Petrescu, Irina
19 iunie 1941 București
19 martie 2013 București
Actriță
Irina Carmen Petrescu s-a născut pe 19 iunie 1941, fiică a medicului militar Constantin Petrescu și a Elenei Petrescu, a cărei biografie conținea, ca date identitare, amănuntul de a fi descendenta unei familii de expropriați. A trăit, aproape toată viața, în casa în care a venit pe lume, dintr-un vechi cartier bucureștean, pe care a părăsit-o doar în ultimele luni ale bolii ce avea să-i aducă sfârșitul, pe 19 martie 2013, la Spitalul Elias.
Cunoscută cu deosebire pentru strălucirea cu care a dominat ecranul românesc în anii ’60 – ’70, epocă în care doar forța talentului sau un miracol al împrejurărilor putea propulsa, în România, ceea ce numim o vedetă, un star, Irina Petrescu întruchipează, în istoria spectacolului, cazul destul de rar, și întotdeauna paradoxal, al actorului venit în teatru din lumea cinematografului. De obicei, drumul străbătut își are punctul de plecare pe scenă. Prin tradiție, prin ținta studiilor. Există mari actori de film care au superstiția teatrului văzut ca o retragere în umbră, drept care îl refuză (vezi Catherine Deneuve) și unii dispuși să conviețuiască în deplină schizofrenie, cu riscul de a înfrunta nebunia (vezi Al Pacino). Irina Petrescu a găsit calea regală a împăcării, a armonizării privirilor aruncate dincolo de orizontul scenei și, respectiv, al ecranului, îngăduindu-le să se concureze cordial, ba chiar să stimuleze o competiție care, cu timpul, va da un tot mai restrâns câștig de cauză artei care a lansat-o, cinematograful.
„Deși venise în teatru cu aura filmelor de care își legase numele încă din anii studenției – spunea Virgil Ogășanu – Irina a trăit pe scenă cu pasiunea celui care descoperă în teatru însăși rațiunea lui de a fi”.[1]
S-a lăsat acaparată treptat, și cine îi urmărește cariera poate observa cum principiul vaselor comunicante – film și teatru – dictează dominanta unei etape sau a alteia. Fără doar și poate, cea de a doua „casă”, scena, i-a oferit certitudinea pământului ferm, la capătul unor triste experiențe ale școlarizării.
Considerată de familie prea firavă pentru a urma Arhitectura, așa cum și-ar fi dorit, după terminarea Liceului Iulia Hasdeu, în 1957, Irina Petrescu s-a înscris la Facultatea de Filologie, secția Limba franceză. Greu de crezut, dar nu a luat proba esențială. Urmările sunt cunoscute. Întâmplarea a făcut ca regizorul Savel Știopul să o remarce într-o seară, la un restaurant, în compania părinților care o luaseră cu ei, pentru a-i mai alina tristețea. Cineastul a cerut permisiunea de a o invita, a doua zi, pentru probele unui film după un scenariu de Marin Preda ce urma să intre în producție. Povestea prietenilor mei nu avea să fie ecranizată niciodată, iar cele câteva cadre ale adolescentei de 16 ani, trase de operatorul Guyri Herschdörfer, au fost închise într-un sertar, la studioul Buftea. Savel Știopul a insistat ca Irina să se înscrie la examenul de admitere la IATC (astăzi UNATC). Înaintea ultimului hop, Limba română, a fost eliminată din concurs, pentru ascunderea,” cu intenții dușmănoase” – i s-a comunicat – a unor amănunte din biografia familiei. S-a întors la Filologie, nu fără dificultăți provocate tot de dosar. Destinul a continuat să se joace de-a v-ați ascunselea cu viitoarea actriță. Liviu Ciulei căuta prin liceele bucureștene o fată tânără, dar care să poată interpreta o nevastă puțin trecută de 20 de ani, în viitorul său film Valurile Dunării. Cum nu a găsit-o, i-au sărit în ajutor asistenții lui Savel Știopul care i-au istorisit povestea cu probele uitate ale absolventei de anul trecut. Le-a văzut, i-au convenit și proaspăta studentă s-a despărțit din nou de Filologie, de data aceasta din proprie voință. Așa s-a născut o stea și, inclusiv legenda neconformă cu realitatea, a descoperirii Irinei Petrescu de către Liviu Ciulei. Marele artist rămâne, însă, cel care a lansat-o și care, mai târziu, avea să-și pună pecetea pe cariera ei teatrală. Debutul fulminant cu Valurile Dunării, premiat în 1960 la Festivalul de la Karlovy Vary, unanima recunoaștere a parcurgerii cu o naturalețe șocantă a unei partituri actoricești deloc confortabile (o tânăra femeie abia căsătorită, aruncată în meandrele istoriei), fotogenia, toate acestea îndreptățeau revenirea la IATC. Ifigenia în Aulida (Euripide) i-a purtat noroc. Cu acest rol a intrat în facultate și tot cu el și-a dat examenul de licență, în 1963, absolvind școala la clasa maestrului Ion Șahighian. A sacrificat, uneori, orele de studiu de dragul solicitărilor cinematografului. În primii ani de institut a apărut în comedia timid muzicală Nu vreau să mă însor (1961 – r.Manole Marcus), în drama stilizată Poveste sentimentală, semnată de Iulian Mihu, după un scenariu de Horia Lovinescu (1962) și a filmat în Străinul, adaptarea lui Mihai Iacob după romanul lui Titus Popovici, a cărei premieră va avea loc în 1964 și îi va aduce un Premiu la primul nostru Festival de film de la Mamaia, pentru interpretarea rolului Sonia.
