Op.cit. p.109
[10] apud Jean Cazaban, Dan Jitianu și bucuria comunicării, p. 133
[11] Idem, p. 133-138
[12] Ibidem
[13] Dan Jitianu, Op.cit. p. 13
[14] Idem, p 15
[15] Idem, p 18
[16] Idem, p 80
[17] Idem, p 184-185
Bibliografie
- Cazaban Ion, Dan Jitianu și bucuria comunicării, Fundația Culturală „Camil Petrescu” ca supliment al revistei „Teatrul Azi”, Editura Cheiron, București, 2008
- Cazaban Ion, Scenografia românească în secolul XX (Decorul), Fundația Culturală „Camil Petrescu” ca supliment al revistei „Teatrul Azi”, Editura Cheiron, București, 2017
- Dan Jitianu, Sinteza scenografică, ediție îngrijită de Ion Truică, Editura Cronica, Iași, 2004
- „Liviu Ciulei. Acasă şi-în lume”, antologie teatrologică de Florica Ichim şi Anca Mocanu, apărută la Editura Teatrul azi – Fundaţia Culturală „Camil Petrescu”
* Arrivederci, Livorno (Trilogia Vilegiaturii) de Carlo Goldoni, regia: Cristian Ioan, Teatrul „Regina Maria” – Trupa „Iosif Vulcan” – Oradea, 02.04.1994
* On mourira jamais de Matei Vişniec, regia: Alexandru Tocilescu, Theâtre Le rond point*Renaud, 15.02.1994
* Antigona de Sofocle, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra, 27.07.1993
* Mephisto de Horia Gârbea, după romanul lui Klaus Mann, regia: Alexandru Darie, Teatrul Bulandra 25.04.1993
* Home/La adăpost de David Storey, regia: Ion Caramitru, Teatrul Bulandra, 19.09.1992
* Roberto Zucco de Bernard-Marie Koltes, regia: Michel Dezoteux, Teatrul „Katona”, 22.05.1992
* Opereta de Witold Gombrowicz, regia: Cristian Pepino, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, 02.05.1992
* O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, 21.12.1991
* Forma mesei de David Edgar, regia: Ion Caramitru, Teatrul Bulandra, 01.12.1991
* Robespierre de George Astaloş, regia: Eugen Todoran, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” laşi, 08.06.1991
* Hamlet de W. Shakespeare, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Naţional Londra, 20.09.1990
* Trilogia greacă de Euripide, Seneca, Sofocle, regia: Andrei Şerban, Teatrul Naţional ” Ion Luca Caragiale” Bucureşti, 12.09.1990
* Eminescu, muzica Paul Urmuzescu, libretul Gheorghe Buluţă, regia: Ion Caramitru, Opera Română, 05.07.1989
* Iluzii sentimentale de Tudor Popescu, regia: Ion Marinescu, A.T.M, 27.03.1989
* Vilegiatură în stil italian de Carlo Goldoni, regia: Cristian Ioan, Teatrul de Nord Satu Mare, 17.03.1989
* Arividerci Livorno! de Carlo Goldoni, regia: Cristian Ioan, Teatrul de Nord Satu Mare, 16.03.1989
* Vassa Jeleznova de Maxim Gorki, regia: Ion Cojar, Teatrul Naţional „Ion Luca Caragiale”, 28.12.1988
* Nunta lui Figaro de Beaumarchais, regia: Cătălina Buzoianu, Teatrul Municipal „Haifa”, 09.11.1988
* A treia ţeapă de Marin Sorescu, regia: Ion Caramitru, Teatrul Bulandra, 24.06.1988
* Furtuna de William Shakespeare, regia: Kincses Elemer, Teatrul Naţional Târgu Mureş, secţia română, 07.05.1987
* Matca de Marin Sorescu, regia: Kincses Elemer, Teatrul ,.George Bacovia” Bacău, 31.10.1986
* O, ce zile frumoase! de Samuel Beckett, regia: Mihai Măniuţiu, Teatrul Bulandra, 18.12.1985
* Hamlet de William Shakespeare, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra, 30.11.1985
* Neînsemnaţii de Terry Johnson, regia: Ion Caramitru, Teatrul Bulandra, 23.10.1984
* Passacaglia de Titus Popovici, regia: Mircea Cornişteanu, Teatrul Bulandra, 09.08.1984
* Titanic Keringo de Tudor Muşatescu, trad. Meliusz Josef, regia: Alexandru Tocilescu, Nemzeti Szinhaz Varszinhaz, 17.09.1983
* Titanic Keringo de Tudor Muşatescu, traducerea de Meliusz Josef, regia: Alexandru Tocilescu, Gyulai Varszinhaz, Gyula, 07.08.1983
* Occisio Gregorii de Samuil Vulcan, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra, 08.07.1982