Ultimele două filme amintite vor consolida statutul de actriță de film al Irinei Petrescu. Este de înțeles de ce debutul ei în teatru, în 1965, în spectacolul lui Radu Penciulescu Noaptea e un sfetnic bun, după piesa lui Alexandru Mirodan, cu modestul rol al Ilenei, fiica unui bărbat nedreptățit, nu avea cum să intre în competiție cu succesele de pe ecran. Va stârni interesul în anul următor când, același Radu Penciulescu, o va include în distribuția dramei lui William Gibson Doi pe un balansoar de la Teatrul Mic, pariu curajos, căci Irina prelua rolul vulnerabilei Gittel, cunoscut iubitorilor de teatru ca având chipul Leopoldinei Bălănuță de la premieră. Din nou – concurența filmului: în 1966, Duminică la ora 6, debutul cinematografic al lui Lucian Pintilie, o va plasa în rândul marilor actrițe de film europene, rolul Anca, lucrat sub autoritatea neîndurătoare a autorului, fiind un revelator al nebănuitelor resurse tragice ale interpretei. Succesul internațional al acestei creații atrage nevisate propuneri de colaborare. Una dintre ele avea să fie învăluită în aburul legendei: scurtul popas la Hollywood (1967), la solicitarea lui Abby Mann, pentru un rol în După cădere (Arthur Miller), episod căruia actrița i-a pus capăt în urma unei decizii din rațiuni personale. Chiar dacă la întoarcerea în țară o vor aștepta câteva filme importante în agenda ei, printre care Răutăciosul adolescent de Gheorghe Vitanidis (Premiul pentru interpretare feminină la Festivalul de la Moscova, 1969), începutul deceniului va fi unul de răscruce, marcat de impresionantul spectacol din 1970 al lui Liviu Ciulei Leonce și Lena, după Georg Büchner.
Mai mult ca sigur, totala trecere a Irinei Petrescu de partea teatrului, pasiune căreia avea să-i găsească nenumărate motivații, atunci a început, odată cu regăsirea în libertatea unei montări a textului romantic într-o cheie ludică, pe are am putea să o numim și astăzi, ca și acum cinci decenii, o insolită expresie a temei moderne a hazardului și a necesității. Grația cu care Lena transmitea uimirea unei descoperiri – iubirea, dar și presimțirea, așteptarea ei, rămâne un semn marcant al eroinei concepute sub îndrumarea lui Liviu Ciulei. Lecțiile maestrului vor fi valorificate și în următoarele spectacole semnate de acesta, A douăsprezecea noapte (Shakespeare, 1973), Elisabeta I (Paul Foster, 1974). Lăsat tot mai mult într-un plan secundar, cinematograful își va pierde puterea de seducție, în ciuda unor mici roluri-bijuterie, cum a fost cel al maicii Aegidia din Dincolo de pod, de Mircea Veroiu, sau al unuia care ar fi putut să fie – cum mărturisește protagonista – „cel mai important din cariera ei filmică”, inginera Maria Dinu din O lumină la etajul zece de Malvina Urșianu. Colaborările cu marii autori de spectacole ai anilor ’80, Cătălina Buzoianu (Dimineață pierdută), Mihai Măniuțiu (Cu ușile închise, O, ce zile frumoase), în deceniile următoare cu Alexandru Tocilescu (Libertinul, Sfârșit de partidă), cu Yuriy Kordonskiy (Unchiul Vanea, Căsătoria) i-au îmbogățit nu numai repertoriul ci și laboratorul personal căruia, comentatorii obișnuiți să extragă mai ales eleganța aparițiilor, distincția, grația sofisticată, i-au adăugat măiestria elaborării personajelor, anihilarea argumentelor teoretice în fața misterului vieții. Voinițakaia din Unchiul Vanea, văzută de Irina Petrescu, putea să se înfățișeze unora surprinzătoare. Nu și după ce erai atras în jocul armonizării subterane a contradicțiilor psihologice. Fermecătoare în aparițiile excentrice de la început, personajul Margot din Dimineață pierdută târăște după ea același destin al existențelor irosite. Iubitorii puri și duri ai filmului trebuie să recunoască: teatrul a îmbogățit-o pe actrița Irina Petrescu, a ocrotit-o pe ființa cu același nume. A aflat pe scenă ceea ce cinematografului nu-i era la îndemână:
„Poate acea frumoasă neliniște a unei făgăduințe mereu înnoite. Urci pe scenă cu dorința de a fi mereu mai bun în fața spectatorilor, cu iluzia – posibil- de a fi găsit, cu adevărat, în acel spectacol, suflul personajului. Există un contract nemărurisit, dar a cărui vibrație o simți, și anume aceea în numele căreia publicul îți înțelege, îți iartă eventualele slăbiciuni de o seară. Cinematograful nu-ți acordă această imensă libertate. (…)” [2]
Magda Mihailescu
Identificator obiect digital: https://www.doi.org/10.47383/DMTR.01.23
[1] Magda Mihăilescu: Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu, Editura UCIN 2019, pag. 184
[2] Ibidem, pag.52-53
* Josephine – Nebuna din Chaillot de Jean Giraudoux, regia Alice Barb, Teatrul Metropolis 2010
* Nell – Sfârșit de partidă de Samuel Beckett, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Metropolis 2009
* Arina Panteleimonovna – Căsătoria de Gogol, regia Yuriy Kordonskiy, Teatrul Bulandra București 2003
* Maria Mihailovna – Oblomov după I. A. Goncearov, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra București 2003
* Maria Vasilievna Voinițkaia – Unchiul Vanea de A. P. Cehov, regia Yuriy Kordonskiy, Teatrul Bulandra București, 2001
* Actrița principală – Hamlet de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra București, 2000
* Regina mamă – Thomas Becket de Jean Anouilh, regia Adrian Pintea, Teatrul Bulandra București, 1999
* Doamna Diderot – Libertinul de E. E. Schmitt, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra București, 1998
* Caesonia – Caligula de Albert Camus, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Bulandra București, 1996
* Beatrice – Teatrul comic de Carlo Goldoni, regia Silviu Purcărete, Teatrul Bulandra București, 1992
* Celimene – Mizantropul de Moliere, regia Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra București, 1989
* Milordino – Uriașii munților de Luigi Pirandello, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Bulandra București, 1987
* Vișa – Io, Mircea Voevod de Dan Tărăchilă, regia Alexandru Tocilescu, Teatrul Bulandra București, 1986
* Margot – Dimineața pierdută de Gabriela Adameșteanu, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Bulandra București, 1986
* Ea – O, ce zile frumoase! de Samuel Beckett, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Bulandra București, 1985
* Ines – Cu ușile închise de Jean Paul Sartre, regia Mihai Măniuțiu, Teatrul Bulandra București, 1982
* Cristina – Judecată în noapte de Buero Vallejo, regia Tudor Mărăscu, Teatrul Bulandra București, 1981
* Ioana – Suflete tari de Camil Petrescu, regia Cornel Todea, varianta de Teatru Tv, TVR1, 1979
* Cecilia – Casa cea nouă de Carlo Goldoni, regia Valeriu Moisescu, Teatrul Bulandra București, 1978
* Jennifer – Ferma de David Storey, regia Sanda Manu, Teatrul Bulandra București, 1975
Cecil – Elisabeta l de Paul Foster, regia Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra București, 1974
* A douăsprezecea noapte de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra București, 1973
* Elena – Anunțul la mica publicitate de N. Gingsburg, regia Sanda Manu, Teatrul Bulandra București
* Lena – Leonce și Lena de Georg Buchner, regia Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra București, 1970
Spectacole de teatru radiofonic în care a colaborat:
* Profetul de Gibran Kahil Gibran, regia Mihai Lungeanu, 2012
* Apărarea lui Galilei – dialog despre iubire și prudență de Octavian Paler, regia Gavriil Pinte, 2010
* Alexandrul Lăpușneanul de Mihai Eminescu, regia Vasile Manta, 2005
* Decameronul de Giovanni Boccaccio, regia Dan Puican, 1993
* Cafeaua mătușii de Lubomir Feldek, regia Dan Puican, 1992
* Patru la un prânz cu pește de Rita Zimmer și Wolfgang Kolhasse, regia Leonard Popovici, 1992
* Diana și Tuda de Luigi Pirandello, regia Titel Constantinescu, 1992
* Vară și fum de Tennesse Williams, regia Titel Constantinescu, 1991
* Tulburarea Apelor de Lucian Blaga, regia Constantin Dinischiotu, 1991