* Barbu Văcărescul Vânzătorul Ţării de Iordache Golescu, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra, 08.07.1982
* Cădere liberă de Culin Mortimer, regia: Cornel Todea, Teatrul Ion Creangă Bucureşti, 30.06.1982
* Cabala Bigoţilor de Mihail Bulgakov, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra, 26.02.1982
* Tartuffe de Moliere, regia: Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra, 25.02.1982
* Hop Signor! de Michel de Ghelderode, regia: Gheorghe Jora, Teatrul Dramatic Constanţa, 25.02.1982
* O zi de odihnă de Valentin Kataev, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 05.09.1981
* Ţarul lvan îşi schimbă meseria de Mihail Bulgakov, regia: Alexandru Colpaci, Teatrul de Stat Oradea, secţia română, 04.06.1981
* Peer Gynt de Henrik Ibsen, muzica E. Grieg, regia: Sergiu Tudose, Opera Română, laşi, 29.04.1981
* Judecată în noapte de Antonio Buerro Vallejo, regia: Tudor Mărăscu, Teatrul Bulandra, 14.02.1981
* Proştii sub clar de lună de Teodor Mazilu, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul Tineretului Piatra Neamt. 17.01.1981
* Noi subsemnaţii de Aleksandr Ghelman, regia: Dan Micu, Teatrul Nottara, 19. 12.1980
* Voluptatea onoarei de Luigi Pirandello, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 24.10.1980
* Mobilă şi durere de Teodor Mazilu, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul Bulandra, 16.04.1980
* O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale, regia Alexandru Colpaci, Teatrul de Stat Oradea, secţia română, 08.11.1979
* Lungul drum al zilei către noapte de E ugene O’ Neill, regia: Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra, 18.10.1979
* Cei trei muşchetari de Alexandre Dumas, regia: Jean-Pierre Valentin şi Eduard Covali, Teatrul Tineretului Piatra Neamt, 22.09.1979
* Conu Leonida faţă cu reacţiunea de Ion Luca Caragiale, regia: Dan Micu, Teatrul Bulandra, 15. 06 .1979
* O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale, regia: Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra, 01.05.1979
* Căpitanul din Kopenick de Cari Zuckmayer, regia: Cristian Hadji-Culea, Teatrul Naţional .. Vasile Alecsandri”. laşi, 02.03.1979
* Însemnările unui necunoscut de F.M. Dostoievski, regia: Ion Cojar, Teatrul National Bucureşti, 06.02.1979
* Cum vă place de William Shakespeare, regia: Cristian Pepino, Teatrul „George Bacovia” Bacău, 01.02.1979
* O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul Dramatic Galaţi, 12.11.1978
* Dansul morţii de August Strindberg, regia: Sorina Mirea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, laşi, 17.09.1978
* Casa cea nouă de Carlo Goldoni, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 01.07.1978
* Rosmersholm de Henrik Ibsen, regia: Gheorghe Miletineanu, Teatrul Municipal „Maria Filotti” Brăila, 06.05.1978
* Alibi de Ion Băieşu, regia: Cornel Todea, Teatrul Bulandra, 05.05.1978
* Autobiografie de Horia Lovinescu, regia: Gheorghe Jora, Teatrul Dramatic Constanţa, 11.02.1978
* La lilieci de Marin Sorescu, regia: Virgil Ogăşanu, Teatrul Bulandra, 24.01.1978
* Tango de Slawomir Mrozek, regia: Cristian Hadji*Culea, Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri”, laşi, 27.12.1977
* A murit Tarelkin! de A.V. Suhovo-Kobâlin, regia: Gyorgy Harag, Teatrul de Stat Târgu Mureş, secţia română, 26.11.1977
* Viforul de Barbu Ştefănescu Delavrancea, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul Dramatic Galaţi, 01.10.1977
* Răceala de Marin Sorescu, regia: Dan Micu, Teatrul Bulandra, 01 .03. 1977
* Pelicanul de August Strindberg, regia: Ioan Taub, Teatrul Bulandra. 30.12.1976
* Vara trecută la Ciulimsk de Aleksandr Vampilov, regia: Emil Mandric. Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, 21.04.1976