* Odihnească-se în pace de Philip MacDonald, regia Leonard Popovici, 1991
* Dimineața pierdută, de Gabriela Adămășteanu, regia Dan Puican, 1990
* Asasinul de Andrzej Otrebski, regia Dan Puican, 1990
* Reduta și șoarecii de Mircea Radu Iacoban, regia Titel Constantinescu, 1989
* Banchetul de Vathy Zsuzsa, regia Bozsó László, 1988
* Inocența iubirii sau Idiotul de Feodor Mihailovici Dostoievski, regia Cristian Munteanu, 1988
* O întâmplare sau Un zâmbet de copil, de Rodica Padina, regia Dan Puican, 1987
* Madona de Tudor Mușatescu, regia Dan Puican, 1983
* Manechinul Sentimentul de Ion Minulescu, regia Cristian Munteanu, 1982
* Istețimile lui Quinola de Honore de Balzac, regia Dan Puican, 1985
* S-a pierdut un robot de Isaac Asimov, regia Cristian Munteanu, 1985
* Sorana de Ioan Alexandru Brătescu Voinești, regia Titel Constantinescu, 1982
* Copila din Flori de Grigore Ventura, regia Titel Constantinescu, 1981
* Cu dragostea nu-i de glumit de Alfred de Musset, regia Titel Constantinescu, 1980
* Viforul de Barbu Ștefănescu Delavrancea, regia Cristian Munteanu, 1980
* Paharul cu apă de Eugene Scribe, regia Mihai Zirra, 1957
* De ce nu i-au cerut lui Evans? De Agatha Christie, regia Dan Puican
* Ea însăși – Despre IULIAN MIHU, așa cum a fost; Despre NOI, așa cum suntem, regia Laurențiu Damia, (2009)
* Lectura comentariului – Stratul cel mai adanc al orasului, regia Ada Pistiner, (1994)
* D-ra Mosca – Domnișoara Christina, regia Viorel Sergovici, (1992)
* Maria – Hotel de lux, regia Dan Pita (1992)
* Irena Ruscanu – Cei care plătesc cu viața, regia Șerban Marinescu, (1991)
* Marta – Stâlpii societății, regia Dan Necșulea, (1988)
* Directoarea azilului – Cantec in zori, regia Dinu Tănase, (1987)
* Mama lui Milică, Al patrulea gard, lângă debarcader, regia Cristiana Niculae (1986)
* Inginera Maria Dinu – O lumina la etajul zece / O lumină la etajul zece, regia Malvina Ursianu, (1984)
* Sorana, Imposibila iubire, regia Constantin Vaeni, (1983)
* Iona – Singur de cart, regia Tudor Marascu, (1983)
* Contesa Dora D’Istria – Castelul din Carpați, regia Stere Gulea, (1981)
* În așteptarea lui Lefty, regia Cornel Popa, (1979)
* Agenta străină Dominique – Acțiunea Autobuzul, regia Virgil Calotescu, (1978)
* Maica Aegidia – Dincolo de pod, regia Mircea Veroiu, (1976)
* Sârboiaca – Prin cenușa imperiului, regia Andrei Blaier, (1976)
* Hermina – iubita lui Dunca, Trei zile și trei nopți, regia Dinu Tănase, (1976)
* Lena – Șapte zile, regia Mircea Veroiu, (1973)
* Violonista Corina – Stejar, extrema urgenta, regia Dinu Cocea, (1973)
* Eva Filipache – Facerea lumii, regia Gheorghe Vitanidis, (1971)
* Silvia – Ofițerul recrutor, regia Valeriu Moisescu, (1969)
* Ana Patriciu – Răutăciosul adolescent, regia Gheorghe Vitanidis, (1969)
* Ea însăși – Realitatea ilustrata, regia Tudor Vornicu, (1969)
* Mariana – Diminețile unui băiat cuminte, regia Andrei Blaier, (1967)
* Magdalena – Șeful sectorului de suflete, regia Gheorghe Vitanidis, (1967)
* Jacqueline – Butaságom története, regia Marton Keleti, (1966)
* Anca – studenta la arhitectură – Duminică la ora 6, regia Lucian Pintilie, (1966)
* Prințesa Vrăjitoare – De-aș fi… Harap Alb, regia Ion Popescu-Gopo, (1965)
* Artemis – Pași spre lună, regia Ion Popescu-Gopo, (1964)
* Eleva Sonia – Strainul / Străinul, regia Mihai Iacob, (1964)
* Neli – Poveste sentimentală, regia Iulian Mihu, (1961)
* Rodica Barbu – Nu vreau să mă însor, regia Manole Marcus, (1960)
* Ana Strejan – Valurile Dunării, Liviu Ciulei, (1960)
Sursa: https://www.cinemagia.ro/actori/irina-petrescu-2287/
Fotografii din filme
Fotografii din spectacole
* Discover România: Irina Petrescu (@Arhiva TVR) – https://www.youtube.com/watch?v=NrWc1AkaJw8
* Maeștrii, interviu Irina Petrescu – https://www.youtube.com/watch?v=yo54KfxR6L0
* Festivalul Românesc de film de la New-York ediția a VI-a 2011– A conversation with Irina Petrescu – https://www.youtube.com/watch?v=LtL4wl6d7Zk
* Interviu Irina Petrescu pentru Profashion – ProTV 1998 fragment – https://www.youtube.com/watch?v=C2K3suPZyNU
* Interviu cu Irina Petrescu, realizat de Pușa Roth, 2006 fragment – https://www.youtube.com/watch?v=8Ae-QdLCZD0
* Cristian Tudor Popescu despre Irina Petrescu în cadrul evenimentului de lansare a albumului Trecute întâlniri cu Irina Petrescu fragment – https://www.youtube.com/watch?v=jQ41ZDesdxo&t=6s
* In memoriam Irina Petrescu – Emisiune portret realizată de Casa de producție TVR, realizator Liana Săndulescu, producător Daniela Ciolan, 2015 – https://www.youtube.com/watch?v=73IBr33xqtM
* Irina Petrescu despre Geroge Constantin fragment din emisiunea GEORGE CONSTANTIN un artist pentru eternitate… , realizator Simona Vasiliu 2009 – https://www.youtube.com/watch?v=e2J2Jyt3jpQ&t=24s
* Magda Mihăilescu despre Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu – https://www.youtube.com/watch?v=cgiikqpVZyc
* Lansare carte Sora mea din Australia. Trecute întâlniri cu Irina Petrescu – https://www.youtube.com/watch?v=tv6ceicXl6U&t=67s
* Profesioniștii, realizator emisiune Eugenia Vodă, Planeta Cinema 1996 – http://www.eugeniavoda.ro/ro/emisiuni/arte/irina-petrescu
* Semnături celebre, mari actori la Radio România Actualități – Irina Petrescu – https://www.mixcloud.com/gabrielalin-varzaru/irina-petrescu/
* Profil teatral Irina Petrescu – https://www.mixcloud.com/gabrielalin-varzaru/irina-petrescu/
Premii
Ordinul Național Steaua României în grad de Ofițer, acordat în anul 2000 (actriță) – http://www.cdep.ro/pls/legis/legis_pck.htp_act_text?idt=25524
Premiul „Aristizza Romanescu” în domeniul artelor spectacolului pentru creația teatrală și cinematografică, acordat în anul 2009 – https://acad.ro/premiileAR/liste/2009.pdf
Premiul UNITER – Câștigătoare a Premiului pentru întreaga activitate în anul 2003 – https://www.uniter.ro/artist/irina-petrescu/
Premiul pentru întreaga carieră la cea de-a șasea ediție a Festivalului Internațional de Film Transilvania (TIFF), acordat în anul 2007 – https://tiff.ro/content/premiul-pentru-%C3%AEntreaga-carier%C4%83-3
Coperta – Sora mea din Australia Trecute intalniri cu Irina Petrescu de Magda Mihailescu
Marinela Țepuș, Irina Petrescu: „Sunt fericită. Mă consider un om norocos, iubit de Dumnezeu, de părinți, de bunici, de prieteni… și de iubiți”, revista Teatrul Azi nr 8-9-10, 2009, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=61411-irina-petrescu-sunt-fericita-ma-consider-un-om-norocos-iubit-de-dumnezeu-de-parinti-de-bunici-de-prieteni-si-de-iubiti
Claudiu Lipan, …și Irina Petrescu, revista Teatrul Azi, nr 10-11-12, 2002, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=54987-si-irina-petrescu
Țepuș Marinela, Irina Petrescu: „… amantă capricioasă pentru un bărbat frumos”, revista Scena, nr 1, 01/2000, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=63632-irina-petrescu-amanta-capricioasa-pentru-un-barbat-frumos
Ileana Popovici, Irina Petrescu – „Simțim nevoia să ne înnoim și nu știm cum” (interviu), revista Teatrul Azi nr 3-4, 1991, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=51510-irina-petrescu-simtim-nevoia-sa-ne-innoim-si-nu-stim-cum-interviu
Valoarea expresiei: Irina Petrescu, revista Teatrul nr 2, 1988, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=49867-valoarea-expresiei-irina-petrescu
Marin Marian, Viitorul rol: Irina Petrescu, revista Teatrul, nr 11, 1982, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=47120-viitorul-rol-irina-petrescu
Actori tineri despre ei înșiși (au răspuns: Mircea Andreescu, Leopoldina Bălănuță, Ion Bessoiu, George Constantin, Octavian Cotescu, Gheorghe Dinică, Francisc Fabian, Cornelia Gheorghiu, Ileana Stana Ionescu, Amza Pelea, Agnes Peter, Irina Petrescu, Emano, revista Teatrul, nr 4, 04/1964, https://biblioteca-digitala.ro/?articol=39709-actori-tineri-despre-ei-insisi-au-raspuns-mircea-andreescu-leopoldina-balanuta-ion-bessoiu-george-constantin-octavian-cotescu-gheorghe-dinica-francisc-fabian-cornelia-gheorghiu-ileana-stana-ionescu-amza-pelea-agnes-peter-irina-petrescu-emano