* O scrisoare pierdută de I.L. Caragiale, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul de Stat Târgu Mureş. sectia română, 26.03.1976
* Evreica din Toledo dramatizare de Al. Mirodan după Lion Feuchtwanger, regia: George Teodorescu. Teatrul Evreiesc de Stat, 17.01.1976
* Lungul drum al zilei către noapte de Eugene O’Neill, regia: Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra, 10.01.1976
* Hedda Gabler de Henrik Ibsen, regia: Cătălina Buzoianu, Teatrul Bulandra, 24.06. 1975
* Viteazul de Paul Anghel, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul de stat Târgu Mureş, secţia română, 13.05.1975
* Matca de Marin Sorescu, regia: Marin Sorescu, Teatrul Tineretului Piatra Neamţ, 06.03.1975
* lvanov de A. P. Cehov, regia: Ioan Taub, Teatrul Bulandra, 18.02.1975
* Doi pe un balansoar de W. Gibson, regia: George Motoi, Teatrul de stat Valea Jiului, 11 .11 . 1974
* Timpul şi piatra colaj de Lia Crişan, regia: Petre Popescu, Curtea Veche, 20.09.1974
* Lozul cel mic de Hector Quintero, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 24.04.1974
* Volpone adaptare de Mihnea Gheorghiu după Ben Jonson, regia: Ion Cojar, Teatrul de Comedie Bucuresti, 04.04.1974
* Noile suferinţe ale tânărului Werther de Ulrich Plentzdorf, regia: Olimpia Arghir, Teatrul Bulandra, 23.10. 1973
* Casa de mode de Theodor Mănescu, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 01.10.1973
* Joc de pisici de Orkeny lstvan, regia: Ioan Taub, Teatrul Bulandra, 08.03.1973
* Der Gasthof am Kreuzweg de Horia Lovinescu, traducerea de Wolfgang Ernst, regia: Franz Auerbach, Teatrul Dramatic ” Radu Stanca” Sibiu, secţia germană, 06.06.1973
* Anunţ la mica publicitate de Natalia Ginsburg, regia: Sanda Manu, Teatrul Bulandra, 05.01.1973
* Taina castelului din Carpaţi de Anda Boldur după Jules Verne, regia: Mihai Dimiu, Teatrul de stat Sibiu, secţia română, 02.09.1972
* O noapte furtunoasă de I .L. Caragiale, regia: Nicolae Scarlat, Teatrul de stat Tg. Mureş, secţia română, 23.04. 1972
* O scrisoare pierdută de Ion Luca Caragiale, regia: Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra, 29.01.1972
* Balul absolvenţilor de Victor Rozov, regia: D.D. Neleanu, 1 5.01.1972
* Ziaristii de Al. Mirodan, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 16. 11 . 1971
* Povestiri din pădurea vieneză de Odon von Horvath, regia: N. Al. Toscani, Teatrul Bulandra, 15.05.1971
* Epoleţii invizibili de Theodor Mănescu şi Silvia Andreescu, regia: Yannis Veakis, Teatrul Municipal „Maria Filotti” Brăila, 02.03.1971
* Fata care a făcut o minune de W. Gibson, regia: Ion Cojar, Teatrul Mic-Bucuresti, 24.12.1970
* Gluga pe ochi ( Întunericul) de Iosif Naghiu, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 17.11.1970
* Iubire pentru iubire de William Congreve, regia: Emil Mandric, Teatrul Bulandra, 05.07.1970
* Harfa de iarbă de Truman Capote, regia: Crin Teodorescu, Teatrul Bulandra, 11.03.1970
* Strigoii de Henrik Ibsen, regia: Marietta Sadova şi Gheorghe Miletineanu, Teatrul Bulandra, 21.11.1969
* Caligula de Albert Camus, regia: Ferenc Kovacs, Teatrul de Nord Satu Mare, 01.03.1969
* Meteorul de Friedrich Durrenmatt, regia: Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra, 26.10.1968
* Melodie varşoviană de Leonid Zorin, regia: lvan Helmer, Teatrul Bulandra, 02.10.1968
* Rosmersholm de Henrik Ibsen, regia: Anca Ovanez, Teatrul Dramatic Constanţa, 30.06.1968
* Şase personaje în căutarea unui autor de Luigi Pirandello, regia: Anca Ovanez, Teatrul de Stat Târgu Mureş, 24.04. 1967
* Stricnină şi bicarbonat de Ionel Hristea, regia: Ioana Otescu, Teatrul Bulandra. 31 .01 .1967
* Doi pe un balansoarde W. Gibson, regia: Ferenc Kovacs, Teatrul de stat Satu Mare, 21.10.1966
* Cazul Oppenheimerde Heinar Kipphardt, regia: Cornel Todea, Teatrul Bulandra, 09.03.1966.