Mira Kaliani, Oameni de neuitat – Irina Petrescu. O întâlnire unica, o amintire prețioasă, 2019, https://editiadedimineata.ro/oameni-de-neuitat-irina-petrescu-o-intalnire-unica-o-amintire-pretioasa/
Anca Bălălău, Irina Petrescu, 78 de ani de la naștere!, 2019, http://www.radioresita.ro/250723/foto-irina-petrescu-78-de-ani-de-la-nastere
Ștefan Valeriu, Irina Petrescu – Portrete paralele, 2015, http://aarc.ro/en/articol/portrete-paralele-irina-petrescu
Monica Andrei, Irina Petrescu: „Publicul trebuie contrazis. Cu blândețe, dar contrazis”, 2014, https://www.ziarulmetropolis.ro/irina-petrescu-publicul-trebuie-contrazis-cu-blandete-dar-contrazis/
Simona Josan, Irina Petrescu, o viață dedicată teatrului și cinematografiei, 2013, https://www.libertatea.ro/entertainment/irina-petrescu-o-viata-dedicata-teatrului-si-cinematografiei-859946
Marian Rădulescu, Irina Petrescu – Semnul de departe, Agenda Liternet, 2013, https://agenda.liternet.ro/articol/16317/Marian-Radulescu/Irina-Petrescu-Semnul-de-departe.html
Actrița Irina Petrescu a murit, 2013, https://romanialibera.ro/cultura/actrita-irina-petrescu-a-murit–vezi-ce-spun-colegii-de-breasla-despre-decesul-artistei-296566
Bianca Dinescu, In memoriam Irina Petrescu, la TVR. Eugenia Vodă: Era un artist care vorbea extrem de greu despre el însuşi, 2013, https://www.larevista.ro/in-memoriam-irina-petrescu-la-tvr-eugenia-voda-era-un-artist-care-vorbea-extrem-de-greu-despre-el-insusi/
Profil teatral Irina Petrescu – la Radio România Cultural, 2013, https://tnr.srr.ro/articole/art.htm?c=39&g=1&arh=1&a=1137711&y=2013
Alina Costache, Marii actori o deplâng pe Irina Petrescu: A fost un înger pe pământ, 2013, https://www.romaniatv.net/actorul-vladimir-gaitan-irina-petrescu-a-fost-un-inger-de-om-vezi-ce-spun-mari-actori_71467.html
Costin Tănăsescu, Irina Petrescu: In memoriam, 2013, http://costintanasescu.com/Legislatie/Irina-Petrescu:-In-memoriam_11434/
UNITER, IN MEMORIAM – IRINA PETRESCU, 2013, https://www.uniter.ro/in-memoriam-irina-petrescu/
”Profil teatral Irina Petrescu” – la Radio Romania Cultural
aarc.ro – Irina Petrescu
Simona Chețan, Cristian Tudor Popescu, despre actrița Irina Petrescu: „Sculpta aerul în jurul ei. Cinematografia românească i-a rămas datoare.”, 2020, https://adevarul.ro/cultura/arte/cristian-tudor-popescu-despre-actrita-irina-petrescu-sculpta-aerul-jurul-ei-cinematrografia-romana-i-a-ramas-datoare-1_5e2a12b55163ec4271640d56/index.html
Liliana Matei, Irina Petrescu, povestea unei vieți, 2020, https://www.ziarulmetropolis.ro/irina-petrescu-povestea-unei-vieti/
Mircea Morariu, O carte cu și despre Irina Petrescu, revista Amfiteatru, nr. 39, 2020, https://amfiteatru.com/2020/02/05/o-carte-cu-si-despre-irina-petrescu/
Revista Amfiteatru nr. 39, 2020, Volumul „Sora mea din Australia.Trecute întâlniri cu Irina Petrescu“ se lansează la ICR, https://amfiteatru.com/2020/01/21/volumul-sora-mea-din-australia-trecute-intalniri-cu-irina-petrescu-se-lanseaza-la-icr/
Angela Mitchievici, Între aparte și departe: Irina Petrescu, România Literară, nr. 6/2020, https://adevarul.ro/cultura/arte/cristian-tudor-popescu-despre-actrita-irina-petrescu-sculpta-aerul-jurul-ei-cinematrografia-romana-i-a-ramas-datoare-1_5e2a12b55163ec4271640d56/index.html
Doina Papp, Irina Petrescu și povestea sorei din Australia, 2019, https://m.adevarul.ro/cultura/teatru/irina-petrescu-povestea-sorei-australia-1_5dfa21255163ec4271257866/index.html
Silvia Kerim, Irina Petrescu, Formula As, nr. 662, 2005, http://arhiva.formula-as.ro/2005/662/lumea-romaneasca-24/irina-petrescu-5913
Alice Manoiu, O regină în iarnă – Irina Petrescu, Formula As, nr. 396, 2000, http://arhiva.formula-as.ro/2000/396/lumea-romaneasca-24/o-regina-in-iarna-irina-petrescu-1150
Florina Tecuceanu, Irina Petrescu: „Nu accept să fiu un bun de consum!”, 2011, https://m.adevarul.ro/entertainment/celebritati/video-irina-petrescu-nu-accept–fiu-obiect-consum-1_50ad6b497c42d5a66394c9d4/index.html
Dana G. Ionescu, Audiobookul este o invenție minunată – un interviu cu Irina Petrescu, Agenda Liternet, 2011, https://atelier.liternet.ro/articol/10931/Dana-G-IonescuIrina-Petrescu-actrita/Audiobookul-este-o-inventie-minunata.html
* Suflete tari de Camil Petrescu, regia Cornel Todea, varianta de Teatru TV, TVR1, 1979 – https://www.youtube.com/watch?v=bLFBoIJ07Is (partea I)
https://www.youtube.com/watch?v=kuJlBrx1WB0&t=131s (partea a II-a)
* Șeful sectorului de suflete, regia Gheorghe Vitanidis, (1967) – https://www.youtube.com/watch?v=r9KrDPEeW28
* Imposibila iubire, regia Constantin Vaeni, (1983) – https://www.youtube.com/watch?v=nTbijubVaLw
* Dimineața pierdută de Gabriela Adameșteanu, regia Cătălina Buzoianu, Teatrul Bulandra București, 1986 – https://www.youtube.com/watch?v=Gm0bTxTAN_M (varianta teatru TV 1990)
* Hamlet de William Shakespeare, regia Liviu Ciulei, Teatrul Bulandra București, 2000 – https://www.youtube.com/watch?v=gwKvzNuQbQY
* Stâlpii societății, regia Dan Necșulea, (1988) – https://www.youtube.com/watch?v=87OnSQpVy8Y&list=PL57ABFFFFA466EFE8 (fragment I)
https://www.youtube.com/watch?v=4EBTIq4Mikg&list=PL57ABFFFFA466EFE8&index=2 (fragment II)
https://www.youtube.com/watch?v=EgmGTEGUeTc&list=PL57ABFFFFA466EFE8&index=6 (fragment III)
https://www.youtube.com/watch?v=0RqM9VpRojI&list=PL57ABFFFFA466EFE8&index=9 (fragment IV)
* Șapte zile, regia Mircea Veroiu, (1973) – https://www.youtube.com/watch?v=f-gv_jszPIA
* Hotel de lux, regia Dan Pita (1992) – https://www.youtube.com/watch?v=wvVHcvVcELU
* Cei care plătesc cu viața, regia Șerban Marinescu, (1991) – https://www.youtube.com/watch?v=Ame-Mxu92qk
* Al patrulea gard, lângă debarcader, regia Cristiana Niculae (1986) – https://www.youtube.com/watch?v=RkpfEVF7TXY
* O lumina la etajul zece / O lumină la etajul zece, regia Malvina Ursianu, (1984) – https://www.youtube.com/watch?v=ywwiNqrp34U
* Singur de cart, regia Tudor Marascu, (1983) – https://www.youtube.com/watch?v=LCJhazzP2DU
* Castelul din Carpați, regia Stere Gulea, (1981) – https://www.youtube.com/watch?v=VM5hUw-V8z4
* Acțiunea Autobuzul, regia Virgil Calotescu, (1978) – https://www.youtube.com/watch?v=TjzO2NiAJ5s
* Dincolo de pod, regia Mircea Veroiu, (1976) – https://www.youtube.com/watch?v=wGFBB6ADZmA
* Prin cenușa imperiului, regia Andrei Blaier, (1976) – https://www.youtube.com/watch?v=91nABzMLaqQ
* Trei zile și trei nopți, regia Dinu Tănase, (1976) – https://www.youtube.com/watch?v=VXr5o7ojAGI
* Stejar, extrema urgenta, regia Dinu Cocea, (1973) – https://www.youtube.com/watch?v=sdEWGHjXaRA
* Facerea lumii, regia Gheorghe Vitanidis, (1971) – https://www.youtube.com/watch?v=WjI90vrxWNQ
* Răutăciosul adolescent, regia Gheorghe Vitanidis, (1969) – https://www.youtube.com/watch?v=pZ5Yc_PeefE
* Diminețile unui băiat cuminte, regia Andrei Blaier, (1967) – https://www.youtube.com/watch?v=n5sFT0quRuA
* Duminică la ora 6, regia Lucian Pintilie, (1966) – https://www.youtube.com/watch?v=2q8S4bjE2d0
* De-aș fi… Harap Alb, regia Ion Popescu-Gopo, (1965) – https://www.youtube.com/watch?v=hepxDhGkO1A
* Străinul, regia Mihai Iacob, (1964) – https://www.youtube.com/watch?v=yFzdH2SFfnE
* Nu vreau să mă însor, regia Manole Marcus, (1960) – https://www.youtube.com/watch?v=Dzj0yhZXSpM
* Valurile Dunării, Liviu Ciulei, (1960) – https://www.youtube.com/watch?v=a8ArZBYUWVQ
* Banchetul de Vathy Zsuzsa, regia Bozsó László, 1988 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/vathy-zsuzsa-banchetul-1988/
* Manechinul Sentimentul de Ion Minulescu, regia Cristian Munteanu, 1982 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/ion-minulescu-manechinul-sentimental-1982/
* O întâmplare sau Un zâmbet de copil, de Rodica Padina, regia Dan Puican, 1987 – https://www.youtube.com/watch?v=Lx6Ir7cyfY4&t=127s