* Divina Comedie de Dante Alighieri, Recital Adrian Georgescu, Teatrul Bulandra, 21.05. 1965
Cărți de și despre Dan Jitianu
* Ion Cazaban, Dan Jitianu și bucuria comunicării, Frundația Culturală Camil Petrescu București, 2008.
* Dan Jitianu, Sinteza scenografică, ediție îngrijită de Ion Truică, Cronica, Iași, 2004.
Dan Jitianu. O biografie
Interviu cu scenograful Dan Jitianu
Dan Jitianu, un om pentru toate anotimpurile: „Dan Jitianu şi bucuria comunicării” de Ion Cazaban
La ordinea zilei: Scenografia (colocviu la revista „Teatrul” cu: Dan Jitianu, Florica Mălureanu, Sanda Muşatescu, Dan Nemţeanu, Elena Pătrăşcanu-Veakis, Vladimir Popov)
Masa rotundă a revistei „Teatrul”: Teatrul englez văzut de Ion Caramitru, Ion Cojar, Octavian Dibrov, Dan Jitianu, Anca Ovanez-Doroşenco, Nicolae Scarlat, Beatrice Staicu
„Visul unor nopţi de vară”. Un „simultan” cu arhitecţii scenografi Paul Bortnovski şi Dan Jitianu
Dan Jitianu – Provizoriul scenografic şi durabilul arhitectural
Săptămîna teatrelor de păpuși și marionete: Săptămîna pe puncte (Nr. 8 – 1989)
Chezășia realizărilor noastre (Nr. 1 – 1989)
Consultaţi scenografii! (Nr. 7-8 – 1986)
Relaţia scenograf-regizor tehnic (Nr. 6 – 1986)
Relaţia scenograf – şef de producţie (Nr. 5 – 1986)
Impresii scenografice din teatrul chinez (III). Spectacole şi scenografie (Nr. 4 – 1986)
Impresii scenografice din China (II). Învăţămîntul superior de teatru, scenografie şi arte plastice (Nr. 3 – 1986)
Impresii scenografice din teatrul chinez. I. Spaţiul teatral (Nr. 2 – 1986)
Scenografie şi Kitsch (Nr. 1 – 1986)
Frica de radicali (Nr. 9 – 1985)
Trienale (Nr. 7-8 – 1985)
Transpunerea scenică (Nr. 6 – 1985)
Execuţia (Nr. 5 – 1985)
Proiectarea (Nr. 4 – 1985)
Concepţia scenografică (Nr. 3 – 1985)
Scenografie – subst. fem. (Nr. 2 – 1985)
Expresie şi tehnică (Nr. 11-12 – 1985)
Relaţia spectacol – spaţiu de spectacol (Nr. 10 – 1985)
Spectacole pe care nu le veţi mai vedea (Nr. 10 – 1985)
In memoriam: Todi Constantinescu (Nr. 4 – 1984)
Arhitecţi şi scenografi despre spaţiul de spectacol (Nr. 5 – 1982)
Ochiul lui Caragiale (Nr. 2 – 1982)
O problemă actuală: eficienţa economică, în teatru (Nr. 7-8 – 1980)
Evoluţia soluţiei scenografice (Nr. 7 – 1977)
Dan Jitianu, Moscova Leningrad, Momente scenografice, 1969
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54016-dan-jitianu-biografie
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=50272-interviu-cu-scenograful-dan-jitianu
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54014-dan-jitianu-un-scenograf-al-sintezelor
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61228-dan-jitianu-un-om-pentru-toate-anotimpurile-dan-jitianu-si-bucuria-comunicarii-de-ion-cazaban
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=41871-la-ordinea-zilei-scenografia-colocviu-la-revista-teatrul-cu-dan-jitianu-florica-malureanu-sanda-musatescu-dan-nemteanu-elena-patrascanu-veakis-vladimir-popov
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=47949-masa-rotunda-a-revistei-teatrul-teatrul-englez-vazut-de-ion-caramitru-ion-cojar-octavian-dibrov-dan-jitianu-anca-ovanez-dorosenco-nicolae-scarlat-beatrice-staicu
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=51536-visul-unor-nopti-de-vara-un-simultan-cu-arhitectii-scenografi-paul-bortnovski-si-dan-jitianu
https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54015-dan-jitianu-provizoriul-scenografic-si-durabilul-arhitectural
http://www.cimec.ro/Teatre/revista/1982/Nr.2.anul.XXVII.februarie.1982/imagepages/16745.1982.02.pag020-pag021.html