* De ce nu i-au cerut lui Evans? De Agatha Christie, regia Dan Puican – https://www.mixcloud.com/constantin-moldovean/agatha-christie-de-ce-nu-i-au-cerut-lui-evans/
* Dimineața pierdută, de Gabriela Adămășteanu, regia Dan Puican, 1990 – https://www.youtube.com/watch?v=X-JJmn8OQYs
* Paharul cu apă de Eugene Scribe, regia Mihai Zirra, 1957 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/augustin-eugene-scribe-paharul-cu-apa-1957/
* Copila din Flori de Grigore Ventura, regia Titel Constantinescu, 1981 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/grigore-ventura-copila-din-flori-1981/
* Vară și fum de Tennesse Williams, regia Titel Constantinescu, 1991 – https://www.mixcloud.com/peliades/var%C4%83-%C5%9Fi-fum-de-tennessee-williams/
* Istețimile lui Quinola de Honore de Balzac, regia Dan Puican, 1985 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/honore-de-balzac-istetimile-lui-quinola-1985/
* S-a pierdut un robot de Isaac Asimov, regia Cristian Munteanu, 1985 – https://www.mixcloud.com/gabrielalin-varzaru/asimov-isaac-s-a-pierdut-un-robot-regia-cristian-munteanu-distributia/
* Sorana de Ioan Alexandru Brătescu Voinești, regia Titel Constantinescu, 1982 – https://www.youtube.com/watch?v=mdtvhiflSnM&t=4s
* Apărarea lui Galilei – dialog despre iubire și prudență de Octavian Paler, regia Gavriil Pinte, 2010 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/octavian-paler-apararea-lui-galilei-2010/
* Inocența iubirii sau Idiotul de Feodor Mihailovici Dostoievski, regia Cristian Munteanu, 1988 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/feodor-mihailovici-dostoievski-inocenta-iubirii-idiotul-1988-episodul-1/
* Cafeaua mătușii de Lubomir Feldek, regia Dan Puican, 1992 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/lubomir-feldek-cafeaua-matusii-1992/
* Madona de Tudor Mușatescu, regia Dan Puican, 1983 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/tudor-musatescu-madona-1983/
* Tulburarea Apelor de Lucian Blaga, regia Constantin Dinischiotu, 1991 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/lucian-blaga-tulburarea-apelor-1991/
* Decameronul de Giovanni Boccaccio, regia Dan Puican, 1993 – https://www.mixcloud.com/Constantinis/giovanni-boccaccio-decameronul-1993/
* Cu dragostea nu-i de glumit de Alfred de Musset, regia Titel Constantinescu, 1980 – https://www.mixcloud.com/gabrielalin-varzaru/musset-alfred-de-cu-dragostea-nu-i-de-glumit-1980-regia-titel-constantinescu-distributia/
* Patru la un prânz cu pește de Rita Zimmer și Wolfgang Kolhasse, regia Leonard Popovici, 1992 – https://www.mixcloud.com/xfy1055/va-ofer-teatrul-na%C5%A3ional-radiofonic-mari-spectacole-patru-la-un-pr%C3%A2nz-cu-pe%C5%9Fte-de-wolfgang/
* Viforul de Barbu Ștefănescu Delavrancea, regia Cristian Munteanu, 1980 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/barbu-stefanescu-delavrancea-viforul-1980/
* Diana și Tuda de Luigi Pirandello, regia Titel Constantinescu, 1992 – https://www.mixcloud.com/xfy1055/diana-%C5%9Fi-tuda-de-luigi-pirandello-traducerea-%C5%9Fi-adaptarea-radiofonic%C4%83-marina-spalas/
* Odihnească-se în pace de Philip MacDonald, regia Leonard Popovici, 1991 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/philip-macdonald-odihneasca-se-in-pace-1991/
* Profetul de Gibran Kahil Gibran, regia Mihai Lungeanu, 2012 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/gibran-kahlil-gibran-profetul-2012/
* Asasinul de Andrzej Otrebski, regia Dan Puican, 1990 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/andrzej-otrebski-asasinul-1990/
* Alexandrul Lăpușneanul de Mihai Eminescu, regia Vasile Manta, 2005 – https://www.mixcloud.com/teatru-radiofonic/mihai-eminescu-alexandru-lapusneanu-2005/
* Reduta și șoarecii de Mircea Radu Iacoban, regia Titel Constantinescu, 1989 – https://www.mixcloud.com/xfy1055/va-ofer-reduta-si-soarecii-de-mircea-radu-iacoban-teatru-audio-la-microfon-razboi-drama